De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door Yvette_Minouk » wo 06 mar 2013, 13:46

Wat een pech is dat, hopelijk geneest het snel en kun je er weer op. Dat ze dat zo goed voelen he? Ervaar je die spanning ook voor de linkergalop wanneer je instructie erbij hebt? Ik merk altijd dat ik veel meer durf als ik begeleiding krijg, alsof er dan niks kan gebeuren.

Na 2.5 maand heb ik gister weer op Evian gezeten. Had graag na mijn reis er gelijk weer opgezeten, maar werd eerst geveld door de griep en vervolgens een longontsteking. Was gister toch wel even genieten weer en dat moest even vastgelegd worden :)
Evian ziet er niet uit, zijn manen moeten nog gaan vallen. Zijn voorpluk begint bij de aanzet gelukkig weer netjes aan te groeien, maar voor nu is het nog een ontploft paard :+

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yvette_Minouk op do 07 mar 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
eslie en gerda

Bericht door eslie en gerda » wo 06 mar 2013, 13:47

Ik schrijf ook maar weer eens een keer. Ben meer een stille lezer. Afgelopen winter heeft Eslie het iets ruster gehad mede door het weer. Maar we zijn weer begonnen en afgelopen weekend zijn we samen op een stage voor dubbellonge geweest. Ze deed het super. Afbeelding
froukje91

Bericht door froukje91 » zo 10 mar 2013, 13:09

Het gaat nu wel weer wat beter met mijn enkel kan er redelijk lopen. Ik had eerst helemaal niet in de gaten dat ik in de linkergalop spanning op bouwde totdat een vriendin het zei. Verklaard misschien ook wel waarom Ellen wat moeilijker is in de linkergalop. Ik denk dat ik het ook doe met instuctie erbij maar weet het niet zeker zal het eens vragen.
Evian moet dus weer aan het werk? De manen weer even bij werken en dan ziet er weer een stuk beter uit :D
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » wo 13 mar 2013, 10:44

Enya gaat steeds beter met rijden.
We springen wat zo'n 60 cm
We rijden natuurlijk veel in het bos
Ook in de bak gaat ze hard voorruit, De rechter en linker galop zit er nu goed in en zondag hebben we onze eerste wedstrijd, gewoon voor ervaring van Enya doe het niet om de punten het is FNRS f7
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 13 mar 2013, 10:49

Emy en Elvis hebben het maar makkelijk die staan te groeien in het weiland (in de breedte haha). Vorige week nog wel een klein buitenritje gemaakt maar ik moet nu aan twee benen een walker aan omdat mn prothese los is gelaten aan mn rechter enkel en links zijn ze bang dat hij losbreekt daar zit mn hele gewricht vast met schroeven. En een walker is net een skischoen niet echt handig om mee te rijden veel te breed voor in de beugel :(
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 13 mar 2013, 13:58

Nancy, moet je nu zelf iets bedenken voor het rijden/beugel, of zijn er alternatieven op de markt waar je misschien toch mee op het paard kunt?
Beugelloos rijden is nu misschien alleen maar risico-voller of niet?

Froukje, aan de manen van Evian mag ik helaas niet aankomen (al kriebelt het soms om de schaar erin te zetten hoor :D ) het is nu beter om ze lang te laten groeien. Hij heeft namelijk last (gehad) van flinke jeuk sinds een jaar. Hij staat nu op een nieuw voerplan en de lange manen zijn ideaal om straks goed te zien hoe het ervoor staat en te verzorgen (tot nu toe gaat het stukken beter en groeit de boel weer heel snel aan).

Veel succes aanstaande zondag met Enya op wedstrijd, altijd spannend voor de eerste keer :)
froukje91

Bericht door froukje91 » do 14 mar 2013, 08:24

Joyce leuk te horen dat het zo goed gaat met Enya. Is ze ondertussen al wat meer voorwaarts of is ze nog altijd zo heerlijk rustig? En hoe gaat het met de kleintjes?

Nancy wat vervelend dat je prothese los zit.

Yvette, kan me voorstellen dat je graag de schaar erin wil zetten. Maar lange manen kan ook heel mooi staan. Hopen dat hij dit jaar geen last van jeuk krijgt. Hier hadden we er ook een die vorig jaar nogal jeuk had we hebben toen de manen en helemaal afgeschoren en ze zijn nu weer mooi op lengte. en nu hopen dat ze dit jaar geen last meer hebben.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » do 14 mar 2013, 09:30

Ze is natuurlijk nog lekker rustig maar immers ook rustig voorwaarts :D
Ze gaat hard voorruit ;) gister lekker stap ritje gemaakt en ze zijn bezig in het bos en ze bleef gewoon lekker rustig en ontspannen bleef ze. Vandaag weer les heb er wel zin in.

Met de kleintjes gaat het weer goed :D 1tje heeft nu wormen in zich Ninke had het eerst die is nu vrij die is er echt ziek van geweest. Maar nu mag ze lekker Slobber eten om weet aan te komen ze is nu 190 Kilo ze was 250 kilo.
Sharyn

Bericht door Sharyn » do 14 mar 2013, 13:41

Hier even een berichtje van mij en Eachann. Het gaat erg goed met ons!!!
Met het winterweer was het wel een beetje afzien, maar ik heb wel genoten van mijn pony.
We hebben wel ups en downs gehad. En hij heeft me echt wel uitgeprobeerd. Twee weken geleden had ik wel even een dieptepuntje...
Ik had een keurig opgevoed paardje gekocht, die bij mij echt aan het klieren was. Maar met wat hulp van vrienden kan ik nu duidelijk mijn grens aangeven en ik merk dat Eachann dit ook prettig vindt. Hij luisterd nu super goed en met rijden zijn we ook flink vooruit gegaan. We hebben ook ons eerste buitenritje erop zitten! *o/*
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 14 mar 2013, 14:07

Ook Evita mag weer aan de bak... Ik heb een 'nieuwe' bijrijdster waarbij de handen jeuken om met Evita te gaan werken *o/* .
Door het weer wil het nog niet zo vlotten, maar Lisa heeft er toch al opgezeten. Ik was nogal huiverig daarvoor, omdat ze de laatste keer (ruim half jaar geleden denk ik) toen zo ontzettend steil omhoog kwam.....
Maar nu, weer gedaan zoals wij het anders altijd doen, dus gelongeerd, bijgezet, eventjes wat strakker bijgezet, zodat ze het gevoel van het bit weer even extra kreeg, toen zadel erop, longeren en toen Lisa erop.... Tja en dat gaat als vanouds....
Ik ken Lisa al vrij lang, die kwam als 9jarig meisje op stal en samen met 2 dametjes meer, deden wij met vieren heel veel. Stallen uitmesten eerst, dan lunchen tussen de middag en dan mochten ze 's middags gaan rijden. Veel jonge fjorden ingereden. Hun erop, ik hield vast. Elkaar aanwijzingen geven tijdens het rijden...
Lisa heeft 3 jaar niet gereden, maar die stapte er weer op, alsof het vorige week de laatste keer was geweest, dat wij zo hadden samen gewerkt. Erg fijn!!!
Evita was het op een moment zat aan het worden, en leuk weer te gaan protesteren. Maar Lisa gaf effe flink been, en toen vloog Evita naar voren. Daarna geen twijfel meer gehad.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » do 14 mar 2013, 18:17

Ik had ook niet anders verwacht van eachann. Hij is supergoed opgevoed, maar hij heeft wel een kop en het tikje brutale van timor. Wees maar even heel duidelijk en streng, dan weet hij wat hij wel en niet kan maken, en dat geeft hem stabiliteit. Maar dat heb je misschien ook al gedaan, fijn dat het beter gaat!!

Evita ook aan de bak, gelukkig ging het nu beter. Fijn zo'n bijrijdster!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Elvis

Bericht door Elvis » vr 15 mar 2013, 08:26

Die Eachann..Ze halfbroertje is misschien wat makkelijker kwa karakter,maar je moet inderdaad goed je grenzen trekken,voor het paardje ook fijner.Moeilijk soms ik weet het :D Maar je merkt wel dat je zo verder komt samen.
Elvis heeft soms nog wel is moeite om alleen op pad te gaan,alleen onder het zadel want voor de wagen heeft hij dit probleem niet,maar moet hem gelijk even laten weten dat we niet achteruit naar huis gaan maar vooruit de polder in,elvis moet je niet laten denken maar hem eigenlijk direct voor zijn,gelukkig ken ik hem nu goed genoeg haha..

Als het wat stabieler weer wordt komt mijn vierwieler weer onder het stof vandaan,de sulky is ook weer gemaakt gelukkig!Maar dat koude takkeweer is zo vervelend..We hebben nu gereden afgelopen paar weken ipv de wagen,dus ben benieuwd als we hem weer gaan inspannen.
Ik dacht even dat de keuring niet door zou gaan omdat mijn vader een ongeluk heeft gehad met zijn auto,papa gelukkig nog helemaal heel godzijdank maar de auto is total loss.Hij heeft een nieuwe gevonden gister MET trekhaak *o/* Me happy...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 15 mar 2013, 11:28

Haha ik oop happy hoor Dees. Dacht daar gaan onze toekomst dromen. Er staat hier een prachtig mooie auto voor de deur maar precies de zelfde dag beide geen trekhaak meer :P Alleen de een om een betere rede als de ander.
Nancy, moet je nu zelf iets bedenken voor het rijden/beugel, of zijn er alternatieven op de markt waar je misschien toch mee op het paard kunt?
Beugelloos rijden is nu misschien alleen maar risico-voller of niet?
Toevallig was ik al bezig voor aangepaste schoenen weer waar ik wat meer stevigheid had met het paardrijden. En de schoenmaker zei ook ik denk dat je er sowiezo baat bij hebt. En de laatste dinsdag van deze maand moet ik de kokers gaan passen. Dat komt mooi uit want ik loop nu dag in dag uit op die walker niet echt sjiek :D
Een vriendin van ons zei me misschien is het een idee om veiligheidsbeugels te kopen die zijn open aan een kant. Dat zou voor nu een hele goeie optie zijn natuurlijk. De schoenen zijn voorlopig niet klaar en ik heb nog een kado bon van 10 euro. Maar zie er zo tegen op om naar divoza te rijden zo geen zin in haha. Maar kan ze wel bestellen via internet maar dan weet ik nog niet of ik erin pas.
Paardrijden is voor mij nu altijd een risico vandaar dat het zo veilig mogelijk moet. Maar nu al een losse prothese had ik natuurlijk nooit verwacht. Afgelopen zondag heb ik zo veel pijn gehad niet normaal. Om kwart voor drie sliep ik nog niet. En dat terwijl ik die dag eigenlijk weinig tot niks gedaan had. Maar denk dat ik er nu achter ben dat zolang ik in die walker blijf lopen ik gewoon geen pijn eraan heb. Hopelijk kan ik zo een operatie voorlopig nog uitstellen. Want ik was eigenlijk heel blij daar vanaf te zijn en weer leuke dingen te gaan doen.

Ik ben zo benieuwd als ik straks laarzen heb waar ik mee kan gaan paardrijden hoe dat is. Ik heb al jaren niet meer normaal kunnen rijden, echt rijden!

Bedank je je pa nog even voor het maken van mn karretje! Echt super kunnen we weer de hort op! Hopelijk is het snel weer een dag droog Emy is al heel lang niet meer mee geweest. Soms heb ik er zo de balen in voor Emy! Dan denk ik ja morgen ga ik lekker mee rijden, maar ja met die twee spalken is het gewoon niet fijn rijden en zeker niet zonder beugels. Dus dan is het wel fijn als ze er even uit kan met de wagen. Even de beentjes strekken!

Lekker suzanne dat Evita nu aan de bak kan, ik vind het zo'n mooi paardje! Ben benieuwd wat ze allemaal gaat bereiken. En die Eachann kan me helemaal voorstellen hoe hij is. Denk dat hij feller is als Elvis :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » vr 15 mar 2013, 11:37

Wij gaan morgen ook aan de slag, de eerste les dit jaar.
Aangezien de weide niet super ligt (en de piste nog slechter) heb ik afgesproken om enkel te stappen en draven. Dat we weer netjes kunnen opbouwen dit jaar.
Ik kijk er naar uit. Ga haar straks onder een regendeken zetten zodat ze toch al een beetje proper is (is een echte smeerkees deze winter, echt een vuilblak ipv ulsblak)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 15 mar 2013, 14:49

Nancy, anders mail of bel je de divoza of een andere winkel om te vragen wat de maten zijn van de beugel (binnenmaten van breedte, hoogte en grootte de opening). Als het past kun je ze idd per post laten komen, bespaart je weer een auto-rit :D Als je je situatie uitlegt, dan kunnen ze het vast begrijpen. Dan kun je je schoenen/walkers opmeten en kijken of het past.
Vergt wel wat creativiteit denk ik om jezelf weer aan het rijden te krijgen, maar ik hoop voor je dat je snel echt weer kan rijden :)
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 16 mar 2013, 22:01

ja ik moet erg creatief zijn daarin. Maar ik had gister de beugels toch gewoon besteld en ik denk zelf dat het moet gaan lukken. Nu nog hopen dat het rijden ook gaat lukken haha. En dat Emy normaal doet...
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » zo 17 mar 2013, 12:50

Hop dat je nieuwe beugels snel aankomen Nancy.

Het rijden met Jalenka gisteren was zalig.
Ze stond hevig. Stout zelfs en ondanks dat was het zalig.
We hebben gisteren op onze weide gereden (piste stonden 3 paarden op want doet dienst als paddock in de winter) en we hebben dan voor de eerste keer bij Jalenka schroeven in de ijzers gedraaid. (Doen we vaak bij Githa, dus we hebben er al een routine voor.)
Ze was gewoonweg stout. Proberen kloppen en al. Gelukkig hebben we haar even een trammelant kunnen geven, en even alle 3 10 minuten moeten bedaren |o , maar uiteindelijk zaten alle schroeven erin.
We konden rijden. Isabelle (lesgeefmevrouw) was er nog niet en omdat ze heel hevig was, is leslie er de eerste 5 minuten opgestapt. *o/*
(Hij heeft het meer voor rodeo rijden dan ik, als ik moet rodeo rijden dan stop ik liever denk ik)
Hij ging haar even laten crossen zodat de overtollige energie eraf ging. ~~}> Springt ze mooi aan in galop, na 1 pas komt er toch wel een giga hoge bok. := Dit heeft ze nadien nog eens met leslie gedaan.
Het is dus bewezen, Jalenka kan hoger bokken dan Githa en als special effect nog in slow motion ook. Haar 2 bokken gingen gewoon kijtraag. :o
Toen lesgeefmevrouw toegekomen was, ben ik opgestapt. Heeft geen kik meer gegeven en na een half uur kon ze niet meer (ik ook niet, maar was bijzaak). Er zat niks meer in. Ze kon zelfs niet meer stilstaan.
We zijn toen heel slim geweest en zo snel mogelijk gestopt.
Volgende week is er al terug een les gepland. en ik ga ook even uitkijken naar iets meer energierijk eten (duur, niet explosie) want een half uurtje is zo om.
Ik heb dus gisteren de rest van de dag op een roze wolk gezeten.
Uiteindelijk hebben we gewoon kunnen oppikken waar we vorig jaar gestopt waren. Ontspanning en nageeflijkheid, here we come.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » ma 18 mar 2013, 09:41

Nou gister wedstrijd gehad met Enya.
We moesten F7 starten.
Ze was super reageerde goed wel heel veel hinniken maar daardoor ging ik extra glunderen. Ik ben super trots op haar.

We waren 4de van de 11/12 met 219 punten dus promotiepunt:D
Enya en ik hebben 14 april weer F7 :)

Zet vanvavond een filmpje online
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 18 mar 2013, 10:29

Wauw wat goed!! En fijn, dat ze ook zo lekker reageerde!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 18 mar 2013, 13:30

Keandra, weet je zeker dat het aan de voeding ligt en niet bijv. aan de tijd om conditie op te bouwen?
Meeste krachtvoer zorgt voor kortdurende energie door de hoeveelheid suikers.

Enya heeft het goed gedaan dus! Netjes hoor, vierde van de 11/12! Heerlijk als je gelijk een proef rijdt waar je tevreden over bent :)

Zaterdag ben ik met Evian het bos in geweest, samen met een vriendin. Voor het eerst vertrokken terwijl ik er al op zat en zonder begeleider. Dat vond hij toch maar spannend. Een stel hardlopers was nogal eng, waardoor hij wilde kijken. Op het moment dat ik hem weer voorwaarts spoor neemt hij drie sprongen voorwaarts met een piepend en snuivend geluid :') Toch maar even afgestapt en al gauw werd hij weer ontspannen zodat ik er weer op kon. Heerlijk ritje in stap en alleen maar voorop willen, hij stapt dan ook goed voorwaarts. Dat was de aftrap voor de volgende ritten met de lente op komst!
Plaats reactie