Dilemma; verkopen of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
saskia
Moderator

Dilemma; verkopen of niet?

Bericht door saskia » za 02 nov 2013, 10:45

Dit is natuurlijk al een wat langer spelend 'probleem' maar ik gooi hem toch nog eens in de groep.

Ik heb Sjors deze maand alweer 11 jaar. Hij is leuk, gezellig, sociaal, grappig en had ik al leuk gezegd :D Maar dan wel vooral wanneer ik er naast sta of als we in het bos rijden. Maar ik wil gewoon ook (niet alleen maar) in de bak kunnen rijden.

Marieke (naisven) heeft me pas goed geholpen, waarvoor dank, en met heel veel geduld geeft hij zich soms over. Tenminste, zo voelt het. Hij loopt braaf zijn rondje, maar je hebt de blaren op je vingers staan en ondertussen zwiept hij met zijn staart en heb je zo 1,5 uur nodig voor hij 1 seconde los laat. Niet echt tekenen dat hij het leuk vindt :n

En dan heb ik laatst mee gedaan aan de fjordcup, dat vond ik leuk! Maar het idee dat Sjors niet meer zal gaan doen, dan wat hij nu doet, irriteert me. Daarom voelt het doelloos en ik hou niet van doelloos, en lijkt het alsof ik hem plaag met mijn plannen. Ik rij momenteel maximaal 3 keer in de week, mijn hobby bezorgt me meer frustraties dan ontspanning en het voelt als moeten. Ja, als we in het bos rijden vind ik het wel leuk en ben ik intens gelukkig met mijn super brave paard, die dan ineens wel voorwaarts en blij is >;) En als ik mijn penny meisje blij zie zijn op Sjors, dat vind ik ook leuk. Maar ik wil er zelf ook zo veel plezier uit kunnen halen en ik heb natuurlijk geen paard gekocht zodat vooral anderen erop kunnen rijden.

En als ik dan hier op verkoopplein die leuke fjorden (edgard, ik ben fan!) voorbij zie komen, dan denk ik: waarom doe je het niet. Sjors weg en een nieuw paard kopen. Maar het voelt fout! Bang dat hij ergens terecht komt waar ze niet leuk voor hem zullen zijn, of dat hij juist heel veel in de bak moet lopen wat hij niet leuk vindt. Ik heb gezocht op internet naar dagbestedingen of zorgboerderijen, want hij zou perfect zijn voor zoiets, maar ik kan er geen vinden die paarden zoeken.

2 paarden (of 3, want we hebben Sjimmie ook nog) onderhouden gaat niet. Het is dus of accepteren dat het zo is, of toch een advertentie gaan maken.

Dat dus.

Wat zouden jullie doen?
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Tamara
Contacteer:

Re: Dilemma; verkopen of niet?

Bericht door Tamara » za 02 nov 2013, 11:29

Als jouw plannen en visie van paard rijden niet bij je paard passen dan zal je idd moeten veranderen.

Vooropgesteld dat jouw paard het nergens beter krijgt als bij jou. Dat vind iedereen dus dan zalnie hett ergens anders ook goed hebben :)

Als jij je hobby niet leuk vind en sjors vind jouw hobhy niet leuk dan zou ik hem en jezelf niet plagen en iets anders gaan zoeken.
Het moet wel leuk blijven en geen straf worden..

Van de gemiddelde fjord kun je niet verwachten dat het dressuurpaarden zijn. Tuurlijk de basis zal geen probleem zijn, en voor een aantal iets meer gevraagd ook niet, maar je moet ze ook niet gaan plagen door ze ies te vragen waar ze het lijf niet voor hebben.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 02 nov 2013, 11:47

Hmmm ditzelfde had ik dus met Nisko. Nadat die afgekeurd was voor bakwerk ben ik er subiet mee opgehouden. Ik mocht alle dingen doen die ze aankon, maar ze had duidelijk moeite met het bakwerk en vond het niet leuk. Daar had ik zelf de lol ook af en heb ik haar verder niet meer mee geplaagd. Voelde een stuk beter maar na 3 jaar buiten rijden miste ik zelf wel wat. Ik zit in een gunstig deel van NL qua stalling en kon toen wel Nisko aanhouden en Anka bijkopen.

Wat je moet doen? Ja lastig. Hoe graag wil je verder en hoe graag wil je hem houden? Een hobby moet wel leuk zijn zeg ik altijd...Anders werkt het echt niet..
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dennis

Bericht door Dennis » za 02 nov 2013, 13:26

En wat als je de onmogelijkheden met Sjors even aan de kant zet en kijkt naar de mogelijkheden die er misschien wel zijn? Misschien een optie om een paard van een ander erbij te rijden waar je wel doelen mee kunt nastreven?

