Bijdrage in kosten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
saskia
Moderator

Bijdrage in kosten

Bericht door saskia » za 17 jun 2006, 13:53

Ik zat zo even te filosoferen over t een en ander.

En ik vroeg me het volgende af:

Stel je hebt een paard ergens staan met binnenbak etc, alles inclusief.

En je neemt een bijrijdster, wat is dan normaal aan een bijdrage in de kosten?

Gewoon een vraag hoor :D
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Amber_

Bericht door Amber_ » za 17 jun 2006, 13:56

Tja, Dat is voor iedereen anders. Ik vind dat er tegenwoordig erg veel gevraagt wordt. Van beide kanten snap ik het wel... Je rijdt op iemands paard, dus je betaalt een deeltje mee. Maar jij hebt iemand (nodig), dus je vraagt niks.

Ik vind het moeilijk.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
saskia
Moderator

Bericht door saskia » za 17 jun 2006, 14:50

ik kijk wel eens wat voor een reacties er binnen komen :+

ben erg benieuwd
Dat jij de liefste bent!
Jilly

Bericht door Jilly » za 17 jun 2006, 14:51

Heb ik eigenlijk geen verstand van maar hier durven ze vaak toch ook wel erg veel vragen...
Ik zou nooit 80 euro per maand betalen voor een paard van een ander te mogen rijden (en dan vaak maar 2-3 maal in de week)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 17 jun 2006, 14:59

Ik denk dat het heel verschillend is!
Soms heeft iemand een persoon nodig voor te rijden etc. En dan krijgt die persoon gewoon uitbetaald.

En bij de ander moet iemand betalen om te mógen rijden.
Lekker verschillend dus..
saskia
Moderator

Bericht door saskia » za 17 jun 2006, 15:05

Ik heb nu ook iemand die sjors doet, alleen maar rijdt voor de leuk, en ik kan t ook wel zelf doen. Doe haar dus eigenlijk enkel een plezier. En betaal dus in principe voor haar rijden.

Tja je gaat over vreemde dingen nadenken op zaterdagmiddagen. O:)
Dat jij de liefste bent!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 17 jun 2006, 15:09

Geld vragen vind ik niet eens zo gek hoor,
bij ons doen het er wel meer :j
En je hebt sommige meiden die het puur alleen voor het rijden doen en niet voor het paard op zich,
wat er ook bij hoort. Ik denk ook dat er meer
serieuze mensen op af komen als je een kleine
bijdrage in de kosten vraagt en niet de eerste de beste
penny miep die alleen maar een rondje wil hobbelen.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Heranda

Bericht door Heranda » za 17 jun 2006, 15:21

Wat ik zou doen, is kijken naar het geld wat je voor de stalling moet betalen en dan kijken naar het aantal dagen dat de bijrijdster het paard doet. Is de stalling €250,- en de bijrijdster doet het paard 3x, is iets minder als de helft van de week, dus rond de €100,- als bijdrage!
Esther schreef:En natuurlijk 'Do the Herman!'
viewtopic.php?f=9&t=39079
Charret

Bericht door Charret » za 17 jun 2006, 16:13

Mja, hier doet een meid het voor 2keer in de week [verplicht een les meerijden] voor 75 euro in de maand. Vind ik zelf best veel geld. Gewoon lessen bij een manege is goedkopen 2 keer in de week..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Amber_

Bericht door Amber_ » za 17 jun 2006, 16:19

Heranda schreef:Wat ik zou doen, is kijken naar het geld wat je voor de stalling moet betalen en dan kijken naar het aantal dagen dat de bijrijdster het paard doet. Is de stalling €250,- en de bijrijdster doet het paard 3x, is iets minder als de helft van de week, dus rond de €100,- als bijdrage!
Dat vind ik echt veel te veel, ik bedoel... Die eigenaar kiest er zelf voor om te gaan staan op zo'n dure stalling. (En daar in tegen, heb je hier voor 125 euro een lease paard voor jezelf)

Je moet eerder kijken naar de portemonnee van de bijrijder vind ik. Een meid van 17 die het heel goed doet, maar bijv. op school zit heeft minder geld dan een vrouw die getrouwt is enzo. Terwijl ze net zo verantwoordelijk kan zijn :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 17 jun 2006, 17:03

Ik zelf vraag helemaal niks. Van mij hoeft dat niet. Ik ben allang blij als ik iemand heb. Ik verlang wel dat degene die mijn paard rijdt op zijn tijd het tuig schoonmaakt, stalletje af en toe doet en meehelpt met wat weideonderhoud. Maargoed dat is zo minimaal...
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 17 jun 2006, 17:12

Ik denk dat het afhankelijk is van de situatie. Als je inderdaad het paard helemaal voor jezelf hebt vind ik dat de volledige stalhuur betalen helemaal niet gek is. Dierenartsrekeningen, hoefsmid en al dat soort dingetjes vind ik voor rekeningen van de eigenaar.

Ik vind het niet raar om bij te dragen in het stalgeld ook niet als je een aantal dagen in de week rijd (ik wil trouwens wel eens weten bij welke manege ik voor 75 euro in de maand 2x kan lessen....).

Het hangt er ook helemaal vanaf op wat voor soort stalling je staat denk ik, als ik een stalling zou hebben waar ik alles zelf zou moeten doen zou ik denk ik ook volstaan en in meedraaien met mesten, voeren en buitenzetten. Ook vind ik het een verschil of je met een volwassene of een kind te maken hebt (kijkend naar de portemonnaie).
Maikuh

Bericht door Maikuh » za 17 jun 2006, 19:49

Ik heb niks voor Red Bull te hoeven betalen, zoals Wen al aangaf.

Voor Nierene hoef ik ook niks te betalen, alleen de lessen en wedstrijden maar dat is vanzelfsprekend.
Esther

Bericht door Esther » zo 18 jun 2006, 10:40

Die vraag vroeg ik mijzelf ook al af, ik heb nu een bijrijder voor mijn KWPN, maar ik weet nog niet hoeveel ik moet vragen. Ik zat aan 20 euro per maand te vragen. Mijn paard staat gewoon thuis, maar ik heb wel alle verdere kosten.
En weet iemand hoe het zit met de aansprakelijkheid, is dat anders als de bijrijder ervoor betaald???
Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jenny

Bericht door Jenny » zo 18 jun 2006, 12:26

Ik heb iemand die 2 keer in de week Wodan komt rijden en haar vraag ik niets, waarom niet?
Omdat ik altijd het heft in eigen handen wil houden en dus ook kan zeggen wat ik wel en niet wil :P
Net zoals ik inprincipe vandaag kan zeggen dat ze morgen niet meer hoeft te komen.... (niet dat ik dat doe, want ik heb een SUPER iemand die hem verzorgt :)) )
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » zo 18 jun 2006, 19:05

Bij mijn Haflinger heb ik een verzorgster gehad die 50 euro in de maand betaalde.
Ze reed daarvoor een aantal keer in de week en als ze er was moest ze een beetje uitmesten, maar verder niet veel.
Nou willen mensen dat hier in de buurt ook blijkbaar best wel doen, aangezien verzorgpaarden vrij lastig te vinden zijn.
De verzorgster die we nu hebben betaald niets.
Maar zij is er ook alleen maar om ons te helpen en om Zorro te poetsen enzo.
Heel soms zit ze op Ydel, maar ik geloof pas een keer serieus.
Dus ja, zolang ze niet rijd hoeft ze van mij ook niets te betalen, maar daarna eigenlijk wel, maar dat moeten eef en ik nog even bekijken!
Leentje

Bericht door Leentje » zo 18 jun 2006, 19:44

het ligt er,voor mijn gevoel ook aan,wat je verder van zo'n persoon vraagt/wil.
ik had bij mijn kwpners ook altijd een betalende bijrijder,maar die mocht 3á4 dagen rijden,en mee doen en laten wat ze wilde.
kortom zo goed als een eigen paard dus!

nu,met wikke,wil ik zelf meer de touwtjes in handen houden,dus vraag ik er niks voor,één eis,er word 1× per week/2 weken gelest op hun eigen kosten.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Wiesje

Bericht door Wiesje » zo 18 jun 2006, 20:59

Als iemand mijn paard mee zou verzorgen (gebeurt niet maar toch) dan zou ik hier geen vergoeding voor vragen.

1) diegene helpt mij. Dat zij dat leuk vind, oke, maar ik ben degene die geholpen wordt
2) blijkbaar heb ik zelf (in de meeste gevallen) een of meer dagen geen tijd voor mijn paard, dus die is ook geholpen (en ik wederom)
3) dat de kosten hoog zijn, dat wist je toen je het dier kocht. om je bijrijder daarin mee te laten betalen vind ik dan ook de grootste onzin die er bestaat.

het bovenstaande is trouwens absoluut geen aanval op iemand persoonlijk. ga alleen een paar mogleijkheden af die zo in mijn hoofd rondspringen. In de meeste gevallen wordt een bijrijder gevraagd omdat de eigenaar minder tijd overhoudt. Die wordt dus geholpen. Dat het mes aan twee kanten snijdt is bijzaak!

Mijn mening :D

p.s. als het paard er ook daadwerkelijk iets van leert (dus je laat hem professioneel 2 keer per week rijden, dan ist natuurlijk wat anders, maar dan betaal jij dus extra :D )
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 19 jun 2006, 11:43

Het bedrag vind ik afhankelijk van de faciliteiten, de privileges die je krijgt, en de stalprijs die er betaald wordt, en het aantal keer per week/maand de bijrijd(st)er komt rijden.
Lindatjuhhh
Contacteer:

Bericht door Lindatjuhhh » ma 19 jun 2006, 12:34

Ik heb er nooit wat voor gevraagd, maar op mijn stal is het heel normaal dat de bijrijders ervoor betalen en ook nog best een behoorlijk bedrag.
Vorige week kwam de vader van een stalgenootje mij vragen of hij 1x in de week op Saphyra mag lessen. Die man rijdt ook 1x in de week op een haflinger van een andere stalgenoot en betaald ervoor. Nu denk ik er wel over om die man geld te vragen voor het rijden. Ik wil eigenlijk wel eens weten wat hij voor die haflinger betaald. Als is het 20 euro ofzo, dan heb ik de hoefsmid alweer betaald denk ik dan.
Afbeelding
Plaats reactie