Jars
-
Jars
Even een vraag. Mijn topper Archibald is een nakomeling van Jars. Er is bij mij heel weinig bekend over Jars wat betreft het karakter, ook op internet kan ik niks vinden. Helaas is hij er niet meer. Maar heeft iemand hier Jars persoonlijk gekend en kan mij meer over hem vertellen?
Archibald (JarsXuskyld v. Max L1+6, L1+11, L2+0 wedstrijdstop
Cameron L2+9
Cameron L2+9
Re: Jars
Jars zelf weinig meegemaakt, één keertje op de keuring dacht ik maar was toen nog te jeugdig om te beseffen hoe en wat. Wat mij wel opvalt is dat veel Jarsnakomelingen, voor zover ik ze nu gezien heb, vrij gemoedelijk kunnen zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Oké, Ik ben maar weinig nakomelingen nog trgen gekomen. Heb ooit gehoord dat je Jars kan vergelijken met de Tsjerk van de friezen. Een draak eerste klas. Schijnt ook dat er nakomelingen ingeslapen zijn ivm gevaarlijk gedrag. Vandaar dat ik heel benieuwd ben naar reacties van mensen die Jars persoonlijk gekend hebben
Cameron L2+9
Cameron L2+9
haha oke alle Jarsen die ik voorbij heb zien komen vond ik eigenlijk wel relaxt (maar ook nog steeds wel op twee handen te tellen).
Zijn vast nog wel liefhebbers hier die hem meer en beter hebben meegemaakt
Zijn vast nog wel liefhebbers hier die hem meer en beter hebben meegemaakt

-
Ik heb Jars een tijdje meegemaakt toen hij in Limburg gestald was in Meijel.
Daar liet hij zich zien als een brave hengst. Hij stond 's avonds op stal, overdag op de wei en er werd door een jongedame van 14+ gereden in de lessen, dressuur & springen. Tussen de andere paarden (merries en hengsten) was hij goed te hanteren. Hij was lekker voorwaarts, maar braaf. Hij is eenmaal gepresenteerd op de keuring in Limburg, ik weet niet meer welk jaartal, maar daar zal misschien nog een filmpje van aanwezig zijn op de site van Fjovrili. Hij heeft meen ik ook aan een aantal fjordenwedstrijden deelgenomen, in de tijd dat Claudia met Kventin uit kwam op wedstrijden. Misschien dat Claudia zich daar ook nog iets van kan herinneren.
Er zijn nog altijd veel hengsten die bijna 24 uur per dag op stal gehouden worden.
Soms hoor je dan ook verhalen dat hengsten die meer ruimte en beweging krijgen, ook ineens heel ander gedrag laten zien (in positief opzicht). Wat opzich wel logisch is.
Daar liet hij zich zien als een brave hengst. Hij stond 's avonds op stal, overdag op de wei en er werd door een jongedame van 14+ gereden in de lessen, dressuur & springen. Tussen de andere paarden (merries en hengsten) was hij goed te hanteren. Hij was lekker voorwaarts, maar braaf. Hij is eenmaal gepresenteerd op de keuring in Limburg, ik weet niet meer welk jaartal, maar daar zal misschien nog een filmpje van aanwezig zijn op de site van Fjovrili. Hij heeft meen ik ook aan een aantal fjordenwedstrijden deelgenomen, in de tijd dat Claudia met Kventin uit kwam op wedstrijden. Misschien dat Claudia zich daar ook nog iets van kan herinneren.
Er zijn nog altijd veel hengsten die bijna 24 uur per dag op stal gehouden worden.
Soms hoor je dan ook verhalen dat hengsten die meer ruimte en beweging krijgen, ook ineens heel ander gedrag laten zien (in positief opzicht). Wat opzich wel logisch is.
Jars heeft in 2004 in Meijel gestaan, dat zeker. Langer kan ook, maar dat kan ik me niet meer goed herinneren.
De vaste rijdster toen was inderdaad 14-15 jaar. Buiten heb ik hem eenmaal meegehad, toen mijn vaste merrie niet mee kon, en daar was ie goed te rijden. Ook goed in de hand te houden als er een andere in volle vaart langs kwam.
Enige wat ik minder vond in de bak was dat hij heel goed door de hoeken ging...een beetje te goed (lees haaks zowat, en dat dan in galop vond ik niet zo grappig, dacht dat ie eruit ging springen XD). Maar goed, ik heb er maar een paar keer op gereden, was niet mijn vaste paardje.
Maar goed, ik heb er niet heel veel mee van doen gehad en het is al een tijd geleden.
Ik zou zeggen...draak eerste klas...neuhh, zo ken ik 'm niet.
De vaste rijdster toen was inderdaad 14-15 jaar. Buiten heb ik hem eenmaal meegehad, toen mijn vaste merrie niet mee kon, en daar was ie goed te rijden. Ook goed in de hand te houden als er een andere in volle vaart langs kwam.
Enige wat ik minder vond in de bak was dat hij heel goed door de hoeken ging...een beetje te goed (lees haaks zowat, en dat dan in galop vond ik niet zo grappig, dacht dat ie eruit ging springen XD). Maar goed, ik heb er maar een paar keer op gereden, was niet mijn vaste paardje.
Maar goed, ik heb er niet heel veel mee van doen gehad en het is al een tijd geleden.
Ik zou zeggen...draak eerste klas...neuhh, zo ken ik 'm niet.
Wij hadden het er toevallig vanmorgen nog over.
Hij werd hier blijkbaar wel eens in een kudde drachtige merries geschaard, maar hij bleef de merries achtervolgen tot hij er weer op kon. Wel een beetje verkrachtingsscènes dus
Dus op dat gebied was hij blijkbaar niet echt gemoedelijk te noemen. Geen idee of iemand het later nog geprobeerd heeft. Ik veronderstel dat hij toen echt nog wel heel jong was, aangezien hij ook hier gefokt is.
Heb ik het goed dat Jars uit Annemiek komt? Was wel een pittige tante als ik daar verhalen van hoor.
Hij werd hier blijkbaar wel eens in een kudde drachtige merries geschaard, maar hij bleef de merries achtervolgen tot hij er weer op kon. Wel een beetje verkrachtingsscènes dus

Dus op dat gebied was hij blijkbaar niet echt gemoedelijk te noemen. Geen idee of iemand het later nog geprobeerd heeft. Ik veronderstel dat hij toen echt nog wel heel jong was, aangezien hij ook hier gefokt is.
Heb ik het goed dat Jars uit Annemiek komt? Was wel een pittige tante als ik daar verhalen van hoor.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik heb Jars wel eens heel heel vervelend gezien, maar toen probeerde Orsta hem te beklimmen..
Niet echt een eerlijk beeld

Niet echt een eerlijk beeld

Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jars was inderdaad Lars x Annemiek, gefokt door Louis zijn vader toch?
-
hahahaha, geloof dat ik die foto wel voorbij heb zien komen. Zo te horen was het dus wel een brave. Dan heeft Archibald niet het karakter van Jars haha. Of het moet een generatie overgeslagen hebben als Annemiek wel moeilijk was.
Iemand toevallig nog foto's van Jars?

Cameron L2+9
Cameron L2+9
Ik wist niet dat zijn vader ook bij de fjorden betrokken was? Maar hij is daar geboren idd.Bella schreef:Jars was inderdaad Lars x Annemiek, gefokt door Louis zijn vader toch?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
- Contacteer:
Denk inderdaad dat Louis vader altijd in boerepaarden heeft gedaan en Louis pas met fjorden gestart is.
- Yfke-lover
Onze Yfke was ook een Jars heeft in haar jonge jaren nog bij van de Berg gestaan had een super karakter altijd knuffelen en aan hankelijk door een ongelukje niet meer te vertrouwen helaas. Ik mis haar nog elke dag.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Ylida van mijn buurman Jan is ook een Jars volgens mij en super lief in de omgang, ook met haar veulens.
Klopt, Ylida en Yfke zijn door mijn vader gefokt, ze zijn van het zelfde jaar. Jars stond bij Jan Bussink in die tijd. Hoe hij verder was weet ik niet, ik was er niet bij als hij aan huis kwam. Wel heb ik hier een D-tje staan waarvan de opa Jars is. Moeders begint met een W dus toen stond Jars ook bij ook al bij Jan Bussink.
- Yfke-lover
Yfke is bij wijlhuizen gefokt
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Ja, dat is Christa (viko) haar vader 
Ik heb Ylida een tijdje meegemaakt bij Bart, leuke merrie maar voor mij weinig bijzonders, ik vond Ymea tig keer leuker dus heb me daar destijds op gestort

Ik heb Ylida een tijdje meegemaakt bij Bart, leuke merrie maar voor mij weinig bijzonders, ik vond Ymea tig keer leuker dus heb me daar destijds op gestort

Ctje 

- Yfke-lover
Okee dat wist ik niet
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Ik heb zelf een Jars. (Jars x Barstad). Ken de moeder en er is nog een volle zus van mijn paard die ik ook ken.
Als ik kijk naar mijn eigen paard heeft deze echt een gouden karakter en qua uiterlijk lijkt deze echt enorm op Jars, korte nek, compacte bouw en zelfde uitdrukking.
Haar zusje was ondanks zelfde bloedlijn wel best anders. Die was wel iets gemener in de zin dat ze je een tik zou uitdelen als het haar niet aanstond. Wel was deze ook zeer werkwillig en tijdens het werken met haar wel echt super braaf.
Beide paarden waren niet heel groot en vrij compact. Alleen die van hij heeft een echte jars nek
Jars zelf heb ik niet gekend
Als ik kijk naar mijn eigen paard heeft deze echt een gouden karakter en qua uiterlijk lijkt deze echt enorm op Jars, korte nek, compacte bouw en zelfde uitdrukking.
Haar zusje was ondanks zelfde bloedlijn wel best anders. Die was wel iets gemener in de zin dat ze je een tik zou uitdelen als het haar niet aanstond. Wel was deze ook zeer werkwillig en tijdens het werken met haar wel echt super braaf.
Beide paarden waren niet heel groot en vrij compact. Alleen die van hij heeft een echte jars nek

Jars zelf heb ik niet gekend

Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur
Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport
Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport