Voor een opdracht voor het vak ''Fokkerij D'' moet ik een merrie analyzeren (Dorothee) en aan de hand van deze analyze een hengstenkeuze maken die ik kan onderbouwen met argumenten.
Omdat het bij mij op school (Helicon opleidingen NHB Deurne) gebruikelijk is om voor deze opdracht een KWPN-er te analyzeren wil ik laten zien dat ook een Fjordenpaard niet zomaar een slome kinderpony is maar een paard waarbij ook gekeken word naar een goede hengstenkeuze met goede argumenten.
Maar nu komt het, de predikaten bij de KWPN-ers zijn heel anders als die bij het Fjordenpaard waardoor ik ook hier een duidelijke uitleg over moet geven.
Om een lang verhaal kort te maken.. Mijn vraag aan jullie is: Hoe kan ik het predikaar ''Keur'' nou duidelijk en kort uitleggen?
Op de site van het stamboek staat deze zin: ''Het predikaat "Keur" wordt gegeven op grond van het aantal nakomelingen. Het geeft aan dat de fokmerrie goed vruchtbaar is.''
Dit is voor mij, en dus vast ook voor school, niet duidelijk.
Daarnaast moet ik een zogenaamd ''stamboekpapier'' aan de opdracht toevoegen. Nou heb ik hier geen ervaring mee en kennis over. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat dit inhoud?
(Het mag geen kopie van het Indentificatiedocument in het paspoort zijn.)