Oud &Nieuw & paarden.....

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bloemetje75

Oud &Nieuw & paarden.....

Bericht door Bloemetje75 » ma 31 dec 2012, 11:11

Hoe doen jullie het om het voor de paardjes zo makkelijk mogelijk te maken?

Vorig jaar had ik 2 stallen dus ieder paardje in eigen stal met dikke biet en berg hooi. De eerste minuut van het heftige vuurwerk stonden ze beiden rondjes te draven in de stal. Dit jaar is 1 stal hooihok geworden en kan ik ze dus niet alletwee apart opsluiten.
Samen in 1 stal staan gaat best goed voor bijv 2 uur als we met hooi aan het sjouwen zijn en ook gaan ze er regelmatig bij regen en snachts samen in staan.

Maar wat is wijsheid voor vanavond?

Samen opsluiten in de stal met berg hooi en er naast blijven staan en maar praten.

Of

De stal openlaten en ze stuk wei geven (met aan beide kanten 1 extra stuk achter draad zodat als ze door de eerste draad gaan, ze nog een hindernis/stuk wei/draad met hek tegen komen).

Tot nu toe blijft de reactie op het vuurwerk bij wat gedraai met de oren.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
nancy imka

Re: Oud &Nieuw & paarden.....

Bericht door nancy imka » ma 31 dec 2012, 11:37

Wij hebben de paardjes gewoon in de paddock staan waar ze altijd staan. Imka krijgt al een maand bachbloesem en lijkt wel iets rustiger als vorig jaar. Maar ze blijven onrustig zo sneu... Het is denk het beste om gewoon je normale ding te doen bij de paardjes ze blijven toch wel bang
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
lientje

Bericht door lientje » ma 31 dec 2012, 11:45

Ik zet met oud en nieuwe alle paarden als enige dag per jaar 24 uur op stal. Ik heb ze vanmorgen om 10.00 erin gezet, stro, hooi, water, ieder een eigen box. Mijn loods waar mijn menwagens staan, heb ik ook ingericht als stal. Menwagens staan een nachtje buiten onder de overkanpping. Alle bovendeuren etc, potdicht.

Reden hiervoor is dat ik niet bij stal woon, en niet het risico wil lopen dat er een brandende vuurpijl de stallen inschiet ofzo.
Normaal gingen we altijd rond half elf s avonds nog een keer een bups hooi geven, en dan pas de volgende ochtend weer.
Dit jaar gaan we naar mijn schoonouders, dus rijden we rond half zes nog even langs stal en dan als we naar huis gaan weer.

Het gaat al 20 jaar prima op deze manier, dus heb er ook wel vertrouwen in.
Ze staan wel redelijk tussen her vuurwerk, daarom wil ik ze niet buiten hebben. Risico van rotjochies met rotgeintjes is me dan te groot.

Ik zou zelf niet gauw als ze bang zijn ze buiten laten denk ik.
Maar met 2 in een box lijkt me ook niet alles.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 31 dec 2012, 11:56

Hier wordt niet geknald, we wonen buiten het centrum (mensen die weten hoe ik woon moet nu vast lachen....centrum van Eexterzandvoort). Onze paarden geven er niks om,de oudjes hebben het de jonkies geleerd
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 31 dec 2012, 12:07

Dani is afgelopen weekend naar een andere stal verhuisd, dus heeft sowieso al de nodige stress (maar gelukkig niet als ze in haar stal staat). Ze doet niet gek of onrustig als het op vuurwerk aankomt. Ze staat op een stal en die eigenaar blijft thuis, er zal in de buurt ook niet veel afgestoken worden, omdat het tegen de rand van het bos aan ligt. Ik maak me geen zorgen. Straks nog even kijken bij haar en dan met een flinke berg hooi op stal. Hoe zenuwachtiger en aparter jij gaat doen, hoe heftiger je paard zal reageren.

Als er in de buurt geen rotjochies lopen die kwaad willen doen, zou ik ze lekker een schuilstal geven, maar wel de mogelijkheid om buiten te lopen. Als ze echt heel bang zijn of er word naast de weide geknalt, zou ik dat niet doen omdat ze dan in paniek hele rare en gekke dingen kunnen gaan doen waarmee de kans op blessures erg groot wordt.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 31 dec 2012, 12:15

Kjeld is een enorme paniekhaas met vuurwerk, maar staat nu buiten in de paddock achter m'n huis. Er wordt wel geknald in de buurt en dan loopt hij wat rondjes en eet weinig, maar hij blijft nog even een paar uurtjes buiten. Straks voor donker naar binnen en dan het licht aan op stal en de buitendeur dicht. Verder normale routine qua voertijd, alleen wat meer hooi. Als ik dan vanavond na het vuurwerk bij hem kijk staat hij achterin zijn box, is zeiknat van het rondjes lopen en heeft z'n hele box omgewoeld, maar dat is morgenochtend weer over.

De meiden staan in een stal langs de straat, dus meer vuurwerkherrie. Ze staan bij elkaar en lopen dan wat rondjes. Met name Floor is erg bang (Fleur lijkt wel mee te vallen) en morgenochtend lopen ze heel voorzichting, maar als er dan niets is, is het "business as usual".
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 31 dec 2012, 12:17

Ach zielig he! Vind het vooral voor die oudjes zo sneu. Imka had vorig jaar na oud en nieuw ook erg last van haar schouder waarschijnlijk door het paniekerige weg schieten constand toch wat geblesseerd. Oudjes kunnen dan toch wat minder hebben als die jonkie's
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Dennis

Bericht door Dennis » ma 31 dec 2012, 12:37

Ik ben bij mijn oom gewend om de paarden op stal te hebben en vorig jaar had ik die mogelijkheid ook met Geke. Nu op de nieuwe stek is de stal niet groot genoeg om ze echt in op te sluiten, dus alles blijft zoals iedere dag.

Wel heb ik ze net pas gevoerd met wat meer hooi dan normaal zodat ze lekker wat te doen hebben. Gelukkig staan ze in het buitengebied en wordt er in de straat tot nu toe niets afgestoken. Zowel Geke als Dreams reageerde niet op de knallers die je kon horen. Ze stonden lekker buiten toen ik aankwam.

Vanavond ga ik ze nog een keer een flinke lading hooi geven en dan maar hopen dat ze morgen er nog lopen := ze hebben ruimte zat dus ik maak me niet al te veel zorgen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Balou

Bericht door Balou » ma 31 dec 2012, 12:45

Marjolein, ik zou ze misschien op dat stukje buiten voor de stallen + de stallen laten. Dit omdat je aan een straat zit met redelijk wel wat huizen, weet niet of ze dus ook bij jullie veel knallen en achter je ligt die parkeerplaats. Nu is het me alleen ontschoten of deze prive was of niet.
Zou wel even gaan kijken hoe ze reageren om 12 uur, maar als ze enigszins rustig zijn, gewoon laten. Moet je wel weten dat mn kleine vriend niet hetzelfde gaat doen als in de stal als je met Lajke weg gaat...erover heen proberen te klimmen...

Amanda staat overigens vanaf 12 uur binnen. Niet omdat ze zo reageerde op het vuurwerk, maar meer omdat mevrouw haar shet-maatje aan het roepen bleef van de buren...
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 31 dec 2012, 13:30

Ook hier een nachtje binnen. 20 uur haal ik ze binnen met normale portie hooi. Dan om even voor 12 nog wat hooi en de radio en dan zullen ze het zelf uit moeten zoeken.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 31 dec 2012, 13:31

Ze krijgen de stal, de uitloop en het middelste stuk wei. Da moeten ze beide kanten door de stroom draad, dan nog een stuk wei en dan alletwee de kanten hek met gaas.

Vorig jaar waren ze na 1 in al stuk ontspannener. Hier weinig vuurwerk en de stal lig achter aan ons perceel, daarachter tuin achterburen rn dus beide kanten bijna 100 meter tot aan de weg.

Komt goed.... Maar ga wel daar staankijken en de radio aan en licht aan.
Ik mag zorgen voor
nanneke

Bericht door nanneke » ma 31 dec 2012, 13:52

bij ons zijn ze vanmiddag rond een uur of 12 allemaal naar binnen gegaan. om 1 uur beginnen ze hier altijd met het carbid schieten in de buurt en dat gaat wel heel hard. dus de rest van de dag en nacht lekker binnen, lampen aan en radio lekker hard en om 11 uur vanavond nog een lading hooi erin. ga altijd wel om een uur of 1 nog een keer kijken maar ze lijken er op deze manier weinig last van te hebben. Alleen onze Geke reageerde vanmorgen een beetje op de knallen die al te horen waren, maar Geke is zowiezo wel wat drukker dan de anderen. Onze oudjes zouden ook gewoon buiten kunnen blijven, die geven werkelijk nergens wat om maar ja die lopen ook vaak optochten en schuttersfeesten enzo dus die zijn ook wel wat gewend :-)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 31 dec 2012, 14:33

Hier staan ze nu nog buiten maar zodra de appelflappen gebakken zijn gaan ze naar binnen. Jeroen heeft hard gewerkt om de nieuwe stallen klaar te krijgen (we hadden 6 stallen en 7 paarden) en sinds 2 nachten staan ze binnen zodat ze daar alvast aan konden wennen.
Ze krijgen dan hun hooi en ander voer en tegen 12 uur weer een portie hooi. De radio staat aan en gaat vermoedelijk vanavond wel een tandje harder. Kunnen ze in ieder geval tot 12 uur naar de Top2000 luisteren.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 31 dec 2012, 15:11

Hier niets speciaals, Dieter staat met Bink samen in de Container en zullen wel wat appel schillen extra krijgen hihi.
Imre staat nog gewoon op het land, er wordt de hele week al geknald met carbit en nog niet gehoord dat ze vreemd waren dus maak me daar niet zo druk om.
Maar die staat denk ik vannacht mooi te kijken naar het vuurwerk in Steenwijk en Giethoorn. :P
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 31 dec 2012, 15:15

Bij mij komen ze 's avonds altijd binnen en nu dus ook. Extra hooi en de radio harder, lamp aan en dan moet het lukken. Het kattenluik gaat dicht, dus dat scheelt ook wel. Heel veel wordt er hier niet geschoten, alleen gaan ze wel vanavond carbid schieten. Tja, voor de zekerheid andere dekens erop, dan moet het wel lukken, mochten ze gaan lopen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Jilly

Bericht door Jilly » ma 31 dec 2012, 15:16

Ik ben zelf nooit bij de paarden om 12u dus ik heb ze liefst op stal. Mag er niet aan denken dat een van de hittepitten uitbreekt, de rest volgt en niemand is in de buurt...
Hier staan ze sowieso 's nachts op stal in de winter, dus de routine zit er voor hen ook zo in.

Met de paarden zit ik niet zo, de hond vind ik lastiger...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
foss

Bericht door foss » ma 31 dec 2012, 15:20

Ze staan overdag gewoon buiten en gaan straks naar binnen met de radio aan.
Om 11 uur krijgen ze nog eten en gaat de radio harder en lichten blijven ook aan.
Paarden zijn gelukkig niet bang.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 31 dec 2012, 15:38

Vorig jaar waren ze alleen de eerste minuut echt onrustig. Alle knallen tot nu toe interesseert ze niet. Lajke heeft lang vlakbij een militair oefenterrein gestaan dus die is het nodige gewend. Ik heb het idee dat het ook de kruitlucht is en dan samen met heel veel knallen tegelijk.

Mijn poezen is minder probleem, een deel vindt het niet leuk en gaat in de wasmand in de bijkeuken liggen of boven op een kast. Andere poezen hebben graag de gordijnen open, ze willen immers ook vuurwerk kijken 8)7 en zitten dan op hun gemak in de vensterbank met de kinderen mee te kijken.
Ik mag zorgen voor
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 31 dec 2012, 16:00

Die van mij staan al sinds 7 uur vanmorgen buiten. De volbloed heeft de boel wel flink opgejut maar knallerij geven die van mij niks om. Ze rennen alleen soms mee met piet paniek-paard. Staan verder gewoon te kanen. Ik heb nog in de binnenbak gereden met Anka maar geknal scheelt ze niks. Scheelt zowel Nis als Anka niks. Nis heeft dat Anka geleerd.

Straks om 8 uur binnen en om half 12 portie hooi. Dan check ik na twaalven nog even. Dit is ook de enige dag in het jaar dat ik minimaal 4x naar stal ga op een dag 8)7 .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dennis

Bericht door Dennis » ma 31 dec 2012, 17:12

Ik ben net nog bij de paarden geweest, stonden nog aan het hooi in de ruif van vanochtend. Ik heb de ruif weer flink gevult dus ze kunnen daar tot ver na middernacht mee doen. Bij stal was er amper geknal te horen, je hoorde vooral de harde wind door de bomen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Plaats reactie