Elektrolyten, wie heeft er ervaring mee?
Elektrolyten, wie heeft er ervaring mee?
Ik vroeg mij af of het zin heeft na zware dressuurwedstrijden en/of lange buitenritten elektrolyten bij te voeren?
Lesgenoot van mij is het gaan doen en ze merkt vooral dat haar paard aanmerkelijk sneller hersteld van zware inspanning. Anka was laatst van de enjoy the ride behoorlijk moe. Was ook onze eerste verre rit en de dag erna was ze neit stijf maar wel heel tam nog met rijden. En nu de warmere periode eraan komt en ik weer meer wedstrijden start vroeg ik me af of elektrolyten geven zin heeft. En zo ja hoeveel dan, welk merk en moet dat zowel voor als na de inspanning?
Lesgenoot van mij is het gaan doen en ze merkt vooral dat haar paard aanmerkelijk sneller hersteld van zware inspanning. Anka was laatst van de enjoy the ride behoorlijk moe. Was ook onze eerste verre rit en de dag erna was ze neit stijf maar wel heel tam nog met rijden. En nu de warmere periode eraan komt en ik weer meer wedstrijden start vroeg ik me af of elektrolyten geven zin heeft. En zo ja hoeveel dan, welk merk en moet dat zowel voor als na de inspanning?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Re: Elektrolyten, wie heeft er ervaring mee?
Na zware ritten is het heel normaal da ze even bij moeten komen.
2 dgn rust en het lichaam hersteld grootste gedeelte zelf weer.
2 dgn rust en het lichaam hersteld grootste gedeelte zelf weer.

Het kan zinvol zijn als paarden zeer zware inspanningen moeten leveren.
Voor de meeste paarden is dat helemaal niet het geval.
Ik voer zelf de rijpaarden die echt werken naast de sportbrok de Power Plusmix van Havens dat bevat toegevoegde electrolyten.
Verder krijgen ze niets toegevoegd.
De koerspaarden wel als ze gekoerst hebben in de zomermaanden. Maar dan heb je het ook over inspanningen die niet te vergelijken zijn met onze gewone paarden. Die gaat bij warm weer 4 tot 5 uur op transport en lopen een koers waarbij ze enorm veel vocht verliezen, als je s avonds thuis bent zie je direct hoe opgetrokken ze ervan zijn. Zij krijgen het dus wel.
Ik zou er voor jouw paard niet aan beginnen. Ze moeten wel ongans veel zweten in een situatie waar niet onbeperkt drinkwater voorhanden is wil het meerwaarde hebben. Je zou evt het voer kunnen overwegen de power plus mix. Krijgen ze er wel net wat van binnen.
Voor de meeste paarden is dat helemaal niet het geval.
Ik voer zelf de rijpaarden die echt werken naast de sportbrok de Power Plusmix van Havens dat bevat toegevoegde electrolyten.
Verder krijgen ze niets toegevoegd.
De koerspaarden wel als ze gekoerst hebben in de zomermaanden. Maar dan heb je het ook over inspanningen die niet te vergelijken zijn met onze gewone paarden. Die gaat bij warm weer 4 tot 5 uur op transport en lopen een koers waarbij ze enorm veel vocht verliezen, als je s avonds thuis bent zie je direct hoe opgetrokken ze ervan zijn. Zij krijgen het dus wel.
Ik zou er voor jouw paard niet aan beginnen. Ze moeten wel ongans veel zweten in een situatie waar niet onbeperkt drinkwater voorhanden is wil het meerwaarde hebben. Je zou evt het voer kunnen overwegen de power plus mix. Krijgen ze er wel net wat van binnen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Als je paarden inderdaad zwaar getraind worden is het handig, vooral als ze veel zweten heb ik tijdens een SGW cursus uitgelegd gekregen. Fjordy zweet heel veel op een SGW, het schuim staat op zijn gehele lijf.
Maar op B / L niveau hoef ik dit nog niet te geven, zolang hij maar kan drinken en rust krijgt erna. In de SGW gebruiken ze het vaak als ongeveer Z gaan starten.
Ik zou er niet aan binnen.
Maar ik zou haar een dag rust geven na zo'n inspanning als een Enroy The Ride, Endurance of iets dergelijks. Fjordy gaat altijd de wei op na een SGW, zodat hij wel in beweging blijft. 

Ik zou er niet aan binnen.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
- nobbygaard
Ik kreeg van mijn dierenarts het advies om dit aan Crystal te gaan geven als we straks de eper paardenvierdaagse rijden.
Opzich kun je het geven, maar de inspanningen die onze fjorden gemiddeld moeten leveren zouden geen problemen op mogen leveren.
Alles wat ze te veel krijgen van electrolyten plassen ze weer uit.
Zortin krijgt ze nooit, die herstelt altijd netjes.
Alles wat ze te veel krijgen van electrolyten plassen ze weer uit.
Zortin krijgt ze nooit, die herstelt altijd netjes.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Met paarden heb ik er geen ervaring mee maar ja niet lachen met postduiven wel na de vlucht kregen ze het altijd om weer sneller te herstellen want elke week hadden ze een vlucht.
Ik denk dat een paard zichzelf gewoon moet herstellen dat is het beste.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Haha, leuke vergelijking Karin.foss schreef:Met paarden heb ik er geen ervaring mee maar ja niet lachen met postduiven wel na de vlucht kregen ze het altijd om weer sneller te herstellen want elke week hadden ze een vlucht.
Voor duiven is het ook veel zwaardere dan wat wij voor een wedstrijd van onze paarden vragen.
Normaal gesproken moet een paard die gewoon normaal wordt gereden dit makkelijk zelf op kunnen lossen.
Zo niet is er iets niet in orde.
Paarden die crossen of dravers of renpaarden of paarden die professioneel worden gereden krijgen het als een opkikker.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ja leuk he Claudia, heb ze jaren gehad en ook zeer goed gevlogen erg leuk.
Ja naar mijn mening is het nodig voor paarden die echt topprestaties moeten leveren.
Ja naar mijn mening is het nodig voor paarden die echt topprestaties moeten leveren.
http://www.fjorkahoeve.nl
Ik voer Anka de power plus mix van Havens al en voer dat rond inspanningen op tot 3/4 kilo per dag. Verder krijgt ze na een lange rit of wedstrijd een dag rust met weidegang de hele dag en hooguit een ommetje buiten om even in beweging te zijn. Ik laat het maar zo dan
. Na een dag is ze ook wel weer het vrouwtje hoor, maar ik dacht wie weet help ik haar dan nog beter maar als ik de berichten zo lees zit ik al wel aardig goed dan.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ik denk dat je het inderdaad goed doet zoals je het nu doet. Rust en buitenlopen is zowieso super om bij te komen en de hoeveelheid pp mix lijkt mij ook goed.

Kelly ik denk 3 kwart.
Anders wordt het een beetje lastig rijden denk ik met 3 tot 4 kilo havermix in een fjord
Anders wordt het een beetje lastig rijden denk ik met 3 tot 4 kilo havermix in een fjord

annemarie kennende voert ze geen 3 a 4 kg hihi.
denk idd dat het gewoon herstellen van onze fjorden na een langere rit voldoende moet zijn. iik merkte laatst na de eerste lange rit van dit jaar ( 2,5 uur) karev ook moe was. ze krijgt dan wat extra muesli voor herstel en de volgende dag is ze er weer.
denk idd dat het gewoon herstellen van onze fjorden na een langere rit voldoende moet zijn. iik merkte laatst na de eerste lange rit van dit jaar ( 2,5 uur) karev ook moe was. ze krijgt dan wat extra muesli voor herstel en de volgende dag is ze er weer.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Een gezond paard moet daar zeker van kunnen herstellen.Tamara schreef:annemarie kennende voert ze geen 3 a 4 kg hihi.
Tuurlijk een beetje extra is altijd lekker voor ze.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Love_Jordy
Ik geef Jordy wel electrolyten bij op aanraden van de DA na zijn bloedworm besmetting.
Na het zweten raakt hij veel belangrijke stoffen kwijt en met de electrolyten kan ik dat weer aanvullen zeg maar.
Hij is gevoelig voor bloedarmoede. En met de electrolyten blijft dit zeg maar 'stabiel'
Na het zweten raakt hij veel belangrijke stoffen kwijt en met de electrolyten kan ik dat weer aanvullen zeg maar.
Hij is gevoelig voor bloedarmoede. En met de electrolyten blijft dit zeg maar 'stabiel'
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
O hihi, ja ik bedoel 0,75 kg. Ben bang dat we anders toch wat raar rond gaan met 4 kilo
.

Ben een beetje uit de fjordenvoer hoeveelheden denk..Krista schreef:Kelly ik denk 3 kwart.
Die van mij eet 3kg hardvoer.. haha

jemig, echt?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Haha je wilt niet weten waar Gio, vooral Toot op stond voor de Keuring 

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden