Opdracht Fokkerij D
Re: Opdracht Fokkerij D
Enya telde ook mee, die was een maandje te vroeg.
Had voor de zekerheid manen getrokken voor het geval ze er om vroegen...
Met de verhuizing vorig jaar deze toch van de hand gedaan.
Bleef toch pijnlijk...
En Ydel is keur geworden dit jaar, met 6 uit 6 (waarvan dan wel 1 dood geboren)
Ik vraag me ook af waar de grens gehouden wordt...
Had voor de zekerheid manen getrokken voor het geval ze er om vroegen...
Met de verhuizing vorig jaar deze toch van de hand gedaan.
Bleef toch pijnlijk...
En Ydel is keur geworden dit jaar, met 6 uit 6 (waarvan dan wel 1 dood geboren)
Ik vraag me ook af waar de grens gehouden wordt...

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Drachtig scannen, weet niet. Als een merrie wel steeds drachtig wordt maar niet kan voldragen en dan heb ik het niet over één keer maar meerdere keren, dan weet ik niet of ik dat 'goed vruchtbaar vind'. Lastig..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daar wordt ze geen keur mee, dan moeten er meer veulens geboren worden voordat het keurschap toegekend wordt. Hoe die verdeling precies zit weet ik niet, dat vind ik dan wel weer onduidelijk uitgelegd bij het stamboek.Mieke schreef:Oja haha.. maar hoe zit het als de merrie bijv 6 veulens uit 8 of 9dekkingen krijgt?
Edit:
Ik heb er even een oud voorjaarsnummer bijgezocht waarin het jaaroverzicht staat en dus ook de nieuwe keurmerrries van dat jaar. Hier staat als verklaring voor keur het volgende:
Het keurcertificaat kan worden behaald door de minimale eis van 6 veulens uit 7 dekkingen (noot van mezelf, 6 uit 6 mag uiteraard ook, is natuurlijk een nog beter resultaat, na gelang de leeftijd van de merrie gaat het aantal toegestane dekkingen met twee omhoog en het aantal veulens met één.
Zo waren er dat jaar merries met 7 uit 8, 8 uit 7 (met een tweeling daarbij), 10 uit 12 (waarvan een tweeling), 10 uit 13, 8 uit 11 en 7 uit 9.
Laatst gewijzigd door Anita op wo 19 dec 2012, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Volgens mij gaat de eis qua dekkingen naarmate de jaren verstrijken toch omhoog om voor keur in aanmerking te komen. Volgens mij is het:
6 veulens uit 7 dekkingen
7 veulens uit 9 dekkingen
8 veulens uit 11 dekkingen
9 veulens uit 13 dekkingen
Enz enz ( tenminste, zo heb ik het altijd begrepen)
6 veulens uit 7 dekkingen
7 veulens uit 9 dekkingen
8 veulens uit 11 dekkingen
9 veulens uit 13 dekkingen
Enz enz ( tenminste, zo heb ik het altijd begrepen)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Maar hoe oud moet de merrie daarvoor zijn Dennis? Maw, wanneer begint de leeftijd van de merrie te tellen?
de leeftijd heeft er niks mee te maken. Ze moet gewoon bewijzen dat ze vruchtbaar is, dat ze bv 6 veulens heeft in 7 dekkingen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
In het stukje dat Anita van het stamboek heeft staat:Ivonne schreef:de leeftijd heeft er niks mee te maken. Ze moet gewoon bewijzen dat ze vruchtbaar is, dat ze bv 6 veulens heeft in 7 dekkingen.
Vandaar mijn vraagHet keurcertificaat kan worden behaald door de minimale eis van 6 veulens uit 7 dekkingen (noot van mezelf, 6 uit 6 mag uiteraard ook, is natuurlijk een nog beter resultaat, na gelang de leeftijd van de merrie gaat het aantal toegestane dekkingen met twee omhoog en het aantal veulens met één.

sorry, niet goed gelezen 

Baranna 13-5-2006
Geen probleem!
Ik moet zeggen dat ik het wel een raadselachtige regel vind
Zover ik weet is het idd 6 veulens uit 7 dekkingen, als je merrie daar niet aan kan voldoen is ze toch gewoon niet keur-waardig? Althans dat dacht ik altijd 
Ik moet zeggen dat ik het wel een raadselachtige regel vind

Ik denk dat het wel is zoals Dennis zegt. Aangezien je paard altijd een jaar ouder is bij een volgende dekking zit de leeftijd er op die manier in verwerkt.

Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

-
Ik denk dat het wel klopt, zoals Dennis het zegt. het kan natuurlijk ook zo zijn, dat er een eigenaar zou zijn, die niet met de merrie zou fokken.
Ik vraag me af wat de leeftijd zou moeten zijn, dat een merrie niet meer gedekt zou mogen worden. Wat als je een merrie hebt, die regelmatig (zo niet bijna ieder jaar) gedekt is en het dus ook niet heel goed kan hebben? In verhouding tot een merrie die veel ouder was, toen ze bijv. voor het eerst werd gedekt.
Er zijn toch merries genoeg nog, die al wat op leeftijd zijn, maar nog goede moeders zijn?
Ik vraag me af wat de leeftijd zou moeten zijn, dat een merrie niet meer gedekt zou mogen worden. Wat als je een merrie hebt, die regelmatig (zo niet bijna ieder jaar) gedekt is en het dus ook niet heel goed kan hebben? In verhouding tot een merrie die veel ouder was, toen ze bijv. voor het eerst werd gedekt.
Er zijn toch merries genoeg nog, die al wat op leeftijd zijn, maar nog goede moeders zijn?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Leeftijd heeft er in zoverre mee te maken dat als je al jong begint met fokken maar de merrie een aantal keren leeg blijft na wel gedekt te zijn dat ze automatisch da ouder is als ze aan de eis kan voldoen. Op zijn vroegst kan een merrie met 7 jaar keur zijn. Ze krijgt dan haar 1e veulen als ze 3 is en de laatste van de 6 als ze 7 jaar is. Ze is dan ieder jaar gedekt en nooit gust gebleven.
Gaat het wel een keertje mis dan is ze 7x gedekt voor 6 veulens en krijgt ze nr. 6 dus met 8 jaar. Gaat het echter vaker mis dan moeten er meer veulens geboren worden (en dus ook meer dekkingen plaats vinden) om aan de eis (die dan opgeschroeft wordt) te voldoen.
Een oude merrie kan echter ook met 6 uit 6 of 6 uit 7 keur worden. Een voorbeeld daarvan is mijn Meline. Die kreeg haar 1e veulen pas toen ze 12 jaar was, daarna een jaartje gust gebleven, toen met 14 en 15 Celony en Djambo geboren, jaartje niet gedekt (telt dus niet mee), met 17 kwam Ferro, 18 Gino en 19 Hindra. Daarmee had ze 6 uit 7 en was ze keur.
Wat natuurlijk ook kan is wel jong beginnen maar dan om de paar jaar fokken met de merrie. Als ze wel iedere keer dat ze wel gedekt wordt een veulen krijgt dan kan ze ook met 6 uit 6 of 6 uit 7 keur worden op oudere leeftijd.
Gaat het wel een keertje mis dan is ze 7x gedekt voor 6 veulens en krijgt ze nr. 6 dus met 8 jaar. Gaat het echter vaker mis dan moeten er meer veulens geboren worden (en dus ook meer dekkingen plaats vinden) om aan de eis (die dan opgeschroeft wordt) te voldoen.
Een oude merrie kan echter ook met 6 uit 6 of 6 uit 7 keur worden. Een voorbeeld daarvan is mijn Meline. Die kreeg haar 1e veulen pas toen ze 12 jaar was, daarna een jaartje gust gebleven, toen met 14 en 15 Celony en Djambo geboren, jaartje niet gedekt (telt dus niet mee), met 17 kwam Ferro, 18 Gino en 19 Hindra. Daarmee had ze 6 uit 7 en was ze keur.
Wat natuurlijk ook kan is wel jong beginnen maar dan om de paar jaar fokken met de merrie. Als ze wel iedere keer dat ze wel gedekt wordt een veulen krijgt dan kan ze ook met 6 uit 6 of 6 uit 7 keur worden op oudere leeftijd.
Ik ken meerdere voorbeelden. Natuurlijk Meline maar ook bijv. Elitemerrie Hanneke, Elitemerrie Hellevi, merrie Ingo die ieder jaar met veulen aan de voet in Spoordonk op de keuring komt. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.leoensuzanne schreef:Er zijn toch merries genoeg nog, die al wat op leeftijd zijn, maar nog goede moeders zijn?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
Ja dat bedoel ik Anita. Ik dacht ook aan Hanneke, maar heb ook een Ulvah in mijn hoofd.
Maar dan heeft de leeftijd er toch nog niets mee te maken! Het gaat er puur om hoe vaak ze gedekt en en hoeveel veulens er van zijn gekomen? Het is toch ook niet zo dat ze meer malen gust mogen zijn als ze ouder worden.
Als je paard twee keer gust blijft kan ze nog steeds keur worden, maar dan moet je wat meer veulens fokken.
Jeskim heeft 6 veulens uit 6 of 7 dekkingen. Ze heeft haar keurcertificaat behaald toen ze Elvis kreeg, toen was ze 19 ofzo..
Als je paard twee keer gust blijft kan ze nog steeds keur worden, maar dan moet je wat meer veulens fokken.
Jeskim heeft 6 veulens uit 6 of 7 dekkingen. Ze heeft haar keurcertificaat behaald toen ze Elvis kreeg, toen was ze 19 ofzo..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Nee Esther daarom vraag ik me af of er een bepaalde leeftijd aan gezet kan worden. Je kunt een oudere merrie hebben, die hartstikke vruchtbaar is en lichamelijk ook nog goed om mee te fokken, of je hebt een jonge merrie waarbij het maar niet zou lukken.
Ik kan me wel voorstellen, dat een bepaalde maximale leeftijd er is voor de merrie, maar wat zou dat dan moeten zijn. Er lopen oudere paarden rond, die je echt hun leeftijd nog niet geeft.
Ik kan me wel voorstellen, dat een bepaalde maximale leeftijd er is voor de merrie, maar wat zou dat dan moeten zijn. Er lopen oudere paarden rond, die je echt hun leeftijd nog niet geeft.
Zit nu de quote van het stamboek te bekijken. Jemig, vind ik wel ruim hoor die regel.
Je paard is toch gewoon keurschap waardig of niet.
Je paard is toch gewoon keurschap waardig of niet.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik vind het wel goed hoor, dat er meer wegen naar het keurschap zijn dan alleen 6 veulens uit 7 dekkingen. Anders zou er maar een kans zijn op het keurschap terwijl je eindeloos door kunt gaan om een paard bijvoorbeeld prestatie te krijgen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Ben ik met je eens hoor, maar de stijging die het stamboek aangeeft, is best ruim, toch??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'