Voeding & spieren

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Antine

Voeding & spieren

Bericht door Antine » vr 22 mar 2013, 18:08

Afbeelding
Twee mensen hebben mij in de afgelopen maanden (mijn natural horsemanship instructrice en een kennis die marstall dealer is) verteld dat zij Aselt te mager vinden.
Ik gaf 500 gram muesli (Marstall Corn vanwegen de vitamine E) elke dag en een handje brok erbij de dag voor mijn dressuur les. Elke keer is Aselt drijfnat van het zweet. Na ongeveerd 30 minuten is hij bekaf.
Ik heb voedingsadvies gevraagd bij Marstall en ga nu 1 kilo per dag geven maar dan recreatie muesli want de Corn zou te vet zijn. Maar omdat Aselt wat gevoelig op zijn spieren is; dus als ik hem een dag laat staan na heel hard werken (lees 1 uur intensief rijden) dan loopt hij de eerste 10 minuten wat stijf in de achterhand.
Dit is zijn mijn vragen:
- vinden jullie Aselt te mager?
- waarom duurt het zo lang om meer spieren te kweken?
- kun je met voeding dit beinvloeden?
- kan dit alleen met de juiste training? (ik rij nu veel overgangen en tempowisselingen)
Hoe kan het dat er (bij ons op stal ook) mensen zijn die 3x per week een half uur rijden met hun paardje, 3 kilo brok erin gooien per dag en dat deze paarden dus geweldige achterhand spieren hebben en een geweldige conditie. Heeft dat me koudbloed/warmbloed te maken?
Zoals in een eerdere post; Aselt wordt echt 6 x per week gereden, gelongeerd, buitenritjes, natural horsemanship enz. (en zweet en zweet en zweet.....)

BTW..Aselt is en blijft een schatje ondanks zijn zweet issues...
janna
Contacteer:

Re: Voeding & spieren

Bericht door janna » vr 22 mar 2013, 18:36

Ik vind hem van de foto af netjes op gewicht, maar een foto kan vertekenen. Correct toegepaste training zal extra spier ontwikkeling moeten geven, maar ik kan zo niet beoordelen wat je beter kan doen. Dat kan iemand pas zeggen als ze het paard in het werk bezig hebben gezien, daarnaast is het ook de vraag 'welke' spieren wil je graag beter trainen? het ene paard heeft meer tijd in de ontwikkeling nodig dan de ander.

Zelf vind ik hem er eigenlijk best netjes uit zien van de foto. Het ene paard zweet meer dan het andere, maar de ene heeft ook meer vacht dan de ander misschien? Zweet erger ik me dan persoonlijk ook niet aan, de tijd die het duurt om weer op de juiste ademhaling te komen vind ik belangrijker. Die geeft namelijk de conditie weer, waar het 'bek af zijn' weer vandaan komt, dit heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Qua stijfheid misschien wat meer aandacht besteden aan de 'cooling down', ik weet niet hoe je dat nu doet?

Voer technisch zou ik het nu eerst met de kilo muesli proberen en zorgen voor goed ruwvoer erbij. Misschien dat jet het handje brok voor naast zijn dressuur les elke keer na het rijden kunt doen i.p.v. alleen bij de les, zodat hij daar wat extra energie uit kan halen.
Ik zou niet teveel gaan focussen op het voer, maar meer op de training. Wat zegt je instructrice over zijn spier ontwikkeling?
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
sunhild

Bericht door sunhild » vr 22 mar 2013, 18:40

Twee mensen hebben mij in de afgelopen maanden (mijn natural horsemanship instructrice en een kennis die marstall dealer is) verteld dat zij Aselt te mager vinden.
Hoe komen ze daarbij. :=

Ik zou zeggen netjes zo en houden zo als je geen ribben kan zien. _/-o_ Maar het mooiste is anders even foto zonder zadel en ruiter erop.

En betreffende spieren is het gewoon gevoeligheid op de spieren of misschien lichtte spierbevangenheid. Je zou eventueel bloedonderzoek kunnen laten doen. Bij gevoeligheid voor spierbevangenheid zou ik toch vetter voer blijven geven, want hiermee kan je de spieren beter mee ondersteunen. En wat vaak ook wil helpen ter ondersteuning van de spieren is vit. E geven, maar dit zou ik wel pas doen na een eventueel bloedonderzoek.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
rowenna

Bericht door rowenna » vr 22 mar 2013, 18:46

Zo op de foto vind ik hem er heel netjes uit zien hoor, ook qua bespiering.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 22 mar 2013, 18:47

Ik vind hem echt netjes!

