Afvallen zonder reden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Stefje

Afvallen zonder reden

Bericht door Stefje » do 25 apr 2013, 09:38

Hoi!

Ik zit hier al een tijdje mee en ik vroeg me af of meer mensen dit probleem kennen/gekend hebben.
Een aantal maanden geleden woog ik ongeveer 70 kg, dit vind ik voor mij een normaal gewicht, ik ben namelijk tegen de 1.80 aan, ben 19 jaar en ik ben bij mijn bovenlichaam best bespierd. Toen begon ik langzaam af te vallen. Ik sport niet, eet gevarieerd en eet ook vaak pizza en patat tussendoor.... Toen ik uiteindelijk 65kg woog heb ik de dokter gebeld (ook vanwege maagkrampen waar ik al vanaf mijn 7e mee zit en nog niet over is, mijn vorige huisarts nam mij niet serieus), zij heeft me door gestuurd naar de internist en is er een echo gemaakt en heb ik bloed laten prikken. Hier kwam uit dat mijn darmen een behoorlijke verstopping hadden en moest ik gaan laxeren. Vandaar mijn maagpijn maar het bij het afvallen zagen ze geen verband. Ik ben dus gaan laxeren, heb het 2 weken volgehouden want ik voelde me er niet echt prettig bij.

Nu is mijn maagpijn wel zo goed als weg, maar weeg ik ondertussen nog maar 61,5kg, pas mijn kleren niet echt meer want ben van maatje L naar maatje S gegaan met sommige kleding. Er is niks veranderd qua eetpratroon, eet regelmatig maar het komt wel voor dat ik tussen de middag de maaltijd wat later neem als gewoonlijk. Ik ben ook nog steeds aan het afvallen.

Het is zo ontzettend vervelend, krijg heel vaak te horen "zo hee, jij bent afgevallen" en "wat ben je dun geworden".
Mijn ouders zeggen constant dat ik meer moet eten maar ik ben altijd al een vreetschuur geweest en dat ben ik nog steeds, er is werkelijk niks veranderd aan mijn eetpatroon.

Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk neer gezet heb, en misschien weten jullie iets?!
:¨·.·¨:
`·.
Gerda (Odin x Anton)
janna
Contacteer:

Re: Afvallen zonder reden

Bericht door janna » do 25 apr 2013, 10:02

Heb je jou schildklier al eens laten testen? Als die te snel werkt kan je ook sterk afvallen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Stefje

Bericht door Stefje » do 25 apr 2013, 10:40

Jep, dat was met het bloedprikken. Werd getest op de waardes van m'n schildklier en leukemie. Beide niet het geval. Mijn moeder heeft wel een schildklier afwijking, dus die kans was er wel. Misschien was het toen niet te vinden en dat het nu erger geworden is. :?
`·.
Gerda (Odin x Anton)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 25 apr 2013, 11:31

Is er mogelijk iets veranderd in bijv. wel/geen anticonceptiepil?
En kan jou dokter er nog verder in meedenken?
Als je lichaam verder gezond is en er geen lichamelijke oorzaak is, zou je vooral denken aan verandering in voeding/beweging/slaap.
Maar hormonen en stress kunnen ook invloed hebben op gewicht en opname/verwerking van voeding in het spijsverteringskanaal.
Fran

Bericht door Fran » do 25 apr 2013, 14:20

Heb je stres of andere spanningen? Slaap je goed?
Probeer veel dingen met koolhydraten te eten, pasta en genoeg (volkoren, beter voor je darmen) brood.
Een beetje afvallen kan vaak geen kwaad, maar te veel is niet gezond en ook niet mooi meer natuurlijk.
Vervelend, maar ik zou verder niet weten wat je kan doen. Kun je niks op internet googlen?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Stefje

Bericht door Stefje » do 25 apr 2013, 14:47

Yvette, ik heb sinds januari een spiraal maar het begon daarvoor al. Het is erg vervelend want mijn vorige huisarts ging met pensioen, toen kwam er een nieuwe (jongere) arts, zij is nu een aantal maanden met zwangerschapsverlof en is er wéér een nieuwe arts. Maar zij zocht voor mijn psoriasis ook alles op in een boekje en wist niet welke lotions ik krijgen kon dus haar vertrouw ik niet.

