Hoe lang zonder water

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
shesannie

Hoe lang zonder water

Bericht door shesannie » vr 18 jan 2013, 11:49

Hoelang kan een fjord ( of ander paard ) eigenlijk zonder water.
ik ken iemand die haar paarden nu amper tot geen water geeft want vind ze teveel moeite _-:(

Vraag me af als een paard bv echt 2 dagen geen druppel water heeft gekregen hoeveel dit kwaad kan..

zit er al over te denken de db in te schakelen.
Marijke_

Re: Hoe lang zonder water

Bericht door Marijke_ » vr 18 jan 2013, 11:54

Als je er vanuit gaat dat een paard tot 40/ 50 liter water per dag drinkt en kan het net als mensen langer zonder eten dan zonder drinken, is dat niet lang. Hebben ze gras dan zal het niet zo'n vaart lopen want er komt ook vocht uit gras.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » vr 18 jan 2013, 12:03

Mijn voormalige pensionhoudster heeft dit eens nagevraagd bij de DA en die zei dat 4 liter het absolute minimum per dag is. Ik vermoed dat het dan gaat om 24 uur.
Maar paarden drinken doorgaans idd veel meer.

Hay had vorige week in z'n drinkbak in de stal gemest. Toen hij 's ochtends buiten kwam heb ik 'm nog nooit zo rap naar de waterton zien lopen. En dat gaat dan maar over max. een nacht...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
shesannie

Bericht door shesannie » vr 18 jan 2013, 12:12

dus er zal zeker wel inwendige schade kunnen komen?
ze hebben idd wel gras maarja dat is nu ook zo kort

ben er vanmorgen met jerrycan water geweest en ze hadden best wel dorst
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jan 2013, 13:12

Met vorst (en hitte) drinken paarden vaak ook meer :j. Gras halen ze nu inderdaad niet of nauwelijks meer wat uit.
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 18 jan 2013, 14:00

Toch drinken die van mij minder nu.. Ik vul altijd 1 emmer met water, en die is s morgens nog net niet leeg. Ik weet niet hoeveel erin zo'n huishoudemmer gaat
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 18 jan 2013, 14:26

ja idd met hitte drinken ze meer en met vorst minder. Maar dan nog helemaal geen water is niet ok natuurlijk!
Nan had op der vorige stal een cementbak en die vulde ik elke dag helemaal en zeker de helft was eruit de volgende dag.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jan 2013, 14:29

De gewone emmer volgens mij maar 10 liter. Wij hadden in Putten een vleesbak (van de slager) staan waar behoorlijk wat liters water in ging. Normaal was dat 1x in de twee dagen schoonmaken en vullen en met vorst of warmte moest het toch zeker 1x per dag. Ik zei ook dat ze tot 40/50 liter drinken per dag. Dus er zijn er ook zat die het met minder zullen doen :j. Maar ze dronken bij ons met zowel hitte als vorst echt meer dan bij de prettigere temperaturen.

[edit] en dat is op zich ook wel wel logisch want de luchtvochtigheid is laag bij vorst en ze kregen dan altijd meer ruwvoer (hooi) dus dan is de behoefte aan water ook groter :).
Krista

Bericht door Krista » vr 18 jan 2013, 15:03

Ik vind de hele vraag eigelijk te gek om los te lopen.... wat zijn dat voor mensen?? Een dier hoort altijd de beschikking te hebben over vers drinkwater. Kan wel een paar uur zonder maar zoiets is een schande.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jan 2013, 15:17

Krista schreef:Ik vind de hele vraag eigelijk te gek om los te lopen.... wat zijn dat voor mensen?? Een dier hoort altijd de beschikking te hebben over vers drinkwater. Kan wel een paar uur zonder maar zoiets is een schande.
Ja helemaal eens, dat staat buiten kijf natuurlijk!
Maar ik denk dat je ze de kost moet geven op het moment. Leidingen afgesloten dus zelf water sjouwen. Ik heb zelfs wel eens op een stal gestaan waar iemand dat dat haar paard met twee petflessen water van anderhalve liter (! )water de dag en nacht wel door zou komen. Of mensen die alleen het ijs stukslaan op de waterbak en dan denken dat, dat voldoende is. Water is binnen no time weer bevroren en bovendien is het water veel te koud om te drinken. Dus even los van altijd beschikking hebben over vers water en het niet geven.... zijn er legio mensen die het onder dit soort weersomstandigheden gewoon verre van handig en netjes voor hun dier aanpakken. Maar dat is mijn bescheiden mening O:) .
shesannie

Bericht door shesannie » vr 18 jan 2013, 16:11

Krista schreef:Ik vind de hele vraag eigelijk te gek om los te lopen.... wat zijn dat voor mensen?? Een dier hoort altijd de beschikking te hebben over vers drinkwater. Kan wel een paar uur zonder maar zoiets is een schande.
uhm ik snap ook wel dat dit niet goed is en heb ze er op aangesproken maar druk bla bla hoe moet ik daar water krijgen.. (nou zoals ik deed dus met jerry cans) daarom mijn vraag, zijn niet mijn paarden (ben toch wel blij dat die vsan mij lekker aan huis staan) en ben niet van plan elke dag heen te gaan heb hier ook genoeg te doen.. hoelang kunnen paarden zonder water want als dit zo blijft schakel ik wel de db in.

bij hun stal (schuilhokje en weide) is niks of niemand in de buurt ligt dus nogal afgelegen en geen sloten om water oid bij weg te halen.
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 18 jan 2013, 16:21

Ik vul 2 jerrycans thuis en neem ze mee :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 18 jan 2013, 17:11

Wij hebben een grote bak van de tnt (zag ik laatst toevallig op tv dat ze daar de zelfde bakken hadden voor de post :) ) En die staat meestal helemaal gevuld. Wij slaan ook iedere dat het ijs helemaal kapot en halen dat eruit en dan vullen we het bij met slootwater. Een heel werk maar dat gebeurt wel iedere dag. Smorgens word hij door mn nicht kapot geslagen de ijslaag maar echt veel drinken ze nu niet vind ik
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » vr 18 jan 2013, 17:41

Wij vullen onze waterbak (halve blauwe ton) dagelijks met 2 grote melkkannen. Het is nooit volledig op, maar met 2 van die kannen is het de ene dag genoeg om volledig te vullen, de andere dag kan er nog een halve bij. Weet niet hoe groot die kannen zijn maar er kan beduidend meer in dan in een huishoudemmer en het is bijna niet te heffen. (Denk aan 40 of 50l x 2)
In de zomer weet ik niet hoeveel ze drinken, we vullen dan wel dagelijks die ton, maar dan is er ook nog een automatische drinkbak op de weide (is nu af door het vriezen)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 18 jan 2013, 18:23

compleet met krista eens. dit was voor mij reden om van mijn vorige stal te gaan. in de winter buiten geen water en snachts afgesloten..

hor lang ze echt zonder kunnen geen idee maar zonder is not done!!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Megan

Bericht door Megan » vr 18 jan 2013, 18:26

Helemaal mee eens. Als je niet eens moeite wilt doen je dieren van water te voorzien, ben je het voor mij niet eens waard een dier/paard te hebben. Dit valt voor mij wel in de categorie mishandeling/ grove nalatigheid.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » vr 18 jan 2013, 18:30

Hier wordt ook wat afgesleept met water.
Vindt het ook een naar idee dat ze dorst hebben en niet kunnen drinken.
Wat me opgevallen is, als ze op stal staan minder drinken dan buiten in de vrieskou.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 18 jan 2013, 18:38

Anne&Wendie schreef:Vindt het ook een naar idee dat ze dorst hebben en niet kunnen drinken.
Idem, moet me er nu gewoon bij neerleggen, maar blijf het moeilijk vinden.

Rantsoen is ook zeer sterk bepalend voor de mate waarin ze water willen en hoeveel ze nodig hebben.
Veel droog voedsel vraagt natuurlijk om meer water, dan vochtiger voer en in een land met nog veel sappig gras is de waterbehoefte eigenlijk vrij gering. En ook het ene paard heeft een grotere waterbehoefte dan de ander.

Ik probeer zo goed mogelijk de behoefte op peil te houden, waardoor ze naar mijn idee ook minder 'dorstig' zijn en daardoor relatief gezien minder water drinken dan wanneer ze wel dorstig zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
foss

Bericht door foss » vr 18 jan 2013, 19:17

Het ene paard drinkt meer dan de andere maar ze hebben het wel nodig.
Dus voldoende neerzetten en of ze het nu drinken of niet.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » vr 18 jan 2013, 19:28

Ik moet zeggen dat de fjorden hier maar weinig drinken met de vorst.

Ze krijgen s'morgens 2 emmers per paard in een grote wasmand en die is als ze naar binnen gaan niet leeg.
En 1 emmer s'avonds/ s'nacht pp en die is in de ochtend nog niet leeg.

De mini's drinken overdag amper een emmer met z'n tweetjes.

Ze halen natuurlijk ook wel vocht uit de sneeuw, maar als je dieren hebt, zul je toch je verantwoording moeten nemen.
Wat met dit weer dus betekent dat je een beetje moet sjouwen met water.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Plaats reactie