In dit topic is te lezen dat ik op zoek was naar Koert, één van de drie veulens die Trix op de wereld heeft gezet.
Kent iemand Koert K-132----? Zoon van Trix!
Ik trok de stoute schoenen aan, en belde de buurman van de mensen in Stroe, het adres waar Trix rond 1990 stond.
Het eigenlijke adres bestond namelijk niet meer, en aangezien de buurman een zorgboerderij met paarden heeft dacht
ik dat hij er vast meer van zou weten.
Hij gaf me het nieuwe adres van de fokkers van Koert, en zei dat ik vooral contact op moest nemen omdat deze
mensen het vast leuk zouden vinden om over 'hun' fjorden te vertellen.
Bellen leek me niet zo handig, het is natuurlijk een ingewikkeld verhaal, en wie weet konden ze zich Trix en Koert
niet eens goed herinneren. Dus heb ik een brief geschreven, met een recente foto van Trix. Vrijdag op de post
gedaan, en gisteren lag er al een brief op de deurmat.
Om deze nou over te typen lijkt me wat overbodig, maar het kwam er op neer dat Trix vroeger een lastpak was,
en dat er wel eens soldaten kwamen om met haar te rijden, maar dat zij weinig met haar konden beginnen. Haha,
precies de Trix die ik ken uit haar manege tijd, maar bij mij heeft ze nooit zo gedaan...Ook blijkt dat Trix daar in
ieder geval 2 veulens heeft gehad, in 1989 kreeg ze Junior.
De grootste verassing waren toch wel de foto's die ze bij sloot in de envelop. Ontroering, tranen, herkenning..
Wat is dit toch bijzonder.. Haar blik en de beschermende oren en houding zeggen zoveel over haar karakter.
Op stal was ze altijd helemaal verkikkerd op veulens, soms wist ze de merrie's zelfs boos te maken door zélf
de bescherming op zich te nemen. Een echt moedertje, maar ik was tot een jaar of 5 terug in de veronderstelling
dat Trix nooit veulens had gehad. Nu vallen dus nóg meer puzzelstukjes op hun plek, nu ze er niet meer is leer ik
haar na 17 jaar nóg beter kennen en begrijpen.
Sommigen hebben de foto's al gezien op facebook, maar voor de rest zet ik ze hier graag nog een keer neer.
Met Junior in 1989

Met Koert in 1990, ik neem aan net na de de geboorte

Nog een bizar feit, de fokker van Koert, echtgenoot van de mevrouw waar ik contact mee had, is op 30 september
jongstleden overleden...