De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Marlie78

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door Marlie78 » ma 15 apr 2013, 06:31

Nancy imka, jammer dat het niet gelukt is ze in span te zetten.. Wie weet later?

En fijn dat de les zo goed gaat keander!
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 15 apr 2013, 19:31

Ja inderdaad! Wie weet ooit ze zijn nog jong zat. Maar dan is het misschien handig om iemand erbij te hebben die ervaring met dubbelspan heeft. Het nadeel om met mij te rijden is dat ik gewoon niet snel van en op de wagen kan springen. Dus ik moet er of de hele weg naast of er niet af hoeven ;) Maar nogmaals de paardjes waren wel echt super braaf het was echt onze spanning ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 15 apr 2013, 20:32

Evita is weer logeren bij haar vriendje.... Bijrijdster Lisa woont daar in de buurt en heeft deze week vakantie. Dus Evita gaat er aan geloven. Morgenavond maar de spulletjes erheen brengen. Kan ze hem logeren en verder inrijden.... Ben benieuwd.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 15 apr 2013, 20:41

nancy imka schreef:Nou ze waren opzich wel heel erg braaf hoor, met inspannen werkte ze best nog wel goed mee! Toen Emy vast stond Elvis ervoor gezet en nog steeds waren ze erg braaf echt top! Maar toen... Toen kregen ze het commando stap en Elvis reageert dan net even sneller als Emy waardoor hij naast de kar moest trekken eigenlijk ook tegen gehouden werd door Emy en als Emy dan zo ver was dat ze reageerde stond Elvis al weer stil van nou ik weet niet wat er nu gebeurt... En toen had Desire zoiets van ik vind het maar eng! Zelf kom ik al heel erg moeilijk op die wagen dus had ook het lef niet. Dus we hebben ze weer uitgespannen wat ze overigens ook weer super braaf deden maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we het wel bij enkelspan houden hahaha. Desire was eigenlijk altijd de gene die de rust wel bij zich hield maar als die er al geen vertrouwen in heeft moeten we het gewoon niet doen.
Oh dit herken ik spannend he? Yes naast Syl zetten is ook zo grappig. Syl is super snel en Yes komt dan pas 10 minuten later. In het begin was dat echt even aftasten, voor hun en voor ons. Maar het mooie is dus dat ze gaan leren samenwerken. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar een beetje te helpen. Wij hebben allebei de namen, Let op Syl Yes voorwaarts stap. En in het begin hobbelt dat verschrikkelijk en op een dag lopen ze ineens tegelijk weg. Ze kunnen elkaar ook niet 'zien' dus doodnormale reactie! En het is al super leuk dat jullie het proberen.

Ik heb dit nu alleen nog als ze iets heel zwaars moeten trekken en het niet op gang krijgen. Dan even stil zetten ze even helpen met stem en dan doorzetten. Na een poosje oefenen kun je echt trots zijn op je span, ik zou dus echt niet meer zo goed op weg kunnen met een enkelspan :+.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Elvis

Bericht door Elvis » di 16 apr 2013, 10:53

Kijk dat klinkt positief haha...
Nancy zei ook al je moet elvis niet stilzetten als emy niet gelijk reageert,ik zeg dan gelijk hoooo maar elvis omdat hij weg wil trekken wat dan vervolgens niet gaat en ik dan niet weet wat hij gaat doen als hij voor in het tuig hangt zeg maar..
Toch vaker proberen maar ik werd er echt zenuwachtig van,ze moeten echt nog op elkaar afgestemt worden en ik snap dat je dat alleen kan bereiken door het te doen haha...
Gister zei de dierenarts nog,is een super leuk spannentje!Dan denk je toch even ik had door moeten zetten haha...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Marlie78

Bericht door Marlie78 » di 16 apr 2013, 13:31

Ik heb helaas geen verstand van mennen.. Ik kan dus geen tips geven.

Ik lag gisteren ineens naast Ed :o
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 16 apr 2013, 14:49

HI lekker stel Elvis en Emy dus. Je kunt Emy voor het geven van het commando vast even tikje geven (of aanraken, weet niet hoe gevoelig zij daarop is?) en dan meteen commando er achteraan, misschien dat ze dan iets sneller reageert !?
En bij Elvis misschien ipv Hooo 'rustig maar' of 'kalm' zeggen dat hij leert dat ie best mag reageren maar het minder heftig hoeft, maar je hem in feite wel met stem in die woorden beloond voor zijn goede reactie.

In het begin is het wel prettig dat je een beetje het tempo houdt, anders kan het zo zijn dat Elvis onzeker wordt voor de wagen, omdat hij feitelijk braaf geageerd op je commando (en als hij steeds mag maar daarna weer op de rem moet, kan het zijn dat hij of niet meer wil vertrekken straks óf je je stemhulp-rem verpest), maar Emy minder snel meegaat. Uit jullie verhalen begrijp ik steeds dat Elvis iets sneller over de kook kan gaan dan Emy, dus dan kun je Emy beter iets meer laten incasseren dan Elvis. Even simpel technisch bekeken. Dus eerst Emy wakkerschudden alvorens Elvis van start mag. Als er dan eenmaal beweging in zit is het een strijd tussen Elvis en zichzelf om het goede tempo te pakken te krijgen tov Emy. Maar als de beweging er maar is...

Maar zal je geruststellen...hier stottert het ook nog wel eens met zijn halfbroers (waarvan met name die stinkerd van mij de haperingen veroorzaakt, die doet ook altijd vliegende starts, terwijl dieter over het algemeen veel relaxter gaat). Rust houden en doorrijden, zolang je maar weet dat je de rem kunt behouden. Wel is het bij een tweespan ideaal om er nog iemand extra bij te hebben voor het geval dat als je er niet he-le-maal zeker van bent inderdaad, al is het uiteindelijk vaak het tempo gelijkmatig voorwaarts houden dan de rust moet brengen.

Jammer dat we niet dichterbij wonen, kwamen we jullie handje helpen :D.
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 16 apr 2013, 15:53

Nou Bella zeg dat, dat is zeker jammer haha. Anders hadden we de les ook leuk gevonden! Maar ja helaas...

Het is jammer dat ik wat angstig ben op die vierwieler maar ook niet heel makkelijk loop in het hobbelige weiland :=
Emy reageerd eigenlijk niet echt op een tikje als ik haar vergelijk met Imka. Emy denkt vaak zo van jaahaa ik ga al (op dr dooie gemakkie :P ) Terwijl ze wel lekker door kan lopen hoor. Elvis reageert gewoon veel sneller. Ze zijn beide braaf op hun eigen manier!

Vanmiddag onder het borstelen bedacht ik me ineens weer dat het vandaag vier jaar geleden is dat ik Emy gekocht heb. Wat gaat de tijd snel zeg... Van ukkie tot nu bijna dubbelspan waar blijft de tijd!?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » wo 17 apr 2013, 10:04

Duidelijke uitleg Annabel dank je!

Ik was inderdaad ook bang dat ik het zou verpesten als het niet lukt en er gaat wat verkeerd.Misschien had nanc beter even naast elvis kunnen staan dan naast emy,maar ik vetrouwde elvis meer dan emy ...Dan had ze hem ook ernaast rustig kunnen houden.Een andere stemcommando is ook zeker een optie,het is zo aftasten als er 2 voor staan.Als ze maar op gang zijn he..
Elvis is best stemgevoelig en als ik dan wat tegen Emy zei en noemde dan ook HAAR naam dan reageerde hij ook,terwijl dat juist dan niet moest.Zonder kar gaat het eigenlijk prima,en ze zijn zo braaf joh!
Emy reageert eigenlijk niet echt op aantikken,wel met sturen hoor maar niet kwa tempo ofzo dat doet ze echt op stem.

