kruiden i.p.v. krachtvoer

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ootje

kruiden i.p.v. krachtvoer

Bericht door Ootje » vr 05 apr 2013, 12:03

Gisteren is de osteopaat weer langs geweest bij Fenna.
Zij adviseerde om goed te kijken naar het voer, omdat ze ZE heeft.

Nu zag ik op de site van de paardendrogist dat het mogelijk is om kruiden te voeren i.p.v. krachtvoer. Als je het zo leest, klinkt het allemaal heel mooi, maar werkt het ook echt?
Odette&Fenna
Lisa

Re: kruiden i.p.v. krachtvoer

Bericht door Lisa » vr 05 apr 2013, 16:56

Geen idee? Pavo heeft nu wel care4life dat zijn ook alleen kruiden met luzerne dat staat aangeschreven als volledig voer.
Ik zou gewoon eens gaan testen waar ze het goed op doet.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 05 apr 2013, 17:28

Kruiden hebben uiteraard zo ieder hun werking. Toevallig hier een oud boek van mijn moeder in huis liggen, dat gaat over de natuurlijke werking van kruiden. Achterin staat beschreven: "Toepassingen voor gezondheid en schoonheid."

Maar ook als waarschuwing "niets klakkeloos toepassen".

Voor huiduitslag geven ze daar o.a. aan:
Paardenbloem - Reiniging van darm en lever.
Brandnetel - Reiniging van bloed.
Waterkers - Bloedzuiverend, slijmoplossend, spijsverteringbevorderend, wormafdrijvend
En zo volgen er nog een aantal kruiden.

Toepassing in pure, thee of sapvorm heeft wisselende werking.

Diverse kruiden bevatten ook de nodige mineralen die effectief kunnen zijn.
In krachtvoer zitten ook wel enkele kruiden vaak verwerkt, maar heeft als hoofdbestanddeel graan. Of het echt werkt...ja drink wel geregeld kruidenthees en als we ziek waren vroeger kregen we het ook standaard, maar nooit bewust bij stil gestaan of het echt werkt, werd altijd wel weer beter. Maar het is het proberen waard. Bij mensen heb je ook nog met geestelijke toestand van doen, placebo-effect zeg maar, maar dat bestaat bij het dier natuurlijk niet.

Je zou qua kruiden je eens kunnen laten inlichten door iemand die er meer verstand van heeft en uitproberen. (fytotherapie)
Geluk is de vrucht van intens werk
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » vr 05 apr 2013, 18:04

Ik ken een oud paard (35) die iedere dag 3kg kruidenmix krijgt, geen krachtvoer en dat alles omdat z'n gebit al jaren heel erg slecht is. Ik kan het merk navragen als je wilt, maar die ziet er echt heel goed uit! Wel een dure hobby overigen...
Antine

Bericht door Antine » vr 05 apr 2013, 20:07

Ik zou kruiden geven als aanvulling en dan om specifiek een probleem aan te pakken. Veel krachtvoer bevat chemische/synthetische toevoegingen wat bij een ZE weer extra belasting kan geven..net als bijvoorbeeld gras, kuil of hooi dat met kunstmest is bemest..of varkensmest.
Ik geef Aselt af en toe een kruidenkuur als aanvulling. Of als reiniging. Mijn vorige paard was een excemer. Gaf ik regelmatig brandnetel door zijn voer in het voor en najaar. Je kan gedroogde kruiden geven of een tinctuur.
Zo heeft Aselt ook al een mariadistel lever)kuurtje gehad en citroenmelisse (rust&spijsvertering) kuur. Hij was ziek vorig najaar; buikpijn, wat koliekerig en wilde niet eten. Toen heeft hij een paar dagen venkelthee gehad door zijn eten. Hielp echt onwijs goed!!
(ik ben nu bezig met een driejarige opleiding fytotherapie bij Ingrid Kropf.)
Ik bestel bij dierenkruiden.nl is niet duur en zeker niet alleen voor dieren! :D
rowenna

Bericht door rowenna » za 06 apr 2013, 09:36

James, mijn shetje schuurt ook, hij had ook overal korstjes en schilvers, zelfs in de winter.
Nu gebruik ik care4life van pavo en hij glanst, alle korstjes en schilvers weg en zijn manen en staart groeien mooi aan. Ben alleen benieuwd wat het gaat doen als het dalijk warmer weer word.

