Nanny Dicky wordt zo dun.... :(
Nanny Dicky wordt zo dun.... :(
Tja...ik weet dat er ergens een ZG topic is van mensen met oudere paarden, maar ik kan het zo 1,2,3 niet vinden vandaar dat ik mijn vraag maar wat algemener stel.
Een poosje geleden liep er een topic over 'wanneer is een paard (te) oud', ik gaf daar nog in aan dat ik hoopte dat ik het zou weten/aanvoelen als 1 van onze pony's echt (te) oud zou zijn.
Ik heb het idee dat onze lieve, brave, altijd vriendelijke Dicky een beetje begint 'weg te glippen' (ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven). Ze krijgt 2 keer per dag Subli Seniores Priores (vindt ze heerlijk en eet ze met veel smaak), hooi (eet ze de laatste tijd maar mondjesmaat en als ze de keuze heeft om te grazen (staat nog niet veel gras in die wei) of hooi gaat ze meteen op het land staan terwijl de rest altijd eerst het hooi soldaat maakt. Haar wortels vindt ze ook heerlijk (1 smeerboel natuurlijk want ze verkauwt het tot hele kleine brokjes gemengd met een heleboel speeksel, maar ze geniet er zo van)
S' morgens staan de paarden bij ons op de paddock (vanaf een uur of 2 op het land tot een uur of 9). Dicky heeft haar eigen paddock met een stukje gras omdat de anderen anders in no time haar hooi opeten, evenwel neemt ze 2 hapjes en gaat dan staan soezen (als je bij haar gaat zitten, legt ze ook gewoon haar hoofd op je schoot en doet haar ogen dicht).
Nu was ze al niet dik en is ze wat krom en doorgezakt, ze heeft een droge huid en noem maar op maar ze begint nu toch echt nog af te vallen ook. Haar mest is normaal, vandaag is ze ook nog meegeweest op een klein ritje door het bos maar ergens heb ik zo'n gevoel dat ze steeds vaker "niet thuis" is (tjonge wat is dat lastig omschrijven).
Ze wordt volgens haar paspoort dit jaar 25 maar de DA zei dat het hem niet zou verbazen als ze 10 jaar ouder zou zijn.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet, ik heb gewoon de hoop dat het allemaal wel goed komt als het gras gaat groeien maar ze ziet er zo triest uit.
Met alles wat ze ons het afgelopen jaar gegeven heeft, wil ik zo graag dat ze 60 wordt en geniet van haar pensioen
Heeft iemand van jullie ervaring met oudere paarden die mager worden (ik heb bokt uitgeplozen en zie dat het regelmatig voorkomt), moet ik gewoon accepteren dat dit een 'fact of life' is, of moet ik juist van alles proberen om er meer eten in te krijgen?
De rest is zo gezond en rond en dan staat daar dat arme, kromme geraamte-tje tussen...het breekt je hart...
Een poosje geleden liep er een topic over 'wanneer is een paard (te) oud', ik gaf daar nog in aan dat ik hoopte dat ik het zou weten/aanvoelen als 1 van onze pony's echt (te) oud zou zijn.
Ik heb het idee dat onze lieve, brave, altijd vriendelijke Dicky een beetje begint 'weg te glippen' (ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven). Ze krijgt 2 keer per dag Subli Seniores Priores (vindt ze heerlijk en eet ze met veel smaak), hooi (eet ze de laatste tijd maar mondjesmaat en als ze de keuze heeft om te grazen (staat nog niet veel gras in die wei) of hooi gaat ze meteen op het land staan terwijl de rest altijd eerst het hooi soldaat maakt. Haar wortels vindt ze ook heerlijk (1 smeerboel natuurlijk want ze verkauwt het tot hele kleine brokjes gemengd met een heleboel speeksel, maar ze geniet er zo van)
S' morgens staan de paarden bij ons op de paddock (vanaf een uur of 2 op het land tot een uur of 9). Dicky heeft haar eigen paddock met een stukje gras omdat de anderen anders in no time haar hooi opeten, evenwel neemt ze 2 hapjes en gaat dan staan soezen (als je bij haar gaat zitten, legt ze ook gewoon haar hoofd op je schoot en doet haar ogen dicht).
Nu was ze al niet dik en is ze wat krom en doorgezakt, ze heeft een droge huid en noem maar op maar ze begint nu toch echt nog af te vallen ook. Haar mest is normaal, vandaag is ze ook nog meegeweest op een klein ritje door het bos maar ergens heb ik zo'n gevoel dat ze steeds vaker "niet thuis" is (tjonge wat is dat lastig omschrijven).
Ze wordt volgens haar paspoort dit jaar 25 maar de DA zei dat het hem niet zou verbazen als ze 10 jaar ouder zou zijn.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet, ik heb gewoon de hoop dat het allemaal wel goed komt als het gras gaat groeien maar ze ziet er zo triest uit.
Met alles wat ze ons het afgelopen jaar gegeven heeft, wil ik zo graag dat ze 60 wordt en geniet van haar pensioen
Heeft iemand van jullie ervaring met oudere paarden die mager worden (ik heb bokt uitgeplozen en zie dat het regelmatig voorkomt), moet ik gewoon accepteren dat dit een 'fact of life' is, of moet ik juist van alles proberen om er meer eten in te krijgen?
De rest is zo gezond en rond en dan staat daar dat arme, kromme geraamte-tje tussen...het breekt je hart...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
- Thessa Keizer
Re: Nanny Dicky wordt zo dun.... :(
Tsja het hoort inderdaad een beetje bij het ouder worden maar ik begrijp je gevoel hoor!
Wat je nog kunt proberen is door de seniores priores, Lucerne te geven, aangezien het hooi er niet meer zo ingaat, dat wil nog wel wat aanzetten!
Succes ermee en geniet nog lekker van je paardenbeest!
Wat je nog kunt proberen is door de seniores priores, Lucerne te geven, aangezien het hooi er niet meer zo ingaat, dat wil nog wel wat aanzetten!
Succes ermee en geniet nog lekker van je paardenbeest!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ja klopt het hoort er wel een beetje bij als ze ouder worden.
Foss is nu 28 jaar en deze winter voor het eerst erg terug gevallen hoop dat hij straks op het land weer bij trekt.
Wij geven hem merriebrok en muslie scheutje zonnebloem olie en dat doet hem goed.
Foss is nu 28 jaar en deze winter voor het eerst erg terug gevallen hoop dat hij straks op het land weer bij trekt.
Wij geven hem merriebrok en muslie scheutje zonnebloem olie en dat doet hem goed.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Apollo, onze pensionpony van 32, werd vorige winter ook wat dunnetjes. We zijn begonnen met luzerne, 2x per dag een 10 liter emmer vol. Hij ziet er deze winter echt super uit. Hij krijg wel hooi, maar eet het nauwlijks. Het is een totaal andere pony dan vorig winter
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bedankt voor de tips dames
, ik zal dus maar beginnen met luzerne kopen en hopelijk geeft dat haar dan wat vlees op haar botjes...

Blijven jullie dat het hele jaar door voeren of alleen de wintermaanden? Dicky is gek op gras dus nog even dit weer en ze kan straks op de vollere weiIvonne schreef:Apollo, onze pensionpony van 32, werd vorige winter ook wat dunnetjes. We zijn begonnen met luzerne, 2x per dag een 10 liter emmer vol. Hij ziet er deze winter echt super uit. Hij krijg wel hooi, maar eet het nauwlijks. Het is een totaal andere pony dan vorig winter
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Alleen in de winter, straks weer volop gras. Ook krijgt hij pavo podo lac, voor zogende merries, schijnt veel voeding in te zitten
Baranna 13-5-2006
- nancy imka
Dat heb ik idd ook gehoord over dat voer voor zogende merrie's. Maar ik denk dat hooi gewoon te veel energie kost om te kauwen. Weet niet of hij nog veel kiezen heeft? Ik zou ook lucerne geven. En lijnzaadmeel of olie. Het verharen kost ook heel veel energie voor die oudjes. En misschien een vitaminespuit? Imka van mij is echt niet mager maar merk wel dat ze meer kan eten om op dit gewicht te blijven. Zij word dit jaar ook 25.
Vanmorgen trof ik weer een 2/3 vol hooinet aan in haar stal (en veel geknoeid op de grond dus wat ze daadwerkelijk binnengekregen heeft?), heb nu dus alvast haar portie SP voor de nacht verdubbeld. Ik meende dat in de SP ook lijnzaad zat (wil dit ook niet overvoeren door het nog apart bij te geven??). Ze verhaart wel flink door op het moment.
Misschien heb je daar wel een goed punt, zou het eten van hooi haar dan idd 'negatieve energie' opleveren? Meer kosten qua energie dan het oplevert dus...daar had ik niet eens aan gedacht want op zich zijn haar tanden/kiezen nog goed genoeg om het te kunnen eten.
De lucerne staat nu op het lijstje om te halen, zal daar ook eens meer informatie over opzoeken.
Misschien heb je daar wel een goed punt, zou het eten van hooi haar dan idd 'negatieve energie' opleveren? Meer kosten qua energie dan het oplevert dus...daar had ik niet eens aan gedacht want op zich zijn haar tanden/kiezen nog goed genoeg om het te kunnen eten.
De lucerne staat nu op het lijstje om te halen, zal daar ook eens meer informatie over opzoeken.
- Ilonka
Je schrijft niet hoeveel Subli ze krijgt. 1 kg droge stof? 2? 5?
zelf ben ik meer fan van Pavo Daily Plus dan van luzerne. Verder ook iets energie rojks voeren. Merriebrok idd of sportbrok. Ilonk krijgt een kg als ik niks met haar doe en flink meer als ik rij.
Daarnaast een, dik, dek op in de winter scheelt heel veel energie.
zelf ben ik meer fan van Pavo Daily Plus dan van luzerne. Verder ook iets energie rojks voeren. Merriebrok idd of sportbrok. Ilonk krijgt een kg als ik niks met haar doe en flink meer als ik rij.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- nancy imka
Maar in daily plus zit toch meer gehakseld stro? En in lucerne meer melasse Ilonka? Ik heb Imka de winter ook lucerne bij gegeven als ruwvoer omdat daar ook de energie voor het warm houden vandaan komt. Als hun darmen aan het werk gaan dat die de warmte produceren....
- rocky&moby
Moby heeft het ook ik voer hem nu een paar maanden
veulenbrok, tip van DA en een groot paardenrusthuis.
Dat werkt erg goed tevens krijgt hij een kg meuslie en vitaminen
supplement.
veulenbrok, tip van DA en een groot paardenrusthuis.
Dat werkt erg goed tevens krijgt hij een kg meuslie en vitaminen
supplement.
Zal ik je vertellen dat ik dat niet eens weet? Ik zal eens wegen hoeveel ze krijgt, ik heb het altijd gewoon afgemeten met een klein emmertje zodat ik die ook weer kon gebruiken om het water af te meten. Toen ze haar hooi ook nog at, ging dat ook allemaal prima. Ik geef haar sinds gisteren in ieder geval al meer SP dan daarvoor, daarbij krijgt ze een halve schep muesli, wortels en loopt ze van 's morgens tot een uur of 9 sprietjes te plukken op het land en het hooinet blijft gewoon beschikbaar.Ilonka schreef:Je schrijft niet hoeveel Subli ze krijgt. 1 kg droge stof? 2? 5?
Afgelopen winter heeft ze voor het eerst dekens opgehad, ze maakt alleen ook heel veel wintervacht aan dus ik vind dat heel moeilijk om te bepalen hoe/wat qua dekens (ben daarin natuurlijk ook verre van een ervaringsdeskundige). Ze had nu een staldeken van 200 gram met daarover een fleecegevoerde regendeken. Aankomende winter een meer grams deken kopen???
Als ze niet staat te soezen is ze verder ook gewoon alert, vriendelijk en vrolijk.
Toen Heros nog Podo Grow kreeg, gaf ik dat Dicky ook ipv de muesli.
Toen Jackie oud was adviseerden ze ook veulenbrok, omdat dat meer in zit. Maar nu zeggen ze dat merriebrok nóg beter is en Apollo doet het er goed op samen met de luzerne. Hij krijgt er ook nog een beetje pavo daily plus bij, maar het dikker worden gebeurde echt toen we met de luzerne begonnen. Hij heeft in de winter een 300 grams deken op omdat het veel energie kost zichtzelf warm te houden
Baranna 13-5-2006
Nou, Dicky staat nu een paar dagen op een dubbele portie SP en ik zie/voel nu al verschil, daarbij had madame afgelopen nacht ook haar hooinet 3/4 leeg...maffe oude bes
. Ben meteen een stuk opgeluchter 

- Ilonka
Fijn!
Misschien krijgt ze van meer SP wel meer energie en dus meer puf om haar hooi op te eten.
Misschien krijgt ze van meer SP wel meer energie en dus meer puf om haar hooi op te eten.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- nancy imka
Ja dat zou ook nog kunnen natuurlijk dat ze meer energie had om dat lange droge stengelige hooi weg te krijgen. Ik denk ook dat lucerne meer aan zet als dp eerste gaf ik DP maar in Lucerne zitten meer kg's dacht ik en het is goedkoper dus ben toen toch gegaan voor lucerne aangezien ze er niet onwijs vet van werd.
(Imka dr probleem was voorheen namelijk altijd dat ze baggervet was, nu niet meer ze kan nu lekker eten zonder te dik te worden)
(Imka dr probleem was voorheen namelijk altijd dat ze baggervet was, nu niet meer ze kan nu lekker eten zonder te dik te worden)
Ik ben echt blij dat ik dit topic geopend heb want dit was dus nooit bij me opgekomen en lijkt echt een mogelijkheid. We blijven weer verder optimistisch dat ze de 60 gaat halenIlonka schreef:Fijn!

-
Tanden en kiezen na laten kijken voor de zekerheid is ook een idee!
Kán ze het hooi wel opeten of doet dat pijn? Op m'n werk hadden we
een erg oud ezeltje (45jaar) waar elk half jaar de tandarts voor kwam.
Kán ze het hooi wel opeten of doet dat pijn? Op m'n werk hadden we
een erg oud ezeltje (45jaar) waar elk half jaar de tandarts voor kwam.
- nancy imka
Ja en het liefst door een echte paardentandarts (die ook verdoven mag dan nemen ze vaak een dierenarts mee) die hebben een opleiding ervoor gevolgd. Vaak wat duurder maar mijn ervaring met Imka is dat ze het wel goed doen
Nu nog aan haar gebit gaan rommelen zou ik wel mee oppassen.
Paar jaar terug was paardentandarts bij ons voor oa Castor zijn gebit. Toen liep onze oude shet, leeftijd ook tussen 30 en 40, er nog.
Zomaar even over haar gebit gehad omdat ze zoveel voer in haar wangen hamsterde.
Tandarts vertelde mij dat je bij zulke oudjes waarschijnlijk meer schade aanricht dan dat je er nog goed aan doet om het gebit 'netjes' te maken.
Misschien dat dit anders is als je paard altijd netjes bijgehouden is. Bij deze shet was nog nooit een tandarts geweest.
Als je het nu al met extra of ander voer een eind bij kan trekken zou ik het daar voorlopig bij laten.
Paar jaar terug was paardentandarts bij ons voor oa Castor zijn gebit. Toen liep onze oude shet, leeftijd ook tussen 30 en 40, er nog.
Zomaar even over haar gebit gehad omdat ze zoveel voer in haar wangen hamsterde.
Tandarts vertelde mij dat je bij zulke oudjes waarschijnlijk meer schade aanricht dan dat je er nog goed aan doet om het gebit 'netjes' te maken.
Misschien dat dit anders is als je paard altijd netjes bijgehouden is. Bij deze shet was nog nooit een tandarts geweest.
Als je het nu al met extra of ander voer een eind bij kan trekken zou ik het daar voorlopig bij laten.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.