Hoeveel kilo vinden jullie dat op een fjord kan?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!

Hoeveel kilo mag er volgens jou maximaal op een fjord?

50
0
Geen stemmen
80
12
31%
100
23
59%
130
4
10%

Totaal aantal stemmen: 39
Lindatjuhhh
Contacteer:

Bericht door Lindatjuhhh » za 21 jan 2006, 10:33

Ik heb ook voor 100 kg gekozen.
In principe moet een gezonde niet al te iele fjord dit wel kunnen verdragen. Mijn vriendin 88 kg gaat binnenkort ook beginnen op Saphyra, ik vind dat Saphyra dit makkelijk moet aankunnen. Bovendien is het bij haar zo dat een zwaarder iemand haar makkelijker in bedwang kan houden dan een lichtgewicht. Ik heb dit zelf ook gemerkt met rijden toen ik meer dan 10 kilo was afgevallen.
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » za 21 jan 2006, 10:57

Ik heb voor 80 gekozen. Als gemiddelde.
Je moet denk ik altijd naar de combinatie ruiter/paard kijken.

Wat Ingrid hierboven zet van haar vader op Harma, kan ik wel begrijpen. Harma is een mooie compacte oersterke pony in conditie, dus die kan wel wat hebben. Voor een keertje. Want ik denk dat ze heel snel zou slijten als haar vader er dagelijks hard mee aan het werk zou zijn.

De ene fjord is de andere niet. Juist de kleine maten met de korte ruggen zijn vaak sterker dan de luxere types. Leeftijd speelt ook een rol. Op een 4-jarige zou ik ook niet zo snel een zwaar persoon zetten.

De ene persoon is de andere niet. Zoals hierboven gezegd werd, hangt veel af van de al dan niet meegaande zit van de ruiter.

Ik heb 10 jaar lesgegeven op een manege voor gehandicapten. Daar hadden we een 'fjord', nou ja, het zag eruit als een fjord, maar was bevangen geweest en had een hele lange rug. Deed zijn werk super braaf, maar ik vond 75 kilo het maximum voor hem, of een ruiter moet wel heel handig rijden. Een van mijn ruiters was daar heel kwaad over. Die heeft hier nog wel eens een vraag neergezet over of een fjord 70 kilo zou moeten kunnen dragen (want dat woog ze volgens zichzelf). Iedereen hier gaf haar gelijk, dus ik weer een probleem erbij.
Aan de combinatie kon je echt zien dat hij er moeite mee had. En dit was een paard die 3 uur per dag manegelessen moest lopen.
Dan is het maar net hoe lang je ermee wil doen.

Kortom, ik denk dat onze eigen paardjes best eens zware gewichten kunnen dragen, zij hoeven immers niet dagelijks 3 a 4 uur te werken. Training van je paard speelt dan een grote rol. Als hij je gewicht gewend is, zal hij ook spieren ontwikkelen om dat te ondersteunen.

Voor mijn (vrij lange) Iza vind ik 80 kilo momenteel het maximum. Haar rugspieren moeten nog veel meer ontwikkelen voor een zwaardere ruiter.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ellebel

Bericht door Ellebel » za 21 jan 2006, 15:26

Goede uitleg Yvette :j

Niks aan toe te voegen...
Tanja

Bericht door Tanja » za 21 jan 2006, 15:43

Ik heb ook 80 gekozen maar dat zie ik eigenlijk ook als een gemiddelde,en inderdaad het hangt af van het type fjord het is!

Ik had laatst het jongerenprogramma VET gezien op TV over jongeren
die graag willen afvallen,ze moesten de stallen uitmesten en later mochten ze ook paardrijden,maar ze wogen allemaal rond de 100 kilo en ze reden voornamelijk op fjorden, geen een had echt ervaring om te rijden!En toen ik die jongelui zag hobbelen op die ruggen van die fjorden , vond ik dat echt een beetje te zwaar voor ze! Buiten dat ik dat een beetje zielig vindt lijkt het me ook niet lekker zitten.
Maar misschien kunnen ze meer hebben dan wij denken!
Heranda

Bericht door Heranda » za 21 jan 2006, 17:12

Ik heb ook op 100 kilo gestemd.

Maar ik vind de uitleg van Yvette erg goed :j
Esther schreef:En natuurlijk 'Do the Herman!'
viewtopic.php?f=9&t=39079
Vera

Bericht door Vera » za 21 jan 2006, 20:18

Het ligt denk ik ook aan de leeftijd, Type en bouw. Verder denk ik dat een ruin iets sterker is dan een merrie. En het ligt natuurlijk aan het gebruik: elke dag 3 uur manege les of intensief dresuur is natuurlijk veel zwaarder dan een rustig stapritje langs de weg. Verder ligt het natuurlijk aan de lichamelijke gesteldheid van de fjord (zie ook stukje ergens hierboven van Yvette) een bevangen pony laat je natuurlijk niet zo veel dragen en een pony met aanleg voor hoefkatrol of iets anders natuurlijk ook niet.

Vera is nu 5 1/2 jaar en nu heeft Cor (93kg) er vorige week voor het eerst op gezeten. 1 rondje maar gestapt in de bak. Hier moet je nog het zadel ed bij optellen en dat zit je toch al gauw tegen de 100 kg.

Zelf ben ik incl. mijn spullen zo'n 80 kg als ik rijd, daar heeft ze geen enkele moeite mee, maar ze is ook best groot en sterk. Bovendien is ze het gewend. Ik spring er ook mee, maar merk wel dat ze met mijn dochter die de helft minder weegt toch wat makkelijker springt, maar dat lijkt mij logisch.

Als het er om gaat wat ze kunnen dragen zeg ik 100kg, maar als het er om gaat wat het beste is, ga ik toch voor de 80 kg. Ik wil wel dat ze nog een tijdje mee gaat en eens een keertje 100kg zal ze niet dood van gaan, maar als het elke dag intensief is, vind ik dat toch best wel veel.

Muis is 9 jaar, maar die is niet zo sterk dat er 100kg op haar rug kan, althans ze laat goed blijken dat ze daar niet van gediend is. Mij kan ze prima dragen, tenminste ze laat niet merken dat ze er moeite mee heeft.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 23 jan 2006, 10:21

Ik heb 100kg gekozen, maar dit verschilt erg per combinatie, met name ook hoe het paard gebouwd is.
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 23 jan 2006, 10:27

Ik heb gekozen voor 80 kg.
Er staat hoeveel vinden jullie dat er op een Fjord kan. Ik denk dat er wel meer dan 80 kg op een Fjord kan maar dan kun je er niet mee doen waar ik mijn Fjord voor heb. Met 80 kg zou dat nog moeten kunnen alhoewel Ilonk zich het leplazerus zou schirkken (die draagt mij 54 kg en alle zooi rond de 65 kg).
Ik laat persoonlijk geen zwaardere mensen op Ilonk (wel zwaarder dan ik, da's niet zo moeilijk) maar meer dan 80 kg (met alles kom je dan op 90 kg) vind ik niet fair omdat ze het niet gewend is, ze een wat lange rug heeft etc.
100 kg vind ik te veel zeker als daar alles nog bij komt.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jenny

Bericht door Jenny » do 26 jan 2006, 08:40

Ligt helemaal aan hoe diegenen met het paard meegaat, maw het rijniveau :))

Iemand van 60 kg die zit te hotsen en botsen dat werkt ook niet... iemand van 100 die netjes meegaat is veel makkelijker voor ze :P
Maar ook ligt het een beetje aan de bouw van je fjord natuurlijk ;)
roos

Bericht door roos » wo 01 feb 2006, 14:39

Ligt helemaal aan de rijstijl van de ruiter en het fjordje zelf....:D
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
willem

Bericht door willem » za 04 feb 2006, 20:32

80 kg stem ik
zo behoud ik mijn paardje hoopelijk heel lang
100 kg wordt je toch wel zwaar om echt mee te rijden/ of het moet een echte beer van een fjord zijn!
Margot van Rins
Moderator

Bericht door Margot van Rins » za 04 feb 2006, 21:03

Ligt heel erg aan wat je fjord aan kan, dus ik heb niet gekozen.
RINSKE

9 jaar lang trotse eigenaresse van een GEWELDIGE Fjord!!

:L :L :L
Viv

Re: Hoeveel kilo vinden jullie dat op een fjord kan?

Bericht door Viv » zo 05 feb 2006, 10:04

DeeDee schreef:
Dorothea schreef: Dan moeten veel fjordenbaasjes toch iets anders gaan zoeken als ik dat soms zie (en dan spreek ik ook over mezelf en mijn zus!!) :D

Ligt uiteraard aan het type fjord, maar 100 kilo moet kunnen.
Jij geeft helemaal mijn antwoord, maar zet je mij dan ook even in het rijtje :P
Mag ik mij ook bij deze club scharen..

Toen ik Tjo kocht en inreed woog ik heel wat kilootjes lichter, helaas is daar in de loop der jaren wat bijgekomen (maar ben niet echt dikker geworden dus waar die kilo's zich verborgen houden???). Tjo loopt er nog prima mee weg, maar echt veel zwaarder vind ik dat ik niet moet worden (hoop dat mn genen er ook zo over denken, want voor nog meer sporten heb ik helaas geen tijd al zou ik het nog zo graag willen).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
anika

Bericht door anika » zo 05 feb 2006, 15:44

Ik kies ook 100..

Het zou betekenen dat ik bijna niet meer op een fjord zou mogen als ik voor 80 kies !
Ik ga nu niet op mijn jonge fjordenbeest zitten, maar een wat oudere moet het zeker aankunnen ! Ben hard op weg om wat kilootjes lichter te worden hoor ..
Murphy :+: Ysha
lientje

Bericht door lientje » zo 05 feb 2006, 15:55

willem schreef:80 kg stem ik
zo behoud ik mijn paardje hoopelijk heel lang
100 kg wordt je toch wel zwaar om echt mee te rijden/ of het moet een echte beer van een fjord zijn!
hiih mijn fjordje is anders 1.50 en luxe gebouwd, maar heeft totaal gene moeite met mijn vriend van 90 kilo :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Marlot

Bericht door Marlot » ma 06 feb 2006, 14:17

Ik heb 80 kilo gestemd, er heeft wel eens iemand van boven de 80 kilo op mijn fjord gereden, er hij had er duidelijk moeite mee, terwijl hij prima in conditie is. Hij liep zelfs onregelmatig erdoor, en hij was ook flink aan het zweten. Ik ben er daarna voor de zekerheid zelf even opgegaan, en toen liep hij weer prima.
Plaats reactie