Oke niet met Fjorden Brabant, want met paard dat op maandag niet goed loopt ga je niet op zaterdag rond racen.
Maar! wel de op bokt gewonnen trail clinic en zo paard, zo baas.
En het allerbelangrijkste Sjol haar werk als ambasadrice van het Fjorden Paard.
Vanwege de weersverwachting, gebraden paard in trailer. Stal gehuurd, die was super!
Ik begin bij het allerbelangrijkste, het ambasadrice werk. Geen foto's van, die meneer overigens wel!
(helemaal aan het einde van de dag)
Net een sprookje..
Er was eens.. een meneer, die kaartjes controleerde op HE bij de inrij ring.
Het gerucht ging dat deze meneer nog nooit op een paard had gezeten.
Een kleine bosnimf hoorde dit en fluisterde Sjollie wat in haar oor, Sjollie knikte en zei: "is goed!"
De meneer deed wel heel stoer, maar had natuurlijk niet gedacht dat hij die dag echt een paard aangeboden zou krijgen.
Aan het einde van de dag, toen de hekken van de inrij ring al weggereden waren,
liep brave Sjollie langs de meneer en knipoogde naar hem.
Even later was Sjollie terug, met halster en 2 touwtjes daaraan.
De meneer kreeg een capje op en een voetje van een college.
Even later galopeerde hij de vrijheid tegemoet!
Nee, dat niet, maar hij heeft wel zonder zadel gestapt en gedraafd op Sjollie.
Een collega heeft zijn stoere actie vastgelegd voor vrienden en familie.
En Sjollie heeft blijkbaar indruk gemaakt, want ik hoor nu al van diverse kanten dat de meneer in kwestie
overal heeft lopen vertellen dat hij op een Fjord heeft gereden.
(Mirjam Fjorden Brabant en iemand van de stand van Moravita)
Tja, daarom heb ik een Fjord!
Oke terug naar de orde van de dag, de topfoto's die niets met de door Sjol gewonnen clinic te maken hadden,
maar wij wouden na afloop van de clinic door de waterbak.
Sjol wacht even op haar paarden collega's die wat onwilliger zijn.
Vind deze foto's echt prachtig, mijn gouden paardje in donkere omgeving in het zonnetje!

De trail clinic hadden we gewonnen op bokt, was met half uur veels te kort, maar ja, was niet anders.
Paulette gaf echt super leuk de aanwijzingen.
Op de tribune zaten wat Sjollie fans en die begonnen met kleine 3 man wave, heb nog gevraagd of hele tribune mee wou doen,
maar onze prestaties waren niet wave waardig vrees ik.
Onderdeel 1, de jog (drafje) over balkjes.
1e x Sjol draaft braaf.
2e x Sjol denkt, crossen!!! is veel leuker!!!!
Heb haar toen even aan verstand gepeuterd dat ze echt echt echt niet meer mag crossen en trail ook leuk was.
Sjol was het daar na de clinic helemaal mee eens!~

Hierna volgden de pionnen, je moest netjes in het midden slalommen.
Nou hebben Sjol en ik iets met pionnen..
Kortom, we hebben er weer eens 1 finaal tegen de vlakte gelopen.

Na jaren trainen met je Z fjord op recht achterwaarts gaan, moet je ineens 90 graen de hoek om..
Weg training, heb je niets aan, overnieuw!
Paulette legde dat heel droog uit.
"Het is net trailer rijden, achteruit, je moet andersom denken."

Hekje open, hekje dicht.
Hmmmmmmmmmmmmm, mijn armen zijn net te kort?? Zou dat het zijn?

Op naar het volgende onderdeel, aankomen halthouden in het vierkant en rondje draaien.

En toen was het halve uur om... Jammer...
De essentie van trail is echter duidelijk, rust en controle!! Elke pas is van jou.
(Nou ja, dat is het streven, moge duidelijk zijn, dat Sjol vond dat er ook passen van haar waren!)
Waarom heb ik een fjord? Ja, daarom!
We moesten rechtsom terug naar inrij terein, dat was leuk grapje want daar wemelde het van de mensen.
Sjapoer en Sjolvir gingen braaf zij aan zij de mensen menigte in en voor diegenen die er geweest zijn,
ze zijn ook doodleuk door de smalle passage naar de fokkerij wereld gegaan tussen de mensen.
(Sjol diverse malen, anders moest je zo'n eind omlopen)
En ik heb er eigenlijk niet eens bij nagedacht dat dat eigenlijk wel bijzonder was.
Totdat baasje van Sjapoer op bokt schreef dat dat het wel was en ze heeft gelijk!
Gewoon je paard midden tussen de mensen massa en ze loopt braaf mee.
Waarom een fjord, o ja, daarom een fjord!
Snel bij de auto Sjol van zadel en hoofdstel ontdaan en op naar de zo paard, zo baas presentatie.
Alwaar Deurne leerling met ballerina's aan haar voeten Sjol overpakte....

Daarvoor moet je dus op een paarden school zitten.
Ik kon mijn snuf natuurlijk weer niet houden en zei...
"Weet niet of dat slim is, Sjollie kan nog wel eens op voeten gaan staan..."
Waarna Sjol werd ingeruild voor de kleinste van de 3 deelnemers.
Bedoeling 3 panelleden beoordelen de paarden op 5 punten en wij eigenaren moesten achteraf ons eigen
karakter op die 5 punten geven.
Idee zou moeten zijn dat dat overeen kwam.
(In ons geval uiteindelijk 2 van de 5 punten)
Sjol dacht er al snel zo over.

Want het was warm, Sjol is hele toestanden gewent en niet snel onder de indruk.
De akhal teke ook niet, die liep klasse 4 endurance, dus had ook een zen... stand.
Vervolgens ging een meisje proberen Sjol in beweging te krijgen.
Echter als je slapende fjord aan het werk wil krijgen, moet je dat wel met overtuiging doen en niet als je zelf nog slaapt

Kortom, Sjol bewoog minimaal... zeg maar bijna niet..
Ging uiteindelijk wel naar ons 3 eigenaren staan kijken over het draadje met van die oren zo van, hellupp, wat moet ik hiermee?
Ik wil eten! en niet op deze zandvlakte staan.
Ex manegepaard in beweging krijgen kan wel, maar dan moet je wel overtuigen! OVERTUIGEN!
Dan worden er "vreemde" voorwerpen bij je paard geplaatst, Sjol krijgt een pion....
Maar ja, een pion is niet vreemd.. We hebben er net bij de trail nog 1 platgewalst.. en op het distr. kampioenschap mennen
wel tig geplet met de wagen.., in de paddock staan ze, op de weg staan ze.. Dus vreemd?
Nuh, niet echt.
Sjol haar schokkende reactie!
(voor de goede orde, ze staat naar mij te staren ik sta daar met de 2 andere eigenaren)
Het idee achter deze demo was wel leuk, maar ik had al gewaarschuwd voor het ahum soms tikje
flematieke van Sjol en dat "vreemd" voorwerp voor Sjol wel echt VREEMD moet zijn.
Als je menlessen hebt waar je instr. dekzeil op de grond gooit met daarover 2 zakken lege 500 ml frisdrank flesjes
tussen 2 pionnen met paraplus en daarachter een knalgeel regenpak tegen de bakrand.
Dan met je met VREEMD!!!! wel veel uit de kast trekken.
En denk dat het wel had geholpen als meisje in de ring iets assertiever was geweest naar de paarden toe.
Uiteraard begrijp ik ook wel dat je niet te gek kan doen bij paarden die je niet kent, maar nu werd het
wel demo zonder enige spanning en tempo, dat was wel zonde.
Ook voor de gever van de demo, het idee er achter was namelijk best heel erg leuk.
Ben nog 3 x terug gelopen om met de demo gever even door te spreken hoe of wat, maar die was steeds niet in het standje.
Aan de andere kant.. elders op het terein ging bij een demo paard dwars door de linten van een degelijke afzetting heen,
zo roef het publiek in... Dat is al helemaal geen goed plan.
Dan maar gapende fjord in de ring.
Sjollie is nou eenmaal zen als het moet zijn en blij als het moet zijn.
Daarom een fjord!!!
Beetje jammer.. Toobs is nog kreupel, wel minder dan vorige week.
En gekochte barokke hoofdstel past niet.
Maar weer heerlijk uit geweest met mijn Sjollie, beige topper, ambasadrice van de fjorden.
Op het lijstje van TO DO voor Sjol kan nu worden afgestreept Trail.
Blijft nog staan, cutting.... en echte marathon rijden.