Dikke dames

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nina1993

Dikke dames

Bericht door nina1993 » do 06 jun 2013, 19:43

't Is om gek van te worden, fjorden die dik worden van de lucht, maar wat doe je er aan? Nina is redelijk netjes op gewicht, maar Zhellie en Kjaere zijn moddervet en ik weet niet meer hoe ik ze nog magerder moet gaan houden. Ze lopen op een paddock paradise. Overdag gaat de onbemeste wei open waar we strookbegrazing toepassen. Ze krijgen gedrieën een hoekje van ik gok 4x2 meter erbij per dag. 's avonds gaan ze weer op hooi. Dit was tot vandaag een baaltje, maar sinds vandaag zijn het 5 plakken. Ik ben alleen bang dat ze dat niet lang genoeg aan het eten houd. Het hooi zit ook nog eens in een slowfeeder.

Hebben jullie nog ideeën om de dames magerder te krijgen?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Anouska

Re: Dikke dames

Bericht door Anouska » do 06 jun 2013, 19:51

Ik denk dat je zelf al goed bezig bent. En ze in beweging houden met werk.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
foss

Bericht door foss » do 06 jun 2013, 20:30

Blijft altijd moeilijk bij mij staan ze dan in de bak en krijgen hooi en natuurlijk beweging.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » do 06 jun 2013, 21:12

Hetzelfde probleem hier. Zol stond 3 weken dag en nacht op het land en is enorm geworden, ondanks het vele rijden (terwijl hij goed in model was). Ik heb besloten om hem maar weer in zijn paddock te zetten met hooi en zijn ijslander vriendinnetje Folda. Nu mag hij dagelijks een paar uurtjes op het land.
Amber_

Bericht door Amber_ » do 06 jun 2013, 21:15

Minder hooi...
Te dik is erger, dan minder lang eten verteld mijn DA altijd.

Of anders meer / intensiever trainen.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 07 jun 2013, 04:02

Wat dat betreft ben ik blij dat mijn fjord gezegend is met het slankheidsgen, die wordt nooit echt dik.
Maar inderdaad, of nog minder hooi of meer beweging, sowieso meer beweging eigenlijk, dat is de manier om ze af te laten vallen :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Esther

Bericht door Esther » vr 07 jun 2013, 06:49

Nog meer korten op het eten!! Desnoods maar wat mooi stro bij geven om op te knabbelen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » vr 07 jun 2013, 07:53

Ik ken het probleem. Om die reden heb ik het paddockparadise toch weer aangepast omdat het pad zo groot was dat ze daar alleen al genoeg aan hadden. Nu krijgen ze strookbegrazing en daar moeten ze het mee doen, hooi ben ik nu ook mee gestopt. Nu heb ik vanochtend kunnen regelen dat ik gebruik mag maken van een buitenbak iets verder op. De bedoeling is dan om Geke nu 3-4 keer per week conditioneel te laten werken in die bak.

Of mijn paarden lang genoeg te eten hebben weet ik niet, maar als ik zie wat ze links en rechts nog laten staan dan denk ik niet dat ze iets te kort komen.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 07 jun 2013, 08:23

Ik ken het. Heb ze 's nachts op stal en alleen overdag in een afgezette wei maar ze zijn beide nog aan de maat. Van de lucht ja. Ipv 2 plak hooi op stal ga ik maar minderen.

Ik zou niet weten wat je nog kan minderen Ivonne :n . Ja toch wat in het hooi wellicht. Als ze niet stofgevoelig zijn kun je wat stro bijvoeren. In mijn geval niet mogelijk ivm stofallergie van Anka en koliekerigheid van Nisko bij hard sprietig spul.

@Amber: is te dik echt erger dan te lang niet eten? Ik geef altijd vrij veel ruwvoer op stal omdat ze op hemperade staan en anders zo lang geen eten hebben. Ik heb altijd gehoord dat dat heel slecht is. Hoewel Nisko er niks van gehad heeft toen ze met koliek 36 uur geen eten mocht (en dan echt niks).
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Jilly

Bericht door Jilly » vr 07 jun 2013, 08:25

Ik mis in de OP nog wat voor beweging ze krijgen?

Hay is nu ook redelijk dik, maar iets weerhoudt me er toch van om aan een graasmasker te beginnen. Het voelt niet helemaal goed...
Bij ons staan ze 's nachts op het gras (volledige wei ter beschikking, tot ze kort is en dan verhuizen ze naar de volgende) en overdag op de paddock. Daar werd eerst nog een baal hooi verdeeld in de bakken, maar op een paar happen na kwamen ze er niet aan.
Er ligt nu dus in 1 bak nog een bodempje hooi en dat is meestal net wel/net niet op. Ze lijken dat hooi dus echt niet te missen...

En verder bewegen, bewegen, bewegen. Ik probeer nu toch een paar keer per week een actieve en lange buitenrit te maken en dat icm wat longewerk. Ik hoop hem zo toch iet of wat in shape te houden.
Laatst gewijzigd door Jilly op vr 07 jun 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Dennis

Bericht door Dennis » vr 07 jun 2013, 08:49

Wat ik ook af en toe doe, is dat ik ze ongeveer 3 kwartier op de wei laat waar nu al behoorlijk strengeling gras staat. In de tussentijd maai ik links en rechts wat gras met de zeis onder de heiningen door, wat distels en dan gooi ik ook nog wilgentakken in de wei. Zo kunnen ze maar even echt grazen, maar daarna zijn ze toch weer even zoet met alle andere dingen.

Nadeel is dat ik wel nu echt te veel gras heb, ik zou er eigenlijk een schaap bij moeten hebben die voor de paarden uit graast maar dat is volgens mij zo'n gedoe qua registratie en mijn heiningen zijn daar niet op aangepast.
Kelly

Bericht door Kelly » vr 07 jun 2013, 09:09

Hoe zien ze er smorgens uit?
Hoop mensen zien hun paarden eind van de dag nadat ze de hele dag hebben staan eten en dan zijn ze vaak opgeblazen.

Beweging mis ik hier wel in het plaatje.
Waarom voer je ze nog hooi als ze de hele dag op het land staan?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 07 jun 2013, 09:37

De beweging die ze krijgen is helaas dit. Momenteel doe ik onder het zadel niks met ze. Kjaere is natuurlijk nog niet ingereden, Zhellie is een paard waar je of echt vol in moet gaan of het niet moet doen. Momenteel is de keuze dus op die laatste gevallen (al zou ik heel graag het eerste willen). Met Kjaere starten we over 2 weken met inrijden, dus dan biedt dat langzaam aan meer mogelijkheden. Als ik de energie er voor heb werk ik wel met Kjaere aan de DLL of gewoon los in de bak.
Wel is het zo dat het paddock paradise voor fors meer beweging en actie zorgt dan alleen de strookbegrazing van voorheen. Ze maken nu echt kilometers. Op het pad staat vrijwel niets meer aan eten.

@ Amber: minder eten geven is oke, maar ik maak me wat zorgen dat ik op een grens zit. Komen ze van de honger door de draad, of gaat het goed. Niet echt een lekker gevoel.

@ Esther: Ik denk dat ik inderdaad maar eens met vaders om de tafel moet voor wat stro. Dan hebben ze wel wat te doen, maar zet het niet aan. Ik zit ook met Zhellie. Die is vroeger tekort gekomen waardoor er nu een mechanisme is dat zegt dat ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk naar binnen moet schuiven zodat een ander het niet meer af kan pakken. Wat een ander paard in 2 uur eet, doet zij in anderhalf.

@ Jilly: Een graasmasker zie ik ook niet zitten. Heb hem een tijdje om gehad bij Nina, maar dat was geen succes.

@ Dennis: Wij hebben nu ook een teveel aan gras, hebben nu het gras in de andere wei er maar afgemaaid, anders groeien ze helemaal dicht.

@ Kelly: 's morgens zijn ze ook dik (ribben blijven met veel moeite net voelbaar), maar missen ze de bolle uitstulping van de dikke darm :+ . Er zit wel verschil in tussen 's ochtends en 's avonds, maar dat herken ik gelukkig wel.
Ze krijgen maar beperkt gras, ze staan hierdoor ook niet de hele dag op het land, ze lopen er zelf weer uit als ze vinden dat het op is. Het land is per dag ongeveer 6 uur open. Ik kan ze moeilijk op helemaal niets zetten de overige 18 uur. Daarom krijgen ze 's avonds wat hooi.
Zhellie Orsta x Briggen
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 07 jun 2013, 10:29

denl toch dat gern beweging de boosdoender is. hier staat karev dag en nacht met graasmasker en.dar gaar prima. ochtend en avond een strip gras er bij en veeeeeeeel bewegen.en.tot nu toe gaat het goed. hooi zou ik.weg laten in jouw geval. als hun strip op.is hebben ze altijd nog gras over om de darmen op.gang te houden.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 07 jun 2013, 10:35

Lastig he! Wij hebben ze overdag op het weiland en als we ze om een uurtje of drie eraf halen dan geven we als we om een uurtje of vijf weg gaan nog een plak hooi met zn 3tjes een kruiwagen brandnetels en nu toevallig wat bamboe (is een rietsoort dus mogen ze hebben is heel langstengelig dus hebben ze wat te doen hihi) en verder niks tot de volgende dag half zeven. Dat is wel lang maar anderzijds ze doen het er prima op. We hebben het nu iets anders omdat ze op een ander stuk land staan ivm dat we gif gespoten hebben dus moesten ze even in een andere wei daar doen we aan strook begrazing. Ik vind die van ons ook best aardig aan de maat. Dus meer hooi zie ik niet zitten, maar we wilde ze toch iets geven als we weg gingen. In de winter geven we ze ook om half vijf vijf uur hun laatste portie kuil voor de avond. Dit zit dan wel in een slowfeeder maar daarna moeten ze ook wachten tot de volgende ochtend. En als we wel eens zelf moeten voeren omdat mn neef bijv op vakantie is hebben we nou niet het idee dat ze sterven van de honger. Soms staan ze te kijken van jeetje ben je er nu al?!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 07 jun 2013, 12:43

Ik snap je gevoel wel, maar kun je ze dan niet in de ochtend een klein plakje hooi geven, ze dan een aantal uren op het gras en in de avond een klein beetje hooi in de slowfeeder?

Hier voer ik zonder gras al nooit meer dan een baal hooi, maar wel verdeeld over zeker 5 voerbeurten ongeveer.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Dennis

Bericht door Dennis » vr 07 jun 2013, 12:52

Het teveel aan gras laat ik staan, als ik het laat maaien dan moeten ze binnenkort op kort gras en dat heb ik liever niet. Nu hebben ze vooral stengelig gras
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 07 jun 2013, 17:01

Ik ga met Tamara mee, te weinig beweging lijkt de boosdoener te zijn.
Is er echt geen optie ze meer beweging te geven??
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 07 jun 2013, 18:17

Het is inderdaad super lastig. Hier staan RB en Ulvy van 8 tot 4 op het gras (Ulvy met grasmasker) en dan gaan ze het zand op. Ik geef ze wel wat hooi omdat Ulvy ook nog heel snel zandkoliek krijgt, maar ik doe met een baaltje hooi voor beide bijna 5 dagen dus misschien dat het bij jou toch in het hooi zit. Beweging is natuurlijk altijd goed, maar daar krijg ik zeker bij Ulvy haast geen tijd voor. RB is nu wel wat dikker, maar niet moddervet. Toen hij in het verleden 24/7 op het gras stond was hij dat wel.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 10 jun 2013, 10:46

Roos: Ik woon er niet meer bij, dat is wel vervelend, want dat beperkt je voermogelijkheden wel enorm.
Thessa: Meer beweging zou alleen kunnen door er zelf mee aan de slag te gaan en dat red ik nu simpelweg niet. Een betrouwbare, zelfstandige 18+ verzorgster is hier ook niet zomaar te vinden, daar ben ik wel volop mee bezig geweest maar als je er al 1 vindt stoppen ze er na een paar weken mee.

Ik ben nu nog meer gaan minderen in het hooi en ze staan wat korter op het land. Kijken wat dat op gaat leveren.
Zhellie Orsta x Briggen
Plaats reactie