In de winter in de paddock bevalt dat?
In de winter in de paddock bevalt dat?
Olaf is in begin van december verhuisd naar een nieuwe stalling. Een fijne plek maar de verlichting is 's avonds niet op orde, dus als ik na mijn werk langs de paarden ga, kan ik behalve voeren en uitmesten helemaal niks doen met Olaf.
Daar baal ik natuurlijk van, dus ben ik rustig op zoek naar een nieuwe stal.
Zondag ben ik bij een stalling wezen kijken, voldoet inprincipe aan alle eisen die ik heb.
Alleen staan de paarden in de winter periode (dec t/m maart/april) in paddocks.
Ik ben dat zelf niet gewend omdat Olaf op zijn vorige en huidige stal ook in de winter gewoon de wei op kan.
Misschien staat sommige van jullie paarden wel in de winter op de paddocks, wat vinden jullie daar van? wat zijn de nadelen en evt. voordelen?
Mij lijkt het dat Olaf zich snel gaat vervelen, omdat er geen gras is en veel minder ruimte.
Alvast bedankt!
Daar baal ik natuurlijk van, dus ben ik rustig op zoek naar een nieuwe stal.
Zondag ben ik bij een stalling wezen kijken, voldoet inprincipe aan alle eisen die ik heb.
Alleen staan de paarden in de winter periode (dec t/m maart/april) in paddocks.
Ik ben dat zelf niet gewend omdat Olaf op zijn vorige en huidige stal ook in de winter gewoon de wei op kan.
Misschien staat sommige van jullie paarden wel in de winter op de paddocks, wat vinden jullie daar van? wat zijn de nadelen en evt. voordelen?
Mij lijkt het dat Olaf zich snel gaat vervelen, omdat er geen gras is en veel minder ruimte.
Alvast bedankt!
Re: In de winter in de paddock bevalt dat?
wij hebben 2 paarden op een 17x45 paddock. ze mogen nieet op de wei in de winter dus het is niet anders. maar ze staan tenminste buiten.24/7 en dat vind ikhet voornaamste.
ja ze vervelen zich sneller maar met speelgoed en 5x daags hooi kom je een heel eind. al is dat natuurlijl makkelijk als je ze thuis hebt. op een stal benje overgeleverd aan de stalbaas..
ja ze vervelen zich sneller maar met speelgoed en 5x daags hooi kom je een heel eind. al is dat natuurlijl makkelijk als je ze thuis hebt. op een stal benje overgeleverd aan de stalbaas..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dan had jij wel een luxe 
Het is 'normaal' dat ze op de paddock gaan in de winter... Zeker nu, ze lopen echt alles kapot. Ik baal er ook van, maar ik heb daarom onbeperkt hooi en een lik steen.

Het is 'normaal' dat ze op de paddock gaan in de winter... Zeker nu, ze lopen echt alles kapot. Ik baal er ook van, maar ik heb daarom onbeperkt hooi en een lik steen.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Gunnar staat ook in de winter in de paddock. Hij krijgt lekker te knabbelen, kan spelen met zijn vriendinnetje. Ik ben ook gewoon blij dat hij lekker buiten komt en niet binnen staat.

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
Bij ons staan ze 's winters ook op de paddock. Er staan verdeeld over heel de paddock 5 voerbakken met hooi onder een rooster.
Hierdoor bewegen ze veel, zijn ze lang bezig met hun eten en daarnaast zijn er in de groep best wat jonge ruinen die na het eten graag nog wat stoeien of anders staan ze wat te soezen.
Tegen een uur of 4 is dat allemaal gepasseerd en willen ze wel graag binnen. Dan staan ze wel aan het hek tot ze binnen mogen. Dat is deze dagen tussen 17 en 18 uur.
Ik vind het prima zo. Het is iig een stuk makkelijker om ze op gewicht te houden zo
Hierdoor bewegen ze veel, zijn ze lang bezig met hun eten en daarnaast zijn er in de groep best wat jonge ruinen die na het eten graag nog wat stoeien of anders staan ze wat te soezen.
Tegen een uur of 4 is dat allemaal gepasseerd en willen ze wel graag binnen. Dan staan ze wel aan het hek tot ze binnen mogen. Dat is deze dagen tussen 17 en 18 uur.
Ik vind het prima zo. Het is iig een stuk makkelijker om ze op gewicht te houden zo

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
hier nog een paddock fan, vind het fijner dan de wei in de winter.
Wel met elkaar en de ruimte, dus geen paddock van 10 bij 10 ofzo. Dat vind ik wel te klein, is een veredelde stal dan.
Wel met elkaar en de ruimte, dus geen paddock van 10 bij 10 ofzo. Dat vind ik wel te klein, is een veredelde stal dan.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Hier staan ze in de bak(18 x 36 meter),ik ben niet anders gewend in de winter.
Alles beter dan op stal.
Onze bak is gelukkig wel altijd droog,ook nu na al die regen.
Alles beter dan op stal.
Onze bak is gelukkig wel altijd droog,ook nu na al die regen.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Bedankt voor alle (positieve) reacties.
Wat ik begreep van die man van de stal is dat de paarden 's ochtends veel hooi kregen en daar een aantal uur mee deden.
Ik vond het wel wat blubberig, is dat bij jullie op het moment ook zo? Die man zei dat het nu wel extreem was, normaal was het droger, maarja daar heb ik natuurlijk nog geen kijk op.
Wat ik begreep van die man van de stal is dat de paarden 's ochtends veel hooi kregen en daar een aantal uur mee deden.
Ik vond het wel wat blubberig, is dat bij jullie op het moment ook zo? Die man zei dat het nu wel extreem was, normaal was het droger, maarja daar heb ik natuurlijk nog geen kijk op.
Niet zo gek met al die regen.... Helaas hebben wij een compleet zwembad! 

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Hmm, oke, op de oude stal was de rijbak ook wel blubberig rond deze tijd daar baalde ik altijd van. Maar de wei is alleen bij de ingang blubberig.Amber_ schreef:Niet zo gek met al die regen.... Helaas hebben wij een compleet zwembad!
@ Amber: Maar jij en de paarden vinden die blubber dus geen groot probleem?
Ik vind het vreselijk!!! Ik heb ook echt.een hekel aan deze periode haha
Maar hier in de omgeving is het echt overal zo... Alles is nat en blubberig!

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wij hebben hier heel veel verharding achter het huis. Dit zijn voormalige voerplaten waar eerder de kuilbulten voor de koeien op lagen. Hier staan ze 's winters in groepjes altijd op. In het land is gewoon geen optie want er blijft helemaal niets van over als je ze er op laat lopen en dan heb je een groot deel in de zomer ook niets aan je land want dan moet er natuurlijk we gras staan om te groeien.
Je merkt wel dat ze zich wat meer vervelen, vooral de jonkies maar het is niet anders. Ze komen tenminste elke dag buiten en hebben dan ook wel de ruimte. Voerplaten zijn ruim genoeg.
Je merkt wel dat ze zich wat meer vervelen, vooral de jonkies maar het is niet anders. Ze komen tenminste elke dag buiten en hebben dan ook wel de ruimte. Voerplaten zijn ruim genoeg.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

En wat zijn bij jullie de afmetingen met hoeveel paarden?
Als ik het zo inschat staan de paarden op die stal, op stukken van 20 bij 30 meter met 3 paarden.
Is dat een normale afmeting/aantal paarden? Een wei is normaal gesproken veel groter.
Als ik het zo inschat staan de paarden op die stal, op stukken van 20 bij 30 meter met 3 paarden.
Is dat een normale afmeting/aantal paarden? Een wei is normaal gesproken veel groter.
Dat is aardige maat
, hier is veelal kleiner...

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Francis wat jammer dat je stal tegenvalt!
Waar onze dravers staan is nauwelijks gras, ook in de zomer mag het geen naam hebben door de zandgronden.
Die staan dus eigenlijk altijd in paddocks. Wel heel ruim de kleinste zijn zo groot als een rijbaan de groter, ze staan alleen of met een vriendje als het klikt. Gaan er smorgens in met heel veel hooi en worden s middags getraind .
Bij een vrije dag lopen ze er tot halverwege de middag. De ingangen zijn nu blubberig maar verder zijn ze wel vrij droog.
Jij bofte gewoon op je oude stal dat de weilanden niet zo nat zijn daar. Bij ons zijn ze ook veel drassiger en op veel andere plekken ook. Maar als het je tegen staat de paddocks wat ik me best voor kan stellen zou ik zoeken naar een plekje waar ze wel de wei op kunnen in de winter.
Waar onze dravers staan is nauwelijks gras, ook in de zomer mag het geen naam hebben door de zandgronden.
Die staan dus eigenlijk altijd in paddocks. Wel heel ruim de kleinste zijn zo groot als een rijbaan de groter, ze staan alleen of met een vriendje als het klikt. Gaan er smorgens in met heel veel hooi en worden s middags getraind .
Bij een vrije dag lopen ze er tot halverwege de middag. De ingangen zijn nu blubberig maar verder zijn ze wel vrij droog.
Jij bofte gewoon op je oude stal dat de weilanden niet zo nat zijn daar. Bij ons zijn ze ook veel drassiger en op veel andere plekken ook. Maar als het je tegen staat de paddocks wat ik me best voor kan stellen zou ik zoeken naar een plekje waar ze wel de wei op kunnen in de winter.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Quote uit dit topic: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... n#p1070431

Gino als veulentje op die smalle strook.

