G'tjes - deel VI: Op les of nog met de neus in het gres?

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Dennis

Re: G'tjes - deel VI: Op les of nog met de neus in het gres?

Bericht door Dennis » wo 30 apr 2014, 14:59

Eigenlijk is er voor mij geen echte reden om het niet te doen, op stal heeft Geke daar aan 2 kanten contact met paarden en als ze buiten staat aan 3 kanten.

Moet ze perse op gras? Dat is wat ik gewend ben, maar eerlijk is eerlijk.... Geke is ook altijd wel aan de zware kant en nu kan ik haar ook niet apart zetten. De paarden zagen er daar ook allemaal wel heel tevreden uit, dus ik kan niet zeggen dat ze iets missen oid.

Ze hebben rond hun vijver wel een stukje gras, waar ze wel op zou kunnen of aan de hand even lekker laten grazen maar verder is het misschien meer voor mij dat ik het idee van 24/7 gras los moet laten.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 30 apr 2014, 15:14

maar een veulen "moet" toch wel lekker in het gras vind ik persoonlijk
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » wo 30 apr 2014, 15:33

Ik vind dat een paard eigenlijk wel elke dag beschikking moet hebben over gras, hoeft niet 24/7 maar toch wel een aantal uur. maar misschien ben ik ook wel verwend met mijn plekje.
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » wo 30 apr 2014, 17:03

Guus loopt nooit in het gras, krijgt de hele dag ruwvoer en loopt de hele dag gewoon buiten.
Hij krijgt zijn brok en zijn appeltje en is bijzonder tevreden.

Hij heeft zijn buurmanpaarden en komt verder niks te kort.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Esther

Bericht door Esther » wo 30 apr 2014, 17:17

Noodzakelijk is het niet, maar het beste voer voor een zogende merrie is gras!
Maar een perfecte stal kom je waarschijnlijk toch niet tegen, dus wat is voor jouw belangrijk en waar staat je paard fijn?

Maar staan ze daar nooit in kuddeverband samen, of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » wo 30 apr 2014, 18:53

Hier staan ze al volop op de wei en er staat niet zoveel meer, dus er wordt gewoon hooi en brok bijgevoerd. Mijn paarden staan samen en hebben gewoon contact met de buren, maar ze staan niet bijelkaar.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
charlanti

Bericht door charlanti » wo 30 apr 2014, 20:16

toen mijn (ondertussen verkochte) kwpn merrie drachtig was van mn smurf heb ik haar gewoon bij ons op stal kunnen laten, echt ideaal geregeld.
een loopstal per drachtige merrie voor de nacht, en overdag lekker met een groepje drachtige dames op de wei.
veulens wandelen lekker elke ochtend met moeders mee naar buiten, en hebben als ze binnen staan ook de ruimte om een keer gek te doen.
de veulens groeien met elkaar op in de wei, en einde van het seizoen worden in een keer alle veulens tegelijk afgespeend, en blijven in principe bij elkaar in de opfok lopen, tenzij ze verkocht worden natuurlijk. mn 2 jarige smurf loopt met 5 in de opfok, 3 x kwpn, 1 x d-pony en een friesje.
qua begeleiding van de merrie ook alles super, camera's in loopstallen, birth alarm aanwezig, en dierenarts vlakbij voor mocht dat nodig zijn.
ik vond het echt super om de ruimte te hebben lekker met mijn veulen te tutten bij moeders in de stal, en vooral ook heel leuk om te zien hoe die ukkies steeds meer lef krijgen, en met elkaar aan het spelen gaan in de wei.
dat is naar mijn idee vrij ideaal, en de kosten zijn zeker niet extreem ;)
claudia

Bericht door claudia » wo 30 apr 2014, 20:52

Guus loopt niet op de wei omdat wij een weiland huren en mijn afrastering (3 draden met stroom) is voor Guus niet altijd afdoende.
Zeker niet omdat mijn buurman zijn draad steeds dichter naar die van mij zet en dan zet hij er een merrie in, dan weer twee of dan weer een partijtje shetten met hengst en ga zo maar door. Zonder ook maar even rekening te houden met wat ik in de wei heb staan. Zijn frummels schieten regelmatig uit zijn wei en lopen dan bij die van mij en dat is toch niet handig met een vierjarige hengst.

Daarom loopt Guus bij mij thuis in de bak waar hij wel neus aan neus kan met een fries en een merens.
Dat gaat wel super goed. Dus hij krijgt de hele dag door hooi of voordroog. En hij is er zeker tevreden mee.
Laatst gewijzigd door claudia op vr 02 mei 2014, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dnieze

Bericht door Dnieze » do 01 mei 2014, 18:23

Ben ik ook weer! Lees vooral mee en plaats niet zo vaak. Rijden gaat wel super goed! Ben heel trots op hem! Ik zal nog even een nieuwe foto sturen, al zal Goos niet lang meer bij mij zijn.
Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 02 mei 2014, 07:56

Ik heb even wat dingetjes bijgewerkt :). Kan soms even duren voordat aanpassingen zijn aangepast want ik moet er natuurlijk even voor op een pc zitten, ik lees ook veel bij op tablet of telefoon :).
Moor staat wel hele dag op de wei maar wel een schrale wei en ze krijgen dus ook hooi bijgevoerd, dat is voor mij bijna hetzelfde als in een paddock staan. Dat zou ik dus voor mijn paard ook helemaal prima vinden, voor een veulen/ jaarling vind ik dat ook wel een ander verhaal maar dat is nu meer gevoelsmatig dan dat het op feiten is berust dan dat het werkelijk noodzaak zou zijn. Ik vind vooral beweging erg belangrijk.

Ik hoop dit weekend weer even te gaan buurten, en dan ook een veulentje te kunnen begroeten. De merrie zit inmiddels op 348 dagen dus laat maar komen :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 02 mei 2014, 08:09

Guido is leuk!! Welkom! :)

Zal binnenkort ook even een nieuwe foto van Gwyn maken :+

Inmiddels een paar keer in de bak met haar bezig geweest en kleine stukjes gewandeld. Er zit nog wel wat werk in. Gwynna is heel vlug en vrij rillerig nog. Is ook een stuk minder in handen geweest dan Finnea natuurlijk. Laaste keer had ik de bak afgezet en heb ik haar los gelongeerd. Dat deed ze wel heel netjes. Ik ben benieuwd :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
claudia

Bericht door claudia » vr 02 mei 2014, 10:55

Guus zijn luie leventje zit erop.
Gisteren heeft Ilse er weer voor het eerst sinds oktober op gezeten en hij was zoooooo braaf.
( lees, liever lui dan moe)
Dus vandaag mag hij het met mij gaan proberen!
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 02 mei 2014, 11:03

Spannend Claudia! Dat vraagt om foto's :D!
charlanti

Bericht door charlanti » za 03 mei 2014, 07:45

leuk dat je me erbij hebt gezet Marijke :) de moeder van Guido heet Wiesje, en mijn echte naam is Ilse.
met 348 dagen mag het veulentje zich wel komen melden haha, altijd spannend vind ik, en superleuk die stuntelige kleine paardjes!

ben benieuwd naar foto's van jullie fjorden aan het werk! heel leuk om te zien hoe ze het oppikken.
Guido moet er over een week of 2 ook echt aan gaan geloven, als alles goed verloopt met castreren dan.
zal mijn camera zometeen mee naar stal nemen, en kijken of ik nog een plaatje van zn knappe snoet gemaakt krijg :P

Guido komt voor nu dagelijks gemiddeld 4/6uur buiten op de hengstenweide, die is met hekwerk omheind ipv met draad.
we hebben maar 1 hengstenweide, en 2 hengsten staan op dit moment dus hij moet de weide delen.
maar goed ook dat er hekwerk omheen zit, want zelfs voor het zien van een ruin denkt meneer nog tussen het hek door te moeten kruipen, en toen kreeg poownie een flinke tik stroom....
sindsdien staat ie heerlijk met zijn neus aan de grond te snoeien buiten :Y)
het is de bedoeling als zijn testosteron een beetje is gezakt om hem gezellig met andere paarden op de wei te zetten, maar dat komt vanzelf.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 05 mei 2014, 06:46

Er staat Guido een hoop verandering te wachten zo te lezen :D. Moor van mij is nog meer van het soort "neus in het gres". Twee weken terug een keer een zadel op haar rug gehad en ze heeft een paar keer aan een longe gelopen met hoofdstel dus dat kent ze ook. Hoop van de zomer wel wat meer met haar te kunnen doen maar dan moet ik er even een paar weken wat meer naartoe kunnen gaan, dan wil ik ook meteen doorpakken.
Dennis

Bericht door Dennis » ma 05 mei 2014, 15:23

Geke was gisteren vooral druk met het buitenrijden. Alles wat voorheen normaal was, is nu ineens eng of ze schrikt er van. Morgen mag ze weer aan de slag in de bak ~~}> En aangezien ik deze week 2 dagen extra tijd heb zal ze nog een keer extra mee mogen voor een gezellige wandeling
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » ma 05 mei 2014, 15:40

Leuk! Alweer deel 6! Ik ben langzaamaan wat bezig met geline. Het is nog wat zoeken naar tijd met mijn werk en 2 kleine kinderen. Maar, het is al steeds langer licht en lekkerder weer... (Jep mooiweerruiter) dus komt goed deze zomer!
Tot nu toe doet ze alles zo makkelijk en vrolijk dus ik hoop dat, dat zo blijft!
Ik zal ook eens een nieuwe foto regelen.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » ma 05 mei 2014, 16:20

Leuk al die vorderingen, die van mij staat weer een tijdje niks te doen. Ze zijn vandaag aan mijn nieuwe zadel begonnen dus dat is nog even afwachten wanneer die klaar en in NL is.. tot die tijd vermaakt hij zich prima in de wei...

http://m.youtube.com/watch?v=hPG0lhLuUZk
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » di 06 mei 2014, 18:40

Arme Geke, ze heeft echt moeten zweten vanavond := Althans, moeten.... ze doet het haar zelf aan.

Er zit op het moment zo'n brok energie in haar! haar tempo is vooral hoog dus ze moet nu echt leren de ontspanning op te zoeken onder het zadel. Maar het is wel erg prettig dat ze goed voorwaarts is :D

Na het rijden was er zelfs nog genoeg energie over om lekker aan het speelkwartier met de andere paarden mee te doen!

Grrrrrr.... heb wel even staan mopperen vanavond! Probeer je Geke niet te zwaar te laten worden, stalgenootje ook uitgelegd dat strookbegrazing echt het beste is in combinatie met wat hooi en wat doet het stalgenootje??? gewoon de grote wei open zetten en de paarden in het volle gras laten lopen! Als ik vanavond niet geweest was, dan hadden ze er tot morgen middag in gelopen! Ik heb maar even heel duidelijk op het bord gezet dat dat prima is, maar dan wel zonder Geke. Dat ze haar eigen paard laat vervetten, prima, maar niet die van mij
Dnieze

Bericht door Dnieze » wo 07 mei 2014, 14:33

Ik heb Goos vandaag gefilmd in de bak, leek me leuk om te laten zien :)

https://www.youtube.com/watch?v=uS5gH_EDXOE
Afbeelding
Plaats reactie