Boterbloemen en klaver

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Boterbloemen en klaver

Bericht door Annemarie » wo 13 jun 2012, 09:50

In ons weiland groeit van alles, o.a. boterbloemen en klaver. En ook gras natuurlijk :D .

Als ik een strook gras bij geef elke dag grazen ze dus echt alles keurig af. Ik vind nooit een klavertje weer en ik heb toch sterkt het idee dat de boterbloemen ook echt weg zijn. Maar ik dacht dat die dingen giftig waren en paarden ze niet eten? En wat gebeurt er als ze ze toch eten?Ik zal nog even goed kijken of ze er niet heel handig omheen eten maar heb het idee van niet :? .

En klaver maakt dat uit? Konijnen mogen geen klaver omdat ze er gassig van kunnen worden. Geldt dat nou ook voor paarden?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Re: Boterbloemen en klaver

Bericht door Tamara » wo 13 jun 2012, 10:20

http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... aarden.asp

klaver schijnt eiwitrijk te zijn, en kan dus hoefbevanheid veroorzaken, mede als spijsverteringsproblemen.

Google is je beste vrind,hihi
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 13 jun 2012, 10:25

Tsja, op wat gassigheid na bij Nis merk ik echt totaal niets. Ook geen harde manenkammen oid en ook geen bevangenheid tekenen bij Nisko. Hele dichte klaverstukken laten ze trouwens links liggen.

Maar ja, kan er zelf lekker weinig aan doen en vraag me ook af wat is nou veel klaver?? In de zin van hoeveel is veel :? Er hebben hier altijd paarden gelopen en die hadden er net als die van mij ooit last van. Tenminste, het lijkt alsof ze er in elk geval geen last van hebben.

Als Anka nu weer helemaal fit is moeten we maar eens rijden. Schiet ook maar niet op zo he? 8)7
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 13 jun 2012, 10:40

ja dat is altijd goed!! Ben tot sept. nog de woe vrij,hihi
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 13 jun 2012, 10:44

Klaver weet ik niet, maar veel boterbloemen in de wei kan er op wijzen dat de grond zuur is. En zure grond is niet echt geschikt voor paarden.
Denk dat je dan moet kalken, maar ben er verder nooit mee bezig dus meer weet ik er niet van :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » wo 13 jun 2012, 15:08

Boterbloemen zijn niet specifiek planten op zure bodem, zit bij mijn ouders achter de pc en mijn vader zit in de buurt, hihi..
Alleen spuiten helpt echt, particulier mag met primstar.
Klaver bevat inderdaad veel eiwitten, maar kunje met vrij eenvoudige middelen doodspuiten..
Maar klaver heeft ook weer voordelen, zorgt voor stikstof in de grond en dan groeit het gras ook beter, dus als het niet erg veel is kunje het ook gewoon laten staan..

Als de planten bloeien mag je overigens niet spuiten, niet goed voor de bijtjes!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 13 jun 2012, 15:58

hier staat het weiland ook vol boterbloemen....
maargoed ik betaal echt een schijntje dus ik klaag nergens over :D
hier eten ze wel echt om de boterbloemen heen :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 13 jun 2012, 16:39

Tamara schreef:klaver schijnt eiwitrijk te zijn, en kan dus hoefbevanheid veroorzaken, mede als spijsverteringsproblemen.
Hoefbevangenheid van eiwit dachten ze vroeger altijd, maar dat is sinds een paar jaar bewezen dat het niet het eiwit maar juist de suikers zijn die dat veroorzaken. Desalniettemin bevat klaver wel érg veel eiwit en wordt daarom graag in koeienweides gezaaid mede vanwege de stikstofbinding zoals Esther ook aanhaalt, maar voor paarden kán het wel erg extreem en overdadig zijn in het rantsoen.

Boterbloemen eten ze hier altijd wel omheen, maar valt me wel op dat ze ze vertrappen, maar bijten ze niet af :n
Geluk is de vrucht van intens werk
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 13 jun 2012, 16:47

Boterbloemen eten ze hier ook netjes omheen.....ik ben dan de Jan Malloot die al 13 kruiwagens vol boterbloemen uit de 4 wei'tjes heeft gehaald...(je trekt ze er heel makkelijk met wortel en al uit en op een gegeven moment werd het haast een obsessie om elke dag even "een kruiwagentje boterbloemen" te doen :') ).....Nu ben ik weer afgekickt en trek er af en toe nog eentje mee :P
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 13 jun 2012, 18:27

toevallig net op internet opgezocht: boterbloemen zijn giftig, maar de paarden eten ze niet. Eenmaal in hooi zijn ze niet giftig meer. JW wilde laatst hooien, een stuk vol boterbloemen. Ik was kwaad, want ik wist niet beter dat ze gifitg zijn. Maar in hooi dus niet. Hier eten ze de boterbloemen niet in de wei.
Ik moest Jackie juist veel klaver laten eten van de d.a Hij was wel een spierbevangen en in klaver zit vitamine e, en dat is goed voor de spieren.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Bericht door Esther » wo 13 jun 2012, 20:33

Boterbloemen zijn ook vies, veel te bitter, naja, heb het zelf niet geproefd..
Wij hebben op onze eigen wei wat meer boterbloemen staan, de planten die mijn vader tot nu toe overleefd hebben dan, hihi.. En op de gehuurde wei staat echt veel klaver, kan wel merken dat ze daar bijna allemaal meer op reageren qua jeuk.. Het is al wel wat verminderd met voorgaande jaren, maar we gaan het toch wat aanpakken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Balou

Bericht door Balou » do 14 jun 2012, 06:12

Amanda eet er wel mooi om heen. De schapen niet. Was erg duidelijk te zien waar de weiafrastering stond! De ene wei met bloempjes, in de andere geen meer te vinden.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 14 jun 2012, 17:36

Nou, als alle paarden eromheen eten zullen die van mij de boterbloemen toch wel niet met huid en haar opvreten. Ik zal eens kijken, ze vreten wel om bepaalde stukjes heen. De gele bloemetjes zijn in elk geval wel weg. Zal er eens goed tussen kijken of daar niet toch wat boterbloem-plantendelen staan.
Plaats reactie