slowfeeder / hooibak

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Megan

slowfeeder / hooibak

Bericht door Megan » za 16 mar 2013, 12:17

Heeft iemand hier ervaringen met het maken van een slowfeeder van een palletbak? Zie link hieronder.

http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009 ... akken.html

Ik wil graag de paarden overdag in de bak zetten maar heb nog geen oplossing voor het geven van hooi.
Ik heb een beetje rond zitten kijken en dit lijkt mij een wel ideale oplossing toe. Nu zijn er wel verschillende bakken te koop. Daar moet je dan zelf nog een raster op/in knutselen / maken, zodat de paarden langzaam het hooi op kunnen peuzelen.

Zijn deze bakken zwaar genoeg dat ze niet omgekieperd worden? Of zijn ze juist zo zwaar dat als ze eenmaal staan ze niet makkelijk te verplaatsen zijn? Ik heb gedacht aan zwenkwielen maar ja, in het zand schiet dat natuurlijk ook niet op :=

Ik heb nu het hooi in 2 of 3 porties verdeeld, zodat die twee boefjes elkaar niet constant wegjagen bij het hooi. Zouden ze als ze ieder aan een kant van de bak kunnen staan, met z'n tweeën uit zo'n bak kunnen eten? 2 bakken in de rijbak, vind ik wel een beetje veel van het goede ...

Weet iemand misschien waar hier in de buurt (noorden van het land) van die bakken te verkrijgen zijn?

groetjes,
Megan :wave:
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Dennis

Re: slowfeeder / hooibak

Bericht door Dennis » za 16 mar 2013, 14:46

Ik was een tijdje terug op zoek naar een hooibak om te voorkomen dat ze steeds het hooi door de stal liepen. Uiteindelijk heb ik hiervoor het oude babybedje van ons thuis hiervoor gebruikt. Ik gebruik hem niet als slowfeeder maar dat zou je er wel heel makkelijk van kunnen maken. Tot nu toe gaat dit erg goed, ze laten hem mooi staan en hij fungeert meteen als liksteen houder :)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Jilly

Bericht door Jilly » za 16 mar 2013, 15:10

Bij ons op stal wordt precies dat systeem gebruikt en naar volle tevredenheid :j

Er staan 3 (of 4?) bakken en 2 ruiven in de schuilstal voor 10 paarden.
De bakken zijn redelijk zwaar. Het enige moment dat ik een bak heb zien omkiepen is toen er eentje echt in ging kappen en 'm zo omtrok. Verder beuken ze er nog al eens op en dat overleven ze goed.

Bij ons zitten er best wat karakters in de groep als het op eten aan komt (met Hay als beste voorbeeld), maar met 2 eten aan 1 bak is eigenlijk bij geen enkele een probleem. Als ze een goeie dag hebben staan ze er ook wel met 3 aan :+
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Claudje

Bericht door Claudje » za 16 mar 2013, 16:02

Ik heb precies zo'n bak in gebruik waarin ik 4 haken heb gemaakt aan de bodem en daaraan haken we twee
grote slowfeeder hooinetten van de EJ. Werkt super, de twee dames staan er altijd met zijn tweeën bij :D
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 16 mar 2013, 16:35

ik heb een ibcvat, een halve. daarin een fijnmazig hooinet vast gemaakt.
hij staat hier te niksen. zal even overleggen. misschien kan je hem wel over nemen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Megan

Bericht door Megan » za 16 mar 2013, 16:44

hihi Dennis, een kinderwiegje? Dat houdt het bij die twee kluivers van mij geen dag uit ben ik bang. Zero demonteert alles wat van hout is.. Maar fijn dat het voor jou werkt +:)+

@Jilly, hebben jullie het gaas met dik elastiek vastgemaakt? Touwtjes lijkt mij een beetje eng. Misschien als ze erom heen kunnen lopen, wordt het wegjagen wat minder. Hoe hoog is de bak? Dorinn heeft nogal de neiging om met z'n voorbeen te gaan klauwen als het eten niet snel genoeg gaat.

