Extra voeding?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Charret

Extra voeding?

Bericht door Charret » ma 12 jun 2006, 16:44

Alies gaat dus de wei op, is het nodig dat ik haar dan nog wat extra geef?
In die zin, nu krijgt ze dagelijks haar appeltje, worteltje en 2 handjes muslie als extra kan ik dat blijven voeren of is dat niet verstandig o.i.d.? Ik zag dat Pavo van die speciale blokken had, is dat iets?

Ben net zo groen als het gras op dat gebied :P
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Claudje

Bericht door Claudje » ma 12 jun 2006, 18:11

Je moet het denk ik even aankijken hoe het gaat. Vaak is gras alleen al genoeg voor een Fjord. Mijn paarden krijgen ook niets extra's bij normaal (wel als ze gewerkt hebben en Marga nu omdat ze een veulen heeft) Die koeken van Pavo heb ik ook gehad, de Summerfit versie, maar ik vond ze niet fijn. Heel droog en korrelig. Ullwinn kreeg ze niet weg (stikte er zowat in) En er gaat heel veel verloren doordat ze zo kruimelig zijn.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 12 jun 2006, 18:39

Joh, als je paard in de opfok staat krijgt ie ook niets extra. Als ze op het land staan red ze het ook wel zonder iets. Pablo krijgt momenteel 1 appel per dag van me :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jilly

Bericht door Jilly » ma 12 jun 2006, 18:52

Bij ons krijgen ze ook niks bij zolang ze genoeg gras hebben :) Met uitzondering van de zogende/drachtige merries, die krijgen nog wel wat bij
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
anika

Bericht door anika » ma 12 jun 2006, 18:58

Heeft ze in principe niet nodig, vooral fjorden niet.

In het gras zit op dit moment meer dan zat voedingsstoffen. Daarbij komt dat Alies nog niet hoeft te werken.
Af en toe wat lekkers tussendoor kan best, maar niet te veel.
Murphy :+: Ysha
Charret

Bericht door Charret » ma 12 jun 2006, 19:53

Nah, dan doen we dat gewoon. Dan houdt ze haar appeltje en worteltje, want dan kom ik toch :P Ik denk ook niet snel dat ze wat te kort komt, maar ik twijfelde bij enige vitamine. Morgen krijgt ze nog een vitamineshot, dus die kan weer even vooruit.
Wiesje

Bericht door Wiesje » di 13 jun 2006, 05:02

Kijk het gewoon goed aan en zie hoe haar lichaam zich houdt. Als ze magerder zou worden of invalt , dan moet je dus bij gaan voeren. Luister gewoon naar je paard.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 13 jun 2006, 05:56

Charret schreef:Nah, dan doen we dat gewoon. Dan houdt ze haar appeltje en worteltje, want dan kom ik toch :P Ik denk ook niet snel dat ze wat te kort komt, maar ik twijfelde bij enige vitamine. Morgen krijgt ze nog een vitamineshot, dus die kan weer even vooruit.
Waarom geef je die vitamineshot? Er is toch niets mis met Alies? Misschien een beetje bot van me, maar laat die zooi toch achterwege. Als ze het niet nodig heeft vooral niet volstoppen met dat soort dingen. Gewoon lekker op het land en klaar, van allerlei troep als vitamineshots wordt ze echt niet sterker. Hou het bij de basis....
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 13 jun 2006, 06:47

Voordeel, of nadeel, van een vitaminestoot is dat ze het overschot dat ze binnen krijgen er gewoon aan de achterkant weer dumpen zeg maar....
Ik geef de paarden ook 2 keer per jaar een vitaminestoot in het najaar en in het voorjaar om goed door de verharing heen te komen. Ik ben het ermee eens dat je niet zo moet gaan voeren dat je een halve apotheek op stal hebt staan. Ros en Cratos krijgen ook gewoon basisbrok. Toen Cratos bij ons kwam was hij veel te mager en zat veel te lang in het haar we hebben hem toen een vijfdaagse vitaminekuur gegeven. Hij staat vandaag precies een maand bij ons en is helemaal uit het lange haar, glimt als een spiegel en er begint weer wat vlees op de botten te komen.
Ik zou zelf ook niet bij een gezond paard om de haverklap naar de vitaminestoot grijpen maar zoals ik zei af en toe is een beetje ondersteuning helemaal niet verkeerd.
Alies zou in principe alles wat ze nodig heeft uit het gras kunnen halen. Sven onze jaarling wordt ook niet bijgevoerd. Zoals eerder al gezegd kijk goed naar je paard die geeft inderdaad zelf wel aan dat ze wat te kort komt als dat zo is.
Tanja