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 18 apr 2013, 15:54

Ik denk Emy kan in galop :) Nu zullen jullie wel denken goh je meent het maar ze vertikte het gewoon al al die tijd dat we aan het rijden zijn die muts. En vandaag oke het waren niet heel veel pasjes maar ze deed het. Ik ben helemaal happy met haar :)

Ik ben niet zo'n held, en de laatste keer dat ze in het weiland gereden had maakte ze er een potje van met het buurmeisje dus ik zat er al wat gespannen op. Maar op een gegeven moment dacht ik ze doet niet eens wat ik geef haar niet eens een kans dus ben ik wat ontspannener gaan rijden en ze deed het prima. Ook ging het prima met die walkers aan en mn nieuwe beugels. Dus uiteindelijk dacht ik kijken of ze in galop wil en na heel wat aandrinken en een tik kwam er een bokje en ja hoor in galop. Haha toch voor elkaar gekregen. Daarna uitgestapt en zo beloond. Ze had een goeie dag want had toevallig een "fruithapje" voor ze dus lekker verwent erna.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 19 apr 2013, 16:47

Dat is weer een mijlpaal erbij Nancy! Het blijft iedere keer weer een stapje vooruitgaan he?
Vandaag hier ook weer een kleine mijlpaal bereikt :)
Voor het eerst (in mijn hele leven) alleen met paard (Evian) naar buiten geweest, zonder ander paard.
Wel mijn stale ros, met mijn moeder erop en de hond mee :D
We gingen snel, maar hij was braaf *o/* Hij is zich maar één keer verschrokken, en dat was van een groot bruin paard, waar een jong meisje in volle draf achter ons naderde. Het eerste grote bruine paard wat hij gezien heeft. Hij schoot even weg, maar stond daarna heel netjes stil. Dus ik weer blij!
Morgen gaan we weer, maar dan met Eskil aan de hand. Leggen we het bitje in, kaptoom om en hopelijk kan hij wennen aan het bit.
Ik mijn hardloopschoenen aan, kan ik gelijk mijn les rennen met 'Evy Greiaard' :))
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 19 apr 2013, 19:17

Evita is goed hengstig!!! Hoorde ik vandaag. Vorig jaar wilde dat niet vlotten, en nu meteen wel goed hengstig. Was ze er gewoon nog niet klaar voor, denk ik.
Vandaag ook maar met Lisa samen mee aan het werk gedaan. Ik heb een paar keer thuis op Evita 'gereden' en dat ging prima. de 3e keer was in de binnenbak met andere mensen die ermee bezig waren, en dat ging helaas bijna mis. Evita kwam verschillende keren goed omhoog! Ik schrok me een ongeluk!!
Toen kwam Lisa, als bijrijdster en die vindt Evita erg leuk. Lisa heeft vroeger met mij samen veel jonge paardjes ingereden, zij erop, ik ernaast. Die wil wel met Evita verder gaan, of dat mocht? Ja natuurlijk!!! Dus thuis gelongeerd en zij erop en dat ging super.
Vandaag weer in de binnenbak.
Evita was erg gespannen, moest ook veel hinniken. Dat is niet bevorderlijk bij een hengstenhouder met zo'n 50 stallen rondom de bak, want er reageert altijd wel 1 terug, waarop jij dan ook weer moet hinniken 8)7 .
In de bak besloten haar eerst maar even los te laten. En toen ging ze toch aan het draven *o/* *o/* *o/* . Wow, jammer dat ik dat niet vast heb kunnen leggen... Later met touwtjes bijgezet en weer later zadel erop, en lisa erop. Ze deed het hartstikke goed!! Wij allebei hartstikke trots.
Lisa gaat nu meer met haar aan de gang, met een vriendin daar op stal. Als ik kan, ga ik natuurlijk mee helpen. Maar erg leuk om Evita onder de vrouw te zien.
Elvis

Bericht door Elvis » vr 19 apr 2013, 20:07

Super yvette alleen naar buiten,wat kom je er dan met een trots gevoel vanaf he! Zo gaaf dat je alles samen bereikt met die jonge paardjes ... natuurlijk zijn er weleens ergenisjes maar ach die heb je met oudere paardjes ook.

Evita dus goed hengstig ... wij twijfelen nog steeds,zitten natuurlijk ook met imka een beetje in de lappenmand maar ik hou wel bij wanneer ze mogelijk hengstig wordt... kan ze altijd weggebracht worden.
Het rijden zal niet makkelijk zijn het rijden in een andere omgeving,heb het met elvis meegemaakt,die wilde niet voor of achteruit,zo gespannen en in de stress!

Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 19 apr 2013, 20:10

Evita ging de vorige keer daar echt recht omhoog!!! Ik schrok ervan. Daniek gleed er af en stond meteen recht op haar voeten!
Gek is dat eigenlijk, want Evita is over het algemeen wel een koele kikker. ik heb wel altijd gezegd, dat als die iets eng vindt, ze ook door het lint zou kunnen gaan. En dat blijkt ook wel. Ik denk dat het bij haar vooral is, dat ze dingen niet ziet. In de bak is ze alleen, op de wasplaats staat ze daar ook tussen de muren.
Terwijl bij mij thuis de stalmuren tot 1.20 m hoog zijn en ze dus alles kan zien. Nou ja, dat moet ze ook leren.
Keandra

Bericht door Keandra » za 20 apr 2013, 17:36

Dinsdag heeft leslie even met Jalenka gereden. Dit om de galop te bevestigen.
Ik heb vorig jaar met haar kunnen galopperen, maar dit jaar lukt het me niet, heb te veel schrik.
Dus leslie erop (met zijn westernzadel) voor de galop.

Was ze eerst ongedurig in haar hoofd omdat hij anders rijdt en zijn handig niet rustig houdt (niet meebeweegt in stap). Dingen die voor haar niet kloppen laat ze duidelijk merken, door een onrustig hoofd. (Wel handig als ruiter, je komt telkens je eigen fouten tegen.)
Hij heeft met haar heel goed kunnen galopperen. langs beide kanten sprong ze super goed aan en kon ze het ook lang volhouden (vergeleken met vroeger). Ze zijn toch enkele keren rond de piste gegaan. Ook enkele voltes kunnen doen.
Braaf paard. (zeker als ze niet degelijk rechtgericht is en niet gelongeerd wordt, lekker soepel beide kanten op galop)

En hier is het weideseizoen weer aangebroken. De paarden staan weer op de weide. Onder strookbegrazing, maar dat gaat ook. Als ze maar gras kunnen eten en een loop hebben, dan ben ik blij. *o/*
froukje91

Bericht door froukje91 » za 20 apr 2013, 18:29

Keandra, vervelend dat het jou nog niet lukt met de galop. Ken het gevoel momenteel helaas wel. Gelukkig kan Leslie erop om met haar te galopperen.

Leoensuzanne, Vervelend dat Evita zo omhoog komt op zo'n moment. Snap wel dat je dan enorm schrikt. Gelukkig gleed ze zo op haar voeten. Ze heeft er niets aan over gehouden?

Ellen is vandaag weer naar de manege geweest. Mijn zusje heeft er F3 mee gereden en ik F4. Ellen was super braaf in de buitenbak los gereden was soms beetje spannend omdat er een paard naast lekker gek liep te doen. De proef ging erg goed. Mijn zusje was 2e geworden. Daarna was ik aan de beurt, Ellen liep niet helemaal zoals ik dat wil omdat ik de laatste tijd te weinig rij. Ik ben zo langzamerhand steeds minder onzeker met rijden, maar rij nog steeds niet zoals voor dat ik er ben gevallen. De linkergalop begon met een hele mooie bok :P. Uiteindelijk had ik 227 punten en daarmee 2e geworden dus nog best tevreden met de punten.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 20 apr 2013, 19:00

Ik was van de week wel trots op dat ik Emy in galop kreeg. Nou moet je niet denken dat het heel beheerst was want ze viel na een stukje door het land er al weer uit maar ik was zo blij dat ik het verder niet weer geprobeerd heb.

Leuk dat je naar buiten toe geweest bent, ik weet nog dat ik de eerste keer alleen ging. Heb aan een stuk door gekletst tegen Emy om haar rustig te houden hihi. Maar inderdaad trots dat je daarna bent.

Verder dacht ik er vanavond nog aan om terug te gaan naar de paardjes. Maar toen ik met Jacky buiten liep dacht ik is toch wel fris om te rijden. Imka was vorige week ineens goed kreupel. Ze heeft een ontsteking in haar knie met waarschijnlijk artrose erbij. Dus wil niet dat Imka in de stress schiet dan gaat ze heel hard rennen in paniek en dat is niet bevordelijk voor dr been. Dus ik zat er al over in twijfel en toen ik het windje weer voelde dacht ik nee doe maar niet. Anders had ik nog even met Emy willen rijden. Imka had ik vanmiddag een beetje geborsteld. Misschien morgen maar weer even.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » za 20 apr 2013, 20:22

Ergens deert het me niet dat ik niet durf galopperen. Het zal wel eens lukken, ik heb haar zelf kunnen inrijden en dat ondanks giga veel schrik dat ik mijn paard alles verkeerd zou leren en dus ook schrik dat ik ze zou verpesten.
Het is nog maar pas dat mijn lesgeefster zei (dan nog via sms) dat we heel goed bezig zijn en dat we van heel ver komen om nu op een mooi punt te staan en te kunnen zeggen, Jalenka is goed ingereden, alle gangen zitten er op, een meer dan degelijk stuur. Nu gaan we alles beginnen verfijnen (en echt verfijnen, ben dus totaal niet gewoon om zo te rijden, maar al doende leren we) en uiteindelijk zullen we mss ook een leuke dressuurproef kunnen rijden.
Als je weet dat ik me soms als een beginner voel op Jalenka, dan overdrijf ik niet.
Isabelle (lesgeefster) is me nu dingen aan het leren waar ik vroeger enkel maar van kon dromen. Nu ben ik dit aan het leren aan Jalenka.
Hierdoor weet ik ook, dat de galop wel zal komen. Dus hierdoor maak ik me er niet druk om. Ik ben er gewoon nog niet klaar voor.
Eros

Bericht door Eros » do 25 apr 2013, 19:03

Weer even een berichtje van ons.

Ik ben weer bezig met het opwerken van het werk met Eros. Hij heeft net 3 weken stil gestaan ivm een blessure.
Het was allemaal erg vaag. Liep eerst met links achter kreupel, spuiten, stappen, spuiten, en nog meer stappen..
Toen links voor, helemaal niets dik, warm en geen wondjes te bekennen... Daarna geen enkel been meer kreupel
maar hij kukelde nog wel heel erg linksom. Na 5 dagen kwam een stalgenootje eindelijk met een verhaal waar er
heel veel duidelijkheid kwam. Haar pony was uitgebroken door het draadje tussen de paddock van Eros en haar
pony. Ze hebben toen enorm staan stoeien en Eros vooral op zijn achterbenen gestaan. Verklaard al een hele
hoop. Daarbij had ik een nieuw zadel die ik ingereden had en was dus iets ingezakt en moest weer opgevuld
worden. Daardoor kieperde hij iets en dat kwam precies op de plek in zijn rug waar het enorm vast zat door die
hevige stoeipartij.
Fysio er bij, de heeft hem lekker losgemaakt. De dag erna liep hij echt stok, maar dan ook enorm kreupel van de
spierpijn die hij overgehouden had van de fysio. Toch even er door heen gelopen en toen liep die weer als een
tierelier. Weekje rustig aan elke dag 30 min longeren zonder te veel van hem vragen.
Gister fysio weer geweest en was zeer tevreden. Weer even gemasseerd en hij was echt weer helemaal los.
Vandaag gelongeerd weer. Weer wat spierpijn, maar bij lange na niet zo erg als vorige week.
Vanaf morgen mogen we er weer op.. Kunnen we gelijk aan de slag, want zondag hebben we een wedstrijd haha.

Nancy; Goed gevoel he, als je weer iets ''overwonnen'' hebt!
Yvette: Wat leuk!!! Altijd fijn als je ook alleen naar buiten kan, ben je niet altijd afhankelijk van iemand anders...
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » vr 26 apr 2013, 19:19

Hey

wij hebben de paardjes op de weide, onder strikte strookbegrazing. Elk dag wordt er 1 paaltje verzet en krijgen ze een halve baal hooi. That's it for now. Als we nog een paar weken verder zijn zal het hooi ook nog afgeschaft worden. Maar hiervoor moet eerst het gras nog wat verder groeien.

verder heb ik nu zondag weer les. Jalenka staat super op gewicht. Dus ik heb er zin in.
Eens zien of ik me over mijn galop probleem kan zetten.
Plaats reactie