Wanneer weer eten na koliek?
Wanneer weer eten na koliek?
Nisko had gisteren koliek. DA is geweest en toen leek het goed. Alleen vanochtend toch weer niet goed. Er is 2 liter parafine ingegaan. Nisko mest nu weer (al 3x) en heeft erge trek. Alleen zei de DA vanmorgen dat als het goed gaat ze pas morgenavond weer wat te eten mag. Maar dan heeft ze sinds vrijdagochtend al nauwelijks meer wat gehad.
Nu ik er achteraf over na denk lijkt me dat nogal lang? Of is dat normaal? En zou ze morgenvroeg wat dunne slobber mogen? Heeft ze in elk geval iets te eten.
Nu ik er achteraf over na denk lijkt me dat nogal lang? Of is dat normaal? En zou ze morgenvroeg wat dunne slobber mogen? Heeft ze in elk geval iets te eten.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Re: Wanneer weer eten na koliek?
Ik zou nog niets geven, bij koliek wordt het vaker gedaan , echt 48 uur vasten. daarna heel rustig met kleine beetjes opstarten.
Mijn merrie had heel vaak koliek en die moest echt elke keer weer na het spuiten 48 uur vasten.
Dat is ook voor jou enorm moeilijk want ze willen zo graag.
Normaal gesproken is een paard de hele dag kleine porties aan het eten om de darmen niet stil te laten liggen maar na koliek moet dat juist even.
Ik zou het advies van je arts echt opvolgen.
Heel veel beterschap!!!
Mijn merrie had heel vaak koliek en die moest echt elke keer weer na het spuiten 48 uur vasten.
Dat is ook voor jou enorm moeilijk want ze willen zo graag.
Normaal gesproken is een paard de hele dag kleine porties aan het eten om de darmen niet stil te laten liggen maar na koliek moet dat juist even.
Ik zou het advies van je arts echt opvolgen.
Heel veel beterschap!!!
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dank je. Ik heb me er hoe moeilijk ook braaf aan gehouden. Dan zal ik echt maar wachten en haar pas morgen tegen de avond wat geven en dan laat op de avond nog een beetje.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
echt kleine porties en wat hooi. langzaam aan opvoeren.
Is lastig, er zijn genoeg mensen die er gewoon weer een volle baal in gooien maar ik heb daar wel mee geleerd. (mijn merrie had echt meer dan 1x per maand koliek)
Is lastig, er zijn genoeg mensen die er gewoon weer een volle baal in gooien maar ik heb daar wel mee geleerd. (mijn merrie had echt meer dan 1x per maand koliek)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Moeilijk, maar ik zou me er wel aan houden. Helaas zijn wij alle paarden die ooit koliek hebben gehad bij ons er ook aan verloren, dus ik zou me echt houden aan wat de DA zegt (of ervarings deskundigen). En heel rustig het voer weer opbouwen!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Anders begin je vanmiddag als je in de buurt kan zijn met een klein beetje hooi steeds kleine beetjes.
Als je haar vanavond geeft en ze krijgt vannacht last ben je er niet bij.
Blijft altijd moeilijk vasten.
Als je haar vanavond geeft en ze krijgt vannacht last ben je er niet bij.
Blijft altijd moeilijk vasten.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Net wat Claudia zegt 48 uur vasten hoe naar dat ook is.
weet niet of je ze op sto hebt staan maar ook niet instrooien anders gaan ze zich daar aan te buiten.
Heel veel beterschap!!
weet niet of je ze op sto hebt staan maar ook niet instrooien anders gaan ze zich daar aan te buiten.
Heel veel beterschap!!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Nisko staat op hemperade en ik heb haar sinds vrijdagavond binnen. Geen enkele kans op iets te eten dus.
Vanmorgen stond ze er kwiek en heel boos bij. Gelukkig voor haar is de vastenperiode bijna om. Eind van de middag krijgt ze voor het eerst een klein beetje hooi. En dan elke 2 uur wat. Ga niet laat op de avond beginnen met voeren, stel dat er problemen van komen dan heb ik liever nog wat tijd om dat te checken.