@Claudia, als ik jou goed begrijp heb jij er een groot hooinet in liggen? Dat is natuurlijk ook een idee... Is dat zo'n meganet?

Doen jullie er dan hele plakken in? Of schud je het hooi eerst uit voor je het in de bak doet?
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Megan

Bericht door Megan » za 16 mar 2013, 16:46

Tamara schreef:ik heb een ibcvat, een halve. daarin een fijnmazig hooinet vast gemaakt.
hij staat hier te niksen. zal even overleggen. misschien kan je hem wel over nemen
die heb ik volgens mij wel eens bij jou gezien. Of was dat een andere. Ik vind die mazen/gaten vrij groot. Ben een beetje bang dat ze daar met hun benen in kunnen komen.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ilona

Bericht door Ilona » za 16 mar 2013, 18:52

Bij de action verkopen ze van die aanhangwagennetten voor 8 euro ofzo. Misschien dat je daar wat mee kan (in zo'n bak)?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » za 16 mar 2013, 19:20

Bij ons is het rooster met haken vastgemaakt. Die zijn bevestigd in de gaten.
Als ik er aan denk zal ik morgen een foto maken.

De bak komt ongeveer tot aan mijn heup.
Hier heeft er wel eens een keer eentje ingekapt. Maar da's wel een paard van dik 1.70. Hay klauwt nooit, dus zou niet weten hoe hoog hij geraakt :+
Megan

Bericht door Megan » za 16 mar 2013, 21:11

Ilona schreef:Bij de action verkopen ze van die aanhangwagennetten voor 8 euro ofzo. Misschien dat je daar wat mee kan (in zo'n bak)?
Oh ja, zou inderdaad ook wel kunnen. Dan zou je eigenlijk een soort van frame moeten hebben waar je het tussen kunt spannen.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
fjorden10

Bericht door fjorden10 » zo 17 mar 2013, 07:34

Bij ons staat ie al sinds oktober in de wei. Freek, Dana en Funs eten met z'n drieën ervan als hij helemaal vrij staat. (schwarzwalder, fjord en shet) Bij erge modder staat hij dichter bij de draad en duurt het even voor de shet erbij mag. Ik leg altijd voor hem nog een pluk op de grond. In het begin heeft Freek er met zijn tanden aan gezeten, maar omvallen heeft hij nooit gedaan. Ik doe het zonder net, meer als ruif op de grond. Hooi blijft er mooi schoon in en droog wanneer je de doppen aan de zijkant eruit haalt. Meeste water loopt er dan uit. Heel soms kiep ik hem om.
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 17 mar 2013, 07:45

Op mijn werk hebben de ook precies dit systeem staan. Staat een tinker bij met jeuk en ook die schuurt hem niet zomaar omver.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 27 mar 2013, 13:05

Mijn vader en Edgar hebben vorige zomer bij mij een grote hooiruif in de paddock gemaakt. Dit is dus echt zo'n groot ding met een dak erop en in de grond (en extra aan hele zware bielsen).
Bij nader inzien (zul je altijd zien :') ) vond ik dat hoge eten toch niet zo'n goed idee (zeker als het waait, komt het toch in hun ogen etc.) maar nu hang ik er grote fijnmazige hooinetten onderaan en dat is echt perfect. Er zit een dak boven voor als het regent, ze eten laag en doen er lekker een paar uurtjes mee (tussen de 2-3 uur, degene van wie ik ze kocht vertelde me dat haar Quarters een hele dag deden met zo'n net maar dat is hier blijkbaar anders :') dus ze krijgen 2 keer per dag in de paddock netten en dan 's nachts op stal ieder een net )
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
foss