Fjordy was ook altijd te mager volgens sommige, maar die was gewoon echt afgetraind! Toch kreeg die 1,5 kilo brij per dag, maar sinds dan wel dik in training. Je zou wat sportbrok bij kunnen geven?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Antine

Bericht door Antine » vr 22 mar 2013, 19:15

@janna; mijn instructrice zegt niet veel over zijn spieren; wel dat zijn conditie goed is omdat hij snel op adem is na zware arbeid. Ze vind wel dat zijn achterhand nog te zwak is voor cross of springles. (dat wilde ik dit voorjaar doen)
@ Amber; wat voor sportbrok gaf jij Fjordy? Ik geef nu recreatie brok van Havens erbij.
Ik dacht dat Luzerne misschien ook kon helpen met spieropbouw ivm de eiwitten.
@sunhild; kan je da altijd prikken op spierbevangheid of moet je je fjord koud uit de stal plukken als hij nog stijf is?

Thanx Rowena. Ik ben blij te horen dat jullie hem niet te mager vinden..ik voel met erg aangesproken als mensen dat zeggen juist omdat ik zo gek op hem ben en goed op hem wil passen.
Probeer goed in te stappen en goed uit te stappen voor en na het rijden. Gisteren had ik een zware groepsles, vandaag afgewisseld met lekkere buitenrit in stap met kort drafje.
Esther

Bericht door Esther » vr 22 mar 2013, 19:19

Ik vind hem zo van de foto ook niet mager ogen, maar het is een foto met zadel en ruiter erop, dus blijft inschatten.
Verder kan ik je in deze niet echt advies geven.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 22 mar 2013, 20:12

Sport brok van Havens!
Maar juist met springles word zijn kont sterker! Ik moest juist dan altijd in uitjes doen, op lage hoogte.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 22 mar 2013, 20:32

Denk dat als je rustig begint en geleidelijk opbouwt met springen dat je het zeker gaat merken in zijn achterhand. Dieter bijvoorbeeld heeft van zichzelf ook een niet hele sterke achterhand, hij vind onder treden in de draf en galop ook erg moeilijk. Die mag nu mee met de springlessen van ons buurmeisje. Daar draait hij mee in de beginnerslessen, dus erg laag (20/30 cm). Maar voor hem wel ideaal om zijn achterhand wat meer te stimuleren!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 22 mar 2013, 21:20

toen ik karev intensief reed kreeg ze ook sportbrok. ik vind dat de energie die je er uit rijdt er ook weer in moet om te kunnen presteren en opbouwen. vind aselt niet te dun hoor!! wou dat mijn fjord zon lijntje had hihi.

en qua zweet karevv zweet ook vaker en meer dan andere paarden. heb je bij mensen ook. goed zweten is niks mis mee. afkoelend en afvalstoffen er uit. zolang ie mooi vlot op adem komt zou ik me daar niet druk om maken.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 22 mar 2013, 21:26

Klopt!! Fjordy was binnen 10 minuten altijd zeiknat, schuim stond al op zijn hals. Dan moesten we de cross nog in haha, of de endurance rit afmaken! Nooit problemen, juist super voor de afkoeling
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Antine

Bericht door Antine » za 23 mar 2013, 07:19

Springen lijkt mij zooo leuk..laag beginnen dus. Wij hebben Rom Vermunt op loopafstand :)) zweet=afkoeling zo had ik het nog niet bekeken :D
Esther

Bericht door Esther » za 23 mar 2013, 08:05

Ik weet niet waar je buiten rijdt, maar heuveltjes op en af zijn ook goede achterhand training.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Krista

Bericht door Krista » za 23 mar 2013, 08:16

Ik vind hem er vanaf de foto prima uitzien, niet te mager!
Zweten is zoals gezegd idd geen maatstaf de een zweet meer als de ander. Hartslag en ademhaling zijn een goede indicatie van de conditie.
Wat wel zou kunnen hij zit fors in het haar ondanks het kleine geschoren streepje dat hij zijn warmte op de rest van zijn lijf niet ged kwijt kan en daarom eerder moe aanvoelt.
Spierbevangen zal hij niet zijn dan krijgt hij echt het ene been niet meer voor het andere, dat wil je niet zien.
Je zou je los van het voer wel af kunnen vragen of je zadel helemaal correct ligt en niet te veel op de achter kussens rust en of hij achter goed op zijn voeten staat zodat de kniebanden niet te zwaar belast worden. Beiden kunnen er wel voor zorgen als het niet in orde is dat hij de dag na werk achter wat stijf aanvoelt.
As hij 6 dagen per week werkt hoef je niet zo voorzichtig te zijn met voer zeker omdat hij niet te dik is. Geef je voldoende ruwvoer? Mijn fjord kreeg 1,5 kg Havens draversbrok per dag aangevuld met Havens Kentucky Lite E voor wat extra pit en hij kreeg ook lucerne.
Bij twijfel zou je zijn bloed kunnen laten controleren om te zien of hij tekorten heeft en ook op bloedworm. En de mest op de reguliere wormbesmetting.
Om extra spieren op te bouwen kun je de equitop myoplast korrels geven. Prijzig, maar werkt super.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Krista

Bericht door Krista » za 23 mar 2013, 08:19

Edit en tav de rijpaarden op je stal dat kan je niet vergelijken qua voer idd.
Het ene rijpaard is ook het andere niet, ook hier zitten erbij die dik worden van lucht maar doorgaans hebben ze wel meer nodig dan een koudbloed paardje ja.
Mijn kwpn krijgt per dag 3 kg brok, 1 kg power plus mix Havens, 4 scheppen lucerne en twee keer een enorme berg hooi. Zit geen grammetje vet aan het is een gespierde spijker :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Antine

Bericht door Antine » za 23 mar 2013, 14:38

Er zit vast veel verschil tussen warmbloed en koudbloed denk ik wel eens. Wij hebben op stal een paar hele mooie paarden staan die best veel krachtvoer krijgen; waar dus minder mee getraind/gereden enz wordt en die super spieren hebben.
Mijn instructrice zei hetzelfde over mijn zadel, hij ligt op de foto ook wel erg naar voren. Nu heb ik wel een groot achterwerk :o en het is maar een 17,5 inch maar wel met een lage vierkante achterkant-koudbloed model. Ik zal sowieso de zadelmaker weer eens laten komen om te kijken.
Misschien moet hij toch meer ruwvoer krijgen per voerbeurt..heb het er vanmiddag met wat stalgenoten over gehad. Leuke is dat de ene hem wel wat 'bloot' vind op de achterhand en de ander weer niet. Maar bloot is juist die spieropbouw aan zijn achterhand waar ik naar toe wil. Ik longeer ook veel met dubblele lijnen en met balkjes om die achterhand de activeren!
Nu heb ik wel eens gehoord dat buik=ruwvoer is en flank=krachtvoer?
Ik had al besloten om aankomende herfst Aselt in een snelle sportstreep/jachtmodel te scheren :))
sunhild

Bericht door sunhild » za 23 mar 2013, 16:41

Antine schreef:@sunhild; kan je da altijd prikken op spierbevangheid of moet je je fjord koud uit de stal plukken als hij nog stijf is?
Kan je het beste even overleggen met DA.
monne

Bericht door monne » za 23 mar 2013, 19:00

als ik naar de foto kijk is hij echt niet heel mager. Wel zit je wat achter in het zadel of lijkt het zadel wat te klein voor jou is. Moeilijk te zeggen. Je paard is wat arm bespierd in de lendenen maar verder ziet hij er toch prima uit! Ik zou dubbellongeren eventueel met balkjes om die spieren te ontwikkelen. Verder heuveltjes, cavaletties. Als hij stijf is zou ik hem voor het rijden eerst aan de lange lijnen zetten in menpositie en/of aan de hand werken. Vitamine E is ook een goed supplement voor de afvoer van afvalstoffen. Conditie moet verbeteren met arbeid en niet verslechteren en daar moet je naar kijken. Het opbouwen van de conditie gaat geleidelijk en hoeft niet zo zeer snel te gaan zolang er maar een opbouw in zit. Een koudbloed is daarin niet vergelijkbaar met een warmbloed.
foss

Bericht door foss » za 23 mar 2013, 19:39

Ik vind hem zeker niet te mager zo op de foto.
Spierbevangenheid zie je duidelijk dan zweten ze en willen ze enecht niet meer lopen.
Wat ik mijn fjord gegeven hebt na de Spierbevangenheid was vitamine E met seleen dat is goed voor de spieren.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
sunhild

Bericht door sunhild » zo 24 mar 2013, 15:13

Met lichtte spierbevangenheid lopen ze nog wel alleen dan stijf, maar dit zal ook per paard verschillen.
Plaats reactie