Brok bijvoeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Antine

Brok bijvoeren?

Bericht door Antine » wo 24 okt 2012, 19:36

Een paar weken geleden zijn de paarden bij onze pensionstal naar binnen gegaan. Aselt staat afwisselind in een zandpaddock en in een box met stro. Hij krijgt in de ochtend een bult kuil, overdag stro om op te knabbelen en in de avond een bult hooi waar ik ook wat stro door heen meng voor de opvulling.
Ik geef hem elke dag na het werk vitaminen korrels van Marstall met twee handjes Naturell muesli omdat hij het anders niet op eet. Drie wortels erbij, een oud broodje met wat 'sole' er op voor zijn mineralen.

Nu werk ik alle dagen met Aselt :o , longeren, vrijwerken, mennen, buitenrijden enz. Alleen nu ben ik met dressuurlessen begonnen en hij houd het nog geen rondje galop vol en dan is hij al doodop, kletsnat...half uur les en hij loopt met zijn neusje op de grond compleet uitgeput.

Het lijkt wel alsof de fut eruit is. Hij is niet vooruit te branden.
(ps. hij is niet geschoren)
Zal ik brok bijvoeren?
kristelhans

Re: Brok bijvoeren?

Bericht door kristelhans » wo 24 okt 2012, 19:54

Ik denk dat het aan de vacht ligt als ik dit zo lees. Die van mij was afgelopen weken ook zo, is nu 4 dagen kaal en een weeeereld van verschil. Aan het einde van de week wordt het koeler, misschien dat ie dan weer fitter wordt. Je zou ook kunnen overwegen zijn hals en borst te scheren, dan hoeft ie geen deken op maar kan hij wel net wat fijner zijn warmte kwijt. Verkijk je er niet op wat zo'n vacht en dagelijks werken vergt van je paard!
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 24 okt 2012, 20:09

Ik zou brok bij voeren :j.
Niet teveel, maar wat extra energie is nooit weg. In het trainingsseizoen moet ik Fjordy echt wat geven. Ik merk echt verschil in zijn enthousiasme en uithoudingsvermogen.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 24 okt 2012, 23:45

Ik zou ook wat brok bijvoeren, niet teveel maar 2x een handje ofzo. Ze verbruiken nu ook veel energie tijdens het aanmaken van de wintervacht, daar heeft die van mij ook altijd veel last van.
Scheren is uiteraard ook een optie.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 25 okt 2012, 06:34

Ik zou eerst eens aan zn vacht denken, oververhit raken is niet fijn dan heb ik ook geen fut als ik sta te vegen bijv en ik heb mn jas aan terwijl het warm is. Als hij dan nog zo futloos is kun je altijd nog wat brok gaan bijvoeren
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Antine

Bericht door Antine » do 25 okt 2012, 07:04

Thanx voor het advies..hij heeft al wel een dikke vacht :D
Ga eerst voorzichtig wat brok voeren..bij ons op stal voeren ze veel Havens brok=goede ervaringen mee.

Ik wacht even met scheren tot het weer wat meer normaal is. Er zijn al wat paarden geschoren op stal bij ons; die hebben allemaal dan ook weer een dek op. (niet zoveel ervaring mee-mijn vorige paard was trekpaard hihi)
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 25 okt 2012, 07:21

je kan ook je paard zn hals alleen scheren dat scheelde bij het trekpaard van mn vriendin ook al heel veel in de warmte. Ze kunnen hun warmte niet meer kwijt nu. En zeker omdat het buiten relatief warm is. En als je zo veel rijdt is het ook vervelend als hij telkens zo nat is. Tenminste vond ik altijd wel.

Denk dat brok ook geen kwaad kan als je zo veel doet trouwens ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Amber_

Bericht door Amber_ » do 25 okt 2012, 12:21

Ik voer ook Havens, ook aan Gio :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Fran

Bericht door Fran » do 25 okt 2012, 13:05

Antine schreef:Thanx voor het advies..hij heeft al wel een dikke vacht :D
Ga eerst voorzichtig wat brok voeren..bij ons op stal voeren ze veel Havens brok=goede ervaringen mee.

Ik wacht even met scheren tot het weer wat meer normaal is. Er zijn al wat paarden geschoren op stal bij ons; die hebben allemaal dan ook weer een dek op. (niet zoveel ervaring mee-mijn vorige paard was trekpaard hihi)
Het is juist nu goed om te scheren. Het is niet koud, er staat niet veel wind en het regent niet.
Je hoeft een paard niet gelijk een deken op te doen als je maar niet alles scheert. Alleen de hals bijv. zoals Kristel al zei.

Brok kun je natuurlijk proberen. Maar vorige week heb ik Olaf geschoren en die is weer veel actiever zonder dikke vacht.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Antine

Bericht door Antine » do 25 okt 2012, 16:01

Net met mijn vriendin afgesproken dat ze zijn hals morgen gaat scheren :D ze had net vanmiddag haar eigen paardje helemaal geschoren; ze heeft veel ervaring en doet het heel netjes..ben zo benieuwd of het veel uitmaakt....ik hoop van wel :)) !!
Esther

Bericht door Esther » do 25 okt 2012, 16:18

Ik hoop het voor je, maar verwacht ook dat dat al wel gaat schelen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 25 okt 2012, 17:51

Hee, wat fijn! Ben ook benieuwd, wel een update geven he!? ;)
Antine

Bericht door Antine » wo 31 okt 2012, 09:41

Merk het verschil met rijden hoor :D !!
Nu geef ik alleen twee handjes brok de dag ervoor als ik weet dat we bijvoorbeeld anderhalf uur gaan buitenrijden of een uurles hebben...
Het scheren ging super *o/* krijg natuurlijk wel veel grapjes zoals- ben je de rest vergeten te scheren- maar dat vind ik niet zo erg hoor haha. Aselt was trouwens ook super braaf tijdens het scheren O:) schatje..
foss

Bericht door foss » do 01 nov 2012, 04:14

Fijn dat het goed gaat de vracht is vaak een probleem.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
foss

Bericht door foss » do 01 nov 2012, 04:14

Fijn dat het goed gaat de vracht is vaak een probleem.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie