Kramp en.......

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jankeke

Kramp en.......

Bericht door Jankeke » vr 04 jan 2013, 19:43

............dode tenen!

ik heb tijdens het rijden regelmatig last van kramp in mijn lies/heup maar wat ik nog veel lastiger vind is het altijd hebben van dode tenen en voeten.

Komt jullie dit bekend voor en zo ja, is er iets tegen te doen?
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Megan

Re: Kramp en.......

Bericht door Megan » vr 04 jan 2013, 19:52

oh, lastig. Heb je er ook last van als je op een ander zadel rijdt? Kan zijn dat je benen in een bepaalde houding geforceerd worden.
Zit je wel ontspannen genoeg, of tenminste houd je je benen van je knie tot je enkel ook lekker ontspannen? Ik kreeg nl. laatst ook de opmerking van mijn instructrice dat ik mijn been bij m'n enkel wat gespannen hield. Ik had dit helemaal niet in de gaten maar ze had wel gelijk!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 04 jan 2013, 20:03

Ik heb dat ook, de fysio heeft toen een keer mijn enkel gekraakt, nu gaat het een stuk beter. Maar ik moet wel regelmatig mijn beugels (verende, helpt ook) uit doen zodat het gevoel weer in mijn tenen kan komen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
foss

Bericht door foss » vr 04 jan 2013, 20:28

Waarschijnlijk slechte doorbloeding van je voeten.
Heupen is te gespannen zitten probeer te ontspannen wat bij mee helpt om op te letten of je op beide zitbeenknobbels zit.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
claudia

Bericht door claudia » vr 04 jan 2013, 20:57

Ontspannen ontspannen ontspannen ~~}>
Niet te veel nadenken tijdens je les maar genieten!!!
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bailey

Bericht door Bailey » vr 04 jan 2013, 21:11

Doe je iets qua warming-up? Wordt nauwelijks gedaan bij paardrijden, maar het zou wel je kramp kunnen veroorzaken. Tijdens het instappen zelf ook warmdraaien is helemaal niet gek, goed juist!
Denk aan rondjes draaien met je armen/benen, benen naar voren en achteren laten 'bungelen' vanuit je heup, knieën optrekken, bovenbeen naar achteren brengen, indraaien en voorover buigen...
Hierdoor wordt je doorbloeding ook beter en dat zou ook weer kunnen helpen bij je dooie voeten en tenen.
Fran

Bericht door Fran » za 05 jan 2013, 20:53

Zitten je schoenen wel goed? In mijn rijschoenen krijg ik ook altijd verkrampte tegen terwijl ik dat in mijn laarzen niet heb.
En een warming up is zeker goed tegen de kramp, magnesiumtabletten ook (slikt mijn moeder tegen de spierpijn/kramp) kun je gewoon bij elke drogist kopen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Charret

Bericht door Charret » za 05 jan 2013, 21:08

claudia schreef:Ontspannen ontspannen ontspannen ~~}>
Niet te veel nadenken tijdens je les maar genieten!!!

Dat zou ik ook denken als ik het zo lees. Als je zelf te veel aanspant, verkramp je de boel echt.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ilona

Bericht door Ilona » zo 06 jan 2013, 07:29

En goed drinken (tegen kramp).
Dat is mij tenminste eens verteld door een sport-fysio.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 06 jan 2013, 08:58

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Meeverende beugels heb ik al eens geprobeerd. Maar daar kan ik echt niet mee rijden en verkramp ik helemaal. Ook ik gooi regelmatig mijn beugels uit om het gevoel weer terug te krijgen. Maar het heeft wel degelijk met de ontspanning te maken, zeker als ik iets nieuws moet uitproberen. Dan span ik mij te veel. Rien roept ook vaak dat ik mezelf moet loslaten en het lukt ook al wel steeds beter. Buiten in het bos heb ik er geen last meer van maar in de les wil ik het zo graag goed doen.......
Magnesium kan ik wel eens gaan proberen en idd veel meer drinken, dat doe ik te weinig. Ik krijg ook altijd kramp in mijn voeten tijdens het zwemmen en gewoon overdag of 's nachts. Dus dat ik een goede tip. Ook de tip van de "warming up" ga ik eens toepassen. Dat doe ik eigenlijk nooit meer. Vroeger tijdens de lessen van een andere instructeur moest ik dat ook doen.

Wat betreft die "dode' tenen/voeten. Misschien ligt het idd aan mijn schoenen. Die heb ik ook al erg lang en eigenlijk hebben ze nooit echt lekker gezeten. ( stom....dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :? ). Dat wordt voor mij dus volgende maand (centen zijn nu op) een rondje ruitersportzaken. Ik ben benieuwd! Bedankt voor deze tip!
Laatst gewijzigd door Jankeke op zo 06 jan 2013, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
All that we see
All that we seem
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 06 jan 2013, 09:03

Dooie tenen kan ook slechte doorbloeding zijn. Hoe is je bloeddruk? Die van mij is vrij laag met als gevolg altijd koude handen en voeten en daar heb ik Raynaud bij. Enige wat helpt is proberen handen en voeten op constante temperatuur houden en niet met rubberen laarzen te rijden in de winter.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 06 jan 2013, 09:11

Ik heb wél altijd last van erg tintelende vingers (YAK!!!!). Hoe mijn bloeddruk is.....weet ik niet. Lange tijd niet meer gecontroleerd. Ik draag daarom altijd handschoenen. Wordt vaak om gelachen maar dat interesseert me niet. Wat ook belangrijk is........dat heb ik dan weer gehoord....is hoofdbedekking. Je verliest je lichaamswarmte het meest via het hoofd.
Ik draag geen rubberen laarzen maar leren jodphurs en leren chaps. Rubber is helemaal vreselijk. Dat weet ik nog wel van vroeger 8)7 !
All that we see
All that we seem
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 06 jan 2013, 10:47

Worden je vingers ook wit en blauw en paars? Google maar eens op (syndroom van) Raynaud. Ik loop ook met handschoenen zodra het 10 graden en kouder is en als het echt koud is (onder de 4 graden) hele dagen op mijn bergschoenen. Niet elegant maar dan blijven ze op constante temperatuur en dat scheelt mij een hoop klachten.
(als ik koude voeten heb, krijg ik het ook nog eens nóóit meer warm).
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 06 jan 2013, 14:35

Fijn schoeisel doet al wonderen, heb mezelf net fijne bontgevoerde winterrijlaarzen cadeau gedaan,
zitten hemels, net pantoffols en met rijden zijn ze ook prima.
Daar zal het nog niet helemaal mee weg zijn, maar je tenen hebben dan in ieder geval de ruimte.

Ruitersokken die heel strak knellend elastiek hebben ook niet dragen.
Verder niet een rijbroek die bv net te klein is bij je knieen en daardoor knelt.

Dan naar de ruiter, ontspan, inderdaad af en toe even zonder beugels doet al wonderen.
Eventueel onder het rijden (in stap even je benen echt los en even met je heup gymastieken.

Schrale troost, ik kom ook altijd als soort hark van mijn paard af.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 06 jan 2013, 17:20

Wat misschien dan wel lekker voor je is (als dat onder je chaps past) Ariat Terrain schoenen. Stoere lichte schoenen, waar je prima op kunt banjeren, maar ook mee kan rijden.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jilly

Bericht door Jilly » zo 06 jan 2013, 17:32

Ik heb met periodes veel last gehad van krampen in mijn tenen en voeten. Zo erg dat ik gewoon moest afstappen omdat het niet te houden was.
Nu neem ik dagelijks 1 pilletje magnesium en heb ik er zelden nog last van en zeker niet meer zo erg.

Sinds kort heb ik steken in mijn linkse heup als ik lang in het zadel zit. Dat heb ik ook soms als ik een lange wandeling maak.
Ik vrees dat het daar wel ergens fout zit, maar heb nog niet de tijd/moed gehad om er eens mee langs de dokter of fysio te gaan.

Heb je die tintelingen in je tenen ook in de zomer?
Ik had daar vroeger in de winter erg last van, maar sinds ik thermoboots draag nooit meer.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 06 jan 2013, 17:47

Meiden, bedankt weer voor jullie reacties!!!!

Bloemetje@ ik heb geen Raynaud. Dat weet ik al. Mijn vingers verkleuren ook niet. Ik ken het van een collega van mij. Zij vertelde mij ook van die hoofdbedekking.

Dominique@ mijn rijbroek knelt niet meer, ben 8 kilo afgevallen en hij zit nu heerlijk!! Waar hebb jij die bontgevoerde schoenen gekocht? Ik laat ook regelmatig mijn voeten hangen of strekken tijdens het stappen.

Jilly@ ik heb geen tintelingen in mijn voeten, die zijn gewoon gevoelloos, "dood". Het ligt niet aan de koude, want dan zou ik er dit jaar geen last van moeten hebben. Bij koude draag ik ook thermoboots en is het hetzelfde, zij het wel minder. Ik denk idd dat het met de ruimte in de schoenen te maken heeft. Die magnesiumpilletjes zit ik nu ook aan te denken! Ik ga maandag eens naar de drogist.

Pablo@ zit er onder die schoenen niet een heel ruw profiel?
All that we see
All that we seem
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 06 jan 2013, 19:38

Nee hoor. Wel een profiel, maar t is echt een rijschoen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 06 jan 2013, 21:19

Opeens dacht ik ook aan beugels.. ik heb in gewone beugels en gewoon uitziende beugels met vering (sprenger dingen) ook zere benen/voeten/enkels en knietjes. Ik weet dat dat anders is dan een doof gevoel maar sinds ik met EZ-rides beugels rijd heb ik dus nergens meer last van. De beugels zijn ook groot zodat ik er met mijn berg/wandelschoenen ook heerlijk mee rijd, dat maakt ook al een wereld van verschil..misschien wel leuk om jezelf van die beugels cadeau te doen? :)

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _home.html
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 06 jan 2013, 22:36

Kristel@ Oei, die zijn idd duur! Veren die nou mee net als die "verende" beugels? Die heb ik namelijk gehad en daar kon ik absoluut niet mee rijden. Heb jij ook een veiligheidskapje erop? Als ik zo kijk lijken de plateautjes waar je je voeten op zet breder. Klopt dat?
All that we see
All that we seem
Plaats reactie