welk zadel raden jullie aan?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mariël
Contacteer:

Re: welk zadel raden jullie aan?

Bericht door Mariël » ma 19 nov 2012, 20:14

en ook een heel duur zadel hoeft niet altijd goed te passen :)* voor Wammes speciaal een zadelmaker laten komen 1400 euro armer en het bleek toch niet goed te passen, gelukkig kon ik er goed vanaf omdat dat merk zijn waarde goed houd maar een paar honderd euro was ik lichter.
Heb toen een tijd een zadel van barefoot gehad de london, dat lag hem heel goed :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 20:16

Je moet idd gewoon geluk hebben met een zadel.
Daarom laat ik ook een zadelmaker/passer zelf met zadels komen want steeds zelf ergens een zadel opkopen is echt zo zonde geld,zeker als het dan toch niet blijkt te passen.
En de kussens zullen aangepast moeten worden of ik moet een zadel vinden wat alla minuut perfect ligt.

Jaja dromen mag he?hahaha :D
Naomi

Bericht door Naomi » ma 19 nov 2012, 20:31

Toevallig heeft een vriendin van mij een thorrowgood zadel te koop staan. Erg mooi veelzijdigheids zadel, voor een brede fjord. Nog geen jaar oud. Maar ivm overgang naar een dressuur zadel verkoop te hem nou. Mocht je interesse hebben kan je mij pb-en.
Caya (v. Kunar) :+:
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 20 nov 2012, 04:33

na ook lang zoeken,heb ik een rider gevonden op mp,
deze was 3 jaar oud en had op een flinke fjord gelegen.
zadel zelf nu opgehaald en ook op die fjord zien liggen,
nu is elk paard anders idd,maar had nu wel het vertrouwen
dat x
deze op mijn paardje zou passen.
ik heb er veel schik mee, past super,geen drukplekken
etc.en een ruime schoft.
zadel ziet er super netjes uit,en koste me 85,00
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » wo 21 nov 2012, 11:50

Mariël schreef:en ook een heel duur zadel hoeft niet altijd goed te passen :)* voor Wammes speciaal een zadelmaker laten komen 1400 euro armer en het bleek toch niet goed te passen, gelukkig kon ik er goed vanaf omdat dat merk zijn waarde goed houd maar een paar honderd euro was ik lichter.
Heb toen een tijd een zadel van barefoot gehad de london, dat lag hem heel goed :D
Dat is wel de schuld van de zadelmaker, niet van het zadel :+

Het is wel zo dat je met een duurder zadel meer mogelijkheden hebt dan met een goedkoop. En zeker op een moeilijke rug (wat fjordenruggen vaak 'standaard' al zijn door geen schoft, rondgeribt, kort, breed...) passen zadels als bv. een Wintec vaak niet.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 21 nov 2012, 12:13

Toch heb ik 2 Wintecs, VZH. Een 2000 en een Cognac 500
En beide liggen goed op mijn 3 Fjorden :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Jilly

Bericht door Jilly » wo 21 nov 2012, 12:22

Ik zeg ook niet dat het niet kan Amber, maar alleen al de boommaat is voor veel fjorden een probleem.
Mijn Hay is niet eens zo breed en kan echt niet met een witte boom van Wintec. :n
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 21 nov 2012, 12:28

Nee dat snap ik :D Maar bedoel te zeggen dat het dus ook niet alles zegt :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Keandra

Bericht door Keandra » wo 21 nov 2012, 17:46

Hier heb ik nog maar pas een wintec gekocht (nieuwe 500 VZH) met een rode boom erin.
Het is zelfs een 18 inch (ook niet evident om op een fjordenrug te leggen).

Al eens aan Hidalgo gedacht? zijn prijselijk en passen zich aan naar de bouw van je paardje
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » wo 21 nov 2012, 18:34

Hidalgo nooit van gehoord joh!
Ik gaat em googlen +:)+
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » wo 21 nov 2012, 18:43

Heb net de hidalgo bekeken,ziet er goed uit maar zijn ze niet erg lang?Dat had ik met de barefoot ook nml,een belabberde drukverdeling en veelste lang.
foss

Bericht door foss » do 22 nov 2012, 05:09

Van het weekend een winter wide laten aandelen op een van mijn fjorden moet het nog gaan uitproberen maar voor weinig geld een goed zadel.

Je kan beter een goed 2e hands zadel kopen dan een goedkoop nieuw zadel.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » do 22 nov 2012, 07:48

Daar ben ik het wel mee eens Foss.
Daarom ook mijn vraag welk merk jullie als fjordenmensen mij kunnen aanraden,zodat ik een richting heb waar ik naar moet zoeken.

De Rossner zadels vind ook zulke mooie zadels en die zie ik ook vaker op een fjord liggen.
Boomloze zadels vind ik ook handig maar daar is de rug van mijn fjord niet geschikt voor.
De Hidalgo zier er wel heel luxe uit en niet te vergelijken met een barefoot zo op het uiterlijke,maar ik vrees dat ze dan weer een slechte drukverdeling gaat krijgen op d'r rug.

Ik ga binnenkort eens bellen met de lokale zadelpasser,wie weet hebben ze net toevallig dat ene passende zadel ertussen liggen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 22 nov 2012, 08:01

Ik had op Rosco en Pablo een Massimo trail liggen (boommaat 38) die op beide heren aangepast is. Ik vind het nog steeds een fantastisch zadel. Ik heb hem tweedehands gekocht destijds maar was zo goed als nieuw voor €850. Kreeg zelfs de aankoopbonnen er nog bij. Het zadel ligt nu te niksen maar ik hoop dat, dat uiteindelijk zal passen op Morgan. Maar dat is nog even afwachten want ze is pas 2,5 jaar nu.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » do 22 nov 2012, 08:11

Wat een geldbedragen gaan er in zadels om he?poehee
Soms duizeld het me in de kop van die prijzen hahaaha
Bailey

Bericht door Bailey » do 22 nov 2012, 20:53

Jetteketet schreef:Heb net de hidalgo bekeken,ziet er goed uit maar zijn ze niet erg lang?Dat had ik met de barefoot ook nml,een belabberde drukverdeling en veelste lang.
Het aantal zadels dat jij in 7 jaar hebt gehad kom ik bijna in 3 jaar aan. Dan heb ik het over zadels die ik echt gehád heb, want heb er wel 400 gepast denk ik. Alle modellen en merken die ik zo gauw in dit topic zie staan hebben passen hem niet. Nog meer zelfs, want western hebben we ook nog in gezocht.

Hidalgo heb ik sinds kort. Spaans model trouwens. Mijn hidalgo is 6 cm korter dan de BF Cheyenne en oogt ook heel anders, veel minder massief.
Durf er nog niet teveel over te zeggen, daar heb ik het nog te kort voor, maar eerste indruk is positief!
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » do 22 nov 2012, 21:18

Jep western heb ik ook erbij gehad idd. :))
Heb vandaag contact gehad met een zadelpasser/maker dus ik hoop dat er iets passends tussen zit.
Persoonlijk ben ik geen fan (meer) van boomloos.Ik heb zelf gezien wat het kan aanrichten op de paardenrug,vooral op een holle rug.De drukverdeling was knudde,ze kreeg witte haren bij de beugelophanging,aan de achterkant onder het zadel schuurden alle haartjes kapot en de pommel was ook niet het juh-van-het.En altijd droge plekken onder het zadel waar het eigenlijk bezweten moest zijn dus veelste hoge druk.
Verder kreeg ik rugpijn van het zadel waarschijnlijk ook door de brede zit.

Ik denk dat een boomloos zadel best een goed zadel kan zijn nml op een sterke goed getrainde vlakkere paardenrug.
Maar dat ruggetje van mn fjordje heeft inmiddels wel wat "orthopedische aanpassingen" nodig hihi. :D

Hopelijk bevalt jou je nieuwe zadel goed Bailey want zo'n zoektocht naar zadels is niet leuk op de lange termijn.
Ik word er moedeloos van,kom geen ruk verder zo qua rijden en vind het enorm jammer want tja "de tijd dringt" toch wel een beetje bij ons. :=

We worden er niet jonger op! :o :=
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » za 24 nov 2012, 14:29

Zadelmaker had op het moment niks liggen voor mn fjord.
Had ik wel gedacht,het was ook te mooi om waar te zijn om hier te slagen voor een eventuele optie qua zadel.
Had een budget van +/- 500euro aangegeven excl. eventuele aanpassingen aan het zadel.
Maar ik kreeg als antwoord erbij : voor dát budget heb ik niks liggen.M.a.w kom eens met een hoog bedrag hahahaha
Mij lijkt 500 euro toch een flink bedrag voor een 2e hands zadel?
Kreeg verder ook geen aanraders of eventuele opties.

pffffff ik word er zo moe van he!!!
Ootje

Bericht door Ootje » za 24 nov 2012, 18:09

Odette rijd ik al 9 jaar met een JC veelzijdigheidszadel. Nooit problemen gehad dat het verschoof. Vorig jaar is het nagekeken door de ostheopaat en het ligt nog prima.
Een vriendin van mij rijdt haar fjord met een JC dressuurzadel en dat gaat ook prima.
Voor Fenna heb ik een Wintec-dressuur.
Odette&Fenna
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » za 24 nov 2012, 18:22

Volgende week vrijdag komt een kennis met 2 soorten thorowgood zadels zodat ik kan kijken en proberen of die zadels geschikt zijn op de rug van mn fjord.
Ben benieuwd hoor.
Plaats reactie