ervaringen met Greenguard cq graasmasker

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
monne

ervaringen met Greenguard cq graasmasker

Bericht door monne » di 03 apr 2012, 17:20

De paarden staan sinds twee weken weer buiten dag/nacht en wij hebben iets te veel gras. Erg groen hier! Per is nu al weer aangekomen. Ik heb een graasmasker geprobeerd maar daar stond hij heel zielig, helemaal niet eten (heb ik straf ofzo?), mee in de wei. Er is me gezegd dat paarden er best lang over doen om te gaan eten met zo'n ding. De laatste keer ben ik weg gegaan (zonder te kijken want ik vind het helemaal niet leuk) en heb mijn stalgenoten gevraagd het graasmasker af te doen als hij nog niet aan het eten was. Nou niet dus! Nu heb ik een greenguard gehaald bij de Paardendrogist. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met een dergelijk ding...beter dan wat ik nu heb gezien? Ga 'em morgen uittesten...maar hoe lang duurt het voor ze gaan grazen met zo'n constructie? Moet ik daar even geduld voor hebben?
Wodan
Moderator

Re: ervaringen met Greenguard cq graasmasker

Bericht door Wodan » di 03 apr 2012, 18:31

Ik heb vorig jaar zo'n greenguard gekocht voor Wodan. Hij had er totaal geen problemen mee. At direct en gewicht bleef constant.
Wodan heeft alleen een hele grote mond. Ik had een maat paard gekocht, maar als hij zijn kaken van elkaar deed, kwam hij aan de achterkant van zijn onderlip tegen het graasmasker aan. Uiteindelijk had dit tot gevolg dat hij na 2 dagen al een flinke wond had van het masker.
Ik heb toen het middenstuk v.d achterkant eruit geknipt en dat ging beter.
Verder was ik er positief over. Er zitten alleen wel erg lange riempjes bij, daarvan zou ik het stuk wat overblijft afknippen, zodat ze er niet op kunnen staan, tijdens het grazen.
Wodan en ik M1+10
Viv

Bericht door Viv » wo 04 apr 2012, 08:13

Kdies raakt er compleet van in paniek, soort claustrofobie. Dus die gaat gewoon korter op het gras ipv zo'n masker op te moeten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » wo 04 apr 2012, 08:42

Vind die dingen verschrikkelijk, en eigenlijk ook wel zielig.
Wat zou jij er van vinden als je een lekker bord eten voor je neus hebt staan en je kunt er niet echt lekker van eten. :D Ik doe het zelfde als Viv gewoon korter op het gras en verder op de uitloop of in de bak met hooi.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 04 apr 2012, 14:26

De maten zijn raar. Pony of full. Pony us voor shetlanders en full is best ruim. Karev kom makkelijk met maat full haar lipprn over de zijkant goouen en vreten.

Ik heb nu een andere. Gewoon zon ronde korf. Leuk is het misschien niet idd maar een ziek paard is erger
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 04 apr 2012, 15:56

Ik heb ook een graskorf, die Greenguard ging Imka naast eten en idd kreeg ze wondjes van. Ik heb alleen voor Imka wel een maat groter als aangegeven staat. Lijkt me niet prettig zo'n ding strak om je mond heen. En Imka laat hem opzich goed zitten als ze hem om heeft. Maar tot op heden doet ze het nog steeds goed zonder grasmasker. Ze staan nu ook dag en nacht op het weiland
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
sunhild

Bericht door sunhild » wo 04 apr 2012, 16:08

Die van mij heeft een full. Filmpje hoe die van mij het gras aanvalt ermee en dat terwijl hij er al de hele dag mee op de wei gestaan heeft. Ben er super tevreden mee ook al kost hij behoorlijk wat.
http://www.youtube.com/watch?v=FjcQTv7OLX8
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 04 apr 2012, 17:03

Een vriendin van me had haar Quarter op het gras staan met Greenguard. Ik vind het een prima ding. Imo beter als zo'n goedkopere versie. Bambi had een bontje erin tegen wondjes.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Liek
Contacteer:

Bericht door Liek » wo 04 apr 2012, 17:28

Voor mijn vorige paard had ik er een en die zal ik nu ook wel weer gaan gebruiken als ze de volle weide op gaan. Er kan bij onze stalling geen stuk afgezet worden en om de zoveel tijd worden ze weer in een vers land gezet. Dus liever een korf dan een ziek paard!
Voor mijn vorige paardje zowel een goedkopere graaskorf gehad als de Greenguard. De graafkorf was elke keer binnen no time kapot en de Greenguard bleef gelukkig heel. Alleen de riempjes gaan er snel vanaf, dus die had ik met tape vastgemaakt ;)
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 04 apr 2012, 18:04

Ulvy heeft een gewoon graasmasker. Over de greenguard lees ik regelmatig over het afslijten van tanden. Ik vind zo'n ding niet zielig. Nee een dik paard dat is pas erg. Als ik Ulvy korter op het gras zet krijgt ze of zandkoliek of gaat zelf op zoek naar gras (lees uitbreken) dus voor mij is dat ding ideaal. Het heeft wel twee weken geduurd voordat ze er mee ging eten. Ze was toen bevangen en ik kon echt niet anders. Het was midden in de winter dus ze kregen iig nog twee keer per dag hooi dus ik dacht als jij niet eet is dat jouw probleem. Nou na twee dagen besloot ze er toch maar mee te gaan eten. En sindsdien gaat het goed. Ze steekt haar neusje er al zelf in 's morgens dus een hekel heeft ze er niet aan.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » wo 04 apr 2012, 20:17

@ Viv en Rowenna, om ze op een kleiner of korter stuk gras te zetten, moet je stal eigenaar wel de mogelijkheden voor hebben en dit ook nog willen. Dat ging bij mij helaas niet. Hij moest in de groep en die kregen en dagelijks een stuk bij. Was het stuk op, werden ze naar een nieuw land verplaatst.

Wendy was je zegt over het afslijten van de voortanden dat klopt inderdaad. Dacht dat het bij Wodan alleen kwam doordat het masker voor hem eigenlijk te klein was, maar blijkbaar is het dus een bekend probleem.
Wodan en ik M1+10
Anna

Bericht door Anna » do 05 apr 2012, 00:31

Tasja heeft ook zo'n greenguard en hij bevalt prima en wat het slijten van de tanden betreft zegt onze tandenfee dat dit niet komt door de greenguard. Tasja vond het in het begin niet zo leuk maar ze is er nu aan gewend :D nog even en ze mogen hier ook het land weer op *o/*
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » do 05 apr 2012, 08:00

Houden jullie dat masker dan 24 uur per dag om?
Ik ga er liever niet aan, maar ga het wel in mijn achterhoofd houden voor Castor.
Die staat met 2 jaarlingen in de wei. Een shet die qua graasbehoeften denk wel aardig goed dezelfde hoeveelheid mag als Castor en een fjord die echt nog wel wat meer gras mag hebben. Zo zouden ze wel met z'n 3-en op hetzelfde weiland kunnen ookal heeft de een meer voeding nodig dan de ander..
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
sunhild

Bericht door sunhild » do 05 apr 2012, 13:22

Ilona schreef:Houden jullie dat masker dan 24 uur per dag om?
Ik ga er liever niet aan, maar ga het wel in mijn achterhoofd houden voor Castor.
Die staat met 2 jaarlingen in de wei. Een shet die qua graasbehoeften denk wel aardig goed dezelfde hoeveelheid mag als Castor en een fjord die echt nog wel wat meer gras mag hebben. Zo zouden ze wel met z'n 3-en op hetzelfde weiland kunnen ookal heeft de een meer voeding nodig dan de ander..
Die van mij heeft een hele zomer 24/7 zo ermee op de wei gelopen en nergens last van gehad. En iedereen was jaloers op mijn slanke fjord die eigenlijk zelfs toen nog wat te zwaar was.
Liek
Contacteer:

Bericht door Liek » do 05 apr 2012, 16:19

Bij ons gaan de paarden 's ochtends de wei op en eind van de dag weer naar binnen, dan gaan de halsters weer af en dus ook de graasmaskers.
monne

Bericht door monne » do 05 apr 2012, 18:40

bedankt voor de reacties. De Greenguard gaat goed nu! Het gewone graasmasker werkte )eerder) niet, daar stond hij alleen maar mee te kijken. Ik heb de Greenguard nu overdag naar behoefte op. ´s nachts niet want ik weet niet zeker of hij er mee kan drinken, er is een automatische drinkbak in de wei. Overdag kan ik een bak neerzetten. Gezien de paarden hele weides bijkrijgen doe ik het masker op als het te veel gras in 1 keer is. Als het dan weer kort, gelukkig eten de andere paarden snel, haal ik het grasmasker er weer af. Tot nu toe gaat het goed en geen wondjes. Sunhild, ik heb nog niet eerder een paard zo gretig zien grazen! Zelfs die van mij niet!!
Viv

Bericht door Viv » vr 06 apr 2012, 05:13

Wodan schreef:@ Viv en Rowenna, om ze op een kleiner of korter stuk gras te zetten, moet je stal eigenaar wel de mogelijkheden voor hebben en dit ook nog willen. Dat ging bij mij helaas niet. Hij moest in de groep en die kregen en dagelijks een stuk bij. Was het stuk op, werden ze naar een nieuw land verplaatst.
Tsja das dan weer het voordeel van een doe het zelf stal, moeten we ze zelf buitenzetten. Dus dikkiedik gaat van 17-20u buiten en daarna nog even uurtje rijden. Hij heeft zich vorig jaar bijna dood gegeten (met dank aan mijn stalbaas daarvoor die hem hele zomer op kaal stuk liet lopen) dus dan wil je wel.
Nu gewoon héééééél langzaam opbouwen met halve uurtjes tegelijk, hopelijk kan hij dan tegen het eind van de zomer de hele dag. Dan is het meeste gras wel op hopen we.

Graasmasker raakt hij echt van in paniek dus dan maar andere manieren verzinnen.

Dus voor wie wil, ik heb er nog een te koop, 1x om gehad 5 minuten dus nog nieuw. Maatje Full.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 06 apr 2012, 13:45

Bij Ulvy gaat het masker 's avonds af en dan gaat ze op zand met hooi.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
sunhild

Bericht door sunhild » vr 06 apr 2012, 14:16

monne schreef:Sunhild, ik heb nog niet eerder een paard zo gretig zien grazen! Zelfs die van mij niet!!
Dan snap je misschien ook wel dat als ik hem zonder zet hij zich tonnetje rond zou eten. Ongeacht lang of kort gras.

Viv hoeveel wil je ervoor hebben.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 08 apr 2012, 20:02

Fayah krijgt ook een masker en gaat snachts nog naar binnen maar
meer ivm blessure

ze is wat zwaarder niet te dik maar ze moet niet dikker dus hopen dat ze het accepteert
Plaats reactie