Hoefschoenen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Hoefschoenen

Bericht door Amber_ » zo 01 jul 2012, 10:18

Met Fjordy ging het de goede kant op, helaas toch super k*t nu. ;( Hij is voor van zijn ijzers af en 'gecorrigeerd'. In beide voorvoeten zit een scheur van boven naar beneden. Deze is nu schoongemaakt... Hij gaat minimaal een maand op rust, op zachte ondergrond.

Hij heeft super conditie en eigenlijk wil ik dat aardig op peil houden. Daar zou ik hoefschoenen voor willen gebruiken, voor dan. Moeten deze op maat gemaakt worden? Of kan ik een tweedehandse overnemen, voor een half uurtje per dag?

Wat is zo'n beetje 'normale' maat?
Alle tips en info zijn welkom :j
Laatst gewijzigd door Amber_ op zo 01 jul 2012, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nancy imka

Re: Hoefschoenen

Bericht door nancy imka » zo 01 jul 2012, 10:40

Kun je hem niet gewoon in het land rijden? Ik heb hoefschoenen gehad en zit er ook wel aan te denken voor Imka dr achter benen daar krijgt de smid geen ijzers meer onder maar weet ook dat ik er niet kapot van was jaren geleden van die schoenen. Weet niet of ze nu beter qua kwaliteit zijn in de zin van pasvorm blijven zitten en makkelijker aan en uit te doen zijn
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 01 jul 2012, 14:45

Misschien eens contact opnemen met http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Viv heeft volgens mij toen ook schoenen van hem gehad.
Ilona

Bericht door Ilona » zo 01 jul 2012, 15:58

Je kunt op diversen sites wel opzoeken in tabellen welke maat je voor Fjordy nodig zou hebben. Moet je de hoef opmeten en dan zie je welke maat hierbij past.
Misschien zit er een leverancier bij jou in de buurt die kan komen passen?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » zo 01 jul 2012, 16:24

zag op bokt Cavallo mt 5 en die zou hij best kunnen passen :)* bij de site van Cavallo zit een tabel hoe je moet meten!
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 01 jul 2012, 17:47

maat 5 van cavallo lijkt me erg groot. Ik heb voor Red Bull maat 4 voor en 3 achter. Heb ook ervaring met Easyboots. Easyboots gaan langer mee maar lastiger aan te trekken. Ik gebruik nu alleen nog maar de simple boots van Cavallo.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 01 jul 2012, 18:02

:)* Om de maat te meten kun je de voeten van Fjordy op een A4tje zetten en dan even de omtrek tekenen.

Ik heb zelf de smidjes gehad, makkelijk aan te trekken, maar wel vrij zwaar en lomp. Die worden op maat gemaakt. Onderdelen waren destijds niet te krijgen, het was uit 1 stuk gemaakt.

Een vriendin heeft marquis schoenen, die zijn op zich wel mooi qua pasvorm, maar het is een crime om ze op te pompen en als de hoeven een fractie te breed zijn gegroeid passen ze niet/bijna niet meer in de schoen. In de lengte heb je daar dan weer weinig last van.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » zo 01 jul 2012, 18:07

Wij hebben Renegades, ze bevallen prima, je kunt er ook op mee de duinen in en ze zijn makkelijk aan te trekken.
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 01 jul 2012, 18:19

nancy imka schreef:Kun je hem niet gewoon in het land rijden? Ik heb hoefschoenen gehad en zit er ook wel aan te denken voor Imka dr achter benen daar krijgt de smid geen ijzers meer onder maar weet ook dat ik er niet kapot van was jaren geleden van die schoenen. Weet niet of ze nu beter qua kwaliteit zijn in de zin van pasvorm blijven zitten en makkelijker aan en uit te doen zijn
Nee, ons land is snel te nat en omdat hij achter nog ijzers heeft, loopt hij alles kapot. :(:) Ik rijd alleen in het 'zachte' maar moet toch oversteken soms. Maar ik ben er neit mee bekend, dus ook vrij huiverig O:)
Senna&Cajra schreef:Misschien eens contact opnemen met http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Bedankt ! Ga gelijk kijken !
DeeDee schreef:maat 5 van cavallo lijkt me erg groot. Ik heb voor Red Bull maat 4 voor en 3 achter. Heb ook ervaring met Easyboots. Easyboots gaan langer mee maar lastiger aan te trekken. Ik gebruik nu alleen nog maar de simple boots van Cavallo.
Misschien is Cavallo wel wat voor mij dan, ik hoop ze niet lang nodig te hebben...
Maar dat ligt aan Fjordy
nina1993 schreef::)* Om de maat te meten kun je de voeten van Fjordy op een A4tje zetten en dan even de omtrek tekenen.

Ik heb zelf de smidjes gehad, makkelijk aan te trekken, maar wel vrij zwaar en lomp. Die worden op maat gemaakt. Onderdelen waren destijds niet te krijgen, het was uit 1 stuk gemaakt.

Een vriendin heeft marquis schoenen, die zijn op zich wel mooi qua pasvorm, maar het is een crime om ze op te pompen en als de hoeven een fractie te breed zijn gegroeid passen ze niet/bijna niet meer in de schoen. In de lengte heb je daar dan weer weinig last van.
Dat is een goede ! Wat is belangrijk om te meten ?
De Omtrek, maar ook de lengte en hoogte zeg maar ?

Ik zoek niet hele dure, want ik hoop namelijk dat dit tijdelijk is. Mocht het nou echt bevallen, kan ik misschien verder gaan kijken en van ijzers overstappen naar hoefschoenen :=
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Balou

Bericht door Balou » zo 01 jul 2012, 18:30

Heb van de cavallo maat 2 en 3, dus 5 lijkt me inderdaad erg groot. Maar ben wel tevreden over de cavallo's. Rij er nu een jaar mee over de weg en ga er ook mee door modder. Amanda springt, bokt en doet er gek mee en ze zitten dan nog steeds goed, gewoon stap, draf en galop is dan natuurlijk ook geen probleem ;) Heb ze via www.hofstede-twekkelo.nl. Kom je over 3 weken naar de keuring/wedstrijd in Panningen? Dan kan ik ze anders wel eens meenemen, kun je kijken.
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 01 jul 2012, 18:42

Tja, wat is belangrijk om te meten, dat hangt vaak van het merk hoefschoenen af. Over het algemeen staat er altijd wel een tabel op de websites met een plaatje waar je precies moet meten. Soms moet je ook inderdaad de hoogte weten, maar ook weer afhankelijk van de schoenen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
foss

Bericht door foss » zo 01 jul 2012, 18:44

Wij hebben bij Uzziel easy boots de ouderwetse deze bleven bij hem het makkelijkste zitten en gaan ook makkelijk aan.
Zijn maat is 3 en soms 2 als zijn hoeven erg slecht zijn.

Bij Uzziel hebben we er nu ijzers onder en hopelijk gaan zijn hoeven nu lekker groeien en dan kan hij straks weer zijn hoefschoenen aan.
Uzziel heeft ook rampen hoeven dus ik weet wat je bedoeld zelfs in het land maakt hij zijn hoeven kapot.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Annne

Bericht door Annne » zo 01 jul 2012, 18:48

nina1993 schreef::)* Om de maat te meten kun je de voeten van Fjordy op een A4tje zetten en dan even de omtrek tekenen.
Super tip, daar had ik nog niet eens aan gedacht! :Y)
Do, mijn eerste eigen paard!
sunhild

Bericht door sunhild » zo 01 jul 2012, 19:21

Je neem 4 stukken karton waar de hele hoef op past en maak zo van iedere hoef een aftekening. En dan kan je opmeten welke maat je nodig heb.

Was voor die van mij easyboot epic maat 2 nodig. Of met de gloves maten 2 en 2,5 nodig.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 01 jul 2012, 19:35

Hoi Amber,

Ik heb voor de eper paardenvierdaagse voor Harold en Ewald hoefschoenen gekocht. Maat 15 en maat 14. Van het merk: Equine Fusion Jogging Shoe. Ik verkoop ze, omdat we ze thuis niet gebruiken. Ik ben zelf met Harold en Ewald bij Klaas Feuth geweest van hoefschoenenwinkel.nl om ze te laten passen. De fjorden passen de Equine fusion snel omdat het met riempjes aangetrokken wordt. De renegades paste ze niet omdat fjorden vaak ronde hoeven hebben.
De zool is flexibel maar toch stug, zodat het beter is voor het hoefmeganisme.
Via internet is een meetschema te zien, je meet in cm dat is ook de maat van de schoen.
Wie weet is het wat voor jouw
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 01 jul 2012, 20:13

Ik zou nooit voor de smid schoenen gaan want die sluiten in de koot.
Zelf rij ik met EB's de gewone zonder gaither (volgens mij heten die gewoon EB of EB epic.) Ilonk heeft ijzermaat 3 en heeft van de EB's voor maar 4 en achter maat 3. Eb's zijn allen geschikt bij ronde hoeven, ovale hoeven zijn minder geschikt. Ilonk heeft wel in haar EB's een maat kleinere backstrap anders raak ik ze te snel kwijt.

Je kan gewoon meten met een linaal, er staat duidelijk uitleg op de site wat je precies moet weten. Of idd even op een papier tekenen en daarna meten.
easycareinc.com
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
foss

Bericht door foss » ma 02 jul 2012, 04:22

Waar je goed moet opletten of ze goed passen want anders vliegen ze om je oren.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Viv

Bericht door Viv » ma 02 jul 2012, 06:21

Senna&Cajra schreef:Misschien eens contact opnemen met http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Jup ik heb ook Smidjes gehad, erg fijne schoentjes. Jarenlang plezier van gehad!
Heb nog bijna nieuwe liggen van Tjo maar kdies past ze niet. Had ik 4 weken voor dr dood laten maken. Ze heeft ze niet eens mogen dragen.

Ilonk, Smidjes sluiten voor op de hoef hoor, en ik heb nooit problemen gehad met de kootholte of wat dan ook met de smidjes. Op stal lopen er nu ook 4 paarden met Smidjes en niks geen problemen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 02 jul 2012, 08:01

Ik heb twee paar smidjes gehad en met allebij wel problemen in de koten gehad. Altijd lat Imka open. Zowel aan dr voor als achter benen.

Maar Amber, misschien is het handig om Fjordy dan eens een jaar bloodvoets te laten lopen. Ik kreeg toen het advies van Smid van de schoenen dat ik het zeker een jaar de tijd moest geven voor dr hoefjes weer "goed" zouden zijn. Imka had ook altijd hele slechte hoeven en op een gegeven moment was het drama met dr ijzers. Toen ze op een gegeven moment een peesblessure kreeg moest ze wel weer op ijzers maar idd na verloop van tijd bloodvoets ging het qua hoefkwaliteit (brokkelen enz) wel wat beter. Het word wel echt eerst slechter voor het opknapt.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 02 jul 2012, 08:14

Ja maar probleem is.. dat hij nu dus niks kan. Hij zou dan een jaar op rust moeten, dat is voor hem (en mij) zonde. Want hij word gigantische depressief ( :+ ) en vervelend als hij niks mag. Hij loopt zelfs nu, op gras en zand, kreupel. ;(
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie