Tips gevraagd "zadelmak inrijden of hoe je het noemen wilt"

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nadinefjorden

Tips gevraagd "zadelmak inrijden of hoe je het noemen wilt"

Bericht door nadinefjorden » vr 07 dec 2012, 14:25

3 maanden geleden kregen wij al groen licht vanuit bodegraven maar omdat ik nog op een stal stond met een prutbodem heb ik daar heel lang mee gewacht, wel erop gezeten nu 7 keer, en rondgestapt en dat gaat eigenlijk prima.

Nu ben ik inmiddels naar een nieuwe stal verhuisd en ja ga einde van deze maand weer verhuizen naar "huis" (daar waar yara en ik stonden)

Mijn probleem ligt eigenlijk bij mezelf en daar ben ik me ook zeker van bewust alleen wat doe ik hier aan?

Ik ben veeeeeel te voorzichtig met haar en zou haar het liefst in een glazen kastje stoppen of een gouden kooi maar ja dat gaat natuurlijk niet en dat wil ik ook helemaal niet.
Ik heb dus 3 maanden geleden groen licht gehad om te gaan beginnen, wel maar 5 min draven en liefst rechtuit, om de dag werken en nog steeds veel stappen, longeren mag maar doe ik liefst zo min mogelijk die kleine volte vind ik nog niet helemaal ok.
Hierna het draven stees uitbreiden en helemaal aan het einde als alles goed blijft gaan galop erbij pakken.
Nu is dit opbouwen met een ingereden paard natuurlijk vele malen makkelijker en heb ik dus best wel moeite hoe ik dit aan moet pakken.
Ikzelf heb het idee dat ze een beetje een laatbloeier is en dat ze van een half uur aan de hand stappen al helemaal onder de indruk is, ik doe nu elke dag wat anders, dan een keer de longeersingel op, hoofdstel, halster met stukjes draven in de bak om haar zo wat op te bouwen.
Ook merk ik dat ze best vaak struikeld ik denk dat het de jongigheid is en dat ze gewoon nog niet op mij let zo af en toe maar lekker om zich heen kijkt wat prima is.

Nu ben ik zelf gewoon zo onzeker heb er immers toch bijna een jaar naastgelopen met een blessure die niet niks was/is en wil niks forceren maar vind dat ook weer heel moeilijk met een niet ingereden opbouwend paard.
Ben gewoon bang om te gaan draven onder het zadel, je weet niet wat ze doet hoe ze het oppakt enz ben een beetje een controle freak en dat komt me nu niet ten goede dat ik dus geen controle heb over haar reactie.
Ik vertrouw haar volledig hoor maar het blijft een jong dier en als ik erop zit vind ze sneller iets eng, misschien ook wel omdat ik er echt lang naast gelopen heb en inttensief mee bezig ben geweest.

het is weer een heel lang wirwarrig verhaal geworden maar goed, de vraag is eigenlijk heeft iemand tips of ideeen of een visie hierover?

Dinsdag heb ik een lesje van een half uurtje gepland in de hoop dat dit wat vertrouwen wekt in vooral mezelf, als iemand naast me zegt wat ik moet doen werkt dat altijd toch beter, gewoon stappen en misschien ons eerste drafje proberen.
nina1993

Re: Tips gevraagd "zadelmak inrijden of hoe je het noemen wi

Bericht door nina1993 » vr 07 dec 2012, 14:31

Ik zou even een ander een paar keer het draven op laten pakken. Zo confronteer je je paard niet met je eigen angsten en verwachtingen en kun jij meer vertrouwen krijgen in het draven door te zien dat het met een andere ruiter goed gaat. Met een beetje geluk heb jij daarna voldoende vertrouwen om het zelf op te pakken.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 07 dec 2012, 14:33

nina1993 schreef:Ik zou even een ander een paar keer het draven op laten pakken. Zo confronteer je je paard niet met je eigen angsten en verwachtingen en kun jij meer vertrouwen krijgen in het draven door te zien dat het met een andere ruiter goed gaat. Met een beetje geluk heb jij daarna voldoende vertrouwen om het zelf op te pakken.