Vanmorgen stond ze er kwiek en heel boos bij. Gelukkig voor haar is de vastenperiode bijna om. Eind van de middag krijgt ze voor het eerst een klein beetje hooi. En dan elke 2 uur wat. Ga niet laat op de avond beginnen met voeren, stel dat er problemen van komen dan heb ik liever nog wat tijd om dat te checken.
Hier (gelukkig) niet heel erg veel ervaring met koliek en als ze er zijn incidenteel en niet herhalend, maar dan wordt altijd gezegd voorzichtig met voer te zijn, maar eigenlijk nooit volledig vasten (met oog op schrokken als ze dan wel weer krijgen en dan ga je het riedeltje weer van voor af aan af).
Geluk is de vrucht van intens werk
Daarom echt hele kleine porties. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat voor koliek ze hebben gehad.Bella schreef:Hier (gelukkig) niet heel erg veel ervaring met koliek en als ze er zijn incidenteel en niet herhalend, maar dan wordt altijd gezegd voorzichtig met voer te zijn, maar eigenlijk nooit volledig vasten (met oog op schrokken als ze dan wel weer krijgen en dan ga je het riedeltje weer van voor af aan af).
Heel goed Annemarie om laat in de middag wat te gaan geven. En dan de nacht maar een heel klein beetje.
Gelukkig dat het wat beter gaat.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Nisko vind zichzelf in elk geval ernstig beter.
Ze was net met wandelen tikkie lastig. Alles wat eetbaar leek wilde ze wel op af
. Nou, nog even een middagje en dan mag ze weer eten. Ik heb al ander minder stengelig hooi met langere sprieten gehaald dus moet goedkomen. En morgen half dagje wei. Ik moet werken maar stalgenoot wil rond de middag wel buiten doen gelukkgi.

Let wel op dat hij de hemparade niet op gaat eten, dan ben je nog verder van huis.
Rotzooi als je daar een verstopping van hebt.
En voorzichtig weer opvoeren en hij moet wel eerst gemest hebben.
Neem aan dat er parafine in is gegaan, vanwege verstopping, verdenking op verstopping, dus dan is kijken
of hij gemest heeft extra belangrijk.
Rotzooi als je daar een verstopping van hebt.
En voorzichtig weer opvoeren en hij moet wel eerst gemest hebben.
Neem aan dat er parafine in is gegaan, vanwege verstopping, verdenking op verstopping, dus dan is kijken
of hij gemest heeft extra belangrijk.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Hoe gaat het nu met haar heeft ze al wat gegeten?
Dat ze lastig is is alleen maar een goed teken want als ze nog last ervan heeft zijn ze vaak wat rustiger.
En net wat Dominique zegt kijk er wel mee uit met henep, ik heb door vlas 2 x een paard met koliek gehad want ze aten het gewoon op.
Dat ze lastig is is alleen maar een goed teken want als ze nog last ervan heeft zijn ze vaak wat rustiger.
En net wat Dominique zegt kijk er wel mee uit met henep, ik heb door vlas 2 x een paard met koliek gehad want ze aten het gewoon op.
Sinds de DA gisterochtend geweest is heeft Nisko al 7x gemest. De doorstroming lijkt dus wel weer eeeh goed
.
Hemperade eet ze absoluut niet. Nooit zien doen ook. Ze heeft half 6 haar eerste portie gehad en zo na de voetbal krijgt ze weer 2 handjes hooi.

Hemperade eet ze absoluut niet. Nooit zien doen ook. Ze heeft half 6 haar eerste portie gehad en zo na de voetbal krijgt ze weer 2 handjes hooi.
Fijn dat ze mest wat je ook nog kan geven is lijnzaad gekookt laxceert ook wat.
Ze zal haar eten wel aangevallen gebben of niet.
Ze zal haar eten wel aangevallen gebben of niet.
Ze is heel druk als je het hooi neer wil leggen maar gaat niet zichtbaar schrokken. Ze kauwt er verder nogal bedaard op moet ik zeggen. En ze drinkt tussendoor goed. So far so good.
Laten we hopen dat het nu goed is.