Ik ben verliefd... maar...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Kleintje

Ik ben verliefd... maar...

Bericht door Kleintje » wo 25 apr 2012, 08:36

ze is drachtig.. en dat idee vind ik een beetje eng..

het is eindelijk zover, na jaren snuffelen en rond kijken is het definitief, mijn eerste eigen fjord mag gevonden worden!

Nu ben ik aan het rondkijken en hoewel ze allemaal leuk zijn mis ik soms nog iets..
Ik ben een merrie tegen gekomen en ze spreekt me zo ontzettend aan, ik ben eigenlijk een beetje verliefd om heel eerlijk te zijn..

Alleen blijkt ze drachtig te zijn, als ik haar mee zou nemen dan komt hij in de herfst (ongeveer 4 maanden later) het veulen halen mocht ik het niet willen, tuurlijk wil ik een veulentje alleen niet nu :+

Ik vind het idee best eng, net je eerste eigen fjord en na een paar maanden moet daar een klein hummeltje uit komen..

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
We gaan er iniedergeval volgende week kijken omdat hij nog meer heeft staan :)
DeeDee
Moderator

Re: Ik ben verliefd... maar...

Bericht door DeeDee » wo 25 apr 2012, 08:39

Lastig. Ik persoonlijk heb ook helemaal geen ervaring met veulens. Sta je op een stal waar mensen wel ervaring hebben? Zou toch zonde zijn als je om die reden de merrie moet laten gaan. Is het anders een optie de merrie te kopen en nog een tijdje bij de huidige eigenaar te laten?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 25 apr 2012, 08:55

Kun je niet afspreken dat het veulen bij de oude eigenaar geboren wordt en dat je ze 3weken na de geboorte meeneemt?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Kleintje

Bericht door Kleintje » wo 25 apr 2012, 09:03

ze staat bij een fokker ( vd berg trouwens ) :)
Ik kan dat wel vragen maar dan moet ik natuurlijk wel na de bevalling een aantal maanden wachten tot ze hier kan komen.

Ik heb ook geen ervaring met veulens, ja op het buiten zetten en kroelen na maar wanneer ik aan een veulen begin dan wil ik gewoon alles uitgepluist hebben :)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 25 apr 2012, 09:09

Had al een idee, maar ik zou zeggen: Kom volgende week gewoon kijken, misschien valt ze je wel tegen of wordt je spontaan verliefd op een ander. Zo niet, leg Bart uit dat je het spannend vind en vraag dan naar de mogelijkheden. In goed en eerlijk overleg kan er best veel....;)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 25 apr 2012, 09:25

Ik bedoelde ook niet na het afspenen, maar na de geboorte. Dan heb je dus wel de lol van een veulen, maar heb je het grootste risico al in ervaren handen gelaten. Maar zoals Janna al zegt, in overleg kom je het verst.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Kleintje

Bericht door Kleintje » wo 25 apr 2012, 09:33

Ja ik zag het te laat maar snap nu wat je bedoelde :D

Ik kijk sowieso hier ook verder rond, kwam namelijk nog een ontzettend leuke ruin tegen en ik ga vanavond ook kijken bij een aantal fjorden, tijd zal het leren!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 25 apr 2012, 09:59

Hi wou net typen dat het voor mij geen probleem zou zijn, vind fokken mooi en het meemaken zeker zo, maar dat is voor iedereen toch weer anders, weet ook wel mensen die het risico niet aandurfden...maar lees nu dat het ook om een paard van hier gaat. Wel benieuwd welke dame..:D

Maar ja, gewoon kijken...in overleg heb je kans op de wereld ;)!
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » wo 25 apr 2012, 10:09

Elke fokker heeft ooit een keer zijn eerste eigen veulentje en ja, dat is heel spannend!! Ik weet er alles van!!
Er is in overleg met Bart vast wel wat mogelijk, ook kun je altijd bellen als je het niet weet, of uiteraard hier je vraag stellen. Tevens zijn er nog veel meer websites met info, boeken enz.
Ondanks dat het heel spannend is is het ook wel heel erg leuk!! Inmiddels is bij mij een paar weken geleden het achtste veulen geboren en heb nog een paar geboortes meer meegemaakt, toevallig ook van merries van Bart. Ik vond dat leuk en toen heb ik twee keer een merrie van Bart mee naar huis gehad om bij mij te laten bevallen, voor de duidelijkheid, ik ben daar zo'n beetje kind aan huis..

Ben wel benieuwd op welke merrie je oog is gevallen!
En misschien zie ik je nog wel volgende week, hangt er vanaf wanneer je komt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 25 apr 2012, 10:22

Vijf jaar geleden heb ik in dezelfde situatie gezeten als jij. Ik zocht een fijn menpaard en uiteindelijk vond ik Meline. Zij was HET PAARD voor mij, alleen bleek ze wel drachtig te zijn en had ze ook nog een veulen van een half jaar aan de voet. Heb er even over nagedacht en toen toch besloten voor haar te gaan want een fijner paard was er voor mij niet te vinden. Het probleem van gezelschap was hiermee ook gelijk opgelost door de aanwezigheid van Celony want een paard alleen houden is het ook niet. Ach en dan maakten we ook een keer mee hoe het was om een klein veulentje te hebben.
Het veulen werd een aantal maanden later geboren (Meline gekocht in januari en Djambo in juni geboren) en het was geweldig, ontdekten wij. Maar ja, ik had haar voor het mennen gekocht en niet om mee te fokken dus ze werd niet weer gedekt.
Tot ik een jaar later ivm reuma 2 nieuwe knieën moest krijgen en ik daardoor langere tijd moest revalideren en dus niet kon mennen. Omdat dat fokken van een veulentje toch wel erg leuk was besloten om Meline in 2008 toch weer te laten dekken. En als je mijn onderschrift hebt gelezen dan kun je zien waar dat inmiddels toe geleid heeft. Meline heeft 13 dagen geleden hier haar 7e veulen gekregen (5e bij ons) en deze week brengen we haar weer weg voor nr. 8.
Haar 1e veulen leeft helaas niet meer maar alle andere kinderen lopen hier nog steeds rond.

FOKKEN IS ZOOOO LEUK!
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Kleintje

Bericht door Kleintje » wo 25 apr 2012, 12:36

Wat leuk om dat allemaal te horen :D het gaat om Ayra, er werd me al verteld dat ze niet de makkelijkste zou zijn maar dat maakt mij totaal niet uit, ik heb er alle tijd voor en wil er die ook zeker insteken :) Misschien dat ik ook zeer zeker een ander tegenkom, misschien zelfs vanavond al maar als ik eenmaal iets in mijn hoofdje heb haha..
Het is niet dat ik niet wil fokken alleen dat ik het nu gewoon te eng vind, ook nog wat betreft de kosten, was ze niet drachtig geweest zeg ik er heel eerlijk bij dat ik nu vriendlief had meegesleurd en we daar nu naar toe onderweg waren alleen vanwege dit moet ik er toch wel langer over na denken..

Hebben jullie trouwens ook meerdere foto's van Ayra?
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 25 apr 2012, 18:06

een veulen van geboorte af aan mee maken is zó leuk. Maar je moet er wel de accomodatie en tijd voor hebben natuurlijk.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Viv

Bericht door Viv » do 26 apr 2012, 04:48

Fokken en een veulen hebben is leuk als je niet op een pensionstal staat. Menig pensionhouder is niet blij met jong spul en vaak is je stalgeld dan ook 2x zo hoog. Ook wel iets om rekening mee te houden. En het feit dat je er over na moet denken zegt vaak al genoeg.

En zoals ik TS begrijp is ze niet in eerste instantie op zoek naar een fokmerrie of is ze aanstaand fokker maar wil ze gewoon een fijne fjord waar je niet al een bak bagage aan fokkerijkennis voor in huis moet hebben. Want geef toe, een veulen opvoeden doe je ook niet even zomaar.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Kleintje

Bericht door Kleintje » do 26 apr 2012, 10:21

Dat is het idd viv, misschien ooit in de toekomst maar nu.. nee..
Ik heb de tijd wel, alleen wil op dit moment gewoon één geel monstertje.

gisteren ben ik ook langs geweest maar dat was het niet, dus op naar vd berg :)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 26 apr 2012, 10:39

Maar je schreef toch dat het veulen terug kon naar de huidige eigenaar van de merrie. Dan blijf je toch niet zitten met een veulen lijkt me wat je nu niet kunt gebruiken. Met een maand of 4 a 5 na de geboorte ben je die dan weer kwijt. Als dit HET PAARD voor je is, zou ik het hier niet om laten lopen, dit 'probleem' is maar van zeer tijdelijke aard. Die klik is oh zo belangrijk.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Kleintje

Bericht door Kleintje » do 26 apr 2012, 10:54

Het veulen kan idd dan ook terug maar het is het niet "willen" maar de ontzettend grote verantwoording over een veulen voor 4 maanden.

Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is maar ik geef gewoon eerlijk toe ik heb géén ervaring met veulens dus ik vind het gewoon ontzettend eng..

We gaan er 5 mei heen en mocht het zo zijn dat ze het gewoon is voor mij dan zal ik alle boeken open slaan en alles leren over de opvoeding en verzorging van een veulen :)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 26 apr 2012, 13:29

Ik zou bijna zeggen, dat je het veulen met merrie zolang bij de fokker laat staan, totdat het veulen kan worden afgespeend. Het duurt natuurlijk een hele tijd, maar ik vind een veulen van een ander toch een flinke verantwoordelijkheid. Die veulens kunnen toch iets geks doen, waardoor ze zichzelf kunnen beschadigen en hoe moet het dan terug naar de fokker? En wil die het dan nog wel?
Zeker als je niet helemaal zeker van jezelf bent, zou ik er niet aan beginnen. Dan zou je kunnen afspreken, dat je de fjord pas over een half jaar komt halen. Waar je dus ook weer nadelen aan hebt kleven, want je hebt de fjord dan pas over een tijd en in die tijd kan er met haar natuurlijk ook iets gebeuren. Dat moet je dan goed afspreken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » vr 27 apr 2012, 04:41

Wilde ik net zeggen Suus, je koopt ook geen paard om pas na de zomer op te halen met alle risico's vandien. Joh Bart heeft zoveel staan, je loopt vanzelf tegen de juiste aan (of niet). Wij hebben ook zat paarden destijds gezien waarvan we op de foto zoiets hadden van kwijlllllllll, en in het echt viel het enorm tegen.
Uiteindelijk thuisgekomen met Cadiz, veel jonger dan we wilden maar verder wel alles van ons lijstje. Naja dan maar 2 jaartjes wachten met rijden en lekker opvoeden. Nooit geen spijt van gehad.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » vr 27 apr 2012, 06:30

Ik zou persoonlijk het niet doen.
Je geeft zelf aan dat je eigenlijk de verantwoording niet echt ziet zitten.
Je bent ook veel beperkter met het paard om er wat mee te doen als er een veulen bij loopt. Je hebt de verantwoording voor een veulen wat niet voor jou zal zijn. Er kan van alles gebeuren. Ook andersom, je laat de merrie nog bij de fokker en er gebeurd dan wat.
Er staan zoveel fjorden te koop, ik zou ook even verder kijken. Bart heeft er genoeg staan en er staan er nog veel meer.

Heel veel succes.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rowenna

Bericht door rowenna » za 28 apr 2012, 09:43

Ik persoonlijk zou het niet doen, het paard kopen en dan zelf het veulen opvoeden tot die van de merrie kan, maar als ik echt enorm weg ben van het dier en heb er bijna alles voor over zou ik met Bart overleggen of je de merrie bij Bart kunt laten tot het veulen van de merrie kan, en weet niet hoever je van Bart af woont, want anders zou je toch nog regelmatig kunnen gaan kijken en misschien even rijden.
Want dat zou ik er dus wel voor over hebben.
Het is dan tenslotte het paard waar je helemaal gek van bent en waar je uit eindelijk jaren van kunt genieten.
Maar het is jou keuze en jij beslist, maar ga eerst maar eens even kijken wat je van het paard vind, heb haar op de side van Bart zien staan en vind het wel een mooie aansprekende merrie.
Vind Lenngards toch altijd zeer aanstprekende paarden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Plaats reactie