Spooroverweg "schok" probleem.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Zolmar
Contacteer:

Spooroverweg "schok" probleem.

Bericht door Zolmar » do 18 jul 2013, 07:53

Zolmar heeft 2 weken geleden voor het eerst een hele rare bok gegeven toen we het spoor over gingen, alsof hij een schok kreeg. Daarna deed hij dit weer, tot 2 x aan toe, toen mijn dochter met hem reed. Wij wachten bij het spoor altijd, als deze dicht is geweest, dat er een paar auto's overheen zijn geweest, maar dat blijkt dus ook niet te helpen (ik had gehoord dat je dit moest doen omdat de rails geladen is, maar met rubbere banden leek mij dit zinloos, maar ben toch altijd blijven wachten tot er een auto overheen was geweest). Hij is nu echt bang. Gisteren is Lana afgestapt en heeft hem rustig mee genomen, dat ging goed. Zijn er nog tips voor dit probleem?
Anna_Dani

Re: Spooroverweg "schok" probleem.

Bericht door Anna_Dani » do 18 jul 2013, 08:15

Wow, nog nooit van gehoord, maar wat vervelend! Heeft hij ijzers?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 18 jul 2013, 08:28

Mijn eerste gedachte was ook: Staat hij op ijzers en komt hij toevallig op de overgang tegen de ijzeren rails? Dat kan een naar gevoel geven zo is mijn ervaring omdat er altijd een zekere lading in blijft hangen :j (wat voor lading het exact is durf ik niet te zeggen, misschien wel ijzer op ijzer aantrekkingskracht). Daarom waren wij altijd erg secuur met de paarden óver de rails te laten stappen. Dus dat ze er niet op stapten. Soort van balkjes lopen.

Enige tip die ik dus voor je heb is hem nog secuurder óver de ijzeren rails te laten stappen ipv er bovenop (met stem bijvoorbeeld klikken net voor de rails, zodat hij weet dat hij daar overheen moet stappen ipv op). Lost dat het probleem niet op, dan durf ik ook niet te zeggen wat het wel is.
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » do 18 jul 2013, 09:32

Klopt hoor... Fjordy heeft hier ook last van gehad ! Hij liep op ijzers en heeft ook een keer een tik gehad denk ik. Hij kan ook SUPER vervelend zijn bij het spoor, terwijl hij dat normaal echt niet is. Helaas heb ik er geen oplossing voor. Ik hoop altijd voor Fjordy dat hij goed erover heen stapt.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » do 18 jul 2013, 09:48

Met banjer heb ik dit inderdaad ook een keer gehad.
resultaat ze wilde er ook echt niet meer over heen.

Ik zou niet weten hoe je het op kunt lossen.
Wel ga ik er nu tegenwoordig met bella altijd in draf overheen dat vind ik voor mijn gevoel toch wat veiliger.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 18 jul 2013, 10:23

kunststof beslag :)
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » do 18 jul 2013, 12:07

Hij heeft idd ijzers sinds een half jaar (hij loopt nu ook voor de kar). Ik zal kijken of ik met hem kan oefenen om erover heen te stappen. We hebben hier ook een spoor wat niet meer gebruikt wordt, maar waar nog wel de rails liggen. Kunnen we veilig oefenen.
Mieke

Bericht door Mieke » do 18 jul 2013, 14:47

Tim had, toen we vroeger nog vaak over het spoor gingen, op een gegeven moment ook een wazig hupje bedacht zodat zn ijzers de rails niet raakten. Wrs ook net iets te vaak een schok gehad. Is n lastig probleem en denk idd dat de enige ollossing is zonder of idd kunststof ijzers
Ctje :)
monne

Bericht door monne » do 18 jul 2013, 16:21

Met ijzers kan een paard een schok krijgen als deze de rails raken maar dat is dus niet altijd zo! Ik heb begrepen dat er een connectie is met het open/dichtgaan van de spoorwegovergang. De electrische impuls die de bomen open/dicht laat gaan en de lichten laat aan/uit gaat via de rails of zit in ieder geval in dat gebied. Op zo'n moment, vlak ervoor of vlak na het openen van de bomen kan dit dus een schok opleveren. Ik vond het een logisch verhaal maar kan niet met zekerheid zeggen of het klopt.
Ik weet wel dat zonder ijzers er nooit een probleem is tenzij het paard natuurlijk ooit eerder wel een schok heeft gehad met ijzers.
monne

Bericht door monne » do 18 jul 2013, 16:45

nog even ter aanvulling. De aankomende trein activeert de electrische impuls voor het rinkelen/opengaan al vanaf een bepaalde afstand ten opzichte van de spoorwegovergang. Dat is dus echt al een tijdje voordat alles gaat rinkelen gezien de trein vrij hard rijdt maar de electrische impuls is er dus niet continue.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 18 jul 2013, 20:18

Ik heb het nog nooit gehad, maar Syl vind het zo spannend dat ze echt kijkt en er dan overheen stapt alsof het spoor elk moment in de aanval kan gaan. Ik zou inderdaad een beetje aanmoedigen dat hij er goed overheen stapt. Lastig zeg!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 24 jul 2013, 10:02

Ik heb het ooit gehad met een paard op ijzers idd. Die kreeg een schok, maar gelukkig reageerde hij er niet heel extreem op. De eigenaresse zei toen hetzelfde als 'monne'. Ik heb alleen geen idee hoe lang die impuls blijft...

De mijne staat blootvoets en loop er zonder problemen over. Als de trein net geweest is wachten wij tot het 'getik' over is en meestal moeten we ook wel wat auto's en fietsers eerst laten.

Mijn stalgenoot beweerde dat als ze op 2 rails tegelijk staan, ze sowieso een schok krijgen. Maar dat lijkt me niet de meest waarheidsgetrouwe bron :+ geen idee of het waar is dus.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 24 jul 2013, 12:10

Ik heb net een email gestuurd naar de NS met deze vraag....
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Joram

Bericht door Joram » wo 24 jul 2013, 14:28

Er staat altijd een spanning verschil op linker en rechter rails ten zij er een trein over rijdt. Verbind je de linker en rechter rail met elkaar dan zal bel gaan rinkelen en gaat de slagboom dicht. Het is hun systeem van trein detectie. Daar kunnen ze weinig aan veranderen.
Charret

Bericht door Charret » do 25 jul 2013, 09:00

Tamara schreef:kunststof beslag :)
Alleen voor een spoorweg overgang? Moet je er perse overheen? Is er geen andere weg?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 25 jul 2013, 10:17

als je vaak of alleen maar buiten rijdt en daar vaak langs moet kan het toch een optie zijn?!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » zo 28 jul 2013, 19:07

Ga eerst eens proberen om hem eroverheen te laten stappen. Voor wat clicker trainigen een worteltje komen we vaak heel ver. En ja Charret, om naar de duinen te gaan moeten we echt het spoor over.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 29 jul 2013, 09:02

Vanmorgen heb ik antwoord terug gekregen van Pro Rail. Zie onderstaande mail:
Geachte mevrouw van den Heuvel,

Onlangs heeft u contact met ons opgenomen over de stroomschok bij het passeren van de spoorwegovergang met uw paard.

Goed dat u hierover contact met ons opneemt. Het is een veelvoorkomende vraag bij ons.

ProRail heeft een aantal jaren gelden onderzoek gedaan naar de klachten met paarden op de overweg. Er zijn metingen uitgevoerd naar het spanningsverschil tussen de spoorstaven en de aarde. Dit spanningsverschil loopt op tot maximaal 50 V en ontstaat bij het langsrijden van een trein, waarna het na enkele minuten weer verminderd. De 50 V is een normale geaccepteerde veilige waarde bij dit soort overwegen in Nederland. Deze spanning is echter wel goed voelbaar voor paarden indien zij op een spoorstaaf staan. Schrikreacties als gevolg hiervan zijn goed mogelijk.

Het spanningsverschil is een normaal verschijnsel bij de spoorwegen. Het is echter wel mogelijk om hier bij het passeren van de overweg rekening mee te houden. Zoals gezegd is na het langsrijden van de trein de spanning hoog en wordt deze na enkele minuten weer lager. Door ongeveer vier minuten te wachten met het passeren van de overweg na vertrek van een trein, is de kans op een schrikreactie door spanningsverschil veel kleiner.

Overigens is er door ProRail ook met een paardendeskundige gesproken. Er spelen voor de paarden met betrekking tot schrikreacties bij het passeren van de overweg meer zaken een rol dan het spanningsverschil. Zaken als rinkelende bellen, voorbij denderende treinen, 'laag' hangende bovenleiding, oneffenheden en kleurverschil in het wegdek. Indien een paard hier door welke oorzaak dan ook al eens is geschrokken, zal hij zijn leven lang niet graag de overweg betreden.

Het spanningsverschil heeft overigens niets te maken met de staat van de spoorstaven, maar onder andere met het weer. Bij kouder weer blijft de spanning langer hangen. En mogelijk zijn er in de loop der jaren meer treinen over het spoor gaan rijden, waardoor er vaker spanning op de rails staat dan voorheen.

Het niet gevaarlijk en het beste is een paar minuten te wachten als er net een trein langs is gereden.

Ik hoop dat ik hiermee uw bezorgdheid wat heb doen afnemen. Als u nog vragen heeft dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Barth Floor
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Jilly

Bericht door Jilly » ma 29 jul 2013, 11:59

Da's best lang, 4 minuten.

Wel fijn dat ze de moeite doen om zo'n reactie te sturen!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 29 jul 2013, 14:56

Op en druk traject, redt je die 4 minuten meestal niet eens. Maar inderdaad, wel aardig van ze en ook een behoorlijk uitgebreid antwoord.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Plaats reactie