Schwung tijdens het rijden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Anouska

Schwung tijdens het rijden

Bericht door Anouska » do 06 jun 2013, 16:01

Sinds december staan we op een nieuwe, super leuke stal, wat ons beide goed bevalt.
Inmiddels gaat het met mij gelukkig een stuk beter en zijn we weer serieuzer aan het rijden.

Nu het "probleem" (voor mij althans):
Hij begint ontzettend lekker te lopen en krijgt Schwung, ben er super blij mee dat hij dat doet.
Na 20 minuten losrijden begint hij zo te lopen, maar heb ik de knollen al op en kan hem dan niet meer volgen (als jullie snappen wat ik bedoel).
Wat kan ik hieraan doen (behalve longeren voor die tijd)?
(Ben momenteel op zoek naar instructie die aan huis komt.)
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Roosjuh

Re: Schwung tijdens het rijden

Bericht door Roosjuh » vr 07 jun 2013, 12:39

Als in dat jij zelf moe bent?

Ik snap je niet helemaal, maar ik sport 2x in de week. En daarnaast bouw ik conditie op door te rijden.
Consequent blijven en zelf het tempo bepalen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 07 jun 2013, 14:04

Denk ook dat je je energielevel wat moet opkrikken als ik dat zo hoor. Je kunt wat dextro of banaan eten voor het rijden voor wat instant energie..misschien helpt dat? En anders eens naar je voedingspatroon kijken? Ik weet dat dat bij mij ontzettend veel uitmaakt! En misschien wordt je moe omdat je te hard werkt met rijden? Bjorn moet het werk doen he? :P

En mocht je toevallig eens bij de HA komen, vraag een HB-prikje, je weet maar nooit..bloedarmoede heb je zo en vaak heb je t niet door en dat kan rare symptomen krijgen.
Fran

Bericht door Fran » vr 07 jun 2013, 14:08

Na 20 minuten rijden hoor je nog niet moe te zijn. Moet je hard werken in die 1e 20 minuten?
Wat doe je naast paardrijden aan je conditie? ben je goed op gewicht? eet je gezond?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anouska

Bericht door Anouska » vr 07 jun 2013, 16:24

@ Roos: moe ja.

@ Kristel: mijn energie level, is behoorlijk laag. Dit dankzij medicatie (antidepressiva). Met ontbijt heb ik moeite om 2 boterhammen weg te krijgen.

@ Fran: vrees dat ik teveel wil regelen na 10 minuten ;). Mijn gewicht is het probleem niet icm mijn lengte. Naast 4x in de week rijden, wandel ik met de hond meestal minimaal 6km en doe ik met de hond nog behendigheid.

www.fitenvitaaldier.nl
Fran

Bericht door Fran » vr 07 jun 2013, 18:16

Dan zou ik gewoon gaan lessen. Vraag diegene om ook bij het losrijden te zijn
Zodat je dit samen in evenwicht kan brengen.
Het lijkt me wel dat je genoeg beweegt, een volwassenen moet minimaal 30 tot 60 minuten matig bewegen (wandelen, fietsen enz).
En dat doe je denk ik wel.

Misschien je huisarts om advies vragen, wat je kan doen om je energie weer op te beuren ondanks de medicijnen.
Anouska

Bericht door Anouska » vr 07 jun 2013, 21:10

Fiets naar Bjorn (2km), behalve als ik ga rijden. Verder mag ik helaas nog steeds niet werken, maar pruts een beetje op stal. Waterbakken vullen, 2 stallen van de staleigenaar mesten dat soort dingen. Maar eerst rijden, dan de rest!
Zal van de week iemand die een stal genoot helpt eens vragen of ze les wil geven. Hele fijne meid, legt alles uit hoe wat en waarom, weet waar ze over praat en wat ze doet.

Heb vandaag nog ff kauwtabletten van davitamon gehaald voor extra energie. Weet wel dat mijn B12 volgens de norm voldoet, maar wss voor mijn lijf niet ;).

www.fitenvitaaldier.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 08 jun 2013, 07:47

Ah, bijwerkingen van die medicatie kan het dus ook zijn? Ontbijt is wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Misschien een drinkontbijt proberen? Ik eet vaak muesli met alpro yoghurt met verse aardbeien en druiven en wat extra rozijnen. Klein beetje appelstroop erover en smullen. Kruidenthee heb je ook in energie varianten, kun je altijd proberen toch?

Voeding is wel echt suuuuuperbelangrijk! Via de huisarts naar een diëtist misschien? Kijken of je een menu kunt samenstellen waar je wat meer baat bij hebt? Lijkt misschien overdreven maar verkijk je er niet op. Je verlegt je grenzen steeds, tot het potje helemaal leeg is..succes!
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » za 08 jun 2013, 09:52

Dat is erg lastig..

Ben het met kristel eens let goed op je voeding.
Ik deed dat ook nooit maar nu wel en voel me echt stukken beter :)
En dat door maar een paar kleine veranderingen
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 09 jun 2013, 16:12

kristelhans schreef:Ah, bijwerkingen van die medicatie kan het dus ook zijn? Ontbijt is wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Misschien een drinkontbijt proberen? Ik eet vaak muesli met alpro yoghurt met verse aardbeien en druiven en wat extra rozijnen. Klein beetje appelstroop erover en smullen. Kruidenthee heb je ook in energie varianten, kun je altijd proberen toch?

Voeding is wel echt suuuuuperbelangrijk! Via de huisarts naar een diëtist misschien? Kijken of je een menu kunt samenstellen waar je wat meer baat bij hebt? Lijkt misschien overdreven maar verkijk je er niet op. Je verlegt je grenzen steeds, tot het potje helemaal leeg is..succes!
Heb ik inderdaad ook gedaan!
Niet dat ik er baat bij heb, want mijn menu was al goed!

Vervelend probleem, misschien bloed prikken in combinatie met overleg huisarts?
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Anouska

Bericht door Anouska » vr 14 jun 2013, 09:48

Sinds maandag al niet meer gereden, mjn rug "laat" me in de steek. Kom net bij de osteo vandaan en ja hoor, boel stond weer schots en scheef! Dat kon volgens hem ook een reden zijn van de vermoeidheid, het zou weer beter moeten worden nu. Verder contact gehad over mijn medicatie, daar zou ik niet zó moe van mogen zijn. Hooikoorts blijkt ook vermoeidheid te kunnen veroorzaken (kom ik nu pas achter na 26 jaar hoikoorts, nooit eerder moe van geweest).

www.fitenvitaaldier.nl
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 14 jun 2013, 09:57

Anouska schreef:Heb vandaag nog ff kauwtabletten van davitamon gehaald voor extra energie. Weet wel dat mijn B12 volgens de norm voldoet, maar wss voor mijn lijf niet ;).
Wat is jouw waarde dan?
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 14 jun 2013, 11:45

kristelhans schreef:Ah, bijwerkingen van die medicatie kan het dus ook zijn? Ontbijt is wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Misschien een drinkontbijt proberen? Ik eet vaak muesli met alpro yoghurt met verse aardbeien en druiven en wat extra rozijnen. Klein beetje appelstroop erover en smullen. Kruidenthee heb je ook in energie varianten, kun je altijd proberen toch?

Helemaal mee eens! Ik denk dat het eerder de bijwerkingen zijn van de medicijnen dan je conditie. Paardrijden is geen conditiesport, zoals bijvoorbeeld een balsport, hardlopen of wielrennen. Tuurlijk, je moet wel wat conditie hebben, maar ik kan een uur rijden zonder moeite, terwijl ik geen uur kan hardlopen zonder bekaf te zijn.

Misschien een tip: Ik lees op het moment De Voedselzandloper van Kris Verburgh en ik ben echt tot inzichten gekomen die ik nog niet had. Ik eet nu 16 jaar geen vlees en vis en ben daardoor altijd heel erg met voeding bezig geweest, maar wist een heleboel dingen nog niet. Zo ook dat gezonde vetten (omega 3) de kans op depressies en andere psychische stoornissen verkleinen. Eet dus (zeg ik als vega) veel vette vis, noten en/of gebruik lijnzaadolie indien je dit nog niet doet. Wellicht kan de dosis omlaag en heb je minder last van de bijwerkingen.

Ik zweer overigens ook bij Alpro met havermout (geen muesli of cruesli) en (rood) fruit tijdens het ontbijt. Lekker en gezond! Drinkontbijt zit weel vol suikers en soms ook zuivel, wat totaal niet goed voor je is.

Succes!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 14 jun 2013, 11:52

* gaat het boek online opzoeken*
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 14 jun 2013, 11:54

Ja als iedereen dat boek nou leest, kan de premie voor de ziektekostenverzekering drastisch omlaag. Tot zover offtopic :P
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Anouska

Bericht door Anouska » vr 14 jun 2013, 16:08

Reinou schreef:
Anouska schreef:Heb vandaag nog ff kauwtabletten van davitamon gehaald voor extra energie. Weet wel dat mijn B12 volgens de norm voldoet, maar wss voor mijn lijf niet ;).
Wat is jouw waarde dan?
170 pmol/L

www.fitenvitaaldier.nl
Fran

Bericht door Fran » vr 14 jun 2013, 20:59

kristelhans schreef:* gaat het boek online opzoeken*
Ik heb dat boek ooit kado gegeven aan mijn moeder, en die zweert erbij.
Ze heeft er echt ontzettend veel dingen uitgehaald.
Plaats reactie