Bericht door foss » wo 27 mar 2013, 13:11

Ze gebruiken dit heel veel bij de minipaardjes werkt perfect.
Ik heb een fries die alles op zijn kop zet en dan vind ik dit gevaarlijk.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Megan

Bericht door Megan » wo 27 mar 2013, 15:13

Nathalie schreef:Mijn vader en Edgar hebben vorige zomer bij mij een grote hooiruif in de paddock gemaakt. Dit is dus echt zo'n groot ding met een dak erop en in de grond (en extra aan hele zware bielsen).
Bij nader inzien (zul je altijd zien :') ) vond ik dat hoge eten toch niet zo'n goed idee (zeker als het waait, komt het toch in hun ogen etc.) maar nu hang ik er grote fijnmazige hooinetten onderaan en dat is echt perfect. Er zit een dak boven voor als het regent, ze eten laag en doen er lekker een paar uurtjes mee (tussen de 2-3 uur, degene van wie ik ze kocht vertelde me dat haar Quarters een hele dag deden met zo'n net maar dat is hier blijkbaar anders :') dus ze krijgen 2 keer per dag in de paddock netten en dan 's nachts op stal ieder een net )
Probleem is, ach ja wat is een probleem O:) dat het tevens de rijbak is. Ik wil dan liever geen vast ding/ gevaarte in het midden zetten. Van die grote hooinetten heb ik ook wel gezien inderdaad. Dan zou ik ook iets van palen in het midden van de bak moeten ingraven, aangezien hij is afgezet met schriklint en dat wil ik eigenlijk ook niet.
foss schreef:Ze gebruiken dit heel veel bij de minipaardjes werkt perfect.
Ik heb een fries die alles op zijn kop zet en dan vind ik dit gevaarlijk.
Ik heb ook zo'n sloper.... Zero gooit de waterbak (speciekuip) over zijn schouder weg als hij leeg is :+ Ik zag dat ze ook vrij hoge bakken hadden. Zo'n 80 cm. Die zullen wel flink zwaar zijn denk ik.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 27 mar 2013, 15:30

had je nog belang bij onze bak?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 27 mar 2013, 15:35

Wij hebben ook twee van deze grijze bakken en een serie bakken (toevallig vorige week weer twee van de sloop 'gered') zoals Tamara heeft. Beide erg fijn, kunnen ze niet omver krijgen, hooguit iets verslepen. Hoeven in de mazen krijgen is ons nog niet overkomen al die jaren :n
Geluk is de vrucht van intens werk
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 28 mar 2013, 08:08

Vind het best een goed idee. Je ziet ook veel mensen die zo waterreservoir
slopen dan hou je een ijzeren geraamte over maar dat vind ik gevaarlijk.
Nu al twee keer kleinere pony er met de benen vast in gezien hier in het bos.
Hier moeten ze echt met het hoofd in en als je hem verzwaard kan ie misschien
ook niet om?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 28 mar 2013, 08:22

@Machteld: Dat is zo'n ibc vat als ik je goed begrijp.
Dergelijke bakken hebben we hier ook aantal van staan, maar tot op heden nooit problemen mee gehad. Maar ze zijn wel wat hoger dan die grijze bakken uit de beginpost. Voordeel vind ik alleen van de ibc vaten dat ze ook vanuit de zijkant kunnen eten (dus praktischer voor de kleintjes hier, die niet in de grijze bakken kunnen komen).
Geluk is de vrucht van intens werk
Jilly

Bericht door Jilly » do 28 mar 2013, 08:37

Die IBC-vaten hadden wij op de vorige stal en ik vond het ook gevaarlijk. Bij ons bleef de plastic behouden. Die werd afgezaagd bovenaan en het ijzeren geraamte op dezelfde hoogte. Daar bleven toch altijd scherpe randjes aanzitten. Een van de paarden heeft er een lelijke kwetsure aan haar hoofd van gehad...

Ik ben meer fan van de palletboxen :j
Plaats reactie