Voerplaats waar nu Meline en Celony op staan (op de foto staat Djambo er op en Gino staat op die er naast).

Voerplaats waar nu Hindra en Indre op staan (op de foto Hindra).

Voerplaats Meline en Celony en die van Hindra en Indre zijn gescheiden door een grasstrookje (op de foto Meline hoogdrachtig van Indre met Hindra en Gino).

Zo hebben we het idd ingedeeld deze winter.
Voerplaat Djambo, Ferro en Gino (foto is van vorig jaar, toen stonden deze 3 er toevallig ook samen. De strook in het verlengde van hun konten hebben ze tot hun beschikking. Rechts op de foto zie je de bak (daar kunnen ze niet in) maar achter de lange zijde van de bak loopt een smalle strook maar het land toe (tussen de bak en de tractors zeg maar). Die hebben ze ook en dan is het bij de ingang van het land afgesloten.Anita schreef:Je kent de situatie hier in Mantinge Megan. De voerplaten zijn hier groot zat om ze in de winter op te laten lopen. Ik schat ze allemaal tenminste zo'n 15x40 meter. Zoals het nu lijkt staan Hindra en Indre samen op een plaat, Djambo, Ferro en Gino samen en Meline en Celony samen van de winter. We hebben ook wel eens een winter 4 op 1 plaat gehad. De echte wintermaanden staan ze 's nachts op stal.

Gino als veulentje op die smalle strook.

Voerplaats waar nu Meline en Celony op staan (op de foto staat Djambo er op en Gino staat op die er naast).

Voerplaats waar nu Hindra en Indre op staan (op de foto Hindra).

Voerplaats Meline en Celony en die van Hindra en Indre zijn gescheiden door een grasstrookje (op de foto Meline hoogdrachtig van Indre met Hindra en Gino).

Zo hebben we het idd ingedeeld deze winter.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- nancy imka
Bij ons staan ze in een paddockje van 100vierkante meter een klein stukje met zand en de rest is bestraat omdat het bij ons veengrond is en zo vreselijk nat is. En daarnaast staat hun schuilstalletje daar ook. Ze vervelen zich inderdaad wel meer als op het weiland maar zoals de rest al zegt niks aan te doen. We doen ze wel eens in het weiland maar eigenlijk kan dat niet meer veel te nat. Dus veel kuil geven en proberen het zo aangenaam mogelijk te maken voor ze
De mini's heb ik hier ook dichterbij zodat ze op verharding (naja rubber staltegels nu en stro in het hokje) kunnen staan, maar de rest was wei...nu blubber, dus meer paddock
Merk wel dat de speciekuipen met ruwvoer het net voor etenstijd moeten ontgelden, maar dat is dan helaas even niet anders.
Het is mooi als ze op de wei kunnen, maar als de wei uiteindelijk ook een paddock wordt...

Het is mooi als ze op de wei kunnen, maar als de wei uiteindelijk ook een paddock wordt...
Geluk is de vrucht van intens werk
Ja maar jij mag niet meedoen Anita
. Jij hebt teveel ruimte haha

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Op wat voor grond zit de potentieel nieuwe stal?
Op de vorige stalling stonden wij op klei grond. Dat was van begin december tot begin april non-stop in de modder, variërend van aan de koten tot aan de knieën. Dat vond ik een hel!
Nu staan we op zandgrond en is het deze dagen een verschrikkelijke modderpoel, maar als het een week droog is, is het daar ook weer redelijk goed te doen.
Onze paddock is ong. 2x onze 20x60 rijbak en daar staan ze met 10 in. Dat is goed te doen.
Het enige lastige nu is dat ze niet echt hun ei kwijt kunnen in de paddock. Ze staan dan om de paar dagen even in de droge rijbak om lekker te rollen, spelen en crossen.
Op de vorige stalling stonden wij op klei grond. Dat was van begin december tot begin april non-stop in de modder, variërend van aan de koten tot aan de knieën. Dat vond ik een hel!
Nu staan we op zandgrond en is het deze dagen een verschrikkelijke modderpoel, maar als het een week droog is, is het daar ook weer redelijk goed te doen.
Onze paddock is ong. 2x onze 20x60 rijbak en daar staan ze met 10 in. Dat is goed te doen.
Het enige lastige nu is dat ze niet echt hun ei kwijt kunnen in de paddock. Ze staan dan om de paar dagen even in de droge rijbak om lekker te rollen, spelen en crossen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.