Wormbesmettig
Re: Wormbesmettig
Lastig! Ik heb er zelf ook geen ervaring mee en zeker niet met hoe dat zit met dekken enz.
Maar op 100seconden.nl staat wel informatie over ontwormen, misschien heb je er wat aan.
Is wel basisinfo dus waarschijnlijk weet je het grootste gedeelte al.
Maar op 100seconden.nl staat wel informatie over ontwormen, misschien heb je er wat aan.
Is wel basisinfo dus waarschijnlijk weet je het grootste gedeelte al.
Tegen ingekapselde wormen werken ontwormingen niet altijd even goed,wij kregen dus het advies om dan na 10 dagen weer te ontwormen met moxidectine en dan vervolgens 8 weken later met ivermectine.
Dit was om de larven in de de darmwand even stevig aan te pakken...
Dit was om de larven in de de darmwand even stevig aan te pakken...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Die wormen en besmetting blijft een lastig iets.
Zeker waar je nu goed aan doet.
Waar je gewoonweg écht niet goed aan doet is zomaar klakkeloos elke 8 weken ontwormen.
Er is resistentie op touw en gaat men gewoon maar door met 'het zal allemaal wel meevallen' of 'ik doe het lekker toch, want mijn paard...'
Straks is er gewoon niets meer als we met zijn alleen zo doorgaan...! Het is echt een probleem aan het worden!
Wat een goede tussenstap is of nou juist de oplossing.., durf ik ook niet te zeggen. Je hoort inderdaad wel hier en daar dat er twijfels zijn over de mest onderzoeken. Maar misschien zijn er ook net zoveel positieve ervaringen of juist wel meer positieve dan negatieve? Die hoor je amper.
Maar gewoon zomaar ontwormen...doe het niet. Vraag je DA ook advies of doe een extra mest- of bloed onderzoek..?
Zeker waar je nu goed aan doet.
Waar je gewoonweg écht niet goed aan doet is zomaar klakkeloos elke 8 weken ontwormen.
Er is resistentie op touw en gaat men gewoon maar door met 'het zal allemaal wel meevallen' of 'ik doe het lekker toch, want mijn paard...'
Straks is er gewoon niets meer als we met zijn alleen zo doorgaan...! Het is echt een probleem aan het worden!
Wat een goede tussenstap is of nou juist de oplossing.., durf ik ook niet te zeggen. Je hoort inderdaad wel hier en daar dat er twijfels zijn over de mest onderzoeken. Maar misschien zijn er ook net zoveel positieve ervaringen of juist wel meer positieve dan negatieve? Die hoor je amper.
Maar gewoon zomaar ontwormen...doe het niet. Vraag je DA ook advies of doe een extra mest- of bloed onderzoek..?
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

- nancy imka
Wij moeten via de dierenarts een mestonderzoek laten doen en als er dan blijkt dat er "geen" wormen zijn mogen we niet ontwormen... Maar goed ik heb nu al zo veel negatieve verhalen gehoord over dat die eitellingen toch tot wormbesmettingen lijden dat ik er geen zin in heb. En bovendien heeft Imka al eens een wormenbesmetting gehad wat haar bijna fataal werd. Ik snap dat er een recistentie op komst is maar ik heb nu al bijna 2 paarden dood aan zien gaan en Cratos heeft het niet overleefd. Ik bedank en doe het dan toch maar op mijn manier ondanks de recistentie... Al ontwormen we heus natuurlijk niet klakkeloos! En kijken we welke wormen er op welk moment actief zijn
Mijn bericht was ook niet naar jou of iemand persoonlijk hoor Nancy, maar dat begrijp je denk ik wel.
Erover nadenken voor je zo'n spuit in een paardenmond steekt is al een goede stap toch.
Ik heb ook weleens een paard gehad met een zware besmetting en bij het paard van een vriendin zijn wormen uiteindelijk ook haar fataal geworden (wel paard op leeftijd). Dat wil je gewoon niet, zeker niet als je het had kunnen voorkomen.
Het is gewoon ontzettend jammer dat die resistentie speelt.
Geldt overigens niet alleen voor paarden. Ook voor runderen en schapen onder andere.
Denk dat grote rundvee bedrijven ook niet zomaar mogen ontwormen? Ga dat eens aan de DA vragen als ik die weer eens tegen kom.
Erover nadenken voor je zo'n spuit in een paardenmond steekt is al een goede stap toch.
Ik heb ook weleens een paard gehad met een zware besmetting en bij het paard van een vriendin zijn wormen uiteindelijk ook haar fataal geworden (wel paard op leeftijd). Dat wil je gewoon niet, zeker niet als je het had kunnen voorkomen.
Het is gewoon ontzettend jammer dat die resistentie speelt.
Geldt overigens niet alleen voor paarden. Ook voor runderen en schapen onder andere.
Denk dat grote rundvee bedrijven ook niet zomaar mogen ontwormen? Ga dat eens aan de DA vragen als ik die weer eens tegen kom.
Castor

Tegenwoordig is elk medicijn en wormmiddel gebruik aan banden gelegd.
Bij elke diersoort. Rundvee is mega streng geworden, alles moet tegenwoordig in het behandelpkan passen en alleen eerste keus medicijnen mogen worden gebruikt.
Alles in het belang van de volksgezondheid.
Bij elke diersoort. Rundvee is mega streng geworden, alles moet tegenwoordig in het behandelpkan passen en alleen eerste keus medicijnen mogen worden gebruikt.
Alles in het belang van de volksgezondheid.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Oh ja dat is ook zo, dat behandelplan.
Grappig, volksgezondheid belangen... En er moet 50 miljoen kilo vlees terug gehaald worden omdat er toch nog mee gerommeld wordt!
Waarom ik nog vlees door mijn strot krijg...?
Sorry, wordt beetje off-topic zo.
Grappig, volksgezondheid belangen... En er moet 50 miljoen kilo vlees terug gehaald worden omdat er toch nog mee gerommeld wordt!
Waarom ik nog vlees door mijn strot krijg...?
Sorry, wordt beetje off-topic zo.
Castor

misschien kan claudia ern ontwormschema opstellen wanneer in welke periode welke stof gebruikt. als sticky?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Zo'n schema heb ik ook nog wel ergens liggen als het goed is.
Castor

Ik heb hem van de praktijk op de computer staan.'
Ik doe zelf de wormonderzoeken maar dat is nooit 100% betrouwbaar.
Ivermectine is het meeste gebruikte en breedste middel.
Moxidectine is wel werkzaam tegen alle stadia van de rode bloedworm.
Ik zal het eens zoeken.
Ik doe zelf de wormonderzoeken maar dat is nooit 100% betrouwbaar.
Ivermectine is het meeste gebruikte en breedste middel.
Moxidectine is wel werkzaam tegen alle stadia van de rode bloedworm.
Ik zal het eens zoeken.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dit schema kreeg ik vorig jaar van de kliniek:
Voorbeeld ontworm protocol paard waarbij geen gebruik gemaakt wordt van een mestonderzoek:
Jan: equest ( moxidectine)
mei: equimectin (ivermectine preparaat)
aug: equimectin (ivermectine preparaat)
okt: pramox (moxidectine/praziquantel preparaat)
equimax (ivermectine/praziquantel preparaat)
advies: 1x per jaar ontwormen tegen lintwormen (werkzame stof praziquantel)
Voorbeeld ontworm protocol paard waarbij geen gebruik gemaakt wordt van een mestonderzoek:
Jan: equest ( moxidectine)
mei: equimectin (ivermectine preparaat)
aug: equimectin (ivermectine preparaat)
okt: pramox (moxidectine/praziquantel preparaat)
equimax (ivermectine/praziquantel preparaat)
advies: 1x per jaar ontwormen tegen lintwormen (werkzame stof praziquantel)
Odette&Fenna
Januari ontworm ik eigenlijk nooit, ivm slapende wormen (weggegooid geld)...doe ik liever wanneer de temperatuur weer stijgt naar lentetemperaturen (nu dus).
Geluk is de vrucht van intens werk
wei op en af pramox. daar tussen ivermectine
Pramox is niet geschikt voor drachtige merries dus dat zou voor Geke geen optie zijn
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Nu kan dat nog wel maar equest is een betere optie voor die van jou op dit moment.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ik bedoelde dat ik her zo doe dennis hihi
- Love_Jordy
Bloedworm is geen pretje. jordy heeft het ook gehad, maar zeer licht.
Een stalgenot van mij haar paardje heeft het ook. Google eens op Haarlemmerolie: Zij geeft dit haar paard nu 3 x een flesje, en de wormen blijven komen!
Ik ken het spul persoonlijk niet. Ik gaf Jordy Equest PRAMOX. Heb je een bloedonderzoek laten doen?
Want Bij Jordy zat het niet in zn mest maar in het bloed.
IKvindt het ook heel lastig hoor Liet ook altijd mest onderzoeken doen maar voor bloedworm heeft dat geen zin. Die wormen werden in het bloed gevonden en niet in de mest. Het is iedere geval een rotworm!
Weet wel dat als je ze welin demest vindt, ze er al een aardige tijd zitten.
Een stalgenot van mij haar paardje heeft het ook. Google eens op Haarlemmerolie: Zij geeft dit haar paard nu 3 x een flesje, en de wormen blijven komen!
Ik ken het spul persoonlijk niet. Ik gaf Jordy Equest PRAMOX. Heb je een bloedonderzoek laten doen?
IKvindt het ook heel lastig hoor Liet ook altijd mest onderzoeken doen maar voor bloedworm heeft dat geen zin. Die wormen werden in het bloed gevonden en niet in de mest. Het is iedere geval een rotworm!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Ik deed vroeger dit schema:
•april: ivermectine
•juni: ivermectine
•september: combinatiepreparaat
•december: moxidectine
Nu komt de DA het doen, dus zal ook wel zoiets zijn.
•april: ivermectine
•juni: ivermectine
•september: combinatiepreparaat
•december: moxidectine
Nu komt de DA het doen, dus zal ook wel zoiets zijn.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Mijn jaarschema (bij benadering, kan eens een paar weken tussen zitten):
Febr: Ivermectine
Apr/mei: Moxidectine
Juli: Ivermectine
Sept/okt: Ivermectine
December: Praziquantel
De jonge paarden krijgen daarnaast 1-2x per jaar pyrantel.
Febr: Ivermectine
Apr/mei: Moxidectine
Juli: Ivermectine
Sept/okt: Ivermectine
December: Praziquantel
De jonge paarden krijgen daarnaast 1-2x per jaar pyrantel.

Helemaal mee eens! Rotwormen zijn het... bij de mijn waren ze ook niet meer in de mest te vinden,ze zaten overal maar niet meer in de mest...Love_Jordy schreef:Bloedworm is geen pretje. jordy heeft het ook gehad, maar zeer licht.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor