Castratie, door de bomen het bos niet meer zien
Re: Castratie, door de bomen het bos niet meer zien
Dat is me te laat, of hij moet apart met Joepie
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Orion staand door net zo iemand als bij Bart komt.
Plaatselijk en met roesje. Wel afgespoten na afloop tegen zwelling en 4 keer per dag in de stapmolen om het in beweging te houden.
Liefste wil ik Jive in de toekomst ook staand maar onze dierenarts zegt liggend midden op de wei. Op de vraag wanneer ik dat moest laten doen zei hij zodra hij lastig ging worden. Hij zei dat het kwa groei niks gaat uitmaken als die zo rustig bleef. Als ze hun energie steken in groeien en niet in hengst uithangen kunnen ze gewoon groot en breed worden
Plaatselijk en met roesje. Wel afgespoten na afloop tegen zwelling en 4 keer per dag in de stapmolen om het in beweging te houden.
Liefste wil ik Jive in de toekomst ook staand maar onze dierenarts zegt liggend midden op de wei. Op de vraag wanneer ik dat moest laten doen zei hij zodra hij lastig ging worden. Hij zei dat het kwa groei niks gaat uitmaken als die zo rustig bleef. Als ze hun energie steken in groeien en niet in hengst uithangen kunnen ze gewoon groot en breed worden

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Je weet het uiteindelijk nooit of het de groei beïnvloed, castreer je dan weet je niet hoe hij als hengst uit zou groeien en laat je hem hengst dan weet je niet wat hij als ruin zou doen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Als je de knikkers voelt dan kan het in principe al Ivonne.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Die waren als heel klein knulletje al overduidelijk aanwezig. Nog niet eerder een hengstveulen gehad die op zo'n jonge leeftijd al zo'n klokkenspel had hangen als Kayo haha.Ilona schreef:Als je de knikkers voelt dan kan het in principe al Ivonne.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Geloof dat het wel eens ergens wetenschappelijk onderzocht is of de castratie invloed heeft op de stokmaat, maar dat er uit kwam dat een hengst hooguit wat langer doorgroeit dan een ruin, maar ze uiteindelijk gewoon hun genetische stokmaat bereiken (mede bepaald door de factor milieu, ofwel, voeding/ziekte/etc).
Tja staand of liggend. Hebben hier super ervaringen met staand (zelfs kleine tofino is staand gedaan
), maar dan hebben we ook een veearts die daar zeer behendig in is. Als hij op den duur met pensioen gaat dan is het maar hopen dat er iemand zijn ballenklus evenzo eigen heeft kunnen maken en dit door kan zetten.
In beide manieren van castreren zijn complicaties natuurlijk altijd mogelijk, je maakt toch een wond. Denk dat de manier waar je veearts het meest gerust bij is, de beste resultaten levert. Hij/zij zal het toch moeten doen en als ze een handeling moeten uitvoeren waar ze niet zo zeker van zijn....
Wanneer castreren? Wij doen altijd vroege voorjaar, maar dat is ook mede omdat ze vanaf april weer de natuurweides in mogen. Mooiste periode vind ik zelf net voor het hormonale seizoen, maar ook weer net laat genoeg dat 'de winter' een beetje uit de weide is zodat ze gelijk lekker naar buiten kunnen. Met doorlopend vrij kunnen bewegen voorkom je naar onze ervaring de meeste complicaties nadien.
Oudere hengsten (lees: 2 t/m 6) worden hier wel staand gecastreerd. De klemmen gaan er alleen dan een stukje langer op (evenals trouwens jongere paarden met reeds grotere ballen/grotere vaten). Enkel de oudere hengsten die reeds vele jaren gedekt hebben die worden bij voorkeur niet staand gecastreerd (of überhaupt) ivm de reeds vergrote en 'hardere' bloedvaten. Dat is lastiger om goed afgeklemd te houden, zo vertelde de dierenarts hier....daar ging hij zijn vingers niet aan branden met risico op bloedingen.
Tja staand of liggend. Hebben hier super ervaringen met staand (zelfs kleine tofino is staand gedaan

In beide manieren van castreren zijn complicaties natuurlijk altijd mogelijk, je maakt toch een wond. Denk dat de manier waar je veearts het meest gerust bij is, de beste resultaten levert. Hij/zij zal het toch moeten doen en als ze een handeling moeten uitvoeren waar ze niet zo zeker van zijn....
Wanneer castreren? Wij doen altijd vroege voorjaar, maar dat is ook mede omdat ze vanaf april weer de natuurweides in mogen. Mooiste periode vind ik zelf net voor het hormonale seizoen, maar ook weer net laat genoeg dat 'de winter' een beetje uit de weide is zodat ze gelijk lekker naar buiten kunnen. Met doorlopend vrij kunnen bewegen voorkom je naar onze ervaring de meeste complicaties nadien.
Oudere hengsten (lees: 2 t/m 6) worden hier wel staand gecastreerd. De klemmen gaan er alleen dan een stukje langer op (evenals trouwens jongere paarden met reeds grotere ballen/grotere vaten). Enkel de oudere hengsten die reeds vele jaren gedekt hebben die worden bij voorkeur niet staand gecastreerd (of überhaupt) ivm de reeds vergrote en 'hardere' bloedvaten. Dat is lastiger om goed afgeklemd te houden, zo vertelde de dierenarts hier....daar ging hij zijn vingers niet aan branden met risico op bloedingen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Lijkt me eigenlijk best wel natte vingerwerk zoiets onderzoeken. Genetische stokmaat klinkt nogal betrekkelijk, of zie ik dat verkeerd?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ja is het zeker, geloof dat daar een variabele van zoveel centimeter boven en onder de combi van vader en moeder gesteld wordt. Dan worden (bijna) dezelfde genen gecombineerd en op eenzelfde wijze opgevoed qua milieufactoren, waarbij de een wel gecastreerd wordt en de ander niet. Oftewel, bij een Fjord kan die bij wijze van 1,40 tot 1,50 variëren 

Geluk is de vrucht van intens werk
-
Ronan en Silas, 2 volle broers van elkaar (OrstaxLenngard) zijn beiden gecastreerd. Ronan met 3 maanden. Silas dacht om en nabij het jaar..
Silas is 1 cm groter dan Ronan geworden, maar als ik het eerlijk mag zeggen, vond ik dat Ronan veel meer looks had behouden. Ik vond Silas wat 'softer' kijken.
Silas is 1 cm groter dan Ronan geworden, maar als ik het eerlijk mag zeggen, vond ik dat Ronan veel meer looks had behouden. Ik vond Silas wat 'softer' kijken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
- nancy imka
Elvis is bij ons staand gecastreerd. Ging prima en geen last van gehad. De volgende dag zou Emy komen maar springen en gek doen zou die niet doen aldus de DA je had die zot moeten zien hihi. Ik zou ook staand doen als het even kan.
Claudia wat ging er dan zo mis?
Claudia wat ging er dan zo mis?
Sommige paarden laten zich echt niet van de wijs brengen als ze net gecastreerd zijn. Sommigen staan half uit het roesje alweer te etteren met de buurman. De meesten niet hoor, maar ze zitten ertussen!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'