Bericht door Tanja » di 13 jun 2006, 07:31

Tika krijgt gras en elke dag een krijgt ze een strookje erbij,
en een handje biks gemengt met appelazijn ,olie en knoflook.
Charret

Bericht door Charret » di 13 jun 2006, 08:38

Pablo schreef:
Charret schreef:Nah, dan doen we dat gewoon. Dan houdt ze haar appeltje en worteltje, want dan kom ik toch :P Ik denk ook niet snel dat ze wat te kort komt, maar ik twijfelde bij enige vitamine. Morgen krijgt ze nog een vitamineshot, dus die kan weer even vooruit.
Waarom geef je die vitamineshot? Er is toch niets mis met Alies? Misschien een beetje bot van me, maar laat die zooi toch achterwege. Als ze het niet nodig heeft vooral niet volstoppen met dat soort dingen. Gewoon lekker op het land en klaar, van allerlei troep als vitamineshots wordt ze echt niet sterker. Hou het bij de basis....
Komt niet echt bot over hoor ;) Ik gaf Alies de vitamine shot wanneer de 'R' in de maand was. Dat heb ik de afgelopen keren niet gedaan. Ik vind dat ze voor de rest niks te veel krijgt, alleen was ik niet echt op de hoogte van het feit dat het gras voldoende was. Daarom ook mijn vraag.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 13 jun 2006, 10:10

Je hoeft inderdaad weinig bij te voeren als er voldoende te eten staat.
Overigens bevat het huidige gras niet altijd voldoende vitamines en mineralen maar Alies is nog niet in het werk, dus die te korten zullen maar minimaal zijn als ze er zouden zijn.

Je kunt inderdaad als je er bent haar nog iets lekkers geven. Maar in de trend van bijvoeren is dat niet nodig als er voldoende gras staat.
Leentje

Bericht door Leentje » di 13 jun 2006, 11:43

ik heb ook even die summerfitkoeken gevoerd,maar vind het niet fijn voeren.
nu maar gewoon 2×daags een kwart schep stimix en een appeltje,en de rest haalt hij uit het gras.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 13 jun 2006, 11:53

Rian at de summerfit heel goed :j en vond ze nog lekker ook.
Esther

Bericht door Esther » di 13 jun 2006, 15:20

Die summerfit was hier ook geen succes..

Is het weiland bemest? Dat kan wel verschil uitmaken, land dat bemest is heeft meer voedingsstoffen dan onbemest grasland.
Staat het gras er al lang of is het gemaaid? Wisselen ze steeds van stukje of staan ze met zijn allen gewoon op de volledige wei?

Gras wat er al een poosje staat, dus lang gras met halmen, bevat minder voedingsstoffen dan net weer aangegroeid gras. Als het gemaaid is om te kuilen en daarna weer is aangegroeid bijvoorbeeld is het veeel vetter dan oud gras. Je kunt het wel een beetje zien, het verschil tussen vet/rijk en arm gras. Als de paarden eerst in het ene stukje hebben gelopen en dan in een andere is het dus ook zegmaar gemaaid en groeit daar ook weer vetter gras.

Veel succes, Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » di 13 jun 2006, 15:26

Het land is niet bemest, staat lang gras maar op sommige plekken is het stukken korter. En ze wisselen niet van stukje.

Fjorden zijn vrij sober qua voer is het niet? Scheelt alweer..
roos

Bericht door roos » di 13 jun 2006, 16:01

Danc staat op een land met weinig gras, maar er staat wel een baal kuil(droog)

HIj krijgt na het werken rond de 1/4 a 1/2 biks(afhankelijk van wandelen tot longeren of dressuur)
Hij ziet er goed uit en met deze hoeveelheid houd ik hem goed :D
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » do 15 jun 2006, 10:46

Die lange stukken, daar ligt zeker stront!! Dat vreten ze echt niet, ze laten zich nog liever doodhongeren, hihi..
Hou haar gewicht gewoon in de gaten, las ze niet afvalt is het aardig goed, maar iets extra's zal ze waarschijnlijk wel behoefte aan hebben, aangezien het land onbemest is. Misschien een kruimeltje biks erbij of nog beter gewoon een liksteen ophangen, dan regelt ze het zelf.
Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » vr 16 jun 2006, 10:02

Ik heb gisteren wat musli gegeven. Dat ging er gretig in ;) Die KWPN'er die er staat, jaarling, eet geen appels en wortels..vind ik zo raar :P
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 16 jun 2006, 10:28

KAn zijn dat ze dat doordat ze dat 'niet geleerd heeft van mama' ze het niet eten.
Dat komt bij brok oo0k wel eens voor :j
Plaats reactie