16+, soms al wat stram en stijf, deel 5

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Ivonne

Re: 16+, soms al wat stram en stijf, deel 5

Bericht door Ivonne » zo 14 dec 2014, 19:44

Wat erg Esther . Wat scheelt er aan dan?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 15 dec 2014, 06:45

Wat is er aan de hand esther?

Nan is al een tijdje kreupel |( Ze werd net voordat de osteopaat kwam kreupel. Het schoot er zomaar in zegmaar.
Vijf min ervoor nog een hele weg gedraafd super goed. En twee tellen erna stokkreupel vanuit der schouder linksvoor.

Osteopaat behandelt, kan zes weken duren eer ze weer goed zou lopen. Na zes dagen opeens rechtsvoor super dik en ze liep als een paard die bevangen was.
Medicatie gehad van mijn eigen dierenarts voor het weekend en maandag. Toen was der been gelukkig dunner en liep ze weer beter.

Maar helaas nog, nu na drie weken, kreupel. Ze is harstikke vrolijk en in stap loopt ze +:)+

Ik wandel nu op het harde nog drie weken en dan maar eens kijken hoe ze loopt. Hoop zo dat het goed komt. Alleen een rondje buiten is prima voor twee, drie keer per week. :sorry:
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Esther

Bericht door Esther » ma 15 dec 2014, 13:12

Ze hebben niet gezegd wat ze dachten dat het was bij Nanneborg?
Hopelijk is het snel weer helemaal goed!

Jeskim is erg stijf als ze de stal uit komt 's ochtends. Vrijdagochtend wilde ze niet in de benen komen, om 8 uur heeft mijn vader haar laten liggen, hij wist niet of ze toevallig net was gaan liggen. Maar om half 12 heeft hij haar overeind gejaagd. Ze stond toen ook wel snel op, is naar de bak geschuifeld en als ze dan even beweegt knapt het wel op.
Ik heb altijd gezegd, als ze niet meer in de benen wil/kan komen dan is het heel snel over. Ik laat mijn oude paard liever te vroeg gaan dan te laat.
Dit is natuurlijk niet raar voor een oud paard met artrose de hele nacht op stal.
Daarna is ze dan ook niet meer binnen geweest, lekker buiten gebleven 's nachts, het was dit weekend gelukkig aardig droog, en dat gaat prima.
We hebben nu de uitloop van de stal weer in ere hersteld en hopelijk blijft ze dan wat meer in beweging, vorig jaar geen problemen gehad met de stijfheid. Als ik haar met heel slecht weer niet meer in de stal kan zetten is het wat mij betreft ook wel gebeurt hoor.
Ik zal er, als het zover is, ontzettend veel verdriet van hebben, maar ik vind die verhalen van mensen die te lang door blijven sukkelen ook vreselijk.

Maar goed vandaag was ze prima, ze kwam zich even met de kruiwagen bemoeien en wilde ook lekker gekrabt worden. Ik heb even gecontroleerd of ze niet hoefbevangen zou kunnen zijn, maar er is helemaal niets wat daarop wijst. De stijfheid is puur als ze van stal komt, anders zou ze ook wel meer liggen als het haar pijn deed, geen warme hoeven, ze wilde ze wel optillen, probeerde niet haar voorbenen te ontlasten o.i.d. Ze is alleen wat te dik, maar daar wordt weer aan gewerkt. (Heb een hartig woordje met de voerleverancier gehad.)
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 15 dec 2014, 13:54

Bah wat naar met Jeskim
Marga is ook wel stijf in de ochtend, moet zeggen dat het momenteel best meevalt. Maar tot 11.30 liggen zou ze nooit doen als de rest naar buiten gaat. Ze is momenteel wel weer kreupel helaas. Haar knieën zijn ook afschuwelijk. Het zijn haast net zulke knieën als die van Fatoush op het moment |(
Baranna 13-5-2006

Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 15 dec 2014, 17:29

Wat naar dat ze zo stijf zijn.

Ik hoor bij Lajke in haar nek dingen krakken als ze haar hoofd draait, maar het ziet er nog soepel uit. Ze doet natuurlijk nu niets, wei is een grote modderzooi maar ze lopen er wel door te banjeren.
Stal lopen ze in en uit en aan het zaagsel her en der te zien gaat ze er ook in liggen. Lajke is dan netter dan Mette. Die heeft echt zaagsel van zijn wangen tot zijn staart.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Suus

Bericht door Suus » ma 15 dec 2014, 19:15

Ja, ouderdom komt met gebreken... Kun je Jeskim dan niet gewoon in de uitloop laten? Ook met slecht weer, desnoods een deken op. Onze Fjorden zijn daar wel voor gemaakt in principe. Maar idd te lang doortobben wil ik ook niet hoor. Dan moet je de beste keus maken voor je paard (niet voor jezelf). Winter moet gewoon afgeschaft worden!!

Sterkte met de stijve en kreupele oudjes!
Morris, mijn superfjord!
Esther

Bericht door Esther » ma 15 dec 2014, 19:23

Dat is ook de bedoeling nu Suus. Het ging allemaal goed dus ging Jeskim gewoon in haar eigen box. De uitloop kunnen we alleen aan Tea's box maken, want die heeft een deur naar buiten. Maar nu mag Tea dus in Jeskim haar box en Jeskim in Tea's box met de deur open zodat ze in en uit kan lopen.
Een deken is niet nodig, Jeskim heeft het vrij warm op stal en een berenvacht, eerder te warm, dus wat dat betreft is de uitloop ook een voordeel.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 16 dec 2014, 11:17

Ze zei een schouderblessure maar goed das altijd lastig daar he...

Ok hoop dat de oplossign werkt voor jeskim. Lekker buiten als ze het wilt en naar binnen natuurlijk!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Ootje

Bericht door Ootje » di 16 dec 2014, 16:29

Vervelend zeg, dat er verschillende paarden kreupel en erg stijf zijn.

Odette past ook wel in het rijtje. Als ze los in de bak/paddock gaat, gaat ze meteen helemaal plat en ze komt niet meer zo soepel overeind. Het zit me al een tijd niet lekker, dus vlg week komt de da langs.
Gisteren heb ik haar staldeur open gelaten, zodat ze 's nachts ook de paddock in kan. Misschien scheelt dat.
Odette&Fenna
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 16 dec 2014, 17:04

Marga komt wel heel soepel omhoog, ook na het rollen. Maar ze loopt zo apart
Baranna 13-5-2006

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 19 dec 2014, 09:17

Nisko rolt erg soepel nog en komt ook goed vlot in de benen. Alleen dat dat rollen nou per se steeds op stal moet :roll: . Als ze nat is rolt ze graag maar ben altijd bang dat ze zich eens vast rolt. Gelukkig rolt ze meestal direct dus dan ben ik er nog maar toch. Verder niks speciaals te melden. Jammer dat ik weinig tijd voor haar heb want Nisko lijkt verder hardstikke fief. Ziet er ook goed uit vind ik.

Hoop dat Jeskim en Odette gauw weer wat meer soepeltjes gaan. En dat Marga wat beter gaat lopen. Ouder worden van de paardjes valt niet altijd mee... :n
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 19 dec 2014, 10:09

Hier gaat alles al een tijdje goed met mijn oudje * even afkloppen *

Het viel mij al wel lange tijd op dat hij niet meer rolde als hij in de paddock kwam. Wel ligt hij s'nachts, dus ja vroeg me af of ik me dan zorgen moest maken? Hijheeft al best een holle rug gekregen en was nooit zo flexibele roller.

Gelukkig zag ik hem van de week toen lekker spelen en bokken met zijn kleine vriendje storm, en toen die ging rollen ging Moby ook.. Misschien voelde hij aan dat ik me zorgen maakt, dan maar even rollen voor het vrouwtje haha.

Ik hoop dat alle oudjes gezond de winter door komen en, gezond 2015 in gaan.
Ik zou het i.i.g. erg leuk vinden als Moby mee naar het jubileum kan.
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » vr 19 dec 2014, 13:41

Nou dan kom ik weer een beetje goed nieuws brengen!

Sonja doet het super op de prascend dus daar was ik al heel blij mee. Maar vandaag ook sinds lange tijd even laten lopen zodat ik goed kon zien hoe ze loopt. En behalve een onbespierd paard zonder conditie is er verder niks te zien. Geen spatje onzuiver!! Dus ik ben een tevrede mens..!!
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Ootje

Bericht door Ootje » vr 19 dec 2014, 17:50

Dat is goed nieuws, fijn hoor!
Odette&Fenna
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 19 dec 2014, 20:34

He bah Esther hopelijk blijft ze nog wel een aantal jaartjes hoor! Ik moet zeggen sinds ik Imka hier heb staan in haar in en uitloop stal en altijd los gaat het prima met die ouwe sok! Een keer katskreupel geweest idd artrose en een ontstoken knie daar heeft ze medicijnen voor gehad en sindsdien gaat het prima (klopt af) misscbien kun je haar net als ik Imka op de slechte dagen ondersteunen met een pijnstiller/ontstekingsremmer. Tegenwoordig heeft Imka dat zelfs ook niet meer nodig. Is wandelen ook geen optie rust is roest en misschien als ze lekker mee uit wandelen gaat smeert het haar gewrichten een beetje? Je kunt haar qua pijnstilling misschien ook wat wilgentak geven zeggen ze toch dat dat n natuurlijke pijnstiller is voor paarden ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » vr 19 dec 2014, 20:56

Als ze in beweging is dan gaat het wel weer, dus ik denk niet dat wandelen het verschil gaat maken.
Maar het gaat nog niet goed helaas, uitloopje lijkt nog niet te werken.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 20 dec 2014, 12:42

Red Bull inmiddels ook wel weer 18 jaar, vindt dat zelf alleen nog laaaaaaaaang niet hihi.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Esther

Bericht door Esther » za 20 dec 2014, 13:46

Vannacht was het gelukkig wel goed, ze had ook wel gelegen in de stal gezien de geplette keutel.
Ik wilde de dames vandaag even wat laten stappen in de bak, alleen begon Tea idioot door de bak te knetteren. 8)7
Jeskim is wat bang van Tea dus steeds als Tea bij haar kwam begon zij ook wel te rennen, maar niet van harte, eerder deed ze gewoon lekker mee.
De volgende keer Jeskim en Tea maar even apart wat beweging geven.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » za 20 dec 2014, 18:38

Blijft toch vervelend dat ouder worden. Merk het met Sonja ook wel. Maar die doet het momenteel super goed.

Vandaag dreigde een boom op de gastank van mijn pleegouders te vallen. Dus die omgezaagd, stam in stukken voor de kachel en de rest heeft sonja "opgeruimd". Ze had al anderhalf jaar niet meer in het tuig gestaan en trekt weg alsof ze het elke dag doet..

https://www.youtube.com/watch?v=bll1_u9 ... -lwrOuEnGA
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 01 jan 2015, 09:24

Jeskim gaat nu redelijk goed, ze blijven ook veel buiten, maar de stal met uitloopje doet toch zijn dienst.
Maar sneller dan stap gaat ze liever niet meer, stappen gaat ook wel heel kalmpies aan. Waar ze tot 2 maanden geleden je nog voorbij ging als zij los naar stal mocht stiefelt ze er nu achteraan.

Tea gaat beter, 30 december naar de kliniek geweest ter controle. Maar de DA zag echt verbetering, nog stijf linksom, rechtsom liep ze wel prima. Ik sta zelf nog niet te juichen hoor.. Ik weet niet of ik erop durf te rijden als ze zo loopt, maar van de DA mocht ik er wel rustig weer mee aan de slag, veel stappen en rustig de draf opbouwen en kijken hoe het gaat.
Had niet verwacht dat ik er ooit weer op zou zitten, dus gisteren mijn zadel en hoofdstel maar eens ontdaan van groene, harige schimmel. Momenteel ben ik door wat tegenslag fysiek niet al te goed, dus alsmede met het weer is het even afwachten wanneer we echt gaan opbouwen.
Nu niet te enthousiast worden, ik heb er zelf nog geen goed gevoel bij..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie