Het risico van niet enten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tamara
Contacteer:

Het risico van niet enten

Bericht door Tamara » ma 23 apr 2012, 10:41

ik zit met wat twijffels,

Elk jaar word karev zieker van de jaarlijkse enting. Het begon met een dagje wat stijfjes, tot een compleet stijve nek met dikke zwelling, koorts en abkuur(ze stond nog op pension, ik was niet bij de enting toen, en ze is in de nek geent) tot (borstenting) kreupel een week, en een vreselijk dik ei op de plek van de enting.
Afbeelding

Nu kom ik niet op wedstrijden en keuringen, en practisch niet in contact met andere paarden.
Ik zit er sterk over na te denken om haar niet meer te laten enten. Tetanus kan je dacht ik, mocht ze een diepe wond oplopen, direct nog enten dan, en influenza, tja, daar zijn ook verschillende varianten op.

Wat zijn de risico's in mijn geval als ik niet ent? Ik ben degene waarvoor het een risico is, ik breng anderen er niet mee in gevaar toch?
En welk merk entstof maakt niets uit, heb het terug gekeken, zijn verschillende merken die reactie gaven
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Daphne

Re: Het risico van niet enten

Bericht door Daphne » ma 23 apr 2012, 10:47

Oef, dat ziet er niet fraai uit :\ Ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee dus ik kan je wat dat betreft geen advies geven. Heb je al met je dierenarts overleg gehad?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 23 apr 2012, 10:53

Volgens mij kan het geen kwaad om niet te enten. Je moet het inderdaad van instanties maar er zijn heel veel paarden die nooit van huis komen en met een vaste club staan die niet geent worden. De influenzaprik is vergelijkbaar met de griepprik die wij krijgen. Is een cocktail samengesteld met verschillende griepvirusvarianten die als het goed is wisselt.
Je kan er dus gewoon nog griep mee krijgen als nou net die variant niet in de cocktail zit en daarnaast ook die wel in de cocktail zitten maar dan niet zo heftig geloof ik.
Ik zou het dus gewoon lekker laten zitten als ze er zo ziek van wordt :j.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 23 apr 2012, 11:08

Keuze zou bij mij snel gemaakt zijn. Gewoon niet enten...
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Jilly

Bericht door Jilly » ma 23 apr 2012, 11:11

Is er ook al geprobeerd om met een ander middel te enten?
Als ze op verschillende merken/soorten zo reageert zou ik het ook maar zo laten.

Hay is pas op zijn 4e voor het eerst geënt. Daar voor stond hij in zijn vaste clubje, kwam nooit in contact met andere paarden en ging nergens heen. Die is nooit ziek geweest in die periode.
Ook zijn allergie/jeuk speelde voor mij wel mee om zo weinig mogelijk chemische 'troep' te gebruiken.

Nadien zijn we verhuisd naar een stalling waar ze wat handelden in paarden. Omdat het risico daar best wel groot was heb ik meteen laten enten.
Het is dat het op m'n huidige stal verplicht is, anders zou ik het nu gerust niet doen. Vast clubje met 5 paarden en wij komen ook nergens.

De tetanus zou ik wel enger vinden. Ze hoeven maar een klein onopvallend wondje te hebben of in een roestige spijker lopen oid. Maar ik weet niet of ze tetanus apart van influenza kunnen geven? Bij mensen is een tetanusenting 10 jaar geldig, als dat met paarden ook zo is zou je sowieso nog een aantal jaren safe zitten.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Mieke

Bericht door Mieke » ma 23 apr 2012, 11:15

Ik ken een heleboel paarden die nooit geent worden, zal me dr niet zo druk over maken. Er zijn ook een heleboel fjorden die zonder enting gewoon op de keuring verschijnen hoor, daar wordt ook niet op gecontroleerd.
Ctje :)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 23 apr 2012, 11:17

weet niet of het in belgie gelijk is, mar reactie kwam op -equillis prequenza te- , -duvaxyn- , en -proteqflue te- weet niet wat je dan bedoelt met een ander middel Jilly? Er zijn 3 andere merken geprobeerd.

Karev is ook, toen ik haar kocht op haar 3e, pas geent. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met de tetanus, dat weet claudia misschien wel,hihi
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 23 apr 2012, 11:30

Net als Mieke zou ik me er ook niet druk over maken,er zijn idd zoveel paarden die niet worden geent.
Cindy is ook nog nooit geent,ze is nog nooit ziek geweest.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Mieke

Bericht door Mieke » ma 23 apr 2012, 11:32

Reageert ze ook op de tetanus enting dan? Als je die apart geeft? Anders zou je dat natuurlijk gewoon kunnen doen, maar je zou ook pas tetanus kunnen enten op het moment dat ze een wond heeft, dat wordt bij mensen ook gedaan.
De hengstjes in Balloo hebben bij de castratie ook een aparte tetanus shot gehad.
Laatst gewijzigd door Mieke op ma 23 apr 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ctje :)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 23 apr 2012, 11:33

Tetanus hoeft bij een paard maar om de 2 jaar, echter gaat hij eigenlijk altijd samen met de griepprik. :)
Bij mensen is dat 10 jaar trouwens.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » ma 23 apr 2012, 11:41

Tamara schreef:weet niet of het in belgie gelijk is, mar reactie kwam op -equillis prequenza te- , -duvaxyn- , en -proteqflue te- weet niet wat je dan bedoelt met een ander middel Jilly? Er zijn 3 andere merken geprobeerd.
Ik doelde op die verschillende merken inderdaad. Als ze op 3 merken zo heftig reageert zou ik niet verder gaan proberen en het zo laten.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 23 apr 2012, 11:51

Ik weet niet of je het verhaal van Crystal kent? Maar zij heeft vorig jaar september na de enting kantje boord gelegen zie http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 18&t=44711. Houd de bulten en je paard maar goed in de gaten. Crystal haar reactie was na een week van de enting het ergst. Bij haar bleek dat ze zo heftig reageerde omdat achteraf ook haar lever niet goed functioneerde. Heb je al eens bloedonderzoek gedaan of alles daarvan oke is en ze daardoor geen verzwakking in haar inmuumsysteem heeft. Aantal weken geleden heeft mijn da met zweet in zijn handen toch crystal een enting geven. Ditmaal in haar kont. De fabrikant beweerde wel tegenover mijn da dat de werking minder is als anders, maar mijn da durfde het anders niet aan om haar een enting te geven. We hebben 2 dagen lang met angst gezeten voor wat er weer komen zou, maar deze keer heeft ze dus geen enkele reactie geven op de enting.
rowenna

Bericht door rowenna » ma 23 apr 2012, 12:04

Ik ben sinds dit jaar ook gestopt met enten.
Ook mijn paarden komen niet op vreemd terein.
Ik heb dit gedaan om dat Udo enorm schuurde en James vorig jaar ook begon te schuren.
Tot nu toe nog helemaal niks geschuurd en dat terwijl Udo het hele jaar door schuurde, dat was ook de reden dat Udo met een deken op stal stond, dit om te voorkomen dat hij zijn staart niet helemaal kapot schuurde.
Had nog wel aan mijn dierenarts gevraagt of ze wel tegen tetanus geent kunnen worden, maar dat doen hun niet, alleen op het moment dat het paard een wond heeft.

Voor Udo bij mij kwam was ie ook nog nooit geent en toen hij bij mij kwam was ie 8 en bere sterk en nooit ziek.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 23 apr 2012, 12:14

*edit* was net aan het typen dat er verschillende batches waren, maar je hebt er dus al 3 gehad zie ik nu...

Anka is van de Protec Flu van ik dacht Merial heel heel ziek geweest. Wat ik van meerdere DA's hoorde is dat die batch entstof behoorlijk pittig was. Mijn DA gebruikt die niet meer. Anka is vorig jaar en dit jaar met equilis prequenza geent geloof ik. Ging behoorlijk beter dit jaar, geen bult en geen koorts. Wel ietwat stijve hals en wat loom.

Tsja, wel of niet enten. Ik zou het wel doen tenzij het paard echt gevaar loopt eraan onderdoor te gaan. Weet niet of er nog meer entstoffen met andere hulpstoffen zijn? Of idd tetanus apart. Anka is vorig jaar niet tetanus geent omdat ze het jaar ervoor zo ziek was.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 23 apr 2012, 12:20

Tetanus is als losse enting verkrijgbaar.
Iedere dierenarts kan dat in principe gewoon bestellen en enten.
Zou zeker die enten, omdat je een grote wond allicht wel ziet, maar juist een gemeen klein steekwondje
makkelijk over het hoofd ziet.
En laat tetanus nou net houden van kleine gaatjes waar geen of bijna geen zuurstof bij kan komen en daar
weelderig tieren.

Niet enten tegen infuenza, zou ik niet wakker van liggen.
Echter het kan zijn dat je stal het eist en in geval van wedstrijden is het verplicht.
Overigens ben ik wel van mening dat als mensen met hun paard deelnemen aan evementen,
waarbij meerdere dieren (van hetzelfde soort) verzameld zijn ze hun dier geent moeten hebben.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 23 apr 2012, 12:32

Als ik jou was, zou ik ook niet meer enten. Je loopt toch dagelijks wel paard na. Automatisch ook op wondjes. Jullie hebben meer nadelen dan voordelen van enten.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Annne

Bericht door Annne » ma 23 apr 2012, 12:41

Als ik jou was zou ik haar niet meer enten.
Tetanus kan je inderdaad bij een diepe wond alsnog geven, dat is dan een zogenaamd serum.
En niet enten, tja.. Er lopen heel veel paarden rond zonder entingen :) (Net als honden, katten en konijnen trouwens ;) Nationaal zijn amper 45% van de honden geent)
Do, mijn eerste eigen paard!
Kelly

Bericht door Kelly » ma 23 apr 2012, 12:44

nobbygaard schreef:Ik weet niet of je het verhaal van Crystal kent? Maar zij heeft vorig jaar september na de enting kantje boord gelegen zie http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 18&t=44711. Houd de bulten en je paard maar goed in de gaten. Crystal haar reactie was na een week van de enting het ergst. Bij haar bleek dat ze zo heftig reageerde omdat achteraf ook haar lever niet goed functioneerde. Heb je al eens bloedonderzoek gedaan of alles daarvan oke is en ze daardoor geen verzwakking in haar inmuumsysteem heeft. Aantal weken geleden heeft mijn da met zweet in zijn handen toch crystal een enting geven. Ditmaal in haar kont. De fabrikant beweerde wel tegenover mijn da dat de werking minder is als anders, maar mijn da durfde het anders niet aan om haar een enting te geven. We hebben 2 dagen lang met angst gezeten voor wat er weer komen zou, maar deze keer heeft ze dus geen enkele reactie geven op de enting.
Mag ik vragen welke entstof dit geweest is?

Ik heb voor Adorno dezelfde entstoffen geprobeerd als die Karev nu heeft gehad en op alle 3 bijna 41graden koorts 3 dagen lang.
Niet kunnen bewegen en met zijn hoofd omlaag staan.
Ellende met Adorno is dat hij geent MOET worden. Verplicht door de stal waar we staan en we rijden wedstrijden.

Hij moet bijna weer geent worden en ik zit met mijn handen in het haar wetende dat hij er zo ontzettend ziek van wordt.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 23 apr 2012, 12:45

Ik ben mijn stal dominique hihi dus daar zit ik niet mee.
Ze is okt 2011 geent dus zou dan pas okt 2013 tetanus hoeven. Of zou je die wel jaarlijks kunnen geven? Of is dat onzin? Da komt dan toch om nirvana te enten en ik ken mezelf,om de 2 jaar een prik, die vergeet ik een x. Als ze dan standaard elk jaar alleen tetanus krijgt vergeet ik niet 1 x.

Maar zit in de tetanus injectie niet dezelfde hulpstof als in de infl/tet injecties? Want vaak is het de hulp/vulstof die de probleme geeft toch?

Nobbygaard ik heb je verhaal idd gelezen destijds. Vorig jaar is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan ivm jeuk en daar is niets afwijkends in gevonden toen.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 23 apr 2012, 12:56

Kelly schreef:
nobbygaard schreef:Ik weet niet of je het verhaal van Crystal kent? Maar zij heeft vorig jaar september na de enting kantje boord gelegen zie http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 18&t=44711. Houd de bulten en je paard maar goed in de gaten. Crystal haar reactie was na een week van de enting het ergst. Bij haar bleek dat ze zo heftig reageerde omdat achteraf ook haar lever niet goed functioneerde. Heb je al eens bloedonderzoek gedaan of alles daarvan oke is en ze daardoor geen verzwakking in haar inmuumsysteem heeft. Aantal weken geleden heeft mijn da met zweet in zijn handen toch crystal een enting geven. Ditmaal in haar kont. De fabrikant beweerde wel tegenover mijn da dat de werking minder is als anders, maar mijn da durfde het anders niet aan om haar een enting te geven. We hebben 2 dagen lang met angst gezeten voor wat er weer komen zou, maar deze keer heeft ze dus geen enkele reactie geven op de enting.
Mag ik vragen welke entstof dit geweest is?

Ik heb voor Adorno dezelfde entstoffen geprobeerd als die Karev nu heeft gehad en op alle 3 bijna 41graden koorts 3 dagen lang.
Niet kunnen bewegen en met zijn hoofd omlaag staan.
Ellende met Adorno is dat hij geent MOET worden. Verplicht door de stal waar we staan en we rijden wedstrijden.

Hij moet bijna weer geent worden en ik zit met mijn handen in het haar wetende dat hij er zo ontzettend ziek van wordt.
Crystal word altijd ingeent met Duvaxyn.
In overleg met de dierenarts is het voor ons ook beter om te blijven enten omdat ik regelmatig in contact kom met andere paarden via de manege. Het risico dat ze wat oploopt is groter dan dat ze ooit weer eens zo'n erge heftige reactie krijgt. Ook omdat we het nu weten en het goed in de gaten kunnen houden na de enting.
Plaats reactie