In hoeverre is Sjimmie belangrijk en welke voldoening geeft hij? Anders zou je evt voor Sjimmie een ander plekje kunnen zoeken, met Sjors de dingen kunnen blijven doen waar jullie beide van genieten en dan op zoek gaan naar een nieuw paard erbij.

Het zijn zomaar even gedachtenspinsels bij mij ;) uiteraard moet het plezier voor jullie beide voorop staan en is het ook fair van jou om te kijken hoe het anders of beter kan. Daarbij mag je ook zeker aan jezelf denken want het is jou hobby en die moet jou ook voldoening geven
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
saskia
Moderator

Bericht door saskia » za 02 nov 2013, 14:56

Alvast even snel (zit midden in een ikea in elkaar zet sessie :D )
Sjimmie is natuurlijk van mijn vader. Hij wil wel fjord die voor de wagen kan, maar hij heeft (en daar heeft hij gelijk in) alles compleet voor het mennen... Op maatje Shetlander.

Van paard wisselen betekent voor hem, alles wisselen.

Maar m'n vader is er iets makkelijker in dan in hoor. Als het aan hem ligt ruilen we alles in voor 1 veelzijdig paard. :list:
Al is hij ook helemaal gek met S en S :D
Dat jij de liefste bent!
Krista

Bericht door Krista » za 02 nov 2013, 15:14

Ik begrijp wat je bedoelt.
Wil alleen wel een nuance aanbrengen tav wat Tamara zegt, denk niet dat het iets fjord gebonden is, ik zie in mijn omgeving ook genoeg rijpaarden aan hun persoonlijke max in het L of M en waarbij het trainen meer "plagen" lijkt dan sporten en plezier maken.

Denk dat je voor jezelf moet beslissen hoe lief Sjors je is. Dat kan alleen jouw gevoel je zeggen. Een paard komt bij verkoop natuurlijk niet per definitie slecht terecht. Er zijn legio eigenaren die er ook heel goed voor zijn net als wij zelf.

Als jij graag dressuur wil rijden en er plezier aan wil beleven en Sjors wil en kan dit niet dan zou ik in jouw schoenen eerst kijken is het financieel haalbaar hem te laten staan of verleasen oid en hem anders verkopen en op zoek gaan naar een paard wat beter bij je past.
Ik heb met mijn grote bruine toen ook een tijd getwijfeld, zelfde dilemma's het was een schat van een paard maar dressuur was niet zijn ding. Hij vond het wel prima allemaal. In het bos was hij happy en tijdens springles onstuitbaar. Maar laat daar nou mijn ambitie niet liggen.... Ik ga me daar op de lange termijn gruwelijk aan storen, dus hij is verkocht. En heeft een top huis en top baas.

En misschien nog een optie, kijken of je voor iemand een paard bij kan rijden? Zodat je niet de kosten hebt en Sjors niet weg hoeft te doen?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Esther

Bericht door Esther » za 02 nov 2013, 16:18

Het is een dure hobby dus als het niet leuk is ophouden. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, er spelen zoveel dingen mee, maar daar komt het feitelijk wel op neer.
Garantie dat je paard goed terecht komt bij verkoop is er nooit, maar een leuk, fijn paard vindt zijn plek wel.

Jeskim heeft ook totaal geen dressuurambities en toen ik alleen Jeskim had wilde ik graag meer dressuur rijden i.p.v. de bossen in. Met Tea kun je leuk dressuur rijden, maar daar kun je weer niet leuk mee het bos in. Toen Jeskim er niet was miste ik dat weer. Blijft lastig..

Veel succes met het nemen van een beslissing!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 02 nov 2013, 16:45

