uitmesten stal met Hempbed
uitmesten stal met Hempbed
Sinds kort heb ik bij Apollo en Fatoush Hempbed i.p.v. stro. Het bevalt me super, alleen lastig dat ze beide zo met hooi knoeien, overal zit hooi door de Hempbed en dat mest weer lastiger uit.
Ik haal elke dag de drollen eruit en krab dan wat schone over de plasplek, ben er zo mee klaar, heerlijk. Maar zowel Apollo als Fatoush plassen altijd op dezelfde plaats en daar is nu een hogere bult dan in de rest van de stal. Ik vind het altijd een beetje griezelig als het midden van de stal hoger is dan de buitenranden, i.v.m vastliggen. Omdat het beide ruinen zijn plassen ze midden in de stal. Kan ik nu een klein laagje van de plasplek weghalen en daar de zak nieuwe opstrooien? Of begint het dan te stinken en krijg ik het niet meer mooi? Ik wil eigenlijk niet tevaak alle plas eruit halen, de stallen zijn nu nog supermooi droog. En de Hempbed is behoorlijk duurder dan stro. Ik gebruik het echt om minder werk te hebben, om de prijs kan het eigenlijk niet.
Achteraf had ik beter Baranna kunnen proberen op Hempbed, die knoeit niet met hooi, laat geen sprietje over en zij plast aan de rand
Ik haal elke dag de drollen eruit en krab dan wat schone over de plasplek, ben er zo mee klaar, heerlijk. Maar zowel Apollo als Fatoush plassen altijd op dezelfde plaats en daar is nu een hogere bult dan in de rest van de stal. Ik vind het altijd een beetje griezelig als het midden van de stal hoger is dan de buitenranden, i.v.m vastliggen. Omdat het beide ruinen zijn plassen ze midden in de stal. Kan ik nu een klein laagje van de plasplek weghalen en daar de zak nieuwe opstrooien? Of begint het dan te stinken en krijg ik het niet meer mooi? Ik wil eigenlijk niet tevaak alle plas eruit halen, de stallen zijn nu nog supermooi droog. En de Hempbed is behoorlijk duurder dan stro. Ik gebruik het echt om minder werk te hebben, om de prijs kan het eigenlijk niet.
Achteraf had ik beter Baranna kunnen proberen op Hempbed, die knoeit niet met hooi, laat geen sprietje over en zij plast aan de rand
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: uitmesten stal met Hempbed
Als het net zo werkt als met vlas...
Ik haal na een tijdje de (verzadigde) natte plek eruit. Maak de stal dan weer vlak met vlas wat nog in de stal ligt en doe er indien nodig wat nieuw bij. Gewoon als nieuwe laag op het geheel.
Lijkt mij dat dit bij jou ook kan. In ieder geval de stal vlak trekken lijkt mij ook beter.
Hooi erdoor is lastig ja. Krijgen ze nu hooi los op de grond? Dan zou dit op de een of andere manier nog anders moeten als ze er zo'n zootje van maken.
Ik haal na een tijdje de (verzadigde) natte plek eruit. Maak de stal dan weer vlak met vlas wat nog in de stal ligt en doe er indien nodig wat nieuw bij. Gewoon als nieuwe laag op het geheel.
Lijkt mij dat dit bij jou ook kan. In ieder geval de stal vlak trekken lijkt mij ook beter.
Hooi erdoor is lastig ja. Krijgen ze nu hooi los op de grond? Dan zou dit op de een of andere manier nog anders moeten als ze er zo'n zootje van maken.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Fatoush krijgt het los, Apollo in een hooinet, maar dat helpt niks.
I wil best de hele natte plek eruit halen, maar heb er geen beeld van hoe groot die plek is en hoeveel ik bij moet vullen dan. Heb nu in elke stal een halve zak per week bijgevuld, dus dat valt mee. Ik wil er eigenlijk hooguit 1 zak bij in doen als ik de plasplek eruit haal.
I wil best de hele natte plek eruit halen, maar heb er geen beeld van hoe groot die plek is en hoeveel ik bij moet vullen dan. Heb nu in elke stal een halve zak per week bijgevuld, dus dat valt mee. Ik wil er eigenlijk hooguit 1 zak bij in doen als ik de plasplek eruit haal.
Baranna 13-5-2006
Of het droge bijv eens in de week aan de kant schuiven. De natte plek beter verspreiden en het droge er weer overheen doen? Krijg je in ieder geval niet zo'n bult in t midden.
Hooguit echt verzadigd spul een paar scheppen eruit halen?
Gewoon uitproberen misschien (en horen wat anderen nog voor ervaring ermee hebben
).
Hooguit echt verzadigd spul een paar scheppen eruit halen?
Gewoon uitproberen misschien (en horen wat anderen nog voor ervaring ermee hebben

Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet

Hmm, lastig met ruinen. Nisko heeft ook wel 1 bultje in de stal. Ik zorg dat het droge eromheen geegaliseerd wordt en dan zie je de bult bijna niet meer. Soms als de bult echt te hoog wordt schep ik er een dun laagje af en trek daar iets nieuwe hemperade overheen. Maar goed, ik heb al flinke potstallen en dan wordt egaliseren makkelijker. Ik zou denk ik proberen er voorzichtig iets af te scheppen en er dan nieuwe overheen doen. Ik zou vooral niet het natte gaan herverdelen, dat wordt volgens mij een stinkige troep
. Doe ik nooit.
En wat betreft hooi erdoor Anka vist echt elke spriet ertussen uit
. Bij Nisko zit er wel wat hooi door de hemperade maar dat vind ik niet erg. Is schoon spul. Nisko krijgt hooi in de hoek van de stal. Ik maak daar elke dag een vierkantje vrij op de tegels zodat het minder tussen de hemperade komt. Misschien dat dat helpt?

En wat betreft hooi erdoor Anka vist echt elke spriet ertussen uit

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Het hooi misschien gaan voeren uit een slowfeeder achtig idee (ben ik zelf ook naar aan het kijken)? Ik vind bij die van mij echt niks meer terug nu, net na de verhuizing wel. Ik heb ze op vlas, maar vroeger met hemperade liet ik de bult altijd liggen en trok ik het zo recht mogelijk. Nu schep ik altijd de natte plekken eruit, omdat ik een pot stal uitmesten veel te veel en te zwaar werk vind (ivm allergie'en en benauwd
).

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
ik heb net bij beide de dikke bult eruit gehaald, viel me reuze mee. Toen weer de boel vlakgetrokken. Er hoefde niet eens nieuwe bij in. Bevalt me tot nu toe reuze 

Baranna 13-5-2006
Zo doe ik het nu ook, doe na iets meer als een week een pak erbij of na een halve week een half pak! Valt mij erg mee wat ik nodig heb!
En dan valt het eruit scheppen ook nog alles mee! Bij een echte vaste onderlaag is het toch nog best een berg schepwerk.
En dan valt het eruit scheppen ook nog alles mee! Bij een echte vaste onderlaag is het toch nog best een berg schepwerk.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy