pony schuurt extreem, wat nu?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
lientje

pony schuurt extreem, wat nu?

Bericht door lientje » vr 18 mei 2012, 19:52

De titel zegt het eigenlijk al..
Mijn merrie heeft sinds afgelopen najaar een extreem schuurgedrag. Vorige zomer is het een beetje begonnen. Ik dacht eerst zelf dat het door haar overconditie kwam en dus teveel gras. Zeker ivm mijn zwangerschap was ze enigzins moddervet. In de herfst ging het helaas niet over. Veearts erbij, kon niks ontdekken van luizen of iets in die categorie. Wel een spuit gekregen.
Ging wel wat beter, maar in de winter schuren ze sowieso niet echt is mijn ervaring.
Inmiddels is ie echter weer extreem bezig, manen, staart, zijkant schoft, hals. Overal kale plekken en huis staat extreem strak. haar volle zusje was een flinke exceemklant, Sharon heeft alttijd wel wat geschuurd maar nooit erg. Nu is ze inmiddels 19.

Wat is nu wijsheid, eerst zelf wassen, op dieet en desnoods een bloedonderzoekje ofzo? Weet niet echt waar te beginnen, heb (elukkig) geen ervaring met schurende paarden maar dit is echt erg aan het worden en dat vind ik zielig voor mijn merrie.
:(:)
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Yvette_Minouk

Re: pony schuurt extreem, wat nu?

Bericht door Yvette_Minouk » vr 18 mei 2012, 21:40

Oh ik herken het Carolien. Zelfde verhaal als jij, maar hier begon het schuurdrama in november.
Ook luizen gekeken, spuit gehad. (algemeen bloedonderzoek al gehad) Nu is het ook zo extreem, echt zielig om te zien.
We zijn sinds deze week begonnen met wassen met teershampoo (nu 2x gewassen), maar het heeft helaas nog geen enkel effect..
Morgenvroeg gaan we het evt. met betadine-shampoo proberen?
Maar ik ben ook benieuwd naar de ervaringen hier.
lientje

Bericht door lientje » za 19 mei 2012, 05:49

Ja ik weet het ook echt niet. Soms heeft ze wat korstjes erbij, soms helemaal niet. Vroeger schuurde ze wel eens haar manen en staart, maar nooit zo schokkend. Nu is echt haar hele manenkam aan gort, halve hals kaal, kont kaal etc.
Denk dat ik woensdag in ieder geval de DA laat komen voor een bloedonderzoek en desnoods de schilfers onderzoeken (ze heeft wel wat schilfers.
VErder staat ze al onder een vliegendeken van horse ware met hals, dus dat gaat hopelijk ook schelen.

Probleem is een beetje als ik haar op een flink dieet zet, ze zich gaat vervelen en dus nog meer schuren. Beetjee n negatieve vizieuze cirkel.

Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 19 mei 2012, 11:19

Ik heb met betadine shampoo en tea tree gewassen en ik smeer nu met derfen. Alle open plekken zijn dicht en mooi rustig nu!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 19 mei 2012, 21:14

ik zou niet wassen tenzij er open plekjes zijn, deze plaatselijk behandelen, betadine droogt heel erg uit! er zijn wel speciale shampoos die ervoor geschikt zijn te verkrijgen.
Derfen werkt super[stinkt verschrikkelijk]

ik heb bij Dirk wel eerst de veearts laten komen om samen een behandel plan te maken.
Dirkje heeft ook een Boett en een deken van Pfiff voor eczeem paarden.
verder krijgt ze beslist geen snoepjes en appels en niet veel gras, wel hooi!
ik voer de coolmix van Havens voor allergische paarden.
Equi-Derma van de paarden drogist en lijnzaad olie en probiotica voor een goede darm werking.

Ze ziet er tot nu toe super uit, mooi glanzend en pas een plekje boven haar oog.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Viv

Bericht door Viv » zo 20 mei 2012, 05:05

Eerst bloedonderzoek anders kun je wassen en dekens opleggen tot je een ons weegt. Kan zijn dat de glucosewaarde in haar bloed te hoog is, en dan is er maar 1 remedie: van het gras halen of ernstig verminderen dat ze er op gaat.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
dc

Bericht door dc » zo 20 mei 2012, 07:04

je zou in overleg met je dierenarts prednisolon kunnen geven om haar uit die vizieuze cirkel te halen.

prednisolon stopt de jeuk, is goed voor de lever heeft alleen wel een vervelende bijwerking dat paarden er bevangen van kunnen raken.

maar hierdoor heeft de vacht en manen kans om te genezen om haar daarna eventueel met een ander ratsoen en deken verder te helpen.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » zo 20 mei 2012, 08:08

Dirk heeft vorig jaar ook prednisolon gehad, dat doe je echt pas als laatst, het is niet goed voor je paard := maar soms heb je even geen keus!

gewoon bij het begin beginnen, lees de tips en kijk wat voor jou paard helpt en waar je wat mee kan.
Er zijn duizend en een middeltjes op de markt, voor de een helpt dit voor de ander dat.

sterkte!!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 20 mei 2012, 17:33

Je zegt vliegendeken? Dat helpt bij een eczemer niet. Je hebt er nu niks aan maar volgend jaar voordat het seizoen begint (dus maart ong.) een eczeemdeken opdoen. Voorkomen is beter dan genezen. Zou iig alsnog een eczeemdeken op doen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
lientje

Bericht door lientje » zo 20 mei 2012, 18:50

Bedankt voor alle reacties. :D Woensdag laat ik inderdaad de DA maar eens komen, want het is echt te zielig, dit wil ik niet meer aankijken.

Ik heb dit weekend gewassen met Tea Three shampoo en de stugge plekken ingesmeerd met uierzalf. Verder in de deken en vliegenkap. Ook een graaskorf gehaald, alleen die durf ik nog niet steeds op te doen want ik ben bang dat ze er niet mee durft te drinken.

@ Wen, ik weet dat een vliegendeken niet echt helpt, maar het is voor haar wel iets beter dan zonder gelukkig. Ze schuurt nu ook eerder de deken stuk dan zichzelf in eerste instantie. Heb een Horseware met uv protectie. MAar als het eczeem blijkt te zijn koop ik uiteraard zo'n deken.

Hoe kun je trouwens zien dat het echt eczeem is? Ik vind het zo raar dat een pony op oudere leeftijd hier nog mee te maken kan krijgen? Ik wil best een deken kopen maar even uitsluiten dat het dit inderdaad is lijkt me wel prettig.

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 20 mei 2012, 19:01

korfje omdoen. wennen ze erg vlot aan hoor. sneu he die jeuk
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 20 mei 2012, 20:23

Ik hoop niet voor je dat het eczeem is, al kunnen ze dat geloof ik op iedere leeftijd nog krijgen. Gek is dan echter wel dat het in het najaar begonnen is. Daardoor zou ik inderdaad ook eerder aan wat anders denken. Ik zou denk ik ook op insuline resitentie laten testen. Je zou Ellen (ellebel) daar eens over kunnen pb'en die weet er erg veel vanaf. Prednisolon is inderdaad geen vriendelijk goedje maar kan ze wel prima uit die vicieuze cirkel halen. Je hebt geloof ik spuiten die maar een korte tijd werken en spuiten die langere tijd werken. Ik liet het bij Ros ook inspuiten als hij echt van gekkigheid niet meer wist waar hij met zijn jeuk naartoe kon en alleen nog maar wilde schuren. Was voor hem een tijdelijke oplossing maar je krijgt dan wel de kans om plekjes etc. goed dicht te laten groeien zonder dat ze zelf weer open schuren. Heeft ze de hele winter ook geschuurd of is het nu na de winter weer begonnen? Anders zou mijten misschien ook nog wel eens kunnen. Of heeft je dierenarts daar ook naar gekeken? Zien of het echt eczeem is, is lastig. Zoveel paarden, zoveel patronen met slechts de overeenkomst dat ze jeuk hebben. En net als bij mensen is zoiets als allergie gewoon lastig te behandelen. Ik denk dat veel paarden een etiket eczemer krijgen terwijl ze het eigenlijk niet zijn maar het heeft jeuk en we kunnen er niets mee vind ik dan een betere diagnose :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » ma 21 mei 2012, 19:07

Ben je niet veranderd in frequentie poetsen en/of beweging geven?

Halma begon ook flink te schuren, heb manen weer in een boogje gedaan en poets haar weer wekelijks en het is zo goed als over.
Balloo schuurde elke lente en zomer, maar nu hij weer meer beweging krijgt, gaat het (tot nu toe) goed.

Ik heb het idee dat als je ze voldoende in beweging houdt, ze de balans met suikers en afvalstoffen beter kunnen reguleren. Door poetsen stimuleer je de doorbloeding van de huid meer waardoor afvalstoffen ook beter afgevoerd kunnen worden.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
lientje

Re: pony schuurt extreem, wat nu? update

Bericht door lientje » do 31 mei 2012, 17:38

update

Inmiddels DA erbij gehad (zelfde week al) en die wilde toch proberen te wassen met sebacil. Gedaan en helaas geen resultaat. Ik wilde wel direct ook een algemeen bloedonderzoek dus ook gelijk afgenomen.
Daar is vandaag de uitslag van binnengekomen en die is niet zo mooi..

Leverwaardes waren extreem verhoogd. Volgens de Da zijn er 3 mogelijkheden: Ouderdom en bijbehorende kwaaltjes, bijv een tumor of ander vaags, gegeten van jacobskruiskruid of leverbot.

We gaan nu behandelen met prednison en een spuit voor leverbot en dan over 6-8 weken opnieuw leverwaardes meten.
Ben erg benieuwd, ergens blij dat wel wel wat hebben gevonden maar met Yuur heb ik hier al zoveel ellende mee gehad :sorry:

Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 31 mei 2012, 18:17

jeetje wat een rot nieuws! sterkte
Dennis

Bericht door Dennis » do 31 mei 2012, 20:05

Jeetje wat een vervelend nieuws! Veel sterkt!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
claudia

Bericht door claudia » do 31 mei 2012, 20:50

Tjee Carolien wat vervelend.

Maar op wat voor grond staan jou paarden? Toch niet op klei??
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
foss

Bericht door foss » vr 01 jun 2012, 03:31

Dat is niet zo fijn nieuws ik hoop dat het door de prednison beter gaat erg vervelend.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Kelly

Bericht door Kelly » vr 01 jun 2012, 05:08

Leverbot heeft Yuri ook eens gekregen toen hij op jouw wei stond toch?
Zou het iets met de grond te maken kunnen hebben?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Plaats reactie