Tsja ik zou het dus niet doen.
Maar mijn motto is wat komt dat blijft (tenzij er iets heeeel geks zou zijn uiteraard) ;)
Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat als jouw ambities anders zijn dan dat je paard aan kan dat er dan voor gekozen wordt om een ander paard aan te schaffen.
Alleennnnn, overstappen van fjord naar fjord en willen dressuren?? Daar heb ik dus zo mijn bedenkingen bij. Wil je gaan dressuren dan past dat wellicht beter bij een ander ras, wil niet zeggen dat een fjord niet kan dressuren uiteraard maar bedenk goed wat je wilt en of je dan dus Sjors echt wilt missen en of dan een andere fjord echt beter bij je past. Ik vind jullie persoonlijk altijd een geweldig leuk stel en vind jullie erg goed bij elkaar passen van wat ik voorbij zie komen dan uiteraard.
Persoonlijk pas ik het werk dus aan aan het kunnen van mijn paarden en daar geniet ik van! Ik moet er niet aan denken om Aike (of een van mijn andere paarden) ooit te moeten missen en dat is ook echt geen loopwonder maar wel het meest geweldige paard voor mij :D
Lastig dilemma!! Bedenk je goed wat je nu hebt voordat je er afstand van doet :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 02 nov 2013, 16:55

Die ervaring heb ik niet hier krista. In de zin van ik zie alleen maar 2 fjiorden en kom nooit op wedstrijd. :D
Denk idd dat je bij de gemiddelde kwpner of welk ander ras niet perse een dressuurpaard hebt. Ik geloof wel dat daarvoor een speciaal gefokt ( bloedlijn) het makkelijker kan.

En als ik me sjors zo voor de geest haal is die ook klein kort en gedromgen dus dan is het lijf er ook niet voor gemaakt. En wellicht dat een andere en meer geschoolde ruiter het er wel uit krijgt maar waar is je limiet he. Als het paard er niet blij van wordt houdt het snel op.

Vind thessa's standpunt op zich ook te begrijpen maar als je in de loop der jaren je ambities ziet veranderen en je paarf past daar niet bij, tja...het moet wel leuk blijven voor beide partijen.

Maar dat is een beetje dezelfde discussie als wanneer laat je een paard gaan..als ie blijvend geblesseerd is en je hebt een grote wei en het maakt niet uit of er nou 2 of 10 lopen, of je hebt er 1 waar je maandelijks veel stalgeld voor betaald, tja dan wordt het een dure hobby..
saskia
Moderator

Bericht door saskia » za 02 nov 2013, 17:49

Natuurlijk heb Sjors gekocht met de intentie hem te houden, en had ik een leuk boerderijtje met land dan had ik nu geen dilemma gehad. Maar moet je door blijven gaan tot je helemaal niet meer wilt gaan. Dat is inderdaad dezelfde discussie als wanneer je paard wegbrengen.

Maar ik vind t fijn de verschillende reacties te horen. Ik bespreek het ook wel eens op stal. De eigenaren willen hem graag kopen, het is de ideale beginnerspony en zet geen stap verkeerd, maar dan komt hij in de manege en dát wil ik niet. En hij is pas 16/17 dus kan ook nog héééél lang mee :D

Overigens heb ik geen ambities om hoog in de dressuur te eindigen, maar ik wil gewoon lekker kunnen rijden. Een rondje dressuur, een buitenrit, een laag sprongetje. Het is lastig uit te leggen als je nooit op sjors rijdt. Maar je teugels oppakken betekent weerstand en hij is écht helemaal in orde verder. Maar hoe leuk hij altijd kijkt, er zit een hele eigenwijze kop op, en dan ook heel eigenwijs.

Zolang ik nog twijfel doe ik niets, veel te bang dat ik spijt krijg.
Dat jij de liefste bent!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 02 nov 2013, 18:43

Ik snap je precies hoor. Karev is net zo. Als ik die oppak is het ook verzet. Maar buiten loopt ze als een stoomwals met lange teugel.
nina1993

Bericht door nina1993 » za 02 nov 2013, 19:01

Die weerstand kom ik met een van mijn dames ook tegen. Door dingen op een andere manier aan te pakken is er geen weerstand en kom ik toch waar ik wezen wil, maar dan wel vanuit een echt samen en een paard dat er zelf voor kiest om samen met jou te werken.

Zonder direct voor reclamebord te willen spelen, ik zou een intake doen bij mijn trainster zodat je samen met haar kunt kijken of jouw doelen op een andere manier met Sjors te bereiken zijn, of dat je jullie allebei te kort zou doen. Naast het onvoorwaardelijke vertrouwen dat ik in haar heb, heb ik haar iemand met hetzelfde dilemma zien helpen. Deze vrouw heeft hierdoor een definitieve beslissing kunnen maken waar ze volledig achter stond.

Persoonlijk zou ik het niet kunnen, ik heb Nina nu 12 jaar en ik zou haar echt niet kunnen missen. 't is ook net de vraag wat zou je het meeste missen? Bakwerk of Sjors?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Suus

Bericht door Suus » zo 03 nov 2013, 08:12

Ja, jullie zijn leuk samen en nee, Sjors is geen dressuurpaard en dat wordt hij ook niet.
Volgens mij heb je dan twee keuzes; je accepteert dat en gaat doen wat jullie dan samen leuk vinden (dus buiten rijden) of je verkoopt hem en gaat met een nieuw paard kijken hoe ver je kunt komen in de dressuur.

Jouw keuze is al gemaakt denk ik en dat is de tweede. Je hebt al western geprobeerd, dressuur weer opgepakt, buiten gereden, maar voor jou is het niet genoeg en niet bevredigend. En natuurlijk is Sjors leuk en lief, maar hij kost ook veel geld en geeft jou niet wat je in je hobby zoekt. Verkopen dus hoe lastig ook.....
Ik weet niet wat voor manege het is die hem wil kopen, maar een manege vind ik niet per definitie 'slecht'. Als ze niet heel veel uren lopen en in de wei komen, waarom dan niet? Dan wordt ie lekker vertroeteld door kindjes en hoeft niet hard te werken. Lijkt me prima in Sjors zijn straatje passen.
Morris, mijn superfjord!
Viv

Bericht door Viv » di 05 nov 2013, 14:36

Ik ga volledig met Suus mee, bedankt voor het tikken Suus :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
foss

Bericht door foss » di 05 nov 2013, 15:51

Dit blijven altijd moeilijke dingen, je moet wel gelukkig zijn met de dingen die je met je paard doet als je daar niet gelukkig van wordt moet je keuzes maken.
Deze keuze is best moeilijk en je denkt vaak dat het paard het beste af is bij jou maar er zijn genoeg goede huisje waar hij de aandacht krijgt die hij verdiend.
Gewoon goed nadenken en dan komt je antwoord vaak vanzelf.

Ik heb met Fjellko ook voor de keuze gestaan wat ga ik met hem doen verkopen of houden, ik dacht hij is gelukkig hier maar heb gezien dat hij ook ergens anders gelukkig kan zijn een paard is daar vaak niet zo moeilijk mee.
Ik stond voor een andere keus het paard wilde meer als hij bij mij kreeg en door een ander baasje voor hem te zoeken waar hij gelukkig kon zijn heeft mij doen besluiten hem te verkopen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
saskia
Moderator

Bericht door saskia » di 05 nov 2013, 18:27

Dank voor alle reacties!
Ik heb gelukkig geen haast met mijn beslissing en Sjors vermaakt zich nu wel. Beetje rondhobbelen enzo. Dus voor hem hoef ik al helemaal geen overhaaste beslissing te maken.

Ik hoop gewoon dat op een moment de juiste keuze helemaal duidelijk wordt gemaakt door het een of ander. En ik ga hem nu even plagen, want ik wil rijden. Aangezien het buiten donker is, zal hij toch echt de binnenbak in moeten ~~}> :D
Dat jij de liefste bent!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » do 07 nov 2013, 09:13

Ik ga helemaal mee met Thessa....

Wat ik koop blijft tot het komt te overlijden.

Ik had ook graag wat meer in de bak willen rijden met Nan. Wat wedstrijdjes ABOP enzo. Maar bleek het het paard niet voro te zijn.
Ik heb mijn rijden en wensen dus aangepast aan haar(helemaal toen ze been problemen kreeg) omdat ik haar niet meer kon missen.

Maa rje moet doen wat jouw gevoel je ingeeft. Waar jij gelukkig van wordt. Succes met de keuze!

Kun je niet met de eigenaren van de manege afspreken dat als het niet bevalt je hem terugkoopt?
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » zo 10 nov 2013, 20:51

Ik loop tegen hetzelfde aan te hikken met de bonte. Al maakt het hier qua stallingskosten niet uit of er nu 3 of 4 lopen.
Verder ga ik met Suus mee
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Charret

Bericht door Charret » ma 25 nov 2013, 20:49

Wel grappig dat mensen zeggen wat ik koop blijft bij mij ondanks ze achteraf het paard niet blijken te zijn wat je graag zou willen. Maar stel nou dat je iemand anders kunt vinden die juist wél dat leuk vindt wat je paard ook leuk vindt. Wat is er dan mis met verkopen?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 25 nov 2013, 20:54

Ik blijf realistisch. Je weet nooit hoe iets loopt natuurlijk. Als een paard hier niks staat te doen, kan er voor hetzelfde geld ook een paard staan die wel wat staat te doen zeg maar.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Plaats reactie