Paarden in de winter op koeienwei

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: Paarden in de winter op koeienwei

Bericht door Bella » wo 18 dec 2013, 13:35

Standaard koeienmengsels, bijv. BG11, zijn voorzien van grassen met een hoge voedingswaarde en makkelijk 'bereikbaar' voor het darmstelsel (ook vaak de reden van de dunnere mest). Daarnaast zijn die rassen bestand tegen het lopen van mensen en dieren in de wei. Echter, echte koeienmengsels zijn niet goed bestand tegen het lage afgrazen van paarden, waardoor de planten lang nodig hebben om weer te herstellen. Als in dergelijke weides paarden blijven knibbelen, dan blijft het kort en raakt het gras snel gestresst, waardoor de fructaan-aanmaak extreem toeneemt. In die situaties kun je dan ineens plotsklaps met een acuut bevangen paard komen te staan.

Paardenmengsels zijn voorzien van rassen met minder hoge voedingswaarde en daarmee meer ruwe celstof, waardoor het darmstelsel meer werk moet doen om bij de voedingsstoffen te komen. Vaak zijn paardenmengsels ook veelzijdiger in soorten, waarbij er een aantal grassoorten (en/of kruiden) zijn toegevoegd die een zeer laag hergroeipunt hebben, dus gemakkelijker herstellen na kort afgrazen.

Maar meest belangrijke verschil tussen koeienweides en paardenweides is wel de bodem. Een bodem van een koeienweide zit bij voorkeur vol voedingsstoffen, voor optimale grasgroei met optimale (zeer hoge) voedingswaarde. Aan de hand van bemesting worden de voedingsstoffen in de bodem geoptimaliseerd door de veehouders. Veehouders doen ook veel sneller een bodemtest om te zien welke mineralen ze missen en moeten toevoegen voor de beste kwaliteit voeding voor productie van melk of juist vlees (zit ook weer verschil in).

Koeienweides zijn over het algemeen te energierijk. Doe je een paar jaar niks aan bemesten dan zal het gras de voedingsstoffen in de bodem benutten tot het 'op' is. Daarmee verschraalt een bodem al relatief snel tot een natuurlijk evenwicht, waarbij d.m.v. bemesting door beweiding, maar ook regenbuien, lucht, vogels en ander wild voedingsstoffen worden aangedragen. De ene grondsoort zal daarbij sneller uitgeput zijn dan de ander en ook de wijze waarop de grond altijd in gebruik geweest is, kan iets zeggen over hoe rijk de grond mogelijk nog is. Voor paarden is het altijd opletten twee kanten uit, dat het niet te rijk is, maar ook dat het niet te sterk verschraalt of verzuurt (bijv. als bepaalde grassoorten niet meer willen groeien).
Geluk is de vrucht van intens werk
Erpel

Bericht door Erpel » wo 18 dec 2013, 18:48

Wat interessant eigenlijk! Heb me er nog nooit zo in verdiept moet ik eerlijk bekennen! Maar dit stuk 'koeienwei' is pas dit jaar aangelegd, en wat ik mij kan herinneren eigenlijk ook niet geïnjecteerd of bemest. (behalve dan door de koeien zelf uiteraard :+ ) Dus in principe qua voedingswaarde nog niet erg veel? Aangezien het jaren maïsland is geweest. Of begrijp ik het dan verkeerd? Snap dat het mengsel graszaad dan wel weer meer voedingswaarde heeft dan een paardenmengsel.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 18 dec 2013, 18:55

Waarschijnlijk is het land nu zo vaak maisland geweest dat de voedingsstoffen voor mais een beetje op zijn geraakt, dan staat de opbrengst niet meer in relatie met de kosten voor het maisland. Dan wordt het wel gezien dat er een paar jaar gras ingezaaid wordt alvorens het weer als maisland wordt ingezet (of ander gewas). Dus het is niet helemaal zo dat er helemaal geen voedingswaarde meer in de bodem zit voor grasland (andere behoefte dan mais).
Joram

Bericht door Joram » wo 18 dec 2013, 19:00

Ik weet dat ze bij ons wel iets doen aan bemesten en zo. En dat is ook wel te zien want bij ons komt je geen zuring, jakobs kruid of ander onkruid tegen. Wel hebben zandgrond waardoor zelf idee heb dat gras niet super rijk bij ons is. Maar leuk om te lezen.
Want als ik goed begrijp zal paard op koeien gras eerder te dik worden dan op paarden gras al is de bemesting van het land het zelfde.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 18 dec 2013, 19:09

Dat is wel de insteek van de grasmengsels ja Joram. Maar 'koeiengras' is misschien niet helemaal de juiste term, aangezien je daar ook weer onderscheid kunt maken in melkvee, vleesvee, hobbyvee, etc etc, maar veelal wordt met koeiengras gesproken over gras voor de melkveehouderij.

Zuring, JKK en onkruiden is mede door bemesting inderdaad te beperken, maar ook maaien houdt er hand in dergelijke planten tot een minimum te beperken in de weide.
Anouska

Bericht door Anouska » do 19 dec 2013, 13:44

Bij ons staan ze volgens mij op BG5
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Ilona

Bericht door Ilona » vr 20 dec 2013, 11:34

Als er al jaren een pensionstal gerund wordt op een, van oorsprong, koeienweide moet je dan nog wel spreken van een koeienweide?
Zo'n land vormt zich toch ook om op den duur.
De term koeienweide lijkt zo'n 'stempel'.
Ik denk dat een grasland snel omvormt zodra deze niet meer behandeld wordt zoals de koeienboer doet.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 20 dec 2013, 13:08

Die gedachte doe ik met je mee Ilona. Minder voedingsstoffen voor de plant is minder opbrengst.

(sommige grassoorten verdwijnen zelfs omdat ze niet bestand genoeg zijn tegen het korte afgrazen van paarden, die redden het niet om te herstellen, maar daardoor kunnen eventueel ander gezaaide soorten die verdrongen werden maar beter bestand zijn tegen paarden wel weer kans krijgen)
Esther

Bericht door Esther » vr 20 dec 2013, 21:13

Denk dat het niet lang duurt voor je bodem armer is geworden en je grassoorten zich hebben aangepast.
Bemesten gebeurt vrij vaak, als je dat een jaar achterwege laat ben je, denk ik, al een heel eind op weg richting paardenweide.
Dan inderdaad het verschil eroverheen van afknabbelen versus afmaaien met een machine, paar strontpollen erin, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » vr 27 dec 2013, 20:49

Hoi,

Opzich denk ik dat koeienweide geen kwaad kan, alleen dat het gras wel heel rijk is. Heb mijn fjord aantal jaar op koeienland gehad en ken veel mensen die dit doen. Die van mij werd er overigens wel heel fatsig ervan. :\

verder las ik leverbot en daar weet ik echt alles van...

Mijn paard had leverbot, via de koeienweide ook gekregen dus, het is een echte sluipmoordenaar en die van mij was dan ook bijna dood.. Vooral omdat de DA's niet wisten waar te zoeken.

Als je wil kan ik je er meer over vertellen. Mijn tip :)* zou in ieder geval zijn om 1x per jaar even een simpele bloedtest te laten maken zodat je zeker weet dat ze het niet hebben of je het heel simpel kan behandelen. Het is namelijk heel lastig te vinden en eigenlijk heel gemakkelijk te behandelen, maar als je het niet vindt is de ellende groot. Ik doe dit nu ook standaard met mijn paard, want in de mest vind je deze worm helaas niet.

Mocht je er meer over willen weten kan je mij een PB sturen :)
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Ilona

Bericht door Ilona » za 28 dec 2013, 07:15

Dat is wel een goede tip!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Fran

Bericht door Fran » za 28 dec 2013, 08:28

Ik zou het gewoon doen, bij ons staan de paarden in de winter ook op oud koeienland en ik denk eigenlijk niet dat de rest van de weides ooit van paarden gras zijn voorzien.
Wij zetten ze wel op strook begrazing, dan kun je er ook lang mee doen en krijgen ze niet te veel binnen.
Om de 3 dagen wordt het lint versteld ongeveer.
Succes!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
S_imonee

Bericht door S_imonee » za 28 dec 2013, 09:57

Ik heb mij er ook nooit zo in verdiept. Dit is interessant om te lezen. En een goede tip van yaniekiej.

Die van mij staan 's winters ook op een koeienweide. Het enige wat ik merk is dat ze in het begin iets dunnere mest krijgen en wat voller worden. De eerste twee weken staan ze niet langer dan twee uur op dat land. Nu inmiddels de hele dag. Dat is langzaam opgebouwd natuurlijk. ;)
Ziggy ♥ (v. Lenngard) 24-06-2003
sinds 21-01-12 ♥
Plaats reactie