Fran, ik slaap veel, 8 tot 10 uur, ben ook vaak moe maar kan wel altijd heerlijk slapen omdat ik aan het einde van de dag ook echt uitgeput ben. Ik doe niet heel veel, zit niet op school en werk 3 of 4 ochtenden in de week. Ik eet elke dag bruin brood en 1 of 2 keer in de week volkoren pasta als avondmaaltijd. Als ik op internet ga zoeken kom ik altijd weer op leukemie uit, heel veel symptomen komen namelijk overeen. Ik wordt altijd en beetje bang als ik ga googlen.
`·.
Gerda (Odin x Anton)
Erpel

Bericht door Erpel » do 25 apr 2013, 14:57

Ga in ieder geval nooit googlen, dan heb je zoveel nare ziektes.. dat je er echt bijna ziek van wordt. Ik zou je aanraden toch terug te gaan naar de huisarts als er niks in je voeding en leefpatroon is veranderd. Laat je eventueel (mocht er niks uit de onderzoeken komen) door verwijzen naar de diëtist.

Waarmee heb jij jezelf moeten laxeren als ik vragen mag?
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Stefje

Bericht door Stefje » do 25 apr 2013, 15:03

Oh god, daar vraag je me wat. Het waren zakjes die gemengd moesten worden met water. Ik heb het 1x gebruikt en ben toen weer overgestapt naar de vertrouwde pillen van het kruidvat. Het was zó goor dat ik het weggegooid heb :=

Ik ben bang dat als ik weer naar de HA ga dat er weer niks te vinden zal zijn. Ze nemen me ook niet serieus, behalve als ik mijn moeder mee neem.
`·.
Gerda (Odin x Anton)
Erpel

Bericht door Erpel » do 25 apr 2013, 15:09

Ah, zal wel die vezelzakjes zijn gok ik.. macrogol/movicolon/importal/movolax ?

Ik snap wat je bedoelt.. bij mij hebben ze het ook een keer gezegd dat het tussen mijn oren zat. En bedankt.. ben ook niet meer terug geweest. Ik zou dan gewoon je moeder meenemen en op je strepen staan dat ze er wat mee doen. Is ook je vitamine huishouding etc gecontroleerd, bbloedsuikerspiegel? Als zij het niet weten.. door laten verwijzen.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Stefje

Bericht door Stefje » do 25 apr 2013, 15:21

Volgens mij movicolon inderdaad. Vitamine en bloedsuikerspiegel is niet gecontroleerd dacht ik. Heb even opgezocht naar diabetes, slap-, en vermoeidheid, vaak plassen, haaruitval en trillende handen heb ik ook al vaak last van. Dat ga je dan alleen niet met elkaar verbinden. Daar hoort namelijk óók gewichtsverlies bij.
Morgen denk ik maar even bellen naar de huisarts en vragen om de bloedsuikerspiegel en glucosewaardes na te laten kijken. Maak mezelf weer ongerust denk ik......
`·.
Gerda (Odin x Anton)
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 25 apr 2013, 16:38

Afspraak maken met de huisarts, bloed laten prikken en de vraag daar stellen.

Zoals sommige mensen op fw we weten ben ik redelijk lang, en weeg ik wisselend tussen de 52 en 55 kG.
Ik eet gezond, veel en goed maar heb een hele aparte schildklier en stofwisseling.
Ja je kan zeggen ideaal maar ik ben 3 dagen grieperig, verstandkies trekken en je eet een paar dagen minder weeg ik 50 kg en voel me zo slap als een vaatdoek.

Je kan daar diverse dingen voor krijgen en je eten erop aanpassen anders had ik hetzelfde, ik werd slanker en slanker.
Dus ik zou zeggen even doen!
Anouska

Bericht door Anouska » do 25 apr 2013, 18:12

Hoe herkenbaar veel dingen!
Ik ben 1.84m en weeg ook 70kg. Viel vanuit het niets af, buikpijn tot midden in de nacht naar de SEH aan toe (keer of 3 per maand), Movicolon gehad voor verstopping (bah), zit ook met psoriasis, ben een ontzettende vreetzak, naast paardrijden sport ik niet.
Vraag je huisarts ook of je vit.B12 geprikt is en of hij goed is.

Stuur anders maar een PB met wat je allemaal hebt, kan ik je vertellen wat bij mij gewerkt heeft.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 26 apr 2013, 18:10

Je zegt darmproblemen te hebben, maar ook al eens nagedacht over het gebruik van probiotica ivm het creëren van de juiste bacterien in je darmen? Afwezigheid of eenzijdigheid aan bacteriën in de darmen kan ook verminderde voedingstoffenopname tot gevolg hebben.

Fijne probiotica kan zijn: http://www.bol.com/nl/p/metagenics-prob ... 005143298/
(heeft hogere bacteriewaarde dan bijv. Yakult)
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie