Erg koude nacht...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Pablo
Contacteer:

Re: Erg koude nacht...

Bericht door Pablo » za 08 dec 2012, 09:44

Hier staan ze binnen maar in een vrij koele stal (lees oude schuur met veel gaten en kieren hihi)
Pablo (fjord) racestreep geschoren en sinds gister een 0-grams regendeken
Galan (pre) niet geschoren 200 grams
Det (kwpn) niet geschoren 200 grams
Prisca (welsh) niet geschoren (wel ziek) 200 grams
300 grams heb ik pablo nooit opgehad als hij niet geschoren was (uhh ook niet als hij wel geschoren was haha)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
rowenna

Bericht door rowenna » za 08 dec 2012, 10:18

Mijn paardjes hebben ook alleen hun warme vacht.
Doe nu wel de stal deur 's nachts dicht en niet omdat ik bang ben dat de paarden het 's nachts koud hebben, maar omdat anders de leidingen bevriezen.
Udo heeft dan wel iets te warm, want zweet een klein beetje.

En net als Anita heb ik een beetje medelijden met je paardje, ik vind een 300 grams deken en een dikke wintervacht wel erg veel.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Keandra

Bericht door Keandra » za 08 dec 2012, 13:00

Mijn paardjes blijven altijd buiten met hun eigen dikke warme wollen trui.
Daarstraks (11u, het vroor nog) had ik 2 slapende fjorden op de weide.
Toen Swann bij mij kwam en ik haar een aai gaf, straalde de warmte van die vacht me tegemoet. Die pony had warm, ziek was ze niet, maar warm had ze. Wat wil je met een vacht van mss 5 cm dik.
Bij de fjorden heb ik ook even gevoeld en daar was het ook bingo, volgende keer als ik kou heb ga ik mijn paardje zitten hoor, warm dat die hebben.

Moest ik merken dat ze er niet meer tegen kunnen, dan kunnen ze altijd een fleecje met een ongevoerde regendeken op krijgen, bij uiterste nood haal ik een 200g regendeken. Maar voorlopig zit dat er nog niet in.
Ze hebben een grote schuilstal waar ze hun hooi in krijgen, Swann heeft nog een aparte stal met haar eten, dan kunnen de fjorden dat toch niet afpakken.
Normaal krijgen ze in de winter 1 baal hooi per dag (ongeveer 15kg), nu krijgen ze 1.5 baal.
foss

Bericht door foss » za 08 dec 2012, 15:38

Kou kunnen ze prima hebben kou met veel nattigheid is veel erger.
Hier staan de meeste paarden half geschoren op stal onder een 300 of 200 grams deken en hebben het nooit koud.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jilly

Bericht door Jilly » za 08 dec 2012, 18:31

Heb je nu pas het deken op gedaan? Ik vind 300 g wel ineens veel, maar ik ken je paardje niet. Er zijn er die niet genoeg hebben aan hun wintervacht...
Ik zou het deken ofwel meteen af doen of anders oplaten en tegen het einde van de winter afbouwen. Op-af-op lijkt me niet gezond.

Mijn fjord is aan z'n borst/keel geschoren een maand of 2 geleden (niet meer echt kort dus)
Sinds 2 maanden staat hij ook 's nachts binnen en het is pas sinds een paar weken dat hij niet meer klammig op stal staat 's avonds. Hij is dus echt in z'n nopjes bij deze temperaturen!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
colunder

Bericht door colunder » za 08 dec 2012, 20:29

hier ook geen dekens, wel een hele baal hooi extra in de ruif gegooid buiten de normale hoeveelheid voordroog om.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Caija

Bericht door Caija » za 08 dec 2012, 20:36

Ik ben een deken op gaan doen omdat ze zo erg zweette na het rijden en ik haar niet wil scheren omdat ik geen 'frisse' fjord wil aangezien ik een beginner ben. Ze wordt nu dagelijks gereden of goed gelongeerd. Het is niet zo dat ze alleen maar buiten staat in de wei.
Ik kan ook niet zeggen dat ze het te warm heeft eigenlijk, ze is gewoon droog als ik haar deken afhaal. Niet klammig.

Gunnar Manus x Juliana
Caija Timor x Reykjagaard
Jeroentje B pony Welsh Shamrock Social Security
Wabash D pony Welsh
Enzo Utopia Johnson x Glendale
Fiësta Utopia Johnson x Glendale
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 08 dec 2012, 22:46

Maar dan moet je zorgen dat ze droog de wei weer op gaat... Tenminste denk ik. Nu staat ze met dubbelop op het weiland en neem aan dat ze nog net zo nat is na het rijden.

Misschien kun je haar gedeeltelijk scheren als je bang bent voor een frisse fjord. Of haar rijden met een uitrij deken als je haar wel kaal haalt.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Naomi

Bericht door Naomi » zo 09 dec 2012, 12:49

Poe 300 grams voor een ongeschoren fjord is denk ik behoorlijk veel! Ik heb ook wel eens ongeschoren paarden gezien die onder zo'n dik pak stonden. Puur van verhitting vielen de manen uit, dus let wel goed op.

Die van mij is geschoren en heeft nu sinds de echte kou 300 gram op. Ik voel altijd onder de deken of hij daar niet klam of juist koel is.
Ik snap wel dat je je zorgen maakt als je je paardje erg nat op de wei moet zetten, maar onderschat de vacht van een paard niet! De haren drijven namelijk het zweet van de huid af, deze blijft dus relatief droog, terwijl het vocht naar de buitenkant gaat om daar te verdampen. Als je daar een dikke deken op doet kan het vocht minder goed weg dan als je het puur natuur zou laten. Als ik zelf niet zou scheren zou ik er geen deken op doen.

Waarom zet je haar niet na het rijden even onder een zweetdekentje, terwijl je zelf je spulletjes opruimt? Dan is het ergste vocht wat opgenomen en daarna kan je haar naar mijn mening gerust buiten zetten.
Caya (v. Kunar) :+:
Dennis

Bericht door Dennis » zo 09 dec 2012, 13:34

Die van mij hebben gewoon een heerlijke dikke vacht :-)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » di 11 dec 2012, 10:48

Ik zou er ook echt geen deken op gooien hoor met zo'n wintervacht! De paarden hebben het
echt niet koud, de ruiters en de waterleidingen hebben het kouder!!
Na het rijden inderdaad even een fleecedekentje op en na een half uurtje, uurtje er weer af klinkt
dan beter.. Al moet ik zeggen dat ze hier na het rijden met de kar gewoon nog afgespoten worden,
zweetmes eroverheen en hup, op stal.. Nog nooit een deken gezien...
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 11 dec 2012, 14:25

Ik lees hier wel meerdere die in mijn ogen 'overdrijven'.... wat een dikke dekens liggen er op sommige paarden zeg(niet fjorden uitgezonderd want die hebben idd minder haar vaak)

Nan is maar zielig zo met der 150 gr en een geschoren lijf. Ze krijgt bij blijvende - temperaturen haar dikke BR deken op van zo'n 340 maar meer zal er niet op gaan.
Idd wat gezegd wordt nat is veel erger dan kou.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 11 dec 2012, 15:03

Nou daar wil ik wel op reageren, hier ook dik ingepakt, blaze ontwikkeld namelijk GEEN wintervacht :n , die blijft een soort van zomervacht houden en Aike is een paard die het heeeeel snel koud heeft en doordat ie zich dan constant zelf warm moet zien te houden zonder dekens verbruikt hij zoveel energie dat hij broodmager wordt! Ik heb dat een aantal winters aangekeken maar het is gewoon geen optie om hem zonder dekens te laten staan en zelfs met echte kou is voor hem een 300 grams gewoon te dun, daarbij lopen ze hier dag en nacht buiten, open weide, wel een inloopstal.
Nee hoor, hier dus gewoon lekker warme dekens erop, het is gewoon gebleken dat het voor hen veel prettiger is en dat ze veel warmer blijven! :))
Dan zijn het maar mietjes :P
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
claudia

Bericht door claudia » di 11 dec 2012, 16:07

die van mij staan ook met een dikke deken op.
Zortin is geschoren en die staat echt binnen met meerdere paarden dus warmer en die heeft een 300 op
Guus staat in een buitenstal (lekker met zijn koppie onder een afdak) en die heeft ook een 300 op maar die is niet geschoren.
Ze voelen beide lekker aan onder hun jas, niet te warm en te koud.

Ik vind dat je naar je paard moet kijken en dan beslissen , jou omstandigheden kunen heel anders zijn.
Open veld, geen schuilplek, geen bomen, veel wind enz enz.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 11 dec 2012, 17:56

JoyceNan schreef:Ik lees hier wel meerdere die in mijn ogen 'overdrijven'.... wat een dikke dekens liggen er op sommige paarden zeg(niet fjorden uitgezonderd want die hebben idd minder haar vaak)

Nan is maar zielig zo met der 150 gr en een geschoren lijf. Ze krijgt bij blijvende - temperaturen haar dikke BR deken op van zo'n 340 maar meer zal er niet op gaan.
Idd wat gezegd wordt nat is veel erger dan kou.
Bij mij ook niet, maar met een dikke deken heb ik nog niet eens zo'n problemen. Meer met het feit dat de pony al een dikke wintervacht had en er dan een 300 grams deken opgedaan wordt. Dit heeft dan toch helemaal geen nut? Dan scheer je een 'racestreep' en dan de deken erop, dat heeft nut. Wat ik ervan vind doet er niet toe, maar dit is toch gewoon slecht voor het paard en helemaal niet nodig?! Of snap ik dit verhaal nou gewoon helemaal niet?

Ik wilde eigenlijk niet reageren maar ik snap het gewoon echt niet.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 11 dec 2012, 18:07

Als het paard al een vacht heeft zou ik niet meer aan dekens beginnen tenzij je deels of helemaal scheert

Fayah is ongeschoren maar heeft wel een deken op wel al vanaf het begin toen de wintervacht tevoorschijn kwam
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » di 11 dec 2012, 20:38

Vind het nu een beetje laat om nog met dekens te gaan knoeien. Ze hebben zichzelf al een deken aan gemeten.
Kou is helemaal niet erg voor een paard, kunnen ze met voldoende voer prima handelen.
Nattigheid is minder voor ze.
Maar hier staan ze alle 3, KWPN'er, fjord en x fries met onbeperkt gras/ruwvoer 24/7 buiten.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Plaats reactie