Kijk anders even op de site van pavo daar staat veel info over dit voer. En hier op FW staat er ook een topic van.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Antine

Bericht door Antine » za 06 apr 2013, 19:46

Kijk ook eens op voergezond.nl. Zij hebben ook supplementen op basis van kruiden voor oa. ZE.. :))
Bailey

Bericht door Bailey » za 06 apr 2013, 22:32

Kruiden in plaats van krachtvoer ken ik niet op die manier.

Krachtvoer voer je in mijn ogen wanneer je een zoveel arbeid verricht met je paard dat de balans tussen aanbod van voer en wat je vraagt van paard niet meer overeen komt.
Kruiden zie ik als supplement op de 'basisvoorziening', als aanvulling dus, maar niet als vervanging van.
Laatst gewijzigd door Bailey op zo 07 apr 2013, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 07 apr 2013, 10:10

kruiden ipv krachtvoer lijkt me niet de bedoeling.

kruiden en krachtvoer zijn namelijk hele andere dingen met een heel ander doel.
Wel kan ik me voorstellen dat je met kruiden ondersteunt, vervangen nee, dat niet.

Krachtvoer is om meer energie in je paard te krijgen, zodat hij zijn werk goed kan doen, dat is niet het doel van kruiden.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 07 apr 2013, 14:05

Bestel anders het boekje eens 'zomereczeem opgelost!' van Nicolette Hebing.
Daarin staat goed beschreven wat de oorzaak zou zijn en wat je iig kunt proberen.
Er staat ook uitgelegd waarom je krachtvoer beter weg kan laten en bepaalde kruiden (eventueel) kunt voeren.

Omdat Evian ook zo'n jeuk had (maar niet in de zomer, het hele jaar door) zijn mijn ouders overstag gegaan om dit te proberen.
Het voer is aangepast. Van rijk, bemest hooi naar stengelig, onbemest hooi. Absoluut geen gras op dit moment. En je kan kruiden toevoegen.
Ik ben tot nu toe heel enthousiast. In 2 maanden tijd is hij gestopt met schuren, heeft hij weer een bos haar terug gekregen en is hij energieker. Maar we zijn er nog niet.. Ik vind het heel spannend hoe hij gaat als het warmer wordt.
Ootje

Bericht door Ootje » ma 08 apr 2013, 16:05

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb wel eens overwogen om het boek van Nicolette Hebing te bestellen, maar die methode lijkt me heel omslachtig.
Vorig jaar heb ik Fenna wel een poosje van het gras af gehaald, omdat ze bleef schuren (gelukkig doet ze het niet tot bloedens toe), maar om haar helemaal niet meer op de wei te zetten, vind ik geen optie.
Odette&Fenna
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 08 apr 2013, 18:24

Maar de methode is niet om paarden van het gras af te halen. Ze is er juist voorstander van dat paarden onbeperkt op de wei kunnen.
Paarden die zich schuren hebben ergens een probleem in hun lichaam en ze geeft aan dat de basis vaak bij het voer ligt.
Het ene paard is gevoeliger dan het andere en daar moet je het voer op aanpassen.

Ze legt in het boek uit wat het meest gezonde voer is voor paarden (stengelig, kruidig gras met veel ruwe stof, maar weinig suikers).
Het graszaad van tegenwoordig is bestendig gemaakt tegen overbegrazing (het moet snel groeien, met veel voedingsstoffen) en wordt flink bemest. Een aantal rassen (voornamelijk de sobere rassen) kunnen daar niet tegen.

Wat ze aanraadt in het boek is om het gras niet meer te bemesten met rottende mest (varkens- en koeiengier), maar met andere alternatieven en de paarden er pas op te laten tot na de bloei van de grassen (wanneer ze veel jeuk hebben).

Als een paard heel erg zou schuren vraag ik me af wat zieliger is; geen gras meer of enorme jeuk hebben.
Gelukkig schuurt ze niet tot bloedens toe, dat scheelt al een hoop. Misschien heb je dan ook minder ingrijpende veranderingen nodig.
Ik vond het boek iig een eye-opener op het gebied van voeding en het is afwachten of het voldoende is om de jeuk helemaal weg te houden.
Ootje

Bericht door Ootje » di 09 apr 2013, 13:21

Yvette_Minouk schreef:Maar de methode is niet om paarden van het gras af te halen. Ze is er juist voorstander van dat paarden onbeperkt op de wei kunnen.
Paarden die zich schuren hebben ergens een probleem in hun lichaam en ze geeft aan dat de basis vaak bij het voer ligt.
Het ene paard is gevoeliger dan het andere en daar moet je het voer op aanpassen.

Ze legt in het boek uit wat het meest gezonde voer is voor paarden (stengelig, kruidig gras met veel ruwe stof, maar weinig suikers).
Het graszaad van tegenwoordig is bestendig gemaakt tegen overbegrazing (het moet snel groeien, met veel voedingsstoffen) en wordt flink bemest. Een aantal rassen (voornamelijk de sobere rassen) kunnen daar niet tegen.

Wat ze aanraadt in het boek is om het gras niet meer te bemesten met rottende mest (varkens- en koeiengier), maar met andere alternatieven en de paarden er pas op te laten tot na de bloei van de grassen (wanneer ze veel jeuk hebben).

Als een paard heel erg zou schuren vraag ik me af wat zieliger is; geen gras meer of enorme jeuk hebben.
Gelukkig schuurt ze niet tot bloedens toe, dat scheelt al een hoop. Misschien heb je dan ook minder ingrijpende veranderingen nodig.
Ik vond het boek iig een eye-opener op het gebied van voeding en het is afwachten of het voldoende is om de jeuk helemaal weg te houden.
Ik ben met je eens dat ze beter geen gras kunnen hebben, dan enorme jeuk.
Misschien dan toch een idee om het boek te gaan bestellen.

Care4life is toch pas sinds afgelopen najaar op de markt?
Hoe weet je dan dat het helpt tegen het schuren?
Fenna heeft de hele winter nog niet geschuurd. Als je haar nu ziet, zou je niet zeggen dat ze eczeem heeft.
Odette&Fenna
rowenna

Bericht door rowenna » di 09 apr 2013, 13:48

@ ootje, wat betreft care4life weet ik niet of je het tegen mij hebt, maar James schuurde niet door zomer eczeem, maar had enorm veel korstjes en waarschijnlijk een allergie op zijn vorige voeding, waardoor hij ging schuren, wat wel bij meer paarden voor komt en mensen dan denken aan zomer eczeem. En door over te stappen op care4life is ie daar nu vanaf. Dus bij deze werkte het dus bij James. En misschien dat het ook werkt voor zomer eczeem, vanwege de kruiden die er in zitten. Mocht James toch ook zomer eczeem hebben ontwikkeld dan zie ik dat wel als het beter weer word, tot nu schuurt ie nog niet.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Ootje

Bericht door Ootje » di 09 apr 2013, 14:12

@Rowenna: Fijn dat het bij James goed werkt! Hopelijk komt hij de zomer ook door zonder jeuk en heeft hij inderdaad geen eczeem.
Odette&Fenna
rowenna

Bericht door rowenna » di 09 apr 2013, 18:08

Ja dat hoop ik dus ook, afwachten nog.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

rowenna

Bericht door rowenna » di 09 apr 2013, 18:08

Ja dat hoop ik dus ook, afwachten nog.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Freek

Bericht door Freek » wo 10 apr 2013, 10:48

maar kan je ook gewoon de kruiden zo een keer door het eten geven van je paard? (heb alles ff door gelezen en ben wel een beetje geinteresseerd erin)
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal :P hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever :L)
Ootje

Bericht door Ootje » wo 10 apr 2013, 13:42

Volgens mij wel.
Bij Odette en Fenna op stal krijgen twee paarden paardenbloemen door hun eten.
Je moet maar eens op de site van de paardendrogist kijken. Daar staan aardig wat soorten kruiden en ook de werking staat er beschreven.
Odette&Fenna
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 10 apr 2013, 14:58

Paarden vinden het over het algemeen erg lekker :)
Evian heeft vorig jaar brandnetel erbij gekregen (bloedzuiverend), maar achteraf blijkt dat het juist ook een versterkend effect kan hebben op jeuk door een andere stof die erin zit.
Kurkama vinden de paarden ook lekker (Gaby krijgt het tegen een gezwel in haar keel, gelukkig groeit deze niet).
En zo heb je nog veel meer, ze halen hun neus er niet voor op.
Plaats reactie