Vraag voor de hondendeskundige

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Dennis

Vraag voor de hondendeskundige

Bericht door Dennis » vr 06 dec 2013, 18:23

pffff ik word soms echt gek van het gepiep van Diesel!

Ik vermoed dat het aangeleerd/ontstaan is in het nest. Toen wij Diesel kochten en we de eerste keer gingen kijken was ze een week of 3-4 oud. Afgesproken dat we haar met 8 weken op zouden halen. We kregen telkens leuke updates met ineens de vraag of we haar eerder konden halen. Haar 2 broertjes waren toen met 6 weken oud al vertrokken naar de nieuwe baasjes en Diesel zat alleen. Wel met het verhaal erbij dat het goed ging en de kinderen telkens als Diesel aan het piepen was, haar uit het nest haalde en er wat mee deden. Op dat moment heb ik tegen manlief gezegd, laten we het maar niet doen want als ze dat nu al doet zal ze dat altijd wel blijven doen. Manlief was niet te overtuigen, we hadden een x bedrag aanbetaald en hij wilde haar toch graag hebben. Nu 7 jaar later geef ik toch regelmatig aan dat ik toch echt wel gelijk had.

Haar gepiep lijkt alleen steeds meer en meer te worden. Om een voorbeeld te geven, vandaag kom ik om 5 uur thuis. Diesel is 5 uurtjes alleen thuis geweest. Ik ben een kwartier thuis geweest, heb gegeten en omgekleed om vervolgens naar de paarden te gaan. Op de fiets, met Diesel in de mand mee. Dat hele kwartier loopt Diesel te piepen, zelfs al zit ze in de mand en fiets ik aan. De hele weg heen is ze stil, nadat ik echt wel even gemopperd had. Aangekomen bij de paarden begint ze te piepen, ik haal haar uit de mand en net zo lang totdat ik de wei in loop piept ze. Zolang er eten valt te scoren van de paarden is het goed, maar zodra ik mijn laarzen uit ga doen is het weer piepen totdat we aanfietsen.
Thuis aangekomen haal ik haar uit de mand, piepen.... we komen binnen...piepen, echt om gek van te worden.

Het lastige is dat wij geen onderscheid meer kennen of er echt iets aan de hand is. Soms is het wel dat ze eruit moet, maar de andere keer ben je 1,5 uur met haar wezen wandelen, heeft ze alles gedaan en heeft ze brokken en water, en dan nog kan ze piepen. De ene keer lijkt het blijdschap, de andere keer kan ze er zo ontevreden bij lopen met haar staart tussen haar benen.

Negeren kan ik redelijk goed, maar als ze al 1,5 uur loopt te piepen dan schiet ik toch wel een keer uit mijn slof. Ik zal haar nooit slaan of schoppen maar ze haalt dan soms echt het bloed onder je nagels vandaan

Telkens als we bij de DA komen voor de enting dan vraag ik erna en checken ze haar maar is er niets afwijkends. Tijdens de sterilisatie heb ik ze laten kijken of ze misschien iets vreemds zagen maar ook toen was alles keurig.

Herkent iemand dit en weet iemand hoe we dit kunnen verminderen?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Tamara
Contacteer:

Re: Vraag voor de hondendeskundige

Bericht door Tamara » vr 06 dec 2013, 19:15

Kijk je wel eens cesar milan? Ik zou haar corrigeren met een prik van je vingers in de buik/ribstreek. Het ongewenste gedrag corrigeren en haar uit die zone halen. Verder niets zeggen behalve als je die corrigerende prik uitdeelt even zoals cesar doet tsjj. Probeer haar wel te "pakken" als ze het niet ziet aankomen voor het effect. Hopelijk doet het iets!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » vr 06 dec 2013, 19:25

Ik denk ook aangeleerd gedrag. Vooral wat ze jong leren..
Timber heeft zijn hele leven bijvoorbeeld wel wat getwijfeld bij de achterdeur, bij de fokker mocht hij niet in huis.
Is het normaal dat ze piept als ze eruit moet? Timber blafte altijd een keer als hij eruit moest. Later werd je er helemaal gek van, ging hij het doen om aandacht te krijgen, deed je de deur voor hem open, bleef hij staan kijken of je mee ging, zo niet, dan bleef hij ook in huis. Maar ja, je kan het ook niet negeren want dan pist hij in huis!! Lastige dingen..
Misschien kan Lisa je tips geven!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 06 dec 2013, 19:31

Deels herkenbaar verhaal wel. Tex hier doet het niet zo erg, maar als ze op vreemd terrein is en het erg spannend allemaal vind en ze eigenlijk overal wil kijken kan ze ook enorm piepen het eerste uur. In de auto is ze onrustig als in steeds mee willen kijken en het liefst zo dicht tegen het raam willen kruipen wat niet kan. Zodra ze eenmaal in de gaten heeft waar we heen gaan (afslag naar mijn ouders/janna bijv, maar destijds ook wel naar het werk als ze mee mocht) dan begint ze ook met piepen en hoe dichter we bij het huis zijn hoe harder ze piept. Op het werk waren we vaak als eerste en duurde het zeker een half uur/uur voordat de andere honden arriveerden. Dan liep ze ook steeds piepend rond, dat heb ik in de kiem gesmoord door haar naar haar kleed te sturen. Dan kwam er nog 1 protest en was ze stil tot ze ook maar een auto hoorde stoppen, dan was het piepen en janken tot de andere hond binnen was. En in huis kan ze ook lang volhouden als bijvoorbeeld haar favoriete speeltje onder de bank ligt waar ze niet bij kan of ze buiten iets ziet waar ze heen wil maar de deur maar niet open gaat. Maar zo extreem als Diesel het doet is het ook weer niet en we kunnen het wel redelijk corrigeren (op vreemd terrein, dat is het lastigste). En in de auto wordt ik ook wel eens goed boos op dr. Moet wel te allen tijde veilig blijven in de auto. Mijn correctiewoord is overigens "Kláár"...Tex weet onderhand dat het dan menens is en gaat dan vaak liggen terwijl ze me strak blijft aankijken (tja).

Piept Diesel in huis ook als jullie weg zijn dat je weet?

Echter ken ik het wel van de hond van mijn zwager/schoonzusje, die hebben er ook al eens mee gezeten. Moet zeggen dat ik ze er de laatste jaar weinig meer over hoor, maar als die hond wat enthousiast wordt en niet goed weet wat hij dan met zichzelf aan moet dan begint hij ook enorm te piepen (zachtjes janken).
Geluk is de vrucht van intens werk
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 06 dec 2013, 19:33

Ik geloof niet zo in Cezar.

Sam doet dit ook, maar alleen als hij weet dat we iets gaan doen. Consequent zijn is hier de remedie. Sam piept vooral na bijv. 5 uur alleen en als we dan naar de paarden gaan. Jack russels hebben ontzettend veel energie. Waarom laat je hem niet rennen langs de fiets? Hoeft niet het hele eind maar een deel frustratie die ik bij sam zie is energie teveel. Je hond heeft nu geen 'doel' een jack is een werkhond.

Cezar maakt trouwens ook gebruik van een loopband of gaat skaten. Met Sam fietsen we bijvoorbeeld wanneer we werken iedere dag. Ook gaat hij mee mest scheppen in de wei. Ook 1 leer in de week behendigheid en gehoorzaamheid.

Consequent wachten tot hij stopt piepen en dan belonen. Sam mag pas naar buiten als hij stil is. Ook piept hij op werkdagen meer als wanneer ik vrij ben.

Wat ik van de border collie's ken moeten ze en lichamelijk en mentaal moe worden. En Sam is al 10x zo rustig maar ook hij heeft er veel baat bij.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Dennis

Bericht door Dennis » vr 06 dec 2013, 20:41

Dat van Cesar ken ik wel, alleen is ze tijdens het piepen ook erg op ons gefocust waardoor het lastig is om het onverwachts te doen.

Wat Tex doet in de auto is heel herkenbaar, alleen zit Diesel wel in een bench in de auto

Consequent wachten is soms niet toepasbaar, als ik zoals vanavond thuis kom dan moet ik haar piepen wel belonen. Ik moet haar wel uitlaten of meenemen, maar ik heb gewoon simpelweg dan geen uur de tijd om te wachten totdat zij stopt met piepen.

Maar een stuk langs de fiets laten rennen is zeker wel te doen, op weg naar de paarden zijn daar wel goede stukken voor. Dat ga ik zeker eens proberen!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 06 dec 2013, 22:02

Hoezo moet je het piepen dan belonen? En is dat dan als je thuiskomt of als je al weer op de fiets zit?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 06 dec 2013, 22:29

Denk dat hij bedoeld dat hij niet kan wachten tot ze stopt met piepen en haar dan pas mee neemt. Nu piept ze en als "beloning" neemt hij haar ook nog eens mee omdat t niet anders kan. Ik heb sinds twee drie weekjes ook een mini hondje en wat een piepers is dat... Ze piept ook heel veel, smorgens als ik haar laat plassen piept ze vanaf het moment dat ze me hoort tot het moment dat we weer terug zijn van het plassen... Negeer dat nu maar al vind ik het zenuwachtige draaien met haar halsbanden om doen wel een irritatie factortje smorgens met pijn mn handen hihi
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Dennis

Bericht door Dennis » vr 06 dec 2013, 22:58

Inderdaad Nancy, dat klopt wat dat belonen betreft. Als ik moet gaan wachten totdat ze niet meer piept kan ik niet naar de paarden. Aan de andere kant kan ik haar ook dan thuislaten en haar echt compleet negeren door haar dan even niet uit te laten, maar dan is de kans er weer dat wanneer ik thuis kom, de nood zo hoog is dat ze dan weer piept omdat ze er echt uit moet
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 06 dec 2013, 23:32

Wat je dan in ieder geval moet doen is niet tegen haar praten. Je lijnt haar zonder een woord te zeggen aan en haalt haar ook niet aan. Dan loop je weer naar buiten en zet haar in de fietsmand. Al die tijd negeer je haar. Op deze manier is meegaan niet leuk, het levert haar niks op.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » ma 09 dec 2013, 19:20

En negatieve aandacht is ook aandacht d.m.v boos worden i.d. Maar ik snap ook echt wel dat je er stapel gek van wordt!

@Esther dat verhaal van Timer doet 1 van onze Jackies ook. Bij de deur staan en dan niet willen tenzij jij ook mee loopt. En soms ben jij de gek die naar buiten loopt en zij draait zich om en gaat de mand in. Hahaha, zo geslepen. :P
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 10 dec 2013, 07:39

Haha Jacky staat ook vaak bij de deur en dan doe je de deur open doet een stap naar buiten draait zich om en gaat op het deurmatje zitten zo van ik ben buiten geweest krijg ik nu een beloningssnoepje ik lig helemaal dubbel met die draak hahaha ff offtopic maar vind dat zo grappig
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anouska

Bericht door Anouska » wo 11 dec 2013, 22:41

Anita schreef:Wat je dan in ieder geval moet doen is niet tegen haar praten. Je lijnt haar zonder een woord te zeggen aan en haalt haar ook niet aan. Dan loop je weer naar buiten en zet haar in de fietsmand. Al die tijd negeer je haar. Op deze manier is meegaan niet leuk, het levert haar niks op.
Hier ga ik helemaal in mee! Marije (vosse) heeft misschien ook wel een idee.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie