Nemen jullie vrij met geboorte veulen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Roosjuh

Nemen jullie vrij met geboorte veulen?

Bericht door Roosjuh » di 09 apr 2013, 12:13

De laatste tijd begint de geboorte van het veulen en hoe het allemaal gaat door mijn hoofd te spelen.

Nu heb ik best wat ervaring met geboortes dus dat zal wel goed komen en gelukkig een D.A. op een paar minuten afstand. Maar hoe doen jullie dat met waken, nemen jullie vrij? Alleen wanneer dan, je weet nooit wanneer het veulen komt?!

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.
Door omstandigheden gaat vakantie in september niet door, dus probeer ik wel extra vrije dagen te nemen rond 14 juli = de uitgerekende datum. Maar stel dat lukt niet meer, dan kunnen er wel mensen komen oppassen maar het kan natuurlijk in een onbewaakt moment ineens komen... Zenuwen :=
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Ootje

Re: Nemen jullie vrij met geboorte veulen?

Bericht door Ootje » di 09 apr 2013, 13:08

Toen Fenna geboren moest worden, heb ik vrij genomen toen het overduidelijk was dat Odet bijna ging bevallen.
Van te voren had ik het al met mijn directeur overlegd.
Die nacht is ook de enige geweest dat we zijn blijven slapen. Vanaf de uitgerekende datum tot aan de geboorte ging ik wel bijna elke nacht kijken. Uiteindelijk is ze overdag geboren :)
Odette&Fenna
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » di 09 apr 2013, 13:46

Ik had ook met mijn baas afgesproken dat ik vrij zou nemen zodra ik de bevalling aan zag komen. Wel ben ik 3 weken van te voren bij Nobby op stal blijven slapen omdat ze al vrij vroeg onrustig was. En ik moest toch nog 20 minuten met de auto rijden en was ook veel te bang dat als het moment daar zou zijn dat de brug net afgesloten zou zijn voor werkzaamheden en/of een ongeval en ik niet op tijd er zou zijn. Crystal is rond half 3 's nachts geboren en had daarna 2 dagen vrij genomen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 09 apr 2013, 13:52

Ik werk in de zorg en helaas hebben heel veel collega's vrij in die periode. Ik zal eens contact opnemen met de manager dat is wel een goede! Ik heb wel het geluk dat de paarden bij huis lopen. Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht hoe spannend het wel niet moet zijn als ze niet thuis staan!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 09 apr 2013, 14:53

Roos, het is wel vaak zo, dat ze tegen de avond in de nacht geboren worden. Mss kun je iets regelen met je diensten, dat je niet tot al te laat hoeft te werken of te vroeg moet beginnen. En mocht het nodig zijn, kunnen wij mss hier ook nog wel iets betekenen voor je. Dat laat maar weten.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Mieke

Bericht door Mieke » di 09 apr 2013, 18:14

ik heb destijds geen vrij genomen. Ik ben 2 nachten wezen kijken, maar woon niet zo ver van de paarde af. overdag was er genoeg controle door mn stalbaas en stalgenoten. Uiteindelijk sochtends vroeg geboren, was toevallig die ochtend vrij, smiddags gewoon gaan werken en dag erna ook..
Ctje :)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 09 apr 2013, 18:24

Ik had toen optie op vrij nemen.
Echter Sjol had geen tekenen van bevallen, wel paar keer een keer extra 's nachts naar stal getuft en laat en vroeg,
maar ook maar paar keer.
Overdag lag halve stal op de loer.
Toen ze echt leek te gaan bevallen, was het ook echt zo, eigenlijk aangekondigd volgens het boekje.

Dus heeft me weinig vrij gekost, behalve dag na de bevalling, die ben ik op stal gebleven vanwege drinken en beentjes.
Zeg maar geluk! Met bevallen, mevr. deed het dus wat dat betreft voorbeeldig.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Esther

Bericht door Esther » di 09 apr 2013, 18:51

Nou, daar is dan één voordeel van volledig afgekeurd zijn..
Ik kan er altijd bij zijn, soms wel kotsend van de medicijnen, maar ik kan erbij zijn!!

Heb zelf een alarm en daar vertrouw ik eigenlijk volledig op. Die gaat af als ze plat gaan liggen en dat kan dan wel twee keer gebeuren per nacht, maar ik zet geen wekker. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Het scheelt ook als je een beetje in kan schatten wanneer je merrie echt gaat bevallen. Dat is wel moeilijk de eerste keren..

Ik denk dat hij rond die tijd nog wel te huur is, mocht je interesse hebben en een heel eind willen rijden.. :D
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 10 apr 2013, 08:13

Hier neem ik ook geen vrij, voldoende toezicht in feite, maar als ik het te spannend vind worden is er altijd in overleg thuis te werken. Dat is wel ideaal en een groot voordeel van het werken op een bedrijf waar bijna iedereen paarden heeft en bekend is met fokken!
Daarnaast vertrouw ik ook op Esther haar alarm :j!
Geluk is de vrucht van intens werk
ki-m-m-ie
Contacteer:

Bericht door ki-m-m-ie » wo 10 apr 2013, 11:27

Ik heb ook kunnen regelen met mijn werkgever dat ik na de geboorte van het veulen een week vrij ben.
Dit omdat ik er optimaal van wil genieten, maar ook praktische redenen.
Wendie en het veulen staan nu op de Hooge Stee waar ik ze zelf buiten moet zetten en binnen moet halen. Ik zit dat weer in mijn stage periode en draai dan dag, avond en nachtdiensten. Het is voor mij dan niet te doen om ook die paarden nog buiten te zetten en binnen te halen. Plus het feit dat ik geen stalgenoot wil opzadelen met mijn merrie en veulen buiten zetten of binnen halen met die weg die langs onze stal loopt. (Je weet hoe het eruit ziet) Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar als het bij iemand anders geberut vergeef ik het mezelf niet en wil de last niet bij iemand anders neerleggen.
Na een dag of 5 worden ze samen verhuist naar de opfok in zuid-beijerland waar het veulen ook komt te staan als die afgespeend wordt. Daar worden ze buiten gezet en binnen gehaald, zonder een weg ernaast. En dan ga ik ook gewoon weer aan het werk.

Met waken doe ik het anders. Ik heb met Eef (Ydel hier) afgesproken dat ik haar camera huur. Ik slaap in een lege box op een stretcher en kan haar dan goed in de gaten houden. Mocht het nog niet geboren zijn ga ik naar me werk, daar kan ik douche, kleed ik me aan en ga aan het werk.
Als ik avond dienst heb, kom ik daar gewoon wat later aan. Nachtdiensten kan ik evt. afgeven aan iemand anders.
http://www.equitactus.nl
Paarden(sport)massage

Wendrika :+: Fjelljon x Drageset
Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013 :+:

Patricia :+: Larsto (v.Tunar), Rust zacht Kampioentje!17-05-1995/24-08-2011
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 10 apr 2013, 14:17

Ik heb dat door omstandigheden dus niet kunnen regelen. En sowieso kunnen wij dat niet regelen want iedereen is dan bij ons op vakantie en het rooster zit met moeite nu dicht :+. Dus ik heb wel vrij, maar dan zou het veulen al geboren moeten zijn van af 25 juli.

De camera van Suzanne lijkt mij wel wat en ik ga ook even informeren of iemand hier een alarm heeft. Alleen Yessie slaapt altijd plat. Vroeg in de avond en altijd vroeg in de ochtend, dus dat wordt wat...

Bedankt voor de reactie's, ik ben nu een beetje minder zenuwachtig.

Totaal begrijpelijk trouwens Kim, met die weg langs de Hooge Stee! Alleen komt Wendrika na het spenen wel weer terug of blijft zij ook daar in Zuid-Beijerland! Als ik toevallig in Rotterdam ben kom ik zeker kijken!!!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » wo 10 apr 2013, 18:47

Hahaha!! Roos heeft veulentjesstress!!
Ken het ergens van.. Heb er totaal drie geboren zien worden, maar wel door er met minimaal
twee naast te slapen en om het half uur een wekker.. Joh, waarschijnlijk als je naar de wc gaat
wordt het geboren, maar het is wel errug leuk om mee te maken hoor!! Wij sliepen natuurlijk in
de box er naast, dan 's morgens met de toilettas onder de arm over de boerderij heen.. Bakje
koffie en ik ging weer naar mn werk.. Maar als je zou moeten werken, is er dan niemand die overdag
een paar keer kan gaan kijken? En inderdaad, rond een uur of 4, 5 's morgens komen de meesten..
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 10 apr 2013, 19:23

Jawel maar is een paar keer voldoende?

Ik hoef het niet mee te maken, als het er maar gezond naast staat :D !
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » wo 10 apr 2013, 19:25

Ik heb toen wel een paar dagen gespijbeld van school ja :=
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
ki-m-m-ie
Contacteer:

Bericht door ki-m-m-ie » do 11 apr 2013, 12:06

Roosjuh schreef:Totaal begrijpelijk trouwens Kim, met die weg langs de Hooge Stee! Alleen komt Wendrika na het spenen wel weer terug of blijft zij ook daar in Zuid-Beijerland! Als ik toevallig in Rotterdam ben kom ik zeker kijken!!!
Weet ik nog niet. Even kijken hoe het loopt met me opleiding enzo.
Tuurlijk!! Je bent van harte welkom!!
http://www.equitactus.nl
Paarden(sport)massage

Wendrika :+: Fjelljon x Drageset
Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013 :+:

Patricia :+: Larsto (v.Tunar), Rust zacht Kampioentje!17-05-1995/24-08-2011
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » zo 14 apr 2013, 12:33

Roosjuh schreef:Jawel maar is een paar keer voldoende?

Ik hoef het niet mee te maken, als het er maar gezond naast staat :D !
Je kan het er toch niet uitkijken, zeiden ze altijd tegen me.. Daar krijg je inderdaad wel de neiging toe!
Kijk, gaat het fout gaat het fout, das rot, das vervelend en natuurlijk echt niet de bedoeling, maar dat
kan natuurlijk ook gebeuren als je erbij bent!! En hoe vaak gaat het fout? Tuurlijk is het niet handig als
ze het niet laat drinken bijvoorbeeld en tuurlijk is de biest erg belangrijk, maar dan zou je er echt bij moeten
blijven! Ik heb bij één van de veulens ook het vlies om zn kop kapot gemaakt, maar meer omdat ik er toch was..
Meestal scheurt het om het hoofd ook wel kapot.. Maarja, het is moeilijk beslissen!! Het kan natuurlijk binnen
vijf minuten geboren worden en als dan degene die komt kijken net weg is en pas twee/drie uur later er weer is..
Kegelen is meestal wel een goed uitgangspunt, al heb ik ook weleens gehoord dat een merrie drie/vier dagen al
kegelde voordat het veulen kwam.. Maar als ze zou kegelen is het wel fijn als er regelmatig, dan zou ik bijna zeggen
elk uur, iemand langs kon gaan!
Maarja, dan ook weer.. Ik heb toen het veulen van Ot een keer gevonden, 's morgens om half 6 in de stal. Als ze het
veulen gekregen zou hebben als ik naar mn werk was, had ik het ook pas 's avonds gevonden!! (Robin en Leonie waren
toen skieën geloof ik..) Dus ja........ Volg je gevoel dan maar!! ? !!
Plaats reactie