zou je een fjord kopen voor een beginner?
zou je een fjord kopen voor een beginner?
Zou je een fjord aanraden voor een beginnend ruiter (zeg twee keer op het paard gezeten) met de volgende kenmerken; geen (val)angst, vol bravoure, redelijk sportief? Is dat een combi met een fjord? Mijn gevoel zegt; "NEE", tenminste niet die fjorden die ik ken. Ik hoor graag meningen?
Re: zou je een fjord kopen voor een beginner?
ja het kan wel alleen moet je zoeken naar een fjord die bijvoorbeeld kinderen gewend is en al wat ouder is voorbeeld rond een jaar of 10 en ouder die niet te sterk is. een vriendin van mij heeft een klein schaal manege met fjorden en ze zet ook beginners op fjorden dus ik zeg ja het kan alleen wel goed kijken voor een fjord die aan je punten voldoet.
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal
hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever

Ligt geheel aan de fjord, wat is die gewend qua ruiters en hoe reageert deze op een nog redelijk onstabiele ruiter. Pauliena van Bart vindt ik altijd een prachtpaard om te hebben bij beginnende ruiters, die weet precies wat ze wel en niet kan maken. Soms met hier en daar een grapje tussendoor, maar nooit gemeen. Terwijl dat bij een gevorderde ruiter best een pittige dame kan zijn. Je moet denk ik een paard hebben wat slim en zelfverzekerd genoeg is om zich zonder hulp van de ruiter te kunnen redden, maar dan weer wel volg- en gehoorzaam genoeg dat het niet een wedstrijd wordt van wie rijd nou met wie.
Dus ik zou niet pertinent NEE zeggen, ligt i.m.o. geheel aan de combinatie fjord/ruiter.
Dus ik zou niet pertinent NEE zeggen, ligt i.m.o. geheel aan de combinatie fjord/ruiter.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Paard kopen voor iemand die nog maar 2 keer op paard heeft gezeten 
Maar niet uit welke ras lijkt mij zo wie zo geen handig idee
Kan ze niet beter eerst een jaartje lessen op een manege?

Maar niet uit welke ras lijkt mij zo wie zo geen handig idee

Kan ze niet beter eerst een jaartje lessen op een manege?
joram: ja, dat is wel weer zo! Maar zo veel leer je ook niet op een manege en dan soms ook juist niet de goede dingen. En dan "leer je rijden"??" en dan blijkt een eigen paard toch vaak een heel ander verhaal. En die iemand heeft wel een hart voor dieren en heeft wel een fantastische plek voor paarden. Maar ik ben vooral benieuwd naar meningen over het ras Fjord in combi met type mens (zonder ervaring).
Eens met de opmerking misschien is even een spoedcursus rijden en omgaan met paarden wel het allerbeste voor die persoon.
Maar dan een eigen paard tsja ligt aan de fjord. Als het een goed doorgereden en ervaren fjord is waarom niet?
Zou dan geen een uitzoeken waar rijtechnisch nog veel werk aan zit of die nog niet van het erf is geweest. Meer een beetje een leermeester zeg maar.
Maar dan een eigen paard tsja ligt aan de fjord. Als het een goed doorgereden en ervaren fjord is waarom niet?
Zou dan geen een uitzoeken waar rijtechnisch nog veel werk aan zit of die nog niet van het erf is geweest. Meer een beetje een leermeester zeg maar.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Met bv Marloes zou dat heel goed kunnen. Maar ik ken verder eigenlijk weinig beginners-fjorden
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Met mijn oudje zou het ook prima kunnen, maar die zou wel zijn eigen dingen gaan doen zeg maar.... En dat zou elk paard doen bij iemand die zo onervaren is. Op een manege kun je absoluut veel leren, dat lijkt me geen overbodige luxe voor je een paard koopt....
Morris, mijn superfjord!
Ik zeg nee.
Eerst ervaring opdoen en dan pas een paard kopen.
Kopen is makkelijk maar ervoor zorgen is een tweede.
Eerst ervaring opdoen en dan pas een paard kopen.
Kopen is makkelijk maar ervoor zorgen is een tweede.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ik denk dat het wel kan met de 'juiste' fjord..en een beetje begeleiding
(leren consequent zijn net als bij je kinderen haha)
Ik ken mensen die al jaren paarden hebben en nog in staat zijn om een paard te 'verpesten' zeg maar. Dat zijn van die types die om de twee/drie jaar een ander paard kopen want deze is OOK al niet braaf

(leren consequent zijn net als bij je kinderen haha)
Ik ken mensen die al jaren paarden hebben en nog in staat zijn om een paard te 'verpesten' zeg maar. Dat zijn van die types die om de twee/drie jaar een ander paard kopen want deze is OOK al niet braaf

Het gaat in dit geval mij niet of een fjord goed zou zijn of niet. Fjorden heb je in verschillende soorten en maten, net als andere rassen.
Het zou wat mij betreft wel kunnen, maar denk dat het dan wel goed is dat er door wordt gelest met het paard in kwestie. Anders gaan ze een loopje met je nemen!!
Het zou wat mij betreft wel kunnen, maar denk dat het dan wel goed is dat er door wordt gelest met het paard in kwestie. Anders gaan ze een loopje met je nemen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Shetlanders zijn te eigenwijs voor kinderen om op te rijden en toch hadden wij Rohan, 100% shetlander en een gouden kinder-leer-pony in omgang en om op te rijden (let wel ik noem niet P.C.
). Tinkers zijn koel in het hoofd en relaxed en toch heb ik een tinker bijgereden die bij een vallend blaadje in standje "sjees" ging. Welshen zijn hittepetitten.....ehm....nou okay...die kan ik niet ontkrachten 
En Fjorden? Fjorden zijn koppig, sterk en eigenwijs (zag ik steeds maar weer op bokt voorbij komen toen ik zag dat zo'n 80% van de mensen op bokt in het topic "welk ras zou je nooit willen hebben"....de Fjord noemde...jemig!)....toch zeg ik 'ja'....want op Cos bijvoorbeeld, kan tegenwoordig (met nadruk op dit laatste woord) in de wei en bak prima een beginner rijden. Ook door Cayleigh laat hij zich alles aanleunen en wat heeft zo'n kruimel van krap 33 kilo nu helemaal te vertellen als hij niet zou willen?
In principe dus 'Ja' maar dan wel een ervaren Fjord die alles al wel een beetje gezien en gedaan heeft. Cayleigh heeft op P.C. leren doorzetten maar heeft van die oude Dicky leren genieten van het rijden en dat maakt voor iemand zonder ervaring het hele verschil.

En Fjorden? Fjorden zijn koppig, sterk en eigenwijs (zag ik steeds maar weer op bokt voorbij komen toen ik zag dat zo'n 80% van de mensen op bokt in het topic "welk ras zou je nooit willen hebben"....de Fjord noemde...jemig!)....toch zeg ik 'ja'....want op Cos bijvoorbeeld, kan tegenwoordig (met nadruk op dit laatste woord) in de wei en bak prima een beginner rijden. Ook door Cayleigh laat hij zich alles aanleunen en wat heeft zo'n kruimel van krap 33 kilo nu helemaal te vertellen als hij niet zou willen?
In principe dus 'Ja' maar dan wel een ervaren Fjord die alles al wel een beetje gezien en gedaan heeft. Cayleigh heeft op P.C. leren doorzetten maar heeft van die oude Dicky leren genieten van het rijden en dat maakt voor iemand zonder ervaring het hele verschil.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Iemand zonder paardenervaring hoort nog geen eigen paard te hebben. Ga eerst maar leren wat een paard allemaal nodig heeft.monne schreef:Zou je een fjord aanraden voor een beginnend ruiter (zeg twee keer op het paard gezeten) met de volgende kenmerken; geen (val)angst, vol bravoure, redelijk sportief? Is dat een combi met een fjord? Mijn gevoel zegt; "NEE", tenminste niet die fjorden die ik ken. Ik hoor graag meningen?
Toen wij Rohan en P.C. kochten had ik 20 jaar niets met paarden gedaan en daarvoor alleen 1 keer in de week op de manege en een vriendin en ik werden als Crash Test dummies gebruikt bij een boer om paarden te "beleren" 
Was dus compleet onervaren maar pony's stonden volpension en al doende leert men. Toen kwam Cos, jong en onervaren, en werd ik even met mijn neus op de feiten gedrukt (achteraf was een "ervaren paard" een betere keuze geweest maar gelukkig heeft Cos een wereldkarakter
)
Sinds anderhalf jaar hebben wij ons eigen stalletje...had ik absoluut geen ervaring mee....wist niet eens hoeveel onze paarden per dag te eten kregen op pension
...en wederom...al doende leert men 
Met begeleiding en advies kom je een heel eind

Was dus compleet onervaren maar pony's stonden volpension en al doende leert men. Toen kwam Cos, jong en onervaren, en werd ik even met mijn neus op de feiten gedrukt (achteraf was een "ervaren paard" een betere keuze geweest maar gelukkig heeft Cos een wereldkarakter

Sinds anderhalf jaar hebben wij ons eigen stalletje...had ik absoluut geen ervaring mee....wist niet eens hoeveel onze paarden per dag te eten kregen op pension

Met begeleiding en advies kom je een heel eind

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ga helemaal met Nathalie mee, aldoende leert men, en al heb je ervaring met rijden......een eigen paard is zo anders.
Een eerlijk paard en de juiste instelling van de mens....dat is wat je nodig hebt.
Een fjord kan heel geschikt zijn, lekker nuchter en recht door zee.
Ik zou wel lekker gaan lessen samen en open staan voor opbouwende kritiek.
Een eerlijk paard en de juiste instelling van de mens....dat is wat je nodig hebt.
Een fjord kan heel geschikt zijn, lekker nuchter en recht door zee.
Ik zou wel lekker gaan lessen samen en open staan voor opbouwende kritiek.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Eens met Nathalie maar met een kleine kanttekening.
Een paard is snel gekocht maar is in deze slechte economie soms erg lastig weer te verkopen. Ik zou echt niet aanraden om na 2x gereden te hebben al zelf een paard te kopen. Voor hetzelfde geld is de lol er na 4x af of gebeuren er door onervarenheid ongelukken met angst voor het paard als gevolg. Niet mijn keuze dus maar dat moet iedereen natuurlijk lekker zelf weten
Een paard is snel gekocht maar is in deze slechte economie soms erg lastig weer te verkopen. Ik zou echt niet aanraden om na 2x gereden te hebben al zelf een paard te kopen. Voor hetzelfde geld is de lol er na 4x af of gebeuren er door onervarenheid ongelukken met angst voor het paard als gevolg. Niet mijn keuze dus maar dat moet iedereen natuurlijk lekker zelf weten

Ctje 

maar zou idd zoals bijna iedereen hier boven zegt wel zorgen dat ze eerst meer ervaring in het rijden en omgang met paarden leert en een manege is goed om alle gangen leren te beheren. en het is natuurlijk wel die gene zijn eigen beslissing
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal
hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever

Ik zou in dit geval kiezen voor een andere aanpak. Laat de ruiter eerst wat ervaring opdoen met het verzorgen van paarden (dat is immers je basis), kies dan een goede instructeur uit die de ruiter niet alleen onder het zadel kan begeleiden maar ook op de grond. Ga vervolgens op zoek naar een geschikt paard (bij voorkeur neem je de gekozen instructeur mee) en ga daarmee aan het werk, maar de eerste 3 kwart jaar alleen onder begeleiding van de instructeur (bijv. 2/3x per week). Daarna zal de ruiter zelf al aardig vaardig zijn, om ook 1 of 2 keer per week zelfstandig met het paard aan de gang te gaan.
Zo kun je wel een droom verwezenlijken, maar hoeft dat niet ten koste te gaan van het paard of het plezier en vertrouwen van de ruiter.
Zo kun je wel een droom verwezenlijken, maar hoeft dat niet ten koste te gaan van het paard of het plezier en vertrouwen van de ruiter.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Even ter verduidelijking, is de beginnende ruiter een beginner met paarden of alleen met paardrijden??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Als je autorijles neemt, leer je ook niet "echt" rijden, maar je kent wel de basisprincipes. Je leert de auto kennen, je weet waar gas en rem zitten, hoe je richting aangeeft, hoe je problemen voorkomt of oplost enz. Dat is wat je ook leert op een manege. Plus wat theorie, wat ook niet geheel onbelangrijk is. Als je dat onder de knie hebt (je rijbewijs gehaald), kun je gaan denken aan het rijden zonder begeleiding en het aanschaffen van het voertuig, je paard dus. En wat dat dan voor paard is, is volledig afhankelijk van je wensen. Groot, klein, duur, geel of andere kleur, extra opties (papieren), aantal PK's, aantal KM's op de teller...monne schreef:joram: ja, dat is wel weer zo! Maar zo veel leer je ook niet op een manege en dan soms ook juist niet de goede dingen. En dan "leer je rijden"??" en dan blijkt een eigen paard toch vaak een heel ander verhaal. En die iemand heeft wel een hart voor dieren en heeft wel een fantastische plek voor paarden. Maar ik ben vooral benieuwd naar meningen over het ras Fjord in combi met type mens (zonder ervaring).
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6