Hoe lang zonder water

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
lientje

Re: Hoe lang zonder water

Bericht door lientje » vr 18 jan 2013, 20:02

Ik ga eens per dag naar ze toe, hak de bakken open (2-3 speciekuipen) en indien nodig vers water erbij, inderdaad 20 liter jerricans. IS een gedoe, maar moet toch. Heb in onze garage thuis een apart kraantje aan laten leggen, waardoor ik die dingen gewoon in de schuur kan vullen. Auto in en klaar is kees.

Vorig jaar moesten we ze nog boven in bad vullen, dat was wel ruk hoor. Badkamer elke keer vies en de trap af met 20 liter, en dan zo'n 12 jerricans per week ofzo? 8)7

MAar dieren te weinig drinken geven vind ik not done.

Overigens haal ik ook niet altijd alle stukken eruit hoor marijk. Het valt echt mee, want ze gaan bij mij bijna nooit gelijk drinken na het openbreken en ik doe dat maar eens per dag.

ze drinken echt niet veel met de vorst.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 18 jan 2013, 21:00

Denk dat ze ook bedoeld dat de bakken sneller vast vriezen als je het ijs erin laat liggen. Dat is namelijk wel zo :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 18 jan 2013, 21:07

Wij hebben nog zo'n kapotte mest harkschep ding snappen jullie het nog :p Waar de mestballen wel op blijven liggen maar het zand doorheen valt. Die is kapot gegaan en lag om weg te gooien maar nu halen we (hij is schoon hoor ;) ) de ijsbrokken uit de waterbak. Ik heb al het ijs eruit gehaald vandaag. Dus hij was ijsvrij op wat kruimeltjes ijs na die erdoorheen bleven vallen. En die ik ook met de emmer niet te pakken kreeg. Verder was het ijsvrij. Maar idd echt dorst hadden ze niet. Maar hij word wel twee keer daags open gemaakt. En het ijs er dan uitgehaald. Ik vind het ook vreselijk als ze niet zouden kunnen drinken. Geef ze ook wel slobber met dit weer en daar halen ze ook wel wat vocht uit maar lang niet genoeg.

Maar op mijn oude pensionstal werd snachts of als het heel hard vroor ook altijd het water van de leidingen afgehaald. Vond het idd niet heel handig maar ja beter als kapotte leidingen. En dan moest iedereen gewoon zorgen voor zn eigen paard dat hij een bak met water had staan.

Nog wel een zielig verhaal... Een keer was het water te laat van de leidingen afgehaald was de leiding open gescheurd maar daar stond wel een fjord in dit geval onder. Beestje was helemaal verkleumd zo zielig kon geen kant op als onder die straal blijven staan... Dus dan maar met een emmertje ;) Met het paard is het wel weer goed gekomen hoor met een hele warme douche en dikke dekens. Maar sneu was het wel!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
shesannie

Bericht door shesannie » vr 18 jan 2013, 21:12

ga haar er nog eens op aanspreken en anders dien ik een klacht in
zal morgenvroeg nog water heen brengen ( ze werkt zelf )
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 18 jan 2013, 21:59

Binnen zijn alle leidingen ingepakt en met thermolint. Dan stroomt t in.verwarmde waterbakjes. Buiten doe ik 's avonds en in de ochtend een emmer water uit de cooker in de speciekuip erbij. Het is nog niet dichtgevroren hierdoor (maar ja,.dat is.misschien 30 mtr lopen met de emmer.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
shesannie

Bericht door shesannie » vr 18 jan 2013, 22:46

ik blijf hier ook sjouwen met de gieters hoor :P

2 paarden
5 geiten
5 schapen
30 konijnen
groot aantal kippen/muskuseenden/pauwen en kalkoen
veel duiven

anders had ik met liefde die kennis geholpen maar heb het hier al zo druk helemaal met de opvang komen veel zwanen enz binnen
Dennis

Bericht door Dennis » vr 18 jan 2013, 22:51

Hier drinken ze ook echt minder en als ik het ijs breek en er warm water in doe komen ze niet eens direct drinken. Maar nu met -3 overdag blijft het water binnen redelijk open, de grote bak buiten niet. Binnen doe ik er dan warm water bij zodat ze toch een hele tijd kunnen drinken en in de avond worden ook weer open gemaakt
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
claudia

Bericht door claudia » vr 18 jan 2013, 23:20

Guus staat aan huis maar heb mijn water wel afgesloten.
Ik loop per dag wel een keer of zes met een emmer naar stal ( mijn arme rug |( )
De laatste emmer krijgt hij rond elf uur en de eerste weer om zeven uur 's ochtends.
Hij krijgt geen bak in de nacht omdat hij die eraf gooit en mee loopt te donderen.

Wel een schande dat er geen water wordt gegeven!!
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » za 19 jan 2013, 08:18

hier rijd ik met vorst met 50 liter water. Vaak kom ik met 1 weer terug, als ik de bakken te vol gooi, kan ik het er later uitbikken. ik ga liever een keer vaker heen. Ik ga er 3 keer per dag heen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 19 jan 2013, 08:23

Ik geef 2x per dag water'. In de ochtend buiten, 2 emmers (20 liter) voor de dames overdag en 's avonds 20-40 liter op stal. In de nacht blijven de speciekuipen wel open tot nu toe. En ze drinken nu toch heel weinig met dit weer. Aan 2 emers overdag hebben ze zat genoeg. Is vrijwel nooit helemaal op.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 19 jan 2013, 09:33

@Claudia: Is er voor jou geen optie om een uitrolbare slang te gebruiken (die zelf weer in te rollen is)? Minder belastend voor je rug!

Hier zit ook alles altijd vrij snel vastgevroren (open kapschuren he), dus toen de vorst werd aangekondigd heeft Bart meteen 's avonds de kranen dichtgedraaid en gaan we dagelijks met emmers en de waterslang in de weer.
IJsblokken bij de mini's haal ik vaak met mijn handen er uit (brr ja) of gooi er warm water op. Alleen laatste moet wel voorzichtig anders breekt het plastic. Meteen ook mede de reden dat er bij de stal alle emmers leeg gemaakt worden (of binnen gezet). (buiten dat een zeker aantal inderdaad de bakken ook als speelwaar ziet (vol of niet) O:) )
Geluk is de vrucht van intens werk
shesannie

Bericht door shesannie » za 19 jan 2013, 09:51

Vanmorgen kwamen ze er meteen aan toen ze mij zagen.. probeer vanmiddag mijn vriendin te bellen.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 19 jan 2013, 10:12

Voor binnen in de stallen hebben wij het water ook verwarmd. Tot nu toe werkt dat allemaal prima en is de boel niet bevroren. Buiten zijn de automatische drinkbakjes afgesloten en staat er op elk stuk een speciekuip. Jeroen heeft een 4-wielig karretje gekocht en daarop ligt een (ik denk) 100 liter ton die hij voorzien heeft van een vulopening met kraantje. Hieraan wordt een slang gekoppeld die aan de andere kant wordt aangesloten op de waterkraan. De ton wordt dan gevuld met warm water uit de boiler die we in de schuur hebben. Als de ton vol is dan wordt het geheel naar achteren gereden en worden de speciekuipen gevuld. Hier doen ze het dan overdag mee. Helaas hebben Djambo, Ferro en Gino niet het verstand om de kuip gewoon te laten staan en zitten ze dus op een gegeven moment zonder. Bij de anderen blijven de kuipen wel staan en kunnen ze dus de hele dag drinken. 's Avonds en 's nachts kunnen ze allemaal weer drinken in hun stallen. De ervaring leert hier ook dat er nu weinig gedronken wordt. Die 3 knapen zullen er dan ook niks van krijgen als ze een paar uurtjes geen water hebben. Meestal als ik rond 3 uur 's middags kom voeren staat hun kuip nog maar als ze om 8 uur naar binnen gaan ligt hij geheid om.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » za 19 jan 2013, 13:16

Guus drinkt wel minder dan met warm weer maar ik loop toch met grote regelmaat met water te zeulen.
Nou staat hij overdag in de sneeuw dus daar moet hij het vandaag
maar mee doen. Hij moest wel wennen dat zijn waterbak het niet meer deed.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
shesannie

Bericht door shesannie » za 19 jan 2013, 14:05

Lindia drinkt wel minder, maar hurby drinkt meer lijkt het zo
vind het ook echt sneu die paarden daar zo te zien maar kan helaas niet een paar keer per dag voor haar paarden op en neer rijden..
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 19 jan 2013, 14:15

Hier zijn helaas de leidingen bevroren en ook mijn pomp die water uit de grond pompt is bevroren dus sjouwen we hier ook flink met water. Ik heb twee van die grote specikuipen staan en als ik naar buiten loop neem ik steeds twee emmers warm water mee en gooi ik erin, zo blijven de bakken nagenoeg ijsvrij. Alleen in de ochtend is het even openhakken, ijs eruit en weer vullen met warm water. Tsja een gedoe maar als je dieren hebt moet je daar nou eenmaal voor zorgen!!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Helmpie

Bericht door Helmpie » za 19 jan 2013, 14:49

Hier ook sjouwen met jerrycans en meerdere malen per dag het water wat in speciekuipen staat kapot hakken en eruit halen. Ze drinken wel minder naar mijn idee maar voordat we zelf naar bed gaantoch nog even hup in de auto voor de laatste water controle!! Je houdt paarden dus niet alleen de lusten maar ook de lasten!! Geen water is NOT DONE!! :n
Hilda & Vera & Floyd :+:
Wil je een regenboog, dan zul je de regen voor lief moeten nemen
claudia

Bericht door claudia » za 19 jan 2013, 16:11

Naast mijn wei ligt een klein stukje waar nu weer ern c pony op loopt.
Mensen komen twee soms drie keer per dag een klein beetje hooi brengen maar water zie ik zelden.
'S nachts loopt dat beestje constant op en neer te draven. Heeft een dun dekentje op, haren liggen dus onder het deken plat.
Dat beestje heeft het koud( heb even mijn hand onder het deken gestopt)
Dat vind ik nou sneu .
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » za 19 jan 2013, 18:39

Ik sjouw ook met 25liter jerrycans (in de kruiwagen) met warm water. Ijs kapot hakken hoef ik nooit, Lajke heeft daar zelf lol in en het Mette al geleerd.
Eerst voorzichtig je neus tegen het ijs duwen, lukt dan niet, zet je er zachtjes een hoef op... werkt dat niet, tja dan gaat die hoef een heel stuk minder zachtjes op het ijs.....

Hier drinken ze met 2 tussen de 40 en 70 liter per etmaal, ligt aan de wind en temperatuur op het moment. Ik breng de ene dag 50 liter de andere dag 75 liter
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 19 jan 2013, 20:14

Ze drinken hier ook minder met de vorst. 'S ochtends vul ik de speciekuip met water, gesjouw met jerrycans, maar dat moet je er voor over hebben. Als het erg vriest is het water in de loop van de dag bevroren en hier is ook nog het probleem dat Fatoush of Baranna hem graag omgooit, met als gevolg geen water en ijsbaan voor de bak. Op stal krijgen ze direct water en bij het afvoeren weer en dan vullen we meteen de waterbakjes, gaat ongeveer halve liter in per paard. Dan krijgen ze ' s morgens weer wat. Ze hebben nooit overdreven dorst
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Plaats reactie