Hoe weer mooi op gewicht krijgen?
Hoe weer mooi op gewicht krijgen?
Olaf is in korte tijd 2x verhuisd. Hij staat nu op een stal waar ze overdag in paddocks staan.
Dat was erg wennen, want normaal stond hij het hele jaar door overdag op de wei.
Ik merk dat Olaf wat is afgevallen, ik kan bijv. de singel een gaat strakker doen en hij ziet er gewoon niet zo mooi vol uit als eerst.
Het gras kan ik niet terug toveren, ik moet wachten op iedergeval april.
Hij krijgt 1/4 schep brok (subli standaard) daarna gaat hij naar de paddock en krijgt hij hooi dit moet hij delen met 2 andere pony's.
Tegen 17.00 uur gaan ze weer naar binnen waar ze veel hooi krijgen en een halve schep brok.
Daarnaast geef ik hem elke dag een halve pavo summerfit koek.
Olaf schuurt in de zomer vaak aan zijn manen (geen exceem). Dus ik ben voorzichtig met suikers enz.
Op het moment wordt hij 2x of 3x per week gereden, met beter weer 6x per week (nu is de bodem regelmatig bevroren).
Wat zou ik kunnen geven om hem weer in zijn oude conditie te brengen?
Dat was erg wennen, want normaal stond hij het hele jaar door overdag op de wei.
Ik merk dat Olaf wat is afgevallen, ik kan bijv. de singel een gaat strakker doen en hij ziet er gewoon niet zo mooi vol uit als eerst.
Het gras kan ik niet terug toveren, ik moet wachten op iedergeval april.
Hij krijgt 1/4 schep brok (subli standaard) daarna gaat hij naar de paddock en krijgt hij hooi dit moet hij delen met 2 andere pony's.
Tegen 17.00 uur gaan ze weer naar binnen waar ze veel hooi krijgen en een halve schep brok.
Daarnaast geef ik hem elke dag een halve pavo summerfit koek.
Olaf schuurt in de zomer vaak aan zijn manen (geen exceem). Dus ik ben voorzichtig met suikers enz.
Op het moment wordt hij 2x of 3x per week gereden, met beter weer 6x per week (nu is de bodem regelmatig bevroren).
Wat zou ik kunnen geven om hem weer in zijn oude conditie te brengen?
- Thessa Keizer
Re: Hoe weer mooi op gewicht krijgen?
Ik heb hier net zo'n pony rondhobbelen en wat goed helpt is seniores priores van subli. Wellicht kun je dat bijvoeren?? Een scheutje olijfolie door het voer doet ook best veel.
Anders een slobber van maismeel ofzo? Ik geef zelf ook nog mais/lijnzaadbrok van de Jumper.
Anders een slobber van maismeel ofzo? Ik geef zelf ook nog mais/lijnzaadbrok van de Jumper.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Oke dankje voor de tips!
Als je een pony hebt die gevoelig is voor jeuk geen summerfit koeken geven. Die zitten dus echt bom en bom vol suiker.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Als dat kan ivm de jeuk is Lucerne wel erg fijn om er wat kilo's aan te geven en als je weer kan trainen kan je myoplast korrels bijgeven.
Is het ruwvoer wel van voldoende kwaliteit om hem op gewicht te houden?
Is het ruwvoer wel van voldoende kwaliteit om hem op gewicht te houden?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ik heb Bailey deze winter héél mooi op gewicht kunnen houden met Fibra (http://www.fibra-paardenvoeders.nl/). Ken je dat? Mooi structuurvoer, met timothee, luzerne, spelt en meer. Misschien ook interessant voor jou ivm gebrek aan gras?
Hij krijgt daaroverheen een flinke scheut zonnebloemolie, werkt ook goed. Als hij gewerkt heeft geef ik nog biologische muesli van bioron waar hij ook erg lekker op loopt.
Bailey heeft overigens geen eczeem, maar kan erg drammerig en zeurderig worden van 'gewoon' voer (precies een kind dat een hele zak snoep heeft leeggegeten, dat effect). Op alleen gras en hooi red hij het echt niet als ik met hem werk. Voer nu ruim een jaar zo en ben echt helemaal tevreden.
Hij krijgt daaroverheen een flinke scheut zonnebloemolie, werkt ook goed. Als hij gewerkt heeft geef ik nog biologische muesli van bioron waar hij ook erg lekker op loopt.
Bailey heeft overigens geen eczeem, maar kan erg drammerig en zeurderig worden van 'gewoon' voer (precies een kind dat een hele zak snoep heeft leeggegeten, dat effect). Op alleen gras en hooi red hij het echt niet als ik met hem werk. Voer nu ruim een jaar zo en ben echt helemaal tevreden.
- rocky&moby
Indd geen pavokoek.. Ik zou voor dailyplus of lucerne kiezen en dit bij je brok
geven. 3 maal daags of vaker hooi geven.
Maïsmeel etc ben ik geen fan van, het is maar gebakken lucht.
Ik geef die van mij nu een vitaminenshot dat helpt hem ook vaak net een stapje.
geven. 3 maal daags of vaker hooi geven.
Maïsmeel etc ben ik geen fan van, het is maar gebakken lucht.
Ik geef die van mij nu een vitaminenshot dat helpt hem ook vaak net een stapje.
- Ilonka
Ik voer ook Seniores Priores aan Ilonk ivm haar op gewicht houden.
Per dag voer ik één schep (ongeweekt) met zo'n 3 1/2 liter heet water (het moet nogal lang weken met koud water) en een schep sportbrok, als ik heb gereden krijgt ze meer brokken.
Voordeel vind ik dat SP voornamelijk ruwvoer is en ik geloof er in dat paarden daar van moeten aankomen en niet van krachtvoer.
Per dag voer ik één schep (ongeweekt) met zo'n 3 1/2 liter heet water (het moet nogal lang weken met koud water) en een schep sportbrok, als ik heb gereden krijgt ze meer brokken.
Voordeel vind ik dat SP voornamelijk ruwvoer is en ik geloof er in dat paarden daar van moeten aankomen en niet van krachtvoer.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.