Einzelgänger

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jankeke

Einzelgänger

Bericht door Jankeke » di 05 mar 2013, 17:25

Toen Vlin nog op zijn oude stal stond, stond hij altijd afzijdig van zijn 3 vriendinnen. Maar als er ruzie was tussen die meiden, bijvoorbeeld om het eten, dan fungeerde hij als een soort van mediator en ging zo staan dat de rust wederkeerde.
Nu staat Vlin sinds een maand op een nieuwe stal met meer paarden. Na de, af en toe best heftige, strijd om de plaatsbepaling in de kudde is beslist staat hij wéér geheel afzijdig van de anderen. Is de kudde achter, staat hij voor, is de rest voor, staat hij achter.
Wat zegt dit over zijn karakter, zijn paardzijn?
Zijn hier boeken over die interessant zijn om lezen?
Moet ik me zorgen maken of juist niet?
Is hij een bangerik of juist een slimmerik?

De pensionhouder zegt dat Vlin zich niet op zijn kop laat zitten en als het moet gemeen terug kan vechten maar absoluut niet moeilijk doet en de ruzie niet opzoekt.

Even ter verduidelijking, Vlin zag er na 2 weken uit als een gatenkaas. Nu is dat allemaal aan het genezen en lijkt hij er totaal geen last van te hebben.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
rocky&moby

Re: Einzelgänger

Bericht door rocky&moby » di 05 mar 2013, 17:39

1 van mijn paarden is ook zo, hij laat zich niet pesten maar loopt
niet graag bij de kudde. Hij staat altijd ergens anders dan hun maar
hij vind het geen probleem, hij houd van rustig grazen en zonnen.

Na een tijd kreeg hij wel een vriendje 1 die hij ook regelmatig treft
in de paddock maar ook die laat hij wel eens uren links liggen.

Bij ons zie je wel dat een kudde nieuwelingen soms een tijdje buiten
sluit of zieke paarden aan de kant zet. Vaak komt dat vanzelf weer goed
er bestaat helaas niet zoiets als groepstherapie voor ze.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 05 mar 2013, 17:40

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Er is een leuk boek van Klaus Ferdinand Hempfling over types en 'persoonlijkheden' van paarden. Erg leuk om te lezen!

http://www.bol.com/nl/p/paardenpersoonl ... 006296185/

edit; als je even op YouTube zoekt, kun je filmpjes met uitleg over de verschillende karakters vinden, echt heel leuk! :)
Antine

Bericht door Antine » di 05 mar 2013, 18:39

Ik herken dat ook wel bij Aselt.
Aselt stond vorige zomer vaak afzijdig van de rest. Hij was ook wel vriendjes met een andere fjord hoor en hij kan heeeel goed van zich af bijten maar zoekt het niet op en gaat conflicten in de wei uit de weg. Deze winter staat hij afwisselend in een box en in een paddock. Hij kan neuzen met zijn fjord vriendje..de boxen zijn ook open zodat hij kan neuzen.

Hij is altijd braaf met andere paarden van stal als we in de bak rijden of buiten maar hij duld niet iedereen in zijn box naast hem. Vooral als hij wordt uitgedaagd door een merrie. Ineens is het foute boel, raakt zijn geduld op en gaat hij trappen. Maar als we met de vrachtwagen op stap gaan en ze staan hutje mut naast elkaar is hij super braaf met andere paarden& ook de merries. Maakt niet uit wie naast hem staat.

Hij is eigenlijk best kieskeurig..Tasja van Anna die ook hier op stal staat vond hij laatst wel weer errug leuk :+: toen we op buitenrit waren. Zo hebben we een hele oude fjorden merrie van 23 die wel eens naast hem in de box staat en die vind hij ook lief.
Ik heb wel het idee dat fjorden andere fjorden leuker vinden dan andere rassen?! Herken iemand dit ook in zijn/haar fjord?

Ik ga zeker ook het boek doorspitten en op you tube kijken :D
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 05 mar 2013, 18:47

Antine@ ik heb ook altijd het idee dat fjorden liever fjorden om zich heen hebben, maar ook dat andere rassen zich geen raad weten met fjorden. Volgens Rien P. Heeft dat te maken met de kleur.

Vlin heeft eigenlijk geen moeite met andere paarden, aar hij zoekt ze ook niet op.

Kristej@ net enkele Hempflingfilmpjes bekeken. Ziet er erg mooi uit.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Antine

Bericht door Antine » di 05 mar 2013, 19:12

Daar had ik nog niet aan gedacht..de kleur :)* Zelf dacht ik meer aan de geur ofzo...Denk wel dat Vlin effe wat chiller is dan Aselt met andere paarden.

Zo zijn er vast veel meer paardjes die liever lekker rustigalleen staan, oftewel in hun box of in de wei/paddock. Ik hou ook van mijn rust hihi :Z (en ik vind ook niet iedereen aardig :o )
Mieke

Bericht door Mieke » di 05 mar 2013, 22:28

kleur?. Dat zou betekenen dat een schimmel ook altijd het bokje is, of valkkleurige paarden.. Volgens onderzoek zien paarden ook niet echt kleuren maar tinten.
Ctje :)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 06 mar 2013, 05:00

Mieke schreef:kleur?. Dat zou betekenen dat een schimmel ook altijd het bokje is, of valkkleurige paarden.. Volgens onderzoek zien paarden ook niet echt kleuren maar tinten.
Hmmm en toch heb ik erg vaak meegemaakt dat inderdaad schimmels en erg lichte paarden de pineut zijn in een kudde en vaak de hardste klappen op moeten vangen hoor!
Aike heeft een een paar jaar geleden ook op een grote manege gestaan met alleen maar grote bruine knotjespaarden en daar was hij ook altijd het haasje, samen met een schimmeltje wat daar stond! Tevens bij mijn laatste pensionstal in de wei liepen zowel in het ruinen als in het merrie land ook twee schimmels en waren ook altijd de pineut!
In een grotere kudde houdt Aike zich ook afzijdig, die zal je nooit tussen een grote club paarden zien staan, hij heeft gelukkig zijn persoonlijke bodyguard, Blaze altijd gehad die heel wat klappen heeft uitgedeeld namens Aike, want zelf zal hij dat nooit doen. In de kleine kudde hoe ze nu staan, staan ze altijd gezellig met zijn allen bij elkaar, er wordt er geeneen verstoten :D
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Mieke

Bericht door Mieke » wo 06 mar 2013, 07:01

Dat zou dan betekenen dat er in het wild geselecteerd zal worden op kleur en isabel, valk en schimmel niet voor zou komen. Als die paarden eng zouden zijn wat betreft kleur.
Tot slot zijn paarden een beetje kleurenblind. Zo zien zij de kleuren rood, oranje, blauw en paars goed en geel slecht. Wat paarden echt heel eng vinden is kleurcontrast, zoals de witte markeringen op een zwarte weg. Dit is logisch te verklaren, want de meeste roofdieren hebben een contrastrijke vacht. Net zo eng zijn voorwerpen die glimmen en glinsteren. Hierbij kan je denken aan een plasje water op de weg. Vaak wordt gedacht dat paarden een plas water eng vinden doordat ze de diepte niet kunnen zien, maar het is waarschijnlijker dat de angst voorkomt uit de glinstering. Want in de natuur is vaak de glinstering van een loerend oog de eerste waarschuwing dat er gevaar dreigt.
misschien is de streep in de manen een angstopwekker?
Esther

Bericht door Esther » wo 06 mar 2013, 08:13

Wit en lichte kleuren zijn in de natuur een Nono, zo een wil je liever niet in je kudde, tenzij de kudde op een van de polen staat.
Wit is veel te opvallend en trekt roofdieren aan. Heb wel eens gehoord dat ze daarom vaker buiten de groep liggen dan andere en zich ook vaker erg smerig maken.

Maar fjordenkleur lijkt mij wat voorgaande theorie aangaat niet zo van toepassing, hierin de natuur moet je soms goed kijken waar ze staan.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mieke

Bericht door Mieke » wo 06 mar 2013, 08:40

Hoe zit het genetisch Esther? Wanneer wordt een paard wit? Welke kleur moeten de ouders dan hebben? Want je zal dan toch verwachten dat de 'witte' kleur niet aanwezig zou zijn in de natuur. (nou is er van natuurlijke kuddes weinig te spreken deze tijd, maar bijv de andalusiers? erg veel sneeuw ligt er daar ook niet)
rowenna

Bericht door rowenna » wo 06 mar 2013, 08:56

Heb met fjorden eigenlijk nooit problemen gehad in een groep qua kleur. Udo is bijv altijd al over welk paard dan ook de baas geweest, hij is gewoon enorm dominant.
Denk dat Vlin gewoon onder in de rangorde staat.
Daar doe je niks aan. Soms is het voor deze paarden fijn als ze maar zijn 2en staan, en dan een paard die ook niet hoog in rang staat.

Fimke daarin tegen is wit en werd zeker in het begin niet geaccepteerd door Udo, ze werd echt alle hoeken in gejaagd, nu gaat het gelukkig beter, maar ze blijft altijd op een afstand van hem.
Fimkes kleur was ook de reden dat ze niet in een koppel met jonge paarden ging, omdat ik bang was dat ze door haar kleur altijd weggejaagd zou worden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Antine

Bericht door Antine » wo 06 mar 2013, 09:02

Dat glinsteren/zwartwit contrasten komt mij wel bekend voor...
Met mennen vinden veel paarden strepen op het wegdek voor het eerst eng.
Aselt vind dus koeien verdacht die vlak langs de sloot staan en hij is wel eens geschrokken van een waterflesje dat glinsterde in de zon..
wat een oerinstincten he?
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 06 mar 2013, 09:04

Imka is ook altijd het buitenbeentje geweest in elke groep waar ze ook maar kwam. Ik dacht altijd dat het kwam omdat ze zich zelf zo appart gedroeg. Altijd bleven ze net zo lang jagen op haar tot ze of achter in een hoek stond te trillen van angst of weg werd gehaald. Heel wat keertjes een mank paard gehad door het gejaag van andere paarden. Of werd gebeld dat ze door de sloot heen was gegaan (omdat ze geen andere uitweg meer zag)

Imka is nu de alfa merrie maar echt goed gaat het haar niet af hoor. Ze kan niet echt zorgen dat er geen stress is in het groepje (ze staan met zn 3e) Maar vind het voor haar wel fijn dat ze nu niet meer gebeten geschopt enz word. Dat werd ze de laatste jaren trouwens al niet meer hoor omdat ik haar dan appart had staan met een of twee merrie's waar ze het wel mee vinden kon.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 06 mar 2013, 13:04

Nan is dat ook hoor. Die stond in een groep vaak ook alleen of met een kleine pony die erbij stond, maar meerendeel alleen.
Nu staat ze sowieso apart al sinds een jaar of drie want toen heeft ze een peesblessure gekregen en er stonden op de twe nieuwe stallen heel dominante paarden en vind dat Nan op der oude dag wel eens rust mag hebben ipv altijd maar de klappen te krijgen.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
claudia

Bericht door claudia » wo 06 mar 2013, 17:25

Ik weet wel zeker dst kleur iets doet.
Coen kwam als 2 jarige in een kudde KWPNers en die waren allemaal als de dood voor hem.
Er zijn er meerdere door de draad gegaan. Later werd hij leider van de kudde.
Op wedstrijd merk je het ook.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Mieke

Bericht door Mieke » wo 06 mar 2013, 18:30

maar dan zouden alle lichtgekleurde paarden toch al lang uitgestorven zijn?
Jilly

Bericht door Jilly » wo 06 mar 2013, 18:40

Ik herken het in Hay ook wel. Niet dat hij echt asociaal is, maar hij staat net zo graag helemaal aan de andere kant van het weiland dan de groep.
Als er een nieuwe in de groep komt is hij ook de enige die er in eerste instantie niet op reageert. De groep zet dan de boel op stelten terwijl Hay gewoon verder eet. Pas later gaat hij dan even duidelijk maken dat er niet met hem te sollen valt en dan is het klaar.

Ik heb hier trouwens niet het idee dat er op kleur gediscrimineerd wordt. In de groep zit zwart, bruin, vos, geel, wit en appaloosa. Je hebt natuurlijk de rangen, maar er wordt niet gejaagd ofzo.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
claudia

Bericht door claudia » wo 06 mar 2013, 19:12

Mieke schreef:maar dan zouden alle lichtgekleurde paarden toch al lang uitgestorven zijn?
Waarom??? Is toch ook een kwestie van wennen.

Heeft gewoon iets meer tijd nodig.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 06 mar 2013, 19:47

Vaak is het gewoon wat de boer niet kent dat vreet hij niet.

Fjorden die alleen fjorden hebben gezien in hun leven kijken ook wel eens heel dom naar een bonte.
Netzoals "bruinige" paarden soms moeite hebben met nog nooit geziene bonten, of schimmels of bv shetlanders...

Die zijn eng of worden na gejaagd.

Overigens ken ik ook aantal paarden dat juist fjorden enig vind!
(en 1 die op een regio kampioenschap niet op 3 meter langs Sjol durfde want die was eng!!!!!!! grinnnik!!!)

Ze moeten het gewoon leren kennen.

Overigens heeft het gedrag van Vlin denk ik meer met zijn karakter te maken.
Hier zie je de verschillende paarden ook heel anders in de wei reageren op hun omgeving en weidegenoten.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Plaats reactie