H-tjes hebben 't voor elkaar, ze zijn alweer 1 jaar, deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bloemetje75

Re: H-tjes hebben 't voor elkaar, ze zijn alweer 1 jaar, dee

Bericht door Bloemetje75 » zo 23 jun 2013, 12:33

We hebben de paardjes gisteren alvast naar hun vakantie adres gebracht. Andere wei dan de vorige keer maar weer glooiend (achterhand trainen!) en heel hoog langstelig gras. Niet tegenover de boerderij maar tegenover de buren (en die mevrouw heeft altijd een paard gehad). Dadelijk even kijken hoe het met ze gaat.

Ze hebben het er top, Mette kan lekker gras eten en berg op en af rennen. Maar pfftt het is wel ongezellig, geen paard smorgens wat hinnikt als je op staat. Geen paard waar je 3 keer per dag naar toe mag en een knuffel kunt geven.....

Maar heel blij met zulke lieve vrienden die zo;n goed adres bieden!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Keandra

Bericht door Keandra » wo 03 jul 2013, 19:30

Swann is aan het puberen. :(
Ze is al een paar dagen heel erg tegen me aan het drammen en proberen bijten (telkens een mep voor gehad).
Maar vandaag ging ze echt te ver.

We waren de mest van de weide aan het halen.
En op een bepaald moment lopen de kids (5 en 2.5) op de weide. Paarden aan het eten, dus op zich geen probleem.
Opeens roept de jongste 'Swanneke' (heel lief om horen) en draait Swann zich en loopt ze naar de kids toe. (Nog steeds lief en cute)
maa rdan gaat ze naar de jongste en wilt ze met hem spelen zoals ze met een paard zou spelen, begint ze te steigeren en al.
Dylan is goed verschoten en op zijn poep (pamper) gevallen. Hij heeft een lichte tik van haar voorhoef gekregen.

Wij hebben dan toch even Swann goed op haar plaats gezet. Dit hadden we nooit verwacht. Naar ons doet ze dat niet, maar naar de kids dus wel.
~~}> ~~}> |o
rowenna

Bericht door rowenna » do 04 jul 2013, 12:59

Heel eerlijk is het ook niet echt slim om zo'n klein kind in de wei te laten lopen met een jong paard erbij. Die jonge dieren kunnen soms nog wat onbehouwen zijn, en een beetje lomp willen spelen. Zeker als een kind kleiner is dan de pony dan krijg je natuurlijk gauw een macht spel, wat eigenlijk normaal is bij paarden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Keandra

Bericht door Keandra » do 04 jul 2013, 14:13

Dat weten we ook, maar het is ook niet altijd mogelijk om continu te lopen dirigeren als je je dagelijks weideonderhoud wilt doen.
Je wilt ook nog even kunnen voort geraken met je werk. (mest moet er dagelijks af).
Als de kids van onze beste vrienden er niet zijn, kan ik gemakkelijk een half uur moeten 'tieren' omdat ze anders niet luisteren. Dat lopen tieren is voor mij en de paarden ook niet leuk. Ik heb geen oppas en mijn werk moet ook gedaan worden. Dus liever zo een verwittiging (zonder enige vorm van schade of verwondingen) dan ik of Leslie die continu kwaad moet rondlopen. Dan is de leute van paarden houden ook snel gedaan hoor.
Een ongelukje is snel gebeurd, maar op zich deden de kids niks mis naar Swann toe.
Ze zit echt in een puber moment (of mogelijks hengstigheid), normaal doet ze zo niet.

Ik ga sebiet naar de paarden, en normaal zijn er dan nog kinderen, dan kunnen ze lopen en doen waar ze willen. (Dan komen ze niet bij onze paarden, ze weten dat ze daar dan zeker en vast niet bij mogen. Als we er alleen zijn, heb ik ze ook liever niet 100m verder, maar liever dicht bij ons voor in het geval van.)
Keandra

Bericht door Keandra » do 04 jul 2013, 17:51

vandaag was Swann een pak rustiger. Denk dat ze gisteren een 'slechte' dag zal gehad hebben.
Tja, ieder paard doet wel eens iets.

We gaan er voor de rest zeker op letten dat ze het niet nog eens kan doen.

Verder zit ze weer in een groeispurt. Haar kont staat weer 3 cm (schatting) hoger dan haar voorste.
Ze gaat nog een grote A Welsh worden.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 07 jul 2013, 17:11

Hmm, als je niet helemaal 100% op de kids kan letten jong of oud paard, zou ik ze zowiezo niet in de wei laten.
Als ze gaan rennen of wat dan ook om wat voor reden dan ook, zijn ze zo plat als een dubbeltje.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Keandra

Bericht door Keandra » wo 10 jul 2013, 07:47

De regels zijn ondertussen veranderd, dus we proberen ze zo veel mogelijk van de weide te houden.

Gisteren ons hooi van de weide gehaald. We hadden 3000m² laten hooien.
Eventjes geschrokken van het aantal.
234 baaltjes hooi zijn er af gekomen. :o
Hebben van gisteravond 17 tot 23u30 daar gezeten om alles van ons en vrienden binnen te krijgen (die hadden op zelfde oppervlakte 208 balen)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 10 jul 2013, 13:39

Ah, super, nu dus voorzien van genoeg, of moet er nog een keer gehooid worden?
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Keandra

Bericht door Keandra » wo 10 jul 2013, 17:22

Ik had al 200 balen gekocht.
Nooit verwacht van er meer dan dat binnen te halen van de eigen weide.
Normaal gaan we 300 balen nodig hebben voor de gehele winter.
Dus ik heb er al te koop moeten zetten.
Leslie kwaad omdat we nu te veel hebben. Maar ja, liever zo dan te weinig.
Stalbaas/boer ambetant omdat er te veel hooi binnen ligt. (Is ook nooit goed voor hem hoor)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 10 jul 2013, 18:54

Nou ja, snel verkopen dan maar....

In ieder geval geen hongerige paarden bij jullie.
rowenna

Bericht door rowenna » do 11 jul 2013, 18:48

Zo, daar heb je flink wat pakken vanaf gehaald zeg. De paardjes zullen in ieder geval niet sterven van de honger. Bij ons komt een boer. Steeds een groot pak hooi brengen zo gauw ik het op heb. Ook wel handig, dan heb ik niet zo veel opslag nodig.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Marissa

Bericht door Marissa » vr 12 jul 2013, 10:59

Haha haal ik net pistache (bijrijdpaardje) uit de wei komen die van mij aan rennen en zodra ik de wei uit ben (ze hebben niks speciaals met pistache) blijven Ze bij het hek van de wei staan en hinniken ze als of ze wereld vergaat ..kon t bijna niet over m'n hart verkrijgen ze te laten staan.. Haha maar ze mogen straks pas mee dus ze moeten gf geduld hebben :P
Hanne (v. Anton) & Hinde (v. Timor), Preben (v. Tempo), Lysne (Hanne x Gio), Ølvy (Hinde x Gio), Oryza (v. Jelte), Phine (Lysne x Rudsmo Rune) en Perle (Preben x Rudsmo Rune
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 14 jul 2013, 12:46

Marissa schreef:Haha haal ik net pistache (bijrijdpaardje) uit de wei komen die van mij aan rennen en zodra ik de wei uit ben (ze hebben niks speciaals met pistache) blijven Ze bij het hek van de wei staan en hinniken ze als of ze wereld vergaat ..kon t bijna niet over m'n hart verkrijgen ze te laten staan.. Haha maar ze mogen straks pas mee dus ze moeten gf geduld hebben :P
Je hebt ze laten "proeven" van een carriere als bijrijdpaard en nu willen ze meer!!! :D Ik heb jou trouwens op mijn FB genoemd (moest een zekere foto laten zien waar ik heel blij mee ben ;) )
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 15 jul 2013, 07:00

Mijn Mette is weer terug van het logeren en wij van vakantie. Hij kwam zeiknat van de trailer af gisteren. Geen idee waar hij zich zo over heeft opgewonden.

Hij was heel braaf geweest bij de boer en ziet er goed doorvoed uit. Zijn grote vriendin moet op dieet... Denk dat ik haar maar 2 keer per dag 5 a 10 min ga longeren om te beginnen. En dan hopelijk tegen eind van de week eens savonds een rustige buitenrit met veel stap.
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 17 jul 2013, 15:48

Gaan die van jullie ook zo graag onder een koude douche? Mette komt zelf al staan als Lajke wordt afgespoten. En komt na een zandbadje terug voor een nieuwe douche. Hij vindt het heerlijk, gek beest!
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » wo 17 jul 2013, 17:07

Had net je foto op FB gezien van Mette. Fimke is ook zo'n waterrat. heerlijk vind ze dat water.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 17 jul 2013, 17:21

Waar hij het van heeft? Want Lajke ondergaat de douche, stapt bijna nooit in een plas en stond gisteren te snuiven bij een slang waar de boer mee water aan het geven was. Nou is Lajke geen familie maar wel opvoedster.
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » wo 17 jul 2013, 20:20

Misschien dan toch van zijn vader of moeder.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Keandra

Bericht door Keandra » do 18 jul 2013, 19:43

Hier heeft Swann haar eerste bad gekregen.
Met veel gesnuif en achteruit getrek was het na 10 minuten toch goed dat ze een sponsbadje kreeg.

Verder blijft ze puberen. Haar altijd kittig maken.
Vandaag ging ik met mijn zus (na de paarden hun bad) de mest van de weide halen.
Begint Swann daar lastig te doen. Opeens bokt ze, een geluk voor mij dat ik een kruiwagen vast had en ze daartegen gebokt heeft. Had het tegen mij geweest :n
Nadien is ze op haar plaats gezet door mij en jalenka. Daarna pas is ze terug beginnen kalmeren.
Ik hoop dat ze het snel terug gaat kwijt zijn, want aan de hand en de muur is ze op zich braaf. Maar zo op de weide begint ze echt niet leuk te worden.
Lisa

Bericht door Lisa » vr 19 jul 2013, 20:51

Dat puberen herken ik enorm!!

Hjala hier te dik. Maar eens gaan probeer om daar wat af te krijgen.

Hoe houden jullie de jonge paarden op gewicht?
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Plaats reactie