Dat is vaak inderdaad zo als ik het even zie is de angst denk meteen weg, goeie tip dank je
Kelly

Bericht door Kelly » vr 07 dec 2012, 14:37

Kan jen iet een paar keer achter je zusje aandraven?
Jullie staan op dezelfde stal toch?
Denk dat je beter daar nu nog een paar keer rustig kan oefenen voordat je weer naar jasper gaat.
Daar is het toch drukker in de bak :)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 07 dec 2012, 14:43

Pallie is de laatste tijd wat drukjes en schrikachtig (misschien door de kou)
Zat ook al te denken aan de lijn eraan en dat iemand even de lange zijde meeloopt
brigit83

Bericht door brigit83 » vr 07 dec 2012, 14:52

nadinefjorden schreef:Pallie is de laatste tijd wat drukjes en schrikachtig (misschien door de kou)
Zat ook al te denken aan de lijn eraan en dat iemand even de lange zijde meeloopt
Zo hebben wij het ook gedaan met Cural, werkt goed ook voor je eigen gevoel
Cural: Mn lieve gele vriend!
V. Sven
M. Ura
B Fjordsport

KNHS B+11, L1+10, L2+10, M1+3
RUINENKAMPIOEN 2011 VORDEN 37 PUNTEN!!!
B zadelproef dussssss MODELRUIN!!!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 07 dec 2012, 16:42

Ik zou lekker buiten gaan rijden met je paardje... Ik heb Emy eigenlijk ook meteen meegenomen naar buiten. Lekker lang en rechtuit... Ik zou het ook eng vinden hoor in de bak telkens die korte rondjes en dan in dat mulle zand. Emy was ook niet ingereden en had eigenlijk zo veel vertrouwen in haar dat ik wel dacht dat ze dat aankon. Misschien is het ook een optie voor Faya? Zo leert ze meteen lekker op eigen beentjes te staan :)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 07 dec 2012, 18:35

Mul bospadzand of duinzand kan echt niet met haar peesblessure zit nog in de opbouwfase en heb niet naast de stal een lekker vlak bos liggen helaas
en binnen draven vind ik al eng dus laat staan buiten in alle vrijheid ‘mij niet gezien‘
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 07 dec 2012, 18:48

brigit83 schreef:
nadinefjorden schreef:Pallie is de laatste tijd wat drukjes en schrikachtig (misschien door de kou)
Zo hebben wij het ook gedaan met Cural, werkt goed ook voor je eigen gevoel
Dat hebben wij ook gedaan met paard in opbouw na peesblessure en bijzonder explosief typ, met 13 jarige erop.
We hebben wat afgered, maar werkte wel.

Achter een brave plakken kan ook, maar moet ie geen plak paard van worden.

En iemand anders erop is ook een optie, gewoon dat je zelf vanaf de grond ziet dat het oke is en je denkt,
he! Dat kan ik ook.

En lesje wat je nu geregeld hebt is natuurlijk ook heel goed idee, zeker met inrijden, want dan voorkom je ook
dat je dingen fout doet.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Elvis

Bericht door Elvis » vr 07 dec 2012, 20:22

Ik zou ook lekker rechte lange stukken gaan stappen en draven liefst op het harde,goed voor de pezen en om te leren om op eigen benen te lopen met balans...zo hebben wij het ook gedaan.
In een drukke bak met andere kun je niet lekker rustig bezig zijn als je al aangeeft dat jezelf gespannen bent,en fayah misschien dan ook.

Verder zou ik het lekker rustig aandoen en zeker niet volgens een soort schema met iedere dag wat te doen werken,ze is jong zat...
Misschien ben ik met me E tje niet onwijs serieus bezig maar we hebben nog een leven voor ons en er zijn weken dat hij meer doet dan andere weken,ik werk niet volgens een schema.Als hij 3x in de week loopt dan ook voor de wagen vind ik dat al prima zeker met deze weersomstandigheden zonder bak beschikking haha...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 07 dec 2012, 21:17

Het is gelukkig heel rustig
op de stal waar we nu staan 20x60 baan en hooguit rij je met 2 man

ik wil fayah opbouwen volgens da schema omdat we dan kunnn kijken in hoeverre ze belastbaar is dat vind ik wel van belang eerlijk gezegd je hebt toch een doel/beeld vopr ‘later‘
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 07 dec 2012, 21:42

Ik bedoelde ook gewoon op de straat lopen niet in het bos, zo ver denk ik niet eens aangezien wij nog niet meer als asfalt gezien hebben helaas ;) Maar als je het niet durft zeker niet doen. Geen dingen opzoeken waar je onzeker van word. Ik ben misschien heel raar want ik vind het in de bak/wei niks laat mij maar naar buiten gaan...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 08 dec 2012, 17:32

Eerste drafje is gemaakt ging helemaal goed (zusje ernaast)
werd ze zo blij van :)
kwam een paard achter haar langs aan in galop en toen makte ze wel even een hertensprong met een bokje maar ze is heerlijk breed dus dat viel achteraf wel mee
ben blij dat ik het gedaab heb allen ga er wel over nadenken of ik alles zelf ga doen of dat ik haar laat doorrijden
Dennis

Bericht door Dennis » ma 10 dec 2012, 08:11

Als ze een laatbloeier is zou ik haar eerst nog even lekker een jaartje laten staan en alleen wat grondwerk doen. Aangezien jezelf met angsten, onzekerheid en controlefreak issues zit, zou ik de eerste fases van doorrijden aan iemand overlaten die daar ervaring in heeft.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 10 dec 2012, 08:32

Met laatbloeier bedoel ik meer dat ze soms juist heel volwassen overkomt en soms helemaal niet
Fayah heeft natuurlijk niet echt als twee drie jarigr kunnen doen wat een andere twee drie jarige wel doet, ik merk aan haar dat ze wat wil doen en helaas kan ik haar vanwege haar blessure niet op de wei laten opbloeien, aan de andere kant als we lekker gewandeld hebben merk ik dat alle indrukken haar wel erg moe maken ze geniet ook echt van de rust en heeft die ook echt nodig naar kmijn idee
Dus aan de ene kant is ze heeeel werkwillig lekker voorwararts en stapt vrolik met me mee en is voor alles in en aan de andere kant ligt ze vaak in stal staat vaak lekker te soezen dus meer in die zin bedoel ik laatbloeier miss verkeerd verwoord

Ik kan haar niet nog een jaar op pension houden en 'niks' doen
Houd wel in dat ik alles op zijn tijd doe heb er nu in vier maanden tijd acht keer opgezeten en we longeren af en toe wandelen veel, wandelen in de bak met andere werkende paarden, en zo doe ik eigenlijk alles ernaast en heel af en toe erop.
Misschien is het juist niet verkeerd als ze even wel opgepakt word, van die twee keer in de maand dat ik erop zit is mischien voor de beginfase wat weinig, en ja ik ben er zeker over aan het nadenken om het even uit handen te geven maar ik laat niet zomaar iemand erop :)
Esther

Bericht door Esther » ma 10 dec 2012, 11:54

Hoeft niet eens aan de blessure te liggen. Fjella heeft wel gewoon in de wei gelopen, maar herken veel van haar in Fayah. Fjella wil ook graag wat doen, doet het met plezier, maar ze heeft tijd nodig om alles te verwerken. Denk dat dat ook vrij normaal gedrag is voor een 3 jarige.

Waarom kan nog een jaar op pension staan niet in combinatie met 'niets' doen?? Als ik vragen mag? Het is toch jouw paard, dat moet je toch lekker zelf weten!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 10 dec 2012, 13:26

Als je zelf nog weinig vertrouwen hebt of Fayah ineens harder gaat/meer doet dan mag, dan zou ik jezelf de tijd gunnen waar je nu vooral mee bezig bent: lekker stappen en wandelen.
Fayah heeft dan nog tijd genoeg om te herstellen, je bent toch met haar bezig, ze leert vanalles: verkeersmak worden, ruiters/paarden om haar heen, vertrouwen in jou, de commando's en je kunt eventueel aan de hand nog stukjes draven (ook nog goed voor je eigen conditie ;) )
Het voordeel is dat Fayah gecontroleerd beweging krijgt, spieropbouw doet door regelmatig stukken te lopen en enige conditie krijgt. En als je dan zou beginnen als ze 4 is, dan heb je ook de periode overbrugt dat ze niet de 2/3-jarige heeft kunnen zijn door haar blessure, dan geef je het wat meer de ruimte.

Als je straks haar dan echt gaat oppakken, dan is ze hopelijk al goed herstelt, zodat je je bij een mogelijke wegschiet-actie ook geen zorgen meer hoeft te maken, reageert ze waarschijnlijk nog verfijnder op jou stemhulpen en vertrouwen en dan rijdt je er misschien zelf volgend jaar mee weg, ipv dat een ander dat hoeft te doen. Dat is pas een boost voor je zelfvertrouwen en band met elkaar :)
Met les kun je dan heel fijn samen leren.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 10 dec 2012, 16:03

@Esther omdat er op pension van alles om haar heen geneurt en ik echtmerk dat ze wat wil doen
Ik probeer al veel af te wisselen en iedere dag te wandelen, halster
of bit soms longeersingel
soms met het zadel en af en toe los spelen in de longeerbak enz enz
ik heb ruim drie maande terug groen licht gehad dus ze is in principe genezen maar nu word er gekeken in hoeverre ze belastbaar is en daarom ben ik haar zo langzaamaan aan het belasten ook door stukken aan de hand te draven
onder het zadel stap ik en kunnen we al goed ho en weer voorwaarts sturen gaat ook best goed

ik ben gewoon zelf onzeker erop terwijl dat echt niey
nodig is ze is onwijs braaf maar het zit in mij
ik ben meer van eerst zien dan geloven haha ben al heel blik dat ik wel zelf de eerste was
en zelfs al een stukje gedraafd dus ben al best trots
en ja wil haar toch even laten doorpakken voor 2 tot 4 weken dn heb ik het ‘gezien‘ en kan ik weer verder
Esther

Bericht door Esther » ma 10 dec 2012, 19:18

Heb je niet iemand die je even een schop onder je kont kan geven!! Scheelt een hoop hoor!!
Bart en Janna stimuleren mij om zoveel mogelijk zelf te doen met Fjella, ook al vind ik het soms eng. Bart blijft er gewoon naast lopen tot ik het vertrouw en Janna moet me er soms gewoon op schoppen, maar achteraf ben ik dan heel blij dat ik het zelf heb gedaan en krijg ook steeds meer vertrouwen in Fjel.
Denk niet dat Fayah er last van hebt als je het rustig(er) aan doet, denk dat dat meer je eigen gevoel is, maar dat geef je zelf ook al aan. Neem je tijd lekker, ze hoeft niet volledig beleert te zijn als ze 4 wordt!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 10 dec 2012, 20:12

Oh nee dat zeker niet ik doe alles op zijn tijd en vind het heerlijk zo
mijn zusje helpt eigenlijk altijd dus die houd vast of loopt er naast
ik merk heel erg nu het gemis van yara dat ging zo makkelijk die vertrouwde ik overal mee, fayah ook wel maar het is toch anders en allemaal nieuw en spannend, laatst bij het drafje werd ik helemaal emo zo bijzonder was het en zo blij was ik maar ook verdrietig en onzeker of ik het allemaal wel kan en waar ik aan begonnen ben hihi heb er veel te makkelijk over gedacht
maar alles wat ik vraag snapt ze na twee keer en ze doet alles heel braaf en lekker voorwaarts en daar geniet ik ook heel erg van het is allemaal heel bijzonder vind ik
Plaats reactie