Hoe de weidegang verdelen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Amber_

Hoe de weidegang verdelen?

Bericht door Amber_ » zo 08 apr 2012, 13:10

Het gras is al aardig gegroeid bij ons :D
Maar nu twijfel ik over het gebruik zeg maar..

Fjordy en Toot hadden ieder hun eigen weide. Dat is nu niet meer nodig natuurlijk! :D Toot blijft op stalling, om door te trainen. Dus het gaat om 2 Fjorden. Normaal deed ik iedere dag een strookje afzetten, maar ik kan ze nu volledig op 1stuk zeten. Zodra die op is, naar het andere stuk zetten?

Ik zie hier paarden die hele zomer op 1 weide staan. Daar word niet uitgemest, maar hoe blijft dat land goed? Kan je het 'recht' trekken door te slepen of een 2de keer bemesting?

Ook wel, alle info is welkom :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Esther

Re: Hoe de weidegang verdelen?

Bericht door Esther » zo 08 apr 2012, 15:14

Hoe groot is je stuk??

Bij ons lopen de paarden de hele zomer op de weide. We mesten de wei ook eigenlijk niet uit.
In principe hebben we twee stukken, een stuk huren we, is ongeveer 1/3 hectare en het andere is van ons en dat is wat kleiner.
Momenteel lopen ze op een ander stuk, oud maisland en is er mest op ons stuk gekomen, krijgt nu even rust. Maisland is van mijn ooms en ligt naast mijn ouders huis, vandaar dat dat even kan..

Het gras is nu zo lekker aan het groeien dus ik zou ze eerst wel met stripbegrazing geven, dus steeds de wei iets groter maken. Tot het op is en dan naar het andere stuk. Dan misschien wat mest op het eerste stuk en dan kan dat even rusten, om en om.

Voor we mesten slepen we het ook altijd even, dan heb je weinig last van de drollen, al zul je altijd strontpollen in je wei hebben. Maakt eigenlijk niet uit of we dat uitmesten, dat vreten ze nog niet op al zouden ze doodhongeren, hihi..

Staat er niet genoeg dan voeren we ze hooi bij, maar is in de zomer nagenoeg niet nodig..

Het hangt natuurlijk ook van het weer af en van hoeveel paarden erop lopen, of ze ook veel rennen en spelen, of je veel onkruid e.d. hebt enz.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Keandra

Bericht door Keandra » zo 08 apr 2012, 16:59

wij hebben ongeveer een halve hectare dat we huren (2.5 stukjes zoals het bij onze boer gaat)
dit hebben we onderverdeeld in 5 stukken
1 stuk hebben ze deze winter (door 1 maand regen in januari) volledig stukgelopen (dit wordt nu onze paddock)
4 stukken staat er veel gras op (al een lengte van 15cm)
ook is er van het stukje paddock nog een stukje afgesplitst om opnieuw in te zaaien in de loop van deze maand (toch nog een beetje extra gras)

de 4 stukjes die we hebben met gras is ongeveer 4000m², elk ongeveer 1000m² (grove ongeveer)
per maand krijgen ze een stuk, de rest kan nog groeien
eens ze naar een nieuw stuk gaan, wordt er opnieuw wat meststof opgegooid en laten we het effen trekken (voor de drollen)
ook wordt er dan tegen onkruid gespoten

vorig jaar hebben we van mei tot september gedaan met 1.5 stukje land (ong 3000m²), nadien nog een extra lap erbij kunnen huren (hebben we nu nog), wij hebben veel gras gehad tot december (resultaat eigenlijk moddervette fjorden O:) )
nu hebben we voor 2 fjorden en een welshke bijna het dubbele, dus gaan we zeker genoeg hebben
(als het op is op een stuk kan ik nog bijvoeren met hooi, heb nog ongeveer 70 balen hooi van vorig jaar, dus heb tijd om te wachten tot het nieuwe van 2012 *o/* , mijn rekenkunsten hebben goed dienst gedaan voor het hooi, heb genoeg en ze hebben nooit honger gehad)

stripbegrazing doen we niet (hebben we nog meer draad en pikketjes nodig, we hebben nog maar net 600m draad gespannen om onze houdini welsh op de wei te houden)
Dennis

Bericht door Dennis » zo 08 apr 2012, 19:47

Ik heb vanavond de grote weide van ongeveer 1 hectare ingedeeld in 3 stukken. Op ongeveer 1/3 van de poort heb ik over de hele breedte van de wei een draad gespannen. Zo kunnen ze altijd links voor in de wei bij de drinkbak en rechtsvoor hebben ze altijd schaduw van de bomen.
Het achterste stuk heb ik weer van voor naar achter in twee delen opgesplitst. Het achterste stuk laat ik nu groeien en dan begin ik met een helft met strookbegrazing zodat de andere kant nog lekker door kan groeien. Heb ik de ene helft gehad, dan ga ik dus met strookbegrazing beginnen op het andere gedeelte dat al die tijd heeft kunnen groeien en laat ik de andere kant weer rusten.

De wei is een paar weken terug geinjecteerd maar vorige zomer en de hele winter hebben er overdag steeds 3 paarden gelopen en heeft de wei dus weinig rust gehad. Maar dat komt nu dus goed
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ilona

Bericht door Ilona » zo 08 apr 2012, 21:13

Wei indelen ligt idd aan een hoop bijkomende dingen. Hoe groot is het stuk, blijven ze dag en nacht op de wei, hoeveel tijd heb je zelf..

Vorig jaar heb ik ze om de dag een strook van zeg 3 meter bijgegeven en dan na een paar keer de draad omzetten de draad aan de andere kant van de wei ook weer opschuiven zodat het gras daar weer kon groeien.
Het houdt je bezig, maar voor Castor werkte het wel goed.
Dit jaar lukt me dat qua tijd denk ik wat minder en heb nu de wei in 5 stukken opgedeeld. Niet te groot.
Het is zo ingedeeld dat ze steeds op 1 tot 3 stukken kunnen (tot max 5) en achter hun kan er ook weer steeds een wei dicht (handig wanneer je meerdere doorgangen hebt tot de wei).
Ben benieuwd hoe dit gaat werken. Tot nu toe lopen ze nog op de mega wei van 2-2,5 ha.. Die gaat straks grotendeels dicht om gehooid te worden vd zomer.
We hebben zo'n 3,5 ha wei totaal. Veel te veel gras straks!
Mest ruimen uit de wei doe ik niet.

Als het kan is het voor de wormbesmetting van de wei goed om ze minstens 3 weken uit een deel van de wei te houden. Dan doorbreek je de wormcyclus. Heb ik mij laten vertellen tijdens een voorlichtingsavond over wormen en ontwormen.
Je zal dan denk ik wel de mest eruit moeten halen.

Vorig jaar hadden we voor het eerst in jaren ruige stalmest over de wei uitgereden. Dit jaar mesten we niet.
Zegmaar de luxe van teveel wei voor te weinig paarden ;) Kon het vorig jaar ook echt niet bijhouden met de begrazing. Ben toen niet eens tot achterin de wei geraakt voor het voorin alweer te lang dreigde te worden.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 08 apr 2012, 21:17

Wat leest dat rot zeg, op je mobiel haha. Maar bedankt allemaal!
Ik heb 2 stukken van bijna een voetbalveld denk ik...
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 09 apr 2012, 07:30

wij gaan het in stukken delen en halen dus wel dagelijks de mest weg, er staat nu volopp gras maar als ze r n tijdje op staan dan geevn we steeds stukje bij wat we vooraan r weer af halen, en zo hebben we 3 weilanden te be-eten in de zomer, ze zijn 55 bij 175 meter
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 apr 2012, 10:34

Wij delen onze ongeveer 1½ hectare op in 8 delen. In die delen passen we ook strookbegrazing toe. Maar eerst wordt het grootste deel van de grote wei nog gehooid.
Als jij de beschikking hebt over stukken ter grote van een voetbalveld zou ik zeker ook aan strookbegrazing gaan doen, dat is veel te veel in 1x.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » ma 09 apr 2012, 12:02

Bij ons zijn ze er eigenlijk nog niet af geweest zo wat.Misschien een maand of 2 dus er stond niet heel veel gras.We hebben van ons zelf 1 hectare in gebruik en lopen gewoon over dit gehele stuk.Dan hebben we nog 2 stukken tot ons beschikking die we doormiddel van strookbegrazing erbij geven omdat ons "eigen land" erg kort is nu.Zijn de andere weide's kaal dan krijgen ze alles.Wij hebben geen zin meer in lintjes en gedoe de hele zomer..Ze kunnen het nu aardig bij eten en de man waar we het van huren is daar erg blij mee omdat je met strookbegrazing nogal hele kale weide's krijgt.Ze trekken de wortels er uit bij ons...En als je dan niet kunt omweiden moet je wat anders verzinnen.
Worden ze te dik gaan er gewoon stukken dicht.Zo in zo straks in de zomer zodat het ook ze rust kan krijgen..
Poep slaan wij uitelkaar hebben geen tractor om te slepen helaas...

Als ik jou was zou ik inderdaad langzaam opbouwen,en proberen het in 2 stukken te verdelen zodat je wel om kunt weiden...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » ma 09 apr 2012, 12:30

dat is bij ons ook de redenering van ze telkens een stuk te geven en niet aan strookbegrazing te doen
anders vreten ze het gewoon kapot en trekken de wortel mee uit

nu doen we het al een jaar zo en het gras komt er nog mooi voor
fjordido

Bericht door fjordido » ma 09 apr 2012, 12:41

Ik doe ook stripbegrazing.. ik blijf dat met de fjorden toch wel het handigste vinden
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 09 apr 2012, 13:09

Ik doe ook stripbegrazing. Ik heb 3 weken terug 2/3 van hun stuk afgesloten. Ze lopen er een jaar rondom op en dat is zwaar voor de wei. De wei is 1,5 week geleden geinjecteerd en als het gras wat groeit krijgen ze straks wat bij. En vooraan haal ik er dan op een gegeven moment weer een stuk af zodat dat kan rusten. Anders schiet het niet op. Ze lopen nu op 0,25 hectare geloof ik. Groot genoeg voor 2 Fjorden en zat om te vreten en te rennen :D .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Lisa

Bericht door Lisa » wo 11 apr 2012, 19:22

Ja hoe groot zou het weiland hier zijn geen idee eigenlijk groot zat in ieder geval.
Het gras moet nog wel flink groeien eer ze er op kunnen, maar het komt zeker al een stuk bij!
Wij doen de grote weide door de midden en dan als de ene kant op is ze op de andere kant zetten en dan kan dat andere stuk weer aangroeien. Wij doen wel uitmesten iedere dag, aangezien ze vaste poepplaatsen hebben en ze daar anders het gras niet van opeten. Zodra we dan de mest weghalen is uit ervaring dat ze die stukken ook gewoon opeten als de mest er niet ligt.
Het kleine landje daar staan ze nu op dat doen we ook uitmesten. Die moet straks echt heel hard bijkomen. Eer daar weer
vol gras op staat dat duurt wel even.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 11 apr 2012, 19:33

Hier moet het dus ook nog bijkomen, probleem is dat ze er dus wel op moeten nu (werd vandaag medegedeeld) dus dan is dat van de zomer gewoon op! Ik deel mijn stuk in 4-en van het weekend, en dan pas ik ook stripbegrazing toe, of in 2-en maar dat bekijken we van het weekend even als we draad gaan zetten.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Plaats reactie