Complex zadelprobleem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Gwenny

Complex zadelprobleem

Bericht door Gwenny » vr 17 mei 2013, 15:29

Ik ben benieuwd naar jullie visie over het volgende:

Eran is nu redelijk goed aan het herstellen en mag voorzichtig wat aan het werk. Ik ben al een tijdje aan het orienteren op welk zadel voor ons geschikt zou zijn.

Eran is super breed (appeltjesrond), mede door de darmonsteking die hij heeft gehad waardoor zijn buik chronisch bol is. Daardoor past zelfs de Wintec breedste boom als de Thorowgood breedste boom niet op zijn rug.
Ik heb een koudbloedzadel geprobeerd, maar die schoof teveel door het scheef zijn van mijn lichaam. Een westernzadel dat ja, op een Nederlands Trekpaard pastte was iets te smal voor Eran, dus ging ook niet.

Ikzelf heb twee ongelijke billen, een scheef bekken, een scheve rug en mijn rechter been is veel minder bespierd (dunner) dan mijn linker. Hierdoor zit ik op een normaal zadel hardstikke scheef en zal ik aanpasingen nodig hebben om recht te kunnen zitten.

Boomloos is absoluut geen optie. Ik ben er geen fan van en een jong paard met een zwaardere ruiter zijn er gewoon niet voor geschikt. Dus daar aub geen tips of adviezen over. Ik begin er niet aan.

Welk zadel zou mogelijk geschikt zijn en eventueel aanpasbaar aan de afwijking die ik heb? Zijn er meerderen van jullie die ook een fysieke beperking hebben en moeite hebben met recht en in balans zitten? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Anouska

Re: Complex zadelprobleem

Bericht door Anouska » vr 17 mei 2013, 20:29

Ik ben ook zo scheef als een hoepel en ga elk jaar naar de Osteopaat om mezelf weer recht te laten zetten. Maar helaas is niet alles recht te zetten, heb een vergroeing in de rug.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 17 mei 2013, 20:55

Herman de Bunt (Country Mill) (ver)maakt zelf zadels waar aanpassingen voor nodig zijn. Daarnaast heeft hij ook Massimo in zijn assortiment waardoor je ook de mogelijkheid krijgt van de Massimo Smile.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Gwenny

Bericht door Gwenny » vr 17 mei 2013, 21:09

Asymmetrische bespiering is helaas niet te behandelen door een osteopaat. Het is vooral belangrijk dat de zitting aan 1 kant en het rechter zweetblad als het ware opgevuld kan worden om het verschil te compenseren.

@Nina1993, weet je meer over de Massimo Smile? Waar kan ik onfo vinden over de mogelijkheden?
nina1993

Bericht door nina1993 » za 18 mei 2013, 08:54

Hier staat iets meer op, maar is volgens mij nog redelijk in een notendop. Denk dat je voor meer info al snel contact op moet nemen met deze of gene. http://www.bluebalance.nl/index.php?id=20
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Krista

Bericht door Krista » za 18 mei 2013, 11:27

Ik vraag me in alle ernst af of je met zulke fysieke beperkingen wel op een jong paard moet willen rijden.
Een jong paard moet leren balanceren, moet je zo recht en sterk mogelijk maken, iets wat mij een vrijwel onmogelijke opgave lijkt als je eigen lijf daar zo in tegenwerkt.
Zelf mankeer ik niets en ben niet scheef maar als ik jonkies train ben ik ook erg bezig met mijn eigen balans, het rechtrichten en zo evenwichtig mogelijk zitten op het paard. Dat lijkt me voor jou een hele grote opgave ook al is je zadel scheef aangepast aan je beperkingen. Zijn er voor jou geen trainingsmogelijkheden om je eigen lijf te trainen, naast je paard?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Gwenny

Bericht door Gwenny » za 18 mei 2013, 13:31

Als de assymetrie in het zadel is opgelost dan kan ik ieder paard goed trainen. Vroeger was paarden scholen mijn werk en het zit nog in mijn systeem.

Ik heb al diverse tests en oefeningen gedaan om te kijken hoe mijn core-stability is, en die is goed. Daarnaast heb ik geregeld op volwassen paarden gereden en die leken ookal was het zadel niet aangepast geen last te hebben van de scheefstand van mijn lichaam. Ik kon ze gewoon rechtrichten en scholen op enig (M-Z) niveau.

Het is vooral dat ik last krijg van mijn rug en mijn benen verkrampen door het scheefzitten en het voor een jong dier belangrijk is om een ruiter die in balans zit te dragen, dat ik een aangepast zadel nodig heb. Ik zal nooit een paard gaan rijden als dat niet verantwoord is of een risico vormt voor het paard.
Krista

Bericht door Krista » zo 19 mei 2013, 06:40

Bedankt voor de toelichting ik snap nu wat je bedoelt.
Misschien moet je gewoon eens wat verschillende zadelmakers benaderen en je vraag voorleggen?
Ik heb er geen ervaring mee kan je helaas niets adviseren. Mijn paarden lopen onder een Hulsebos en een Daaleman. Over de laatste ben ik qua dienstverlening en kwaliteit wel heel erg tevreden. Voor mijn fjord hebben zij jaren geleden ook een zadel op maat gemaakt naar tevredenheid.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Viv

Bericht door Viv » zo 19 mei 2013, 20:36

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met Ninon Schutte. Wellicht kan zij wat voor je betekenen, die kan echt alles maken wat je wilt op westernzadels na :D www.zadelatelier.nl
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » zo 19 mei 2013, 21:06

Ik heb vier verschillende zadels gehad in een aantal jaar, voor mijn paard was er niets goeds en veel zadelproblemen gehad, begon bijna te geloven dat ik nooit een fatsoenlijk zadel zou vinden. Nu heb ik een Massimo en zweer ik erbij. Ze zitten erg lekker maar door de verkorte kussens passen ze ook goed op de rug van een fjord. Voor een aanpassing aan het zadel zodat jij goed kan zitten, moet je denk ik gewoon bij een goede zadelmaker zijn die dat kan fixen.

Veel succes met je zoektocht!
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Viv

Bericht door Viv » wo 22 mei 2013, 12:40

Nou ik zweer helemaal niet meer bij een Massimo, heb er 3 gehad en daarmee de rug van Cadizje goed verknalt. Voor mij nooit geen Massimo en CM meer, voor hetzelfde bedrag heb je een super maatwerkzadel van Ninon.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 22 mei 2013, 12:56

Tsja, zoveel mensen en paarden en zo veel meningen. Erg lastig iets een passend zadel vinden. Ik ben inmiddels 2 jaar verder met mijn Brandt zadel en ben zeeeeer tevreden. Goed maatwerk geleverd en zadel ligt als een huis op Anka. Krijg nog altijd vragen waar het zadel vandaan komt en dat het zo mooi passend gemaakt is.

www.brandt-zadels.nl
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » wo 29 mei 2013, 11:07

Viv schreef:Nou ik zweer helemaal niet meer bij een Massimo, heb er 3 gehad en daarmee de rug van Cadizje goed verknalt. Voor mij nooit geen Massimo en CM meer, voor hetzelfde bedrag heb je een super maatwerkzadel van Ninon.
Ik heb dat dus met andere zadels gehad. 3 gehad en ook weer weg moeten doen en veel ellende gehad.

maar zo zie je maar dat ieder paard anders is. Daarnaast is ook de zadelpasser natuurlijk van grote invloed. Het is en blijft zoeken helaas
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 29 mei 2013, 15:18

Persoonlijk zou ik eerst kijken of er iets aan jouw en zijn scheefheid te doen is want anders blijf je zadels wisselen en corrigeren straks, ook met goed maatwerk en dat kost je klauwen vol met geld, naast het feit dat jullie elkaar in het rijden dan ook behoorlijk zouden kunnen verstoren. Een goede core stabiliteit is er pas als het bekken correct staat en beweegt.
Als dat in orde of verbeterd is zou ik idd naar maatwerk gaan zoals enkele dames hierboven hebben aangegeven.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Gwenny

Bericht door Gwenny » vr 14 jun 2013, 10:17

Update:

Danny Kroetch is geweest. Hij had helaas geen dressuurzadel bij zich, maar wel een westernzadel.

De rug van Eran is verrassend lang. Er kan zonder problemen een zitmaat van 18 inch gerealiseerd worden. Hij is wel super breed, maar daar was een boom voor te vinden :D .

Er was vrij weinig nodig om het zadel geschikt te maken voor mij en Eran. Hij heeft de kussens zodanig opgepompt dat het stabiel op Eran zijn rug ligt en niet schuift oid. Ik zat ontspannen en recht in het zadel en kon prima rijden.

Eran is nog niet echt ingereden en daar ga ik pas mee verder als ik een zadel heb. Tot die tijd rijd ik hem niet, ook niet met een ander zadel omdat het hem en mij meer kwaad dan goed doet.

Het voordeel van het Danny Kroetchzadel is dat het ALTIJD passend te maken is op ieder paard. Dan heeft een speciale pers om de boom op maat te maken en het luchtsysteem zorgt voor de finesse. Ik hoef nu maar 1x geld uit te geven voor de rest van mijn leven en hoef me nergens meer druk om te maken.

Als ik mijn zadel heb zal ik hier updaten en mijn ervaringen blijven delen.
Keandra

Bericht door Keandra » vr 14 jun 2013, 13:49

Leuk dat je een zadel gevonden hebt.
ben wel benieuwd naar je zadel.
Hoop ook dat je niet te lang moet wachten tegen dat je je zadel hebt.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 15 jun 2013, 17:26

Ik ben benieuwd!
Ik hoop dat het HET zadel is voor jullie!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 27 sep 2013, 14:43

Je staat in de bit!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Gwenny

Bericht door Gwenny » za 28 sep 2013, 07:25

Oeh, die moet ik kopen! LOL! . Ik baal enorm dat ik die dag idioot erg was opgeblazen, maar dat heb ik soms.
Fran

Bericht door Fran » za 28 sep 2013, 14:08

Ik zag je ook al in de bit ! Leuk hoor, jammer dat je te zadel nog niet kan